Jump to content

dCS släpper ny DAC/hörlursförstärkare.


octavia rs

Recommended Posts

Det här med att sitta fast på jobbet och ha nya hi-fi leksaker hemma alltså, det funkar ju liksom inte längre känner jag, det borde finnas något motsvarande VAB eller pappa/mamma-dagar för audiofiler som gått i väntans tider. Speciellt om man som du väntat i (nästan) hela 9 månader dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Dök det där passande låtvalet bara upp sådär med tanke på att du ska bekanta dig med de nya grejerna?;)

 

Är det inspelningstid på grejerna? Isåfall måste vi väl vänta på intrycken eller?:39:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Hehe låtvalet var faktiskt bara för att det va den första skivan jag kom på som hade MQA, ville bara kolla att MQA funkade

 

intryck är lite svårt då både det är ett helt nytt system och det kommer ta lite tid att reda ut vad som gör vad, och innan jag har en 2xXLR till 4-pins adapter kan jag inte jämföra hörlurar.

 

men första intrycket är en låg brusnivå med hög renhet i ljudet. .och skumt nog en grymt bra bas där det ät lätt att höra nyanser i basområdet.

bilr inspelning över helgen och när Siltech kabeln kommer på måndag skall jag börja lyssna mer kritiskt

 

skriver mer intryck om hårdvaran om nån timma

Link to comment
Share on other sites

OK lite snabbt om dCS Bartók såhär några timmar efter uppackning.

 

Det är en rejäl pjäs, känns nästan solid när man knackar på den ( finns det ett "knack-test" för elektronik hehe ) själva topp plattan en tjock rejäl aluminium bit, inte den där tunna plåten många även dyra prylar har.

Fronten samt sidor är helt plana aluminium bitar, inte dom "kurviga" fronter VIVALDI och ROSSINI har. . .men jag gillar helt ärligt den mer platta fronten Bartók har

Kontakter verkar vara av väldigt hög kvalitet och hela baksidan har en väldigt ren och snygg layout.

Displayen är mycket tydligt samt "trevlig nyans" att titta på, lagom med info. . spelar från ROON nu o då står Artist, album. låt. samt bit/sampling i övre delen av fönstret och filter typ samt "spår tid" i nedre halvan

Mjukvaran styr jag via Ipad men har inte lekt där så mycket än men verkar finnas mycket att leka med, det enda jag gjort i mjukvaran än är att ställa lite nivåer, jag blev lite nervös när jag först började lyssna på lurar. . . på max lät det högt, men inte SÅ högt. . .men visade sig att den står på -30dB som standard. . ändrade till -20dB o då fanns det nog i alla fall för Focal lurarna.

Finns också en crossfeed funktion men inte lekt så mycket med den än.. . samt mängder med filter

 

Man kan förresten byta "output" på en knapp på fronten, så du kan ha hörlurs sladden i jämt utan att den tystar högtalarna eller låter i lurarna när du lyssnar via högtalare. . nåt jag va lite orolig för, vissa tillverkare klantar till detta

 

Man kan också spela musik och köra TIDAL via mjukvaran, inte testat men spelar man ROON o går in i mjukvaran så ser man vad som spelas där o kan byta spår mm där om man vill

 

Alla som känner mig från "Component" vet att jag brukar "gnälla" lite på saker som är mindre bra på prylarna. . Jag tycker inte man bara skall skriva positivt blir inget kul då ;)

 

Så har Bartók något att gnälla på då? . . tja det har allt om man bara letar ;)

 

Jag kan tycka dom små knapparna ( väl små? ) känns lite "billiga" , petar man på dom så går dom att vicka i sidled. . lite sladdriga helt enkelt.

Har inte riktigt bestämt mig om nästa "gnäll" . . .men nog hade det varit snyggare med en lite lucka över hörlursutgångarna? på min Silver blir dom "svarta hålen" i fronten inte så snygga.

Sen bör man gnälla lite på det faktum att man INTE får med en fjärr till en +150k produkt. . .du kan köpa en Bluray för 1000:- o få med en fjärr . . .. JAG bryr mig inte för jag behöver ingen fjärr. men tror dom flesta behöver en.

Sen att en fjärr kostar 8990:- !?! är tja, udda. . . jag hoppar inte ofta till över priser längre, men 9k för en fjärr är rätt brutalt. . .men ok den ÄR snygg ;)

 

Ljudintryck kommer. . .o där har jag INGET att gnälla på än så måste leta haha

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Gjorde nått omanligt ;) o kollade i manualen men hittade inte vad jag sökte. . .och är för trött för att tänka

 

I mjukvaran kan man se temperaturen.

