Jump to content

dCS släpper ny DAC/hörlursförstärkare.


octavia rs

Recommended Posts

Väntat på denna rätt länge o blir lite förvånad när bilderna nu släpps . . jag var rätt säker på att hörlursförstärkaren skulle vara en modul så man kunde uppgradera vid senare tillfälle. Men känns inte som detta är fallet.

Undrar om det kommer en "billigare" klocka eller om det är tänkt att Rossins skall funka ( lite olika i designen bara kan jag tycka )

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Den där kändes riktigt intressant! Men inte ett ord om Roon Ready?

 

"Built in Roon Ready™" om du kikar det jag länkade.

 

14 minutes ago, thli72 said:

Känns som ett viktigt drag av dCS, deras billigaste DAC idag har ett instegspris på 215k. . . Även om Bartók kommer kosta runt 125k i grund så är det klart "överkomligare" 

 

Jo, en helt ny målgrupp, om man kan säga så. (Hur många dacar över 100k säljs?)

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, thli72 said:

Undrar om det kommer en "billigare" klocka eller om det är tänkt att Rossins skall funka ( lite olika i designen bara kan jag tycka )

 

Rossini klockan fungerar ju men jag tror de kommer en billigare klocka med samma look.

 

2 minutes ago, JWE said:

Jo, en helt ny målgrupp, om man kan säga så. (Hur många dacar över 100k säljs?)

 

Man får jämföra med andra dac med streaming möjlighet direkt via ethernet och där är de ju inte direkt många så oavsett priset tror jag att dCS kommer sälja en del av denna.

 

Jag skulle gärna prova den och då kunna minska antalet burkar i mitt system väsentligt om den är på samma nivå eller kanske rent av bättre än det jag har idag :blush:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Bartók är Roon ready, det står i databladet men inte helt lätt att hitta

Såg det i det länkade bladet. Däremot är den inte ännu certifierad av varken MQA eller Roon då den inte är helt klar mjukvarumässigt. (Enligt Andrew P, programme manager på dCS)

Link to comment
Share on other sites

Ja dCS är riktigt bra på att uppdatera Roon forumet med vad som händer med deras olika produkter @thli72 . När det kommer till mjukvarubaserade lösningar som uppdateras osv så är det trevlig när tillverkaren har en öppen dialog om vad/hur/när saker och ting sker (på gott och ont) då de lätt annars sprids en viss frustration bland användare. Som tidigare ägare av Devialet har jag sett hur tillverkare inte kan/ska sköta den biten :angry:

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Tror det blir mer o mer ett krav att tillverkare är aktiva på sociala medier o är snabba med info där. . .

 

Man kan nog se alla forum och diverse media idag på gott och ont för tillverkarna är ibland lite snabba att släppa detaljer som de sen kanske inte kan hålla tex dCS Network Bridge där de lagt ner att kunna använda USB ut på den det togs inte emot så väl.

 

Man ser även tillverkare som har saker på gång men kanske inte sagt nått och när de sen ser en konkurrent komma ut med info om liknande produkt så släpper man ut info om sin produkt som kanske ligger många månader fram i tiden för att inte tappa köpare som sen blir besvikna när tillverkaren inte lever upp till det de sagt. Just inom streaming/usb/ethernet produkter sker detta ofta vad jag ser på tex Computer Audiophile forumet.

 

Oavsett vilket så tycker jag en streaming DAC är väldigt intressant så pass intressant att jag nog kommer prova antingen den nya dCS Bartok eller en Rossini vad tiden lider. Just att kunna minska antalet burkar i min anläggning och samla flera funktioner i en apparat lockar. Många gillar ju inte att samla allt i en burk men jag tycker dCS som gör det mesta i mjukvaran håller flera av sina produkter "up to date" så de krävs nog en hel del för att de ska bli omoderna.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är inte SÅÅ smart att lägga ut massa saker man senare inte kan hålla. . det där med att det inte gick att fixa USB ut på dCS NB är en REJÄL tavla av dCS. . . .jag va när att köpa en NB då USB ut som jag vill ha utlovades. . .hade INTE blivit glad om jag köpt den.

 

Just denna historia gör mig lite tveksam på dCS. . . vill se att dom håller vad dom lovar denna gång, man lovar MQA o Roon men helt klart är det ju inte

 

 

Skall bli intressant att se om Bartók "förlorar" så mycket mot Rossini . . .verkar vara rätt lika på insidan, inte säkert att den "bättre" PSUn i Rossini gör så mycket skillnad, o ett lite enklare chassi kan nog många leva med om man sparar över 100k

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Just denna historia gör mig lite tveksam på dCS. . . vill se att dom håller vad dom lovar denna gång, man lovar MQA o Roon men helt klart är det ju inte

 

 

Jag tror ju iofs inte de blir några problem med Roon eller MQA om man nu bryr sig om dem vill säga då de implementerat det i övriga serier.

 

1 hour ago, thli72 said:

Skall bli intressant att se om Bartók "förlorar" så mycket mot Rossini . . .

