octavia rs

dCS släpper ny DAC/hörlursförstärkare.

Recommended Posts

Det här med att sitta fast på jobbet och ha nya hi-fi leksaker hemma alltså, det funkar ju liksom inte längre känner jag, det borde finnas något motsvarande VAB eller pappa/mamma-dagar för audiofiler som gått i väntans tider. Speciellt om man som du väntat i (nästan) hela 9 månader dessutom.

Dök det där passande låtvalet bara upp sådär med tanke på att du ska bekanta dig med de nya grejerna?;)

Är det inspelningstid på grejerna? Isåfall måste vi väl vänta på intrycken eller?:39:

/byZan

Hehe låtvalet var faktiskt bara för att det va den första skivan jag kom på som hade MQA, ville bara kolla att MQA funkade

intryck är lite svårt då både det är ett helt nytt system och det kommer ta lite tid att reda ut vad som gör vad, och innan jag har en 2xXLR till 4-pins adapter kan jag inte jämföra hörlurar.

men första intrycket är en låg brusnivå med hög renhet i ljudet. .och skumt nog en grymt bra bas där det ät lätt att höra nyanser i basområdet.

bilr inspelning över helgen och när Siltech kabeln kommer på måndag skall jag börja lyssna mer kritiskt

skriver mer intryck om hårdvaran om nån timma

Posted (edited)

OK lite snabbt om dCS Bartók såhär några timmar efter uppackning.

Det är en rejäl pjäs, känns nästan solid när man knackar på den ( finns det ett "knack-test" för elektronik hehe ) själva topp plattan en tjock rejäl aluminium bit, inte den där tunna plåten många även dyra prylar har.

Fronten samt sidor är helt plana aluminium bitar, inte dom "kurviga" fronter VIVALDI och ROSSINI har. . .men jag gillar helt ärligt den mer platta fronten Bartók har

Kontakter verkar vara av väldigt hög kvalitet och hela baksidan har en väldigt ren och snygg layout.

Displayen är mycket tydligt samt "trevlig nyans" att titta på, lagom med info. . spelar från ROON nu o då står Artist, album. låt. samt bit/sampling i övre delen av fönstret och filter typ samt "spår tid" i nedre halvan

Mjukvaran styr jag via Ipad men har inte lekt där så mycket än men verkar finnas mycket att leka med, det enda jag gjort i mjukvaran än är att ställa lite nivåer, jag blev lite nervös när jag först började lyssna på lurar. . . på max lät det högt, men inte SÅ högt. . .men visade sig att den står på -30dB som standard. . ändrade till -20dB o då fanns det nog i alla fall för Focal lurarna.

Finns också en crossfeed funktion men inte lekt så mycket med den än.. . samt mängder med filter

Man kan förresten byta "output" på en knapp på fronten, så du kan ha hörlurs sladden i jämt utan att den tystar högtalarna eller låter i lurarna när du lyssnar via högtalare. . nåt jag va lite orolig för, vissa tillverkare klantar till detta

Man kan också spela musik och köra TIDAL via mjukvaran, inte testat men spelar man ROON o går in i mjukvaran så ser man vad som spelas där o kan byta spår mm där om man vill

Alla som känner mig från "Component" vet att jag brukar "gnälla" lite på saker som är mindre bra på prylarna. . Jag tycker inte man bara skall skriva positivt blir inget kul då ;)

Så har Bartók något att gnälla på då? . . tja det har allt om man bara letar ;)

Jag kan tycka dom små knapparna ( väl små? ) känns lite "billiga" , petar man på dom så går dom att vicka i sidled. . lite sladdriga helt enkelt.

Har inte riktigt bestämt mig om nästa "gnäll" . . .men nog hade det varit snyggare med en lite lucka över hörlursutgångarna? på min Silver blir dom "svarta hålen" i fronten inte så snygga.

Sen bör man gnälla lite på det faktum att man INTE får med en fjärr till en +150k produkt. . .du kan köpa en Bluray för 1000:- o få med en fjärr . . .. JAG bryr mig inte för jag behöver ingen fjärr. men tror dom flesta behöver en.

Sen att en fjärr kostar 8990:- !?! är tja, udda. . . jag hoppar inte ofta till över priser längre, men 9k för en fjärr är rätt brutalt. . .men ok den ÄR snygg ;)

Ljudintryck kommer. . .o där har jag INGET att gnälla på än så måste leta haha

Edited by thli72

Gjorde nått omanligt ;) o kollade i manualen men hittade inte vad jag sökte. . .och är för trött för att tänka

I mjukvaran kan man se temperaturen.

"Unit temperature" är rätt självförklarande. . eller nästan,  VAR i enheten?. . . .men vad va attan är "HP temperature" ?

Äntligen! Lyssnade på denna kombo på mässan i år, men tyvärr han jag inte få något intryck p.g.a. bakgrundsljud/musikval.

1 hour ago, thli72 said:

"Unit temperature" är rätt självförklarande. . eller nästan,  VAR i enheten?. . . .men vad va attan är "HP temperature" ?

Headphone? Hörlurssteget kanske?

On 2019-03-08 at 17:57, thli72 said:

Sen att en fjärr kostar 8990:- !?! är tja, udda. . . jag hoppar inte ofta till över priser längre, men 9k för en fjärr är rätt brutalt. . .men ok den ÄR snygg ;)

Jag antar att det går att styra alla funktioner i Bartoken med en app? Jag har i ärlighetens namn knappt använt (den iofs snygga) fjärren till min Vivaldi mer än någon enstaka gång, men det kanske är skillnad i o m att du har hörlursförstärkare och använder volymkontrollen...

Man kan i o för sig styra det mesta med en app o styra volymen i ROON . . men ändå, en spelare för +150k utan fjärr när du stort sett ALLTID får med en fjärr även på 1000:- maskiner

o sen att bara erbjuda en för 9k känns udda

Jag behöver ingen för jag sitter o lyssnar på kontoret och når volym vredet från min plats. . så JAG är glad att den inte ingår o lägger 9k på priset. . .,men det ÄR svårt att inte "hoppa tilL" när man ser prislappen. . .9000:- för en FJÄRR ?!?  konkurrenten MSB tar "bara" 3000:- för sin ;)