"Unit temperature" är rätt självförklarande. . eller nästan,  VAR i enheten?. . . .men vad va attan är "HP temperature" ?

Link to comment
Share on other sites

Äntligen! Lyssnade på denna kombo på mässan i år, men tyvärr han jag inte få något intryck p.g.a. bakgrundsljud/musikval.
 

1 hour ago, thli72 said:

"Unit temperature" är rätt självförklarande. . eller nästan,  VAR i enheten?. . . .men vad va attan är "HP temperature" ?

 

Headphone? Hörlurssteget kanske?

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-08 at 17:57, thli72 said:

Sen att en fjärr kostar 8990:- !?! är tja, udda. . . jag hoppar inte ofta till över priser längre, men 9k för en fjärr är rätt brutalt. . .men ok den ÄR snygg ;)

 

Jag antar att det går att styra alla funktioner i Bartoken med en app? Jag har i ärlighetens namn knappt använt (den iofs snygga) fjärren till min Vivaldi mer än någon enstaka gång, men det kanske är skillnad i o m att du har hörlursförstärkare och använder volymkontrollen...

Link to comment
Share on other sites

Man kan i o för sig styra det mesta med en app o styra volymen i ROON . . men ändå, en spelare för +150k utan fjärr när du stort sett ALLTID får med en fjärr även på 1000:- maskiner

o sen att bara erbjuda en för 9k känns udda

Jag behöver ingen för jag sitter o lyssnar på kontoret och når volym vredet från min plats. . så JAG är glad att den inte ingår o lägger 9k på priset. . .,men det ÄR svårt att inte "hoppa tilL" när man ser prislappen. . .9000:- för en FJÄRR ?!?  konkurrenten MSB tar "bara" 3000:- för sin ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter någon vecka med dCS Batrok så måste jag säga att jag verkligen gillar denna "maskin" , allt bara funkar och känns logiskt. . . o det låter underbart.

Kombon med Focal lurarna är grym. . känns som jag vann en hel del på att köra balanserad hörlurskabel av bättre kvalitet.

 

Två saker är lite irriterande, en småsak o en större.

Den större är att kontakterna i lurarna är ganska långa, både original samt min eftermarknads . . .det gör att kabeln/kontakterna till hörlurarna nästan ligger på axlarna/nyckelbenen o gör det lite obekvämt att lyssna om man rör huvudet för mycket.

 

No2 är en skitsak som nästan är ironisk eftersom Bartoken saknar fjärr. . . . när jag stänger av min TV med fjärren så slås Bartok på, TVn/Bartok är placerad så att detta är svårt att undvika

Så varje gång jag slår av TVn får jag gå in på kontoret o stänga av Bartoken. . .eller då sätta mig o lyssna musik

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

Efter någon vecka med dCS Batrok så måste jag säga att jag verkligen gillar denna "maskin" , allt bara funkar och känns logiskt. . . o det låter underbart.

Kombon med Focal lurarna är grym. . känns som jag vann en hel del på att köra balanserad hörlurskabel av bättre kvalitet.

 

Två saker är lite irriterande, en småsak o en större.

Den större är att kontakterna i lurarna är ganska långa, både original samt min eftermarknads . . .det gör att kabeln/kontakterna till hörlurarna nästan ligger på axlarna/nyckelbenen o gör det lite obekvämt att lyssna om man rör huvudet för mycket.

 

No2 är en skitsak som nästan är ironisk eftersom Bartoken saknar fjärr. . . . när jag stänger av min TV med fjärren så slås Bartok på, TVn/Bartok är placerad så att detta är svårt att undvika

Så varje gång jag slår av TVn får jag gå in på kontoret o stänga av Bartoken. . .eller då sätta mig o lyssna musik

Skit i TV det är så dåligt ändå det är bara att gå in och lyssna på lurarna;)

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-22 at 12:09, thli72 said:

Efter någon vecka med dCS Batrok så måste jag säga att jag verkligen gillar denna "maskin" , allt bara funkar och känns logiskt. . . o det låter underbart.

Kombon med Focal lurarna är grym. . känns som jag vann en hel del på att köra balanserad hörlurskabel av bättre kvalitet.

 

Två saker är lite irriterande, en småsak o en större.

Den större är att kontakterna i lurarna är ganska långa, både original samt min eftermarknads . . .det gör att kabeln/kontakterna till hörlurarna nästan ligger på axlarna/nyckelbenen o gör det lite obekvämt att lyssna om man rör huvudet för mycket.