 

Jag tror de kommer bli väldigt likvärdiga men tiden får utvisa om de kompromissat på fel ställen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Jag tror ju iofs inte de blir några problem med Roon eller MQA om man nu bryr sig om dem vill säga då de implementerat det i övriga serier.

Ne det borde inte bli några problem, men det trodde jag inte om USB ut på NB heller så man vet aldrig . . .men lite intressant att dom skriver att den klarar MQA o Roon i databladet INNAN den blivit certifierad. . får man ens göra det?

 

Får sen om det blir ett köp. den har allt jag vill ha ( utom 2x3-pins XLR  hörlursuttag ) . . Rossini funkar inte för mig med Bartók skulle vara perfekt

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, thli72 said:

men lite intressant att dom skriver att den klarar MQA o Roon i databladet INNAN den blivit certifierad. . får man ens göra det?

 

Det är inget ovanligt....ser det rätt ofta på Roon forumet där folk frågar om produkter som har Roon men de har aldrig varit hos Roon för test. Vem som helst kan lägga in Roon bridge och köra det i en apparat men den är ju inte testad och får Roon Ready stämpel så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Men jag gissar att Roon o MQA mf tar betalt för att en tillverkare skall få sätta loggan på sin apparat. . o i så fall borde det inte vara så populär att använda loggan innan man betalat.

 

Men kan inte detta, vet bara att det va lite "tjöt" på hembiosidan i början om att vissa "loggor" o certifieringar va väldigt dyra för små tillverkare.

 

Men OT

 

Glad att dCS valde att sätta en 4-pins balanserad utgång på Bartók, nått många fina hörlursförstärkare saknar, hade heller sett 2x3-pins i o för sig, men det är bara för att det råkar vara det jag har på mina lurar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har fått ett riktpris pris på Bartok o sitter lite o funderar på att slå till, den skulle passa mig perfekt. . .men det är bra hög med pengar som skall ut o en liten chansning är det ju, "ingen" har hört den än o jag har ingen aning om hur bra dCS är på att konstruera hörlursförstärkare

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, thli72 said:

Jag har fått ett riktpris pris på Bartok o sitter lite o funderar på att slå till, den skulle passa mig perfekt. . .men det är bra hög med pengar som skall ut o en liten chansning är det ju, "ingen" har hört den än o jag har ingen aning om hur bra dCS är på att konstruera hörlursförstärkare

 

Att handla utan att lyssna (inte minst på den här nivån) skulle jag inte rekommendera någon. Oavsett fabrikat eller tidigare erfarenhet av produkten.

 

Bara ett inlägg i all välmening...

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Perfect sense said:

 

Att handla utan att lyssna (inte minst på den här nivån) skulle jag inte rekommendera någon. Oavsett fabrikat eller tidigare erfarenhet av produkten.

 

Bara ett inlägg i all välmening...

 

/ Marcus

 

Visst håller jag med om det men i detta fallet är provlyssning lite knepigt. Jag sätter hörlurslyssning som en hög prio här o just det är lite knepigt att testa på ett enkelt sätt.

 

Inga av mina lurar har 4-pins eller 6,3mm kontakt så jag KAN inte testa dom med Bartok utan att köpa adaptrar . .finns lösningar på detta då jag troligen kommer köpa nya lurar dock va planen att köpa dessa senare.

 

Sen är det oftast inte SÅ enkelt att bara låna hem prylar i +100k nivån, inget som butikerna direkt har högar av liggande o kan låna ut. . .men OM PL audio får fram en Bartok till mässan är det mer aktuellt

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, thli72 said:

Sen är det oftast inte SÅ enkelt att bara låna hem prylar i +100k nivån, inget som butikerna direkt har högar av liggande o kan låna ut. . .men OM PL audio får fram en Bartok till mässan är det mer aktuellt

 

Du får kontakta rätt butik :cool:.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, thli72 said:

Jag får nog snarare byta personlighet. . jag FÅR låna hem stort sätt vad som helst om jag vill. . JAG känner bara att det känns konstigt att göra det, jag har lånat UT saker till mässor men inte lånat hem

 

Hemlån är en självklarhet som jag ser det om man visar ett seriöst intresse. Det är inga konstigheter.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Perfect sense said:

 

Hemlån är en självklarhet som jag ser det om man visar ett seriöst intresse. Det är inga konstigheter.

 

/ Marcus

 

Det är det säkert för 99 av 100 personer, men personligen skulle jag tycka det vara extremt jobbigt att låna hem nått av dig som kostar hundratals tusen o sen tillbaka för jag inte gillade det . . 

Men som sagt mitt problem o inget att ta i tråden.

Skulle jag vilja köpa produkt A ELLER B så skulle jag tänka mig hemlån för då slutar det med att jag köper nått.

 

Men i detta fall så finns det mig veterligen konkurrent till dCS Bartok så inget jag direkt kan jämföra den mot. . så frågan här blir bara om Bartok är bra nog o här spelar väl dCS rykte in för att göra ett "olyssnat" köp mindre riskabelt. . .ett mindre känt märke för mig hade varit lurigare, men har lyssnat på alla dCS DACar o ingen har varit en besvikelse så har svårt att tro att Bartok skulle vara ett undantag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...