Jump to content

dCS släpper ny DAC/hörlursförstärkare.


octavia rs

Recommended Posts

Det är en 4-pins balanserad och en vanlig 6,3mm på bartok så det är ganska standard . . jag har dock 2x3-pins XLR på mina lurar, så behöver en 2x3pins till 4-pins adapter det är inte direkt vanligt, snarare ett specialbygge.

 

Jag har 2x3-pins, 4-pina och 6,3mm utgång på min förstärkare idag . .o typiskt nog är alla lurarna konfigurerade för den enda variant som Bartok saknar.

 

Lite synd att Bartok inte har 2x3-pins XLR ut som känns som den bästa lösningen idag. . .men 4-pins sparar någon hundring i material o ett "hål" mindre i fronten.

Men skall inte klaga FÖR mycket på detta då många dyra hörlursförstärkare inte har några balanserade ut alls

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, thli72 said:

Det är en 4-pins balanserad och en vanlig 6,3mm på bartok så det är ganska standard . . jag har dock 2x3-pins XLR på mina lurar, så behöver en 2x3pins till 4-pins adapter det är inte direkt vanligt, snarare ett specialbygge.

 

Jag har 2x3-pins, 4-pina och 6,3mm utgång på min förstärkare idag . .o typiskt nog är alla lurarna konfigurerade för den enda variant som Bartok saknar.

 

Lite synd att Bartok inte har 2x3-pins XLR ut som känns som den bästa lösningen idag. . .men 4-pins sparar någon hundring i material o ett "hål" mindre i fronten.

Men skall inte klaga FÖR mycket på detta då många dyra hörlursförstärkare inte har några balanserade ut alls

 

Oj, en helt ny värld för mig - jag visste inte att det var så komplicerat!

Men det är klart, jag använder aldrig lurar annat än till telefonen :blush:

 

Vore jag du skulle jag ta kontakt med Lars på PL Audio - han brukar vara hjälpsam och kanske kan hitta en lösning så att du kan testa. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, thli72 said:

Det är en 4-pins balanserad och en vanlig 6,3mm på bartok så det är ganska standard . . jag har dock 2x3-pins XLR på mina lurar, så behöver en 2x3pins till 4-pins adapter det är inte direkt vanligt, snarare ett specialbygge.

 

Jag har 2x3-pins, 4-pina och 6,3mm utgång på min förstärkare idag . .o typiskt nog är alla lurarna konfigurerade för den enda variant som Bartok saknar.

 

Lite synd att Bartok inte har 2x3-pins XLR ut som känns som den bästa lösningen idag. . .men 4-pins sparar någon hundring i material o ett "hål" mindre i fronten.

Men skall inte klaga FÖR mycket på detta då många dyra hörlursförstärkare inte har några balanserade ut alls

Själv har jag inga lurar med dubbla 3pin XLR och kan verkligen inte se poängen med det heller. Men du, löd på en 4pin XLR istället då?

Det ska jag göra på mina Utopia som inte kommer med "balanserad" kabel alls (6,35mm). Svalander har en vettig Furutech.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Själv har jag inga lurar med dubbla 3pin XLR och kan verkligen inte se poängen med det heller. Men du, löd på en 4pin XLR istället då?

Det ska jag göra på mina Utopia som inte kommer med "balanserad" kabel alls (6,35mm). Svalander har en vettig Furutech.

 

Jag kommer be någon som kan löda om mina lurar till 4-pins XLR OM jag köper Bartok. .lite segt bara då jag har Furutech kontakter som är rejält dyra idag.

 

Kommer köpa 4-pins XLR till kommande Utopia lurarna, blir troligen Moon audio om inte PL audio kan fixa en Siltec

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-25 at 18:11, thli72 said:

Egentligen tycker jag svarta apparater är snyggare. . .men dSC ÄR lite silver, ALLA gånger jag sett dCS så är dom i Silver. . dumt att köpa i svart?

 

 

 

Kanske inte dumt men, om det finns en chans att du någon gång kommer att sälja den så är det nog snäppet lättare att sälja den silvriga. Jag skulle köpt Silver av den anledningen.

 

Blir det Focal Utopia lurarna! Det kommer säkert bli fantastiskt bra. De har en bra kabel som är rätt lång med från början. 