 

No2 är en skitsak som nästan är ironisk eftersom Bartoken saknar fjärr. . . . när jag stänger av min TV med fjärren så slås Bartok på, TVn/Bartok är placerad så att detta är svårt att undvika

Så varje gång jag slår av TVn får jag gå in på kontoret o stänga av Bartoken. . .eller då sätta mig o lyssna musik

 

Grattis och kul att det blev bra. (Inte oväntat) :)

Ang fjärr så har inte jag någon fjärr till min hörlursförstärkare heller och saknar det inte.

 

Jag har en del opraktiska krockar mellan fjärrar. Då och då när man byter låt på min MSB så åker bioduken ner. Det kan bli hektiskt om jag har rullbandaren stående där då...

Min hembioförstärkare ökar volymen även på mitt försteg och det är mycket nervöst. Risk för olycka är oroande. Man får dubbelkolla nivåer innan man startar något  hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

För er som har dCS DACar och har testat lite olika "filter" finns det någon enkel slutsats att dra eller är det bara att testa sig fram?

 

Kan erkänna att jag inte läst manualen än så jag vet egentligen inte vad dom olika filtrerna gör. . den enda jag lekt lite med är crossfead inställningen

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-25 at 11:38, thli72 said:

För er som har dCS DACar och har testat lite olika "filter" finns det någon enkel slutsats att dra eller är det bara att testa sig fram?

 

Kan erkänna att jag inte läst manualen än så jag vet egentligen inte vad dom olika filtrerna gör. . den enda jag lekt lite med är crossfead inställningen

 

Vet inte om du läst John Atkinsons intryck och slutsatser här.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, thli72 said:

 

Spännande läsning, tackar :)

 

 

De nada.  Av intresse:

- Nyfiken på varför du valde Bartók över Ayre QX-5.  Var det bara tycke och smak eller fanns det någon mer specifik anledning?

- Samma fråga gällande val av Siltech-kabeln till dina Utopias.  Att jämföra balanserade kablar till en specifik hörlur är inte lätt om man bor i Sverige (en gång i världen köpte jag 6 olika kablar till mina HD-800 för att kunna göra en egen jämförelse men det är inte riktigt praktiskt nu när tull och moms läggs på allt från USA).  Själv har jag gått och funderat på Cardas Clear som fler av mina kompisar i USA svär vid.

 

Kör själv med QX-5/Utopia, därav frågorna.  Jag ser fram emot att kunna jämföra Ayren med Bartók när tillfället ges.

Link to comment
Share on other sites

Om jag börjar med kabeln då det är enklast att svara på så var egentligen inte Siltech kabeln nått jag hade i tankarna när jag beställde Utopia lurarna, jag tittade på Moon audios som jag har till andra lurar och är nöjd med. . bra byggd o fina komponenter.. . kollade också på att be Lawton bygga en kabel

Tittade också mot Lavricables och Kimber.

Men det blev helt enkelt så att jag tittade på vad P.L Audio som säljer Focal ( och dCS ) hade i kabelväg o slängde iväg en prisfråga på Siltech kabeln. . .efter chocken för priset lagt sig lite så fick jag ändå ett paketpris jag kunde leva med o slog till helt "på chans".

 

Vad det gäller dCS Bartok måste jag faktiskt säga att det är ett köp där lite "fan-boy" eller vill-ha ligger bakom . .

Det finns några få märken som jag bara nästan alltid haft en stark önskan att äga, dCS är ett av dessa märken ( Wilson, Mark Levinson är andra )

När Rossini dök upp kände jag en stark lust att köpa denna, men utan hörlurssteg så passade inte Rossini mig .  .så när Bartok kom ut var det svårt att stoppa vill-ha känslan 

 

Jag tittade även mot QX-5 då den egentligen är den enda DACen förutom Batrok som klarar det jag letade efter, men hade samtidigt lite med timeing att göra . . Under den tiden jag tittade på QX-5 hade jag egentligen inte råd- - -sen gick intresset ner i dvala ett tag, o både ekonomi och intresse kom tillbaka lagom till ryktena om en ny dCS modell kom ut.

 

Sen är det även så att jag köpt mycket via Pär Hörnell och det har funkat mycket bra så att ta detta "sista" i systemet via honom kändes logiskt, både min Trinnov och dCS kommer också via P.L Audio som Pär köper mycket av.

Efter en lång "hifi karriär"  där jag handlat från många olika källor känns det faktiskt ganska skönt att ha allt via Pär o bara snabbt kan ringa honom om man har en fråga.

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du om original-kablen? Förutom att den är rätt tung och otymplig känns den seriöst byggd. Men skillnaden kanske är större enbart genom att driva lurarna balanserat istället?

