Jump to content

Svart kubism skakar om.


Adagio

Recommended Posts

On 2019-02-03 at 09:57, Adagio said:

Jag har närt en tanke. Efter att ha lyssnat till några system med stora baselement inser man att det finns något befriande lätt i dessa små konrörelser.

 

 

 

Jag har närt samma tanke länge nu.

Ja. Stora element tycker jag låter bättre än många små. Som du beskriver det blir det en lätthet och luftighet i ljupbasen som jag gillar och det blir inte ansträngt och basen låter inte pressad, övertorr och komprimerad. Den bara finns där. Nu skall man inte dra allt över en kam, men jag tycker ofta det är så.

 

Kul att det låter bra med "extra bas" hos dig. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Apexorca said:

Ja. Stora element tycker jag låter bättre än många små.

Så tycker jag också. Fördelen med många små är väl framför allt snabbare bas med mindre distorsion. Mina Dynaudio Temptation har 4 st 6,5" basar som drar tillräckligt djupt på papperet men det blir skillnad när jag lagt till mina Dynaudio-subbar som har 12"-element. Det känns tyngre även om de säkert har högre distorsion än 6,5"-basarna eller just därför.

 

Jag gillade skarpt de gamla B&W 801 med deras 15"-basar. När jag var mogen att slå till tog de bort modellen ur sitt sortiment och ersatte den senare med modeller med dubbla mindre basar men då försvann också den "goa" basen.

 

20ab00c54964a55ecda590b92607.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bebop said:

Så tycker jag också. Fördelen med många små är väl framför allt snabbare bas med mindre distorsion. Mina Dynaudio Temptation har 4 st 6,5" basar som drar tillräckligt djupt på papperet men det blir skillnad när jag lagt till mina Dynaudio-subbar som har 12"-element. Det känns tyngre även om de säkert har högre distorsion än 6,5"-basarna eller just därför.

 

Jag gillade skarpt de gamla B&W 801 med deras 15"-basar. När jag var mogen att slå till tog de bort modellen ur sitt sortiment och ersatte den senare med modeller med dubbla mindre basar men då försvann också den "goa" basen.

 

20ab00c54964a55ecda590b92607.jpeg

 

 

 

Dessa gillade jag. När jag hörde dem var det de bästa B&W jag hört. Var de inte dessa de hade mängder av på Abbey Road studion?

Link to comment
Share on other sites

Är ju en exägare till dessa 801:or? Jo det var en trevlig tid.

men förstår ert tänk och tycke med större element. Men måste som vanligt ? Alltså tycker ni inte att ljud som kommer strax över mellanbasen ja alltså typ kongas, ett gitarrackord,  kantslag ja ljud som kommer lite längre upp. Dessa ljud brukar vara tunna, lite bortglömda i många större hgt. Där kraften ofta läggs längre ner i basen. Säkert inte alla system för detta hänger ju 100% ihop med att man har någon midbass bump som grötar ner allt. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, juha said:

Dessa ljud brukar vara tunna, lite bortglömda i många större hgt. Där kraften ofta läggs längre ner i basen.

Jo, så kan det säkert vara på mindre lyckade konstruktioner. Första gången jag hörde B&W 801 Nautilus var 1999 när de lanserades. Jag bodde då i Luxemburg och där fanns en butik som var välförsedd med ett riktigt gottebord. Jag lyssnade på hela Stravinskys "Våroffer" och Thad Jones/Mel Lewis Big Band "New Life" över Mark Levinson-elektronik. Det är bland de häftigaste ljudminnen jag har. Fantastisk livekänsla och jag saknade inget i övre registren. 

 

Jag är dåligt påläst vad som finns idag med större baselement. Det är nog rätt sällsynt med element över 10". De jag kan komma på i hastigheten är Focal Utopia Scala, Verity Audio Sarastra och Harbeth 40.2 som alla har 11"-basar. 

Link to comment
Share on other sites

De sista 801 i diamond serien producerade bland de bättre bas jag hört. Blev nästan sugen. Det var med de för tiden nya baselementen. Juha hann sälja sina nautilus innan jag kom och lyssnade, så den chansen missade jag. Konarea upplever jag vara en bra väg till distortionsfri och djup bas. Flera mindre kan såklart prestera liknande ljudtruck och frekvensomfång, med både enklare rumsintegration och elegantare lådutformning men det finns ingen genväg...

Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-04 at 08:19, Akkelis Audio said:

Det ser rätt kaxigt ut. Du skulle rymma 5 st/sida. eller så rymmer du 4 st av dom stora 212 subarna, vore också rätt fräckt. Skulle vara kul att höra.

 Det finns ju också väl tilltagna och rappa sub alternativ.

 

 

 

 

basshorn.jpg

basshorn2.jpg

Stefan! Nu har du sått ännu ett frö i mitt huvud....... kan inte sluta fundera på Avantgarde Acoustic sub231 till mina Maggies. Dubbla pappers 12´or, dsp, 2x1000W....... my god! Hur bra skulle inte det kunna bli?

Link to comment
Share on other sites

är det verkligen bashorn? Verkar ganska kort hals för att producera nån nämnvärd bas.

Jag har lyssnat den lilla modelen tillsammans med stora avantgarde horn och jag var inte så imponerat, men det var ett mycket stort rum de spelade i.

Annars horn och paneler är 2 åtskilliga principer och det är mycket som inte stämmer sinsemellan dem.

Min älskade bilanalogi, en super stark diesel motor(bashorn) i en Trabant(paneler)

Mvh

Spiros

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, tipo901C said:

är det verkligen bashorn? Verkar ganska kort hals för att producera nån nämnvärd bas.