Snacka med PL Audio, och se om Focal kanske kan fixa kabeln med rätt kontakter. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tänkt köpa Utopia lurarna en längre tid nu men avvaktat då jag inte visste vilken förstärkare jag skall ha, o har därför inte vetat vilken kabel Utopialurarna skulle ha..

SÅ bara jag bestämmer förstärkare så kommer lurarna o kabel beställas. . . lutar mot Moon Audio då dom har bra kontakter o skapligt pris. . .men Danacable eller Kimber kan också bli aktuellt. . Kanske till o med Siltec OM dom kan sälja kabeln.

 

Men har hårda argument med mig själv om Bartok just nu. . .hade satt 100k som "tak" för ny DAC/hörlursförstärkare o Bartok ligger klart över det. . .men får tre saker i en låda o det lockar...hårt

Link to comment
Share on other sites

Den svarta är snygg, framför allt blir dom svarta hörlurskontakterna lite mer diskreta. . . men som sagts, nästan alla dCS är i silver så en svart kan bli svårsåld. . . . även om jag inte tror jag kommer sälja den på överskådlig framtid

Link to comment
Share on other sites

Att få en bra streamer som klarar ROON, en bra DAC, försteg samt hörlursförstärkare i en låda har lockat länge men varit svårt att hitta. . .så när nu dCS släppte Bartok va jag tvungen att slå till även om det blev LITE dyrare än jag tänkt.

 

Så koppar jag mina Genelec direkt till Bartok när jag vill slölyssna lite, finlyssning med Utopia lurarna

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, thli72 said:

Att få en bra streamer som klarar ROON, en bra DAC, försteg samt hörlursförstärkare i en låda har lockat länge men varit svårt att hitta. . .så när nu dCS släppte Bartok va jag tvungen att slå till även om det blev LITE dyrare än jag tänkt.

 

Så koppar jag mina Genelec direkt till Bartok när jag vill slölyssna lite, finlyssning med Utopia lurarna

 

Utan att störa tråden (hoppas jag) så erbjuder Ayre QX-5 och QX-8 allt det du söker (och lite till).

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, thli72 said:

Ja Ayre QX-5 samt Mytek Manhattan va egentligen dom enda jag hittade när jag letade efter en allt i ett lösning. . o det var nära att jag kontaktade dig för att snacka om QX-5.

 

Så visst det finns lite alternativ, men inte jättemånga

 

Helt sant.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, thli72 said:

Ja Ayre QX-5 samt Mytek Manhattan va egentligen dom enda jag hittade när jag letade efter en allt i ett lösning.

Det ser ut som du får en ännu mer mångsidig lösning med ditt val. På pappret i alla fall.

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
27 minutes ago, thli72 said:

Snyggt lyssningsrum, gillar 3D effekten på frontväggen och hur "rent" rummet är 

 

Blir mer o mer lugn med mitt köp ju mer av dessa "test" jag läser :)

Förmodligen ett klokt val. Men, blir det nån leverans då? ;)

Har du fått nåt datum ännu?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet bara att jag är med på dom första som kommer till Sverige, läst på några ställen att dCS kommer börja leverera i slutet av Oct. . . .men jag skulle gissa på lev i Nov

 

Men tidsplaner spricker lätt så man vet aldrig.

 

Lurar o kabel finns dock hos PL Audio så dom kan jag få direkt om jag vill, men känns "roligare" att få allt samtidigt 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mässa i Polen . .dator in i Vivaldistack känns lite "fel"

"This is the incredible @jeanmicheljarre launching his new album 'Equinoxe Infinity' at the Poland Audio Video Show using our Vivaldi Stack D’Agostino Relentless & @wilson.audio Alexx Loudspeakers all cabled up by @shunyata_research . We are very honoured and so pleased we were there to see it. Just awesome"

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thli72 said:

Mässa i Polen . .dator in i Vivaldistack känns lite "fel"

"This is the incredible @jeanmicheljarre launching his new album 'Equinoxe Infinity' at the Poland Audio Video Show using our Vivaldi Stack D’Agostino Relentless & @wilson.audio Alexx Loudspeakers all cabled up by @shunyata_research . We are very honoured and so pleased we were there to see it. Just awesome"

 

Kan hålla med, laptop direkt brukar vanligen inte vara "nirvana", men hans nya platta är rätt skön, har gått några varv på Roon nu!:

mweDdgQ.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...