 

Jag hade/har ambitionen att byta kontakt på min originalkabel, men blev tvivlande då jag provade den fyrpoliga XLR från Furutech som Svalander levererat. De fyra anslutningsstiften är nämligen både annorlunda utformade och verkar ha en större diameter än vad som passar mina apparater! Om jag byter är det nästan slägga o polygrip som gäller för anslutning och frånkoppling... :smash:

 

Link to comment
Share on other sites

Min första tanke om originalkabeln var att den är extremt lång, men seriöst byggd.

 

jag körde bara original över en helg så hann inte lyssna så mycket, men jag upplever den balanserade som "tystare" 

 

Kontakten på Siltech kabeln är relativt enkel med tanke på priset . . .man kunde få en Furutech kolfiberkontakt men Siltech tog löjligt betalt för den.

Original på min balanserade kabel funkar fint och har inga problem att ta i/ur den. .kanske tur att jag inte valde Furutech kontakten då.

 

Egentligen gillar jag 2x3-pins XLR bättre då utbudet av 3-pins XLR kontakter är klart större. . men det verkar mer o mer son 4-pins XLR blir standard i mer seriösa hörlursförstärkare.

men EAR 909 har alla varianter ( utan 2x6,3mm ) men jag får nöja mig med en 4-pins på bartók 

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-23 at 09:26, thli72 said:

Helt galen uteffekt på slutstegen där i videon, om det nu är det mätarna visar.

 

 

1.20 in i videon där ligger det konstant på 1,2kW :cool: (ursäkta sidospåret men de är ju i varje fall en Vivaldi rigg som spelar :) )

 

 

Link to comment
Share on other sites

Aldrig fel med sidospår . .

 

Lite svårt att fatta det där, Wilson är ganska lättdrivna o körs ofta med effektsvaga rörförstärkare, , ,så 1200W ?!

 

lite seg såhär på fredag men 1200W in i en högtalare som har 91dB borde innebära över 120dB.

 

Pär Hörnell spelade 114dB under ett test jag va med på, det va satans högt. .  .120dB skulle jag inte ens vilja vara i närheten av

 

 

Lite kul att detta är en av dom få Vivaldi riggarna jag sett i svart. . .o så är nästan ALLT annat i systemet silver

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, thli72 said:

Lite svårt att fatta det där, Wilson är ganska lättdrivna

Det håller jag inte riktigt med om. När man pratar om lätt- eller svårdrivna högtalare måste man också ta hänsyn till impedansförloppet och fasväxlingarna och där är normalt Wilson inte så "snälla". Sascha t ex går ända ner till ca 2 ohm vid 80-90 Hz (ett område som kräver relativt mycket effekt) och under 3 ohm från ca 50 Hz till 120 Hz. Det kräver en hel del av förstärkaren. Sabrina går ner till 2,5 ohm. Det handlar heller inte enbart om ljudvolym utan även om kvalitet i ljudet och att förstärkaren tar ett fast grepp om högtalarna.

 

710Wilfig1.jpg

 

Om man jämför t ex med mina egna högtalare så har de lägre tjänslighet men betydligt "snällare" last som inte går under 3,7 ohm och ligger under 4 ohm inom ett mindre område vilket är mindre krävande för en förstärkare men ändå en helt enkel. Men det krävs naturligtvis inte 1,200 watt men det är ju heller inget som skadar högtala

 

DynTemfig1.jpg

 

Det är ännu känsligare med låga impedansförlopp med rörförstärkare då distorsionen från dessa ökar med allt för låga impedansförlopp. Kraven på kvalitetsförstärkare för rörförstärkare ökar men sådan finns dessbättre från bl a Audio Research, VTL och Jadis som klarar uppgiften utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2019-06-02 at 00:50, thosod said:

trevlig liten makalös maskin den där dSC Bartok

 

"Liten" vet jag inte riktigt att man kan kalla den, med ett djup på 43cm är det en av de djupare maskiner jag ägt. . .fick flytta ut bänken från väggen för att få plats med kablarna.

 

Tror alla dCS maskiner är lika djupa, så dom tar upp lite plats helt klart. . min McIntosh var jätteliten i förhållande till Bartok

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Trevlig läsning @thli72 

 

"Perhaps the biggest compliment I can pay the Bartók is that even an inveterate tinkerer like me was strongly tempted to give that up and settle down with the Bartók. There is an elegance to a single box like the Bartók that does it all, and very well. It makes a compelling case to stop tinkering, and just enjoy the music. After all, isn’t that what it’s all about?!"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...