Jag har lyssnat den lilla modelen tillsammans med stora avantgarde horn och jag var inte så imponerat, men det var ett mycket stort rum de spelade i.

Annars horn och paneler är 2 åtskilliga principer och det är mycket som inte stämmer sinsemellan dem.

Min älskade bilanalogi, en super stark diesel motor(bashorn) i en Trabant(paneler)

Mvh

Spiros

Håller inte alls med. Paneler och horn har mer gemensamt än någon av dessa och vanliga dynamiska högtalare. Dessa subbar är mycket riktigt inte horn, utan de minsta Avantgarde-subbarna. Jag har också lyssnat på dom och gillar det lätta, snabba anslaget. Det tror/anser jag liknar panelernas spelstil mer än det forcerade, kraftfulla sättet traditionella subbar arbetar på, dvs mycket motor, lång slaglängd och extrem kontroll. Jag är inne på stor volym och stora lätta element med snabbhet...... 

 

Link to comment
Share on other sites

Avantgarde-basarna är ju framtagna med tanke på snabbast möjliga återgivning för att matcha just hornens snabbhet. Jag har lyssnat hos en kompis med ett aktivt 4-vägs JBL system. Där slog det mig hur naturlig bas skall återges, det är inte den där energirika brottar-basen man hör med bio-subbar man vill åt, inte heller club-musik ala nattklubb. Det är den där subtila, mäktiga, fjäderlätta, stooooora ”anslagsbasen”. Det som får flygeln att låta flygel och inte bara piano. DSP lockar.....

jag har hört diverse DSP subbar, host Velodyne host som låter som traktordäck..... passar film och techno men knappast mitt ideal.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

Adagio

Du borde besöka Lisen to Music på värstkusten, :)

Han spelar ju också på Maggisar och deras baspaneler. Låter sagolikt bra !

Jag tror dig, har inte han ”slaktat” några gamla tympani eller liknande som han använder som baspaneler? Jag var inte så förtjust i magnepans egna ”basförstärkare” de gick inte tillräckligt långt ner för mig. Egentligen är jag fullnöjd men man måste ju ändå drömma om något....

Link to comment
Share on other sites

jag håller med 100% att standard bio elller musiksubar låter som traktordäck(!) men jag skiftade med min analogi på verkningsgrad mellan de 2 teknologier. Verkningsgraden är en av de många parametrar som spelar roll om man använder mer en ett element i en högtalare.

Jag har lyssnat några gånger på nånting som var Amerikansk och paneler, med subar integrerade bakom, som jag inte minns just nu vad var för märket men det var tydligt att de levde sitt eget liv. Inte någon integration alls. Men min sedvanlig bilanalogi, skillnad mellan en modern diesel motor och en lådcykel.

PS: Eftersom du refererade att avantgarderna har samma snabbhet som en  bashorn, jag kommer på en fråga, har du nån gång lyssnat på äkta subhorn och isf vilken.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var säkert Martin Logan, dvs elektrostater. Där håller jag med i så fall. Elektrostaterna är nog det snabbaste som finns, deras basunderdelar klarar inte av att matcha panelen. En annan nackdel är att elektrostater sällan spelar bas. Dvs delningen sker i ett högre, mer kritiskt område. 

Magnepan spelar panel hela vägen ner till 35hz, dessutom är de inte lika monstersnabba som elektrostater utan lite köttigare. 

Alltså lättare att bygga på med en sub som inte tillåts spela för högt upp utan bara bygga på lite mer fundament. Om du kollar mina mätningar tidigare i tråden ser du vad jag menar. 

Matt dela mellan 100 och 250hz är riskabelt tror jag. Iaf ställer det mycket högre krav.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det ju t.ex. Beveridge som haft separata basar och även de senare har haft inbyggda basar. De senare tycker jag har haft en bättre integration men då har också placering mellan paneler och basar varit känd av Beveridge.

35Hz är 35Hz och det finns inga snabba 35Hz. Men däremot så finns det ju olika snabba basar i den bemärkelsen hur de startar. Med den tidsskillnaden går lätt att upphäva genom att placera basarna lämpligt. Och delar man så lågt som runt 35-40Hz så får man en Group delay som är större än när man delar runt 80-100Hz. Hur väl en bas integrerar med sidosystem beror ju väldigt mycket på hur väl man justerat in filter och delayer och vilka möjligheter man har med sina filter. Många HiFi-filter är tyvärr inte så flexibla som PA-filter då det gäller anpassningar. Personligen så anser jag att hur man tycker en bas låter eller inte är till stor del beroende på rumsförhållanden och den aktuella anpassningen. Och inte på hur basen faktiskt kan låta under helt optimala förhållande vilket är väldigt svårt att uppnå i hemförhållanden.

 

/Harryup

 

Link to comment
Share on other sites

Adigo, har du funderat på dipolbas? 

Själv så körde jag mina 4x18" utan låda och panel under inspelningen och det saknades ingen bas!

I min bio-anläggning (också 4x18") så går mina paneler "utan hjälp" ner till 30Hz innan de faller av. Sen har jag ett par 21" subhorn som fyller ut explosioner och de allra djupaste basgångarna :D

Ett par U-paneler slänger man lätt ihop själv och, som Harryup skriver, ett PA-filter där man kan justera delay.

Enligt min ringa erfarenhet så är problemet med att integrera subbar inte volym eller delning utan just delay (tidsskillnad) samt STORA element med mycket effekt bakom.

Ett litet tips: Om du kan låna hem lite olika element eller subbar så spela ex. en ståbas och/eller cello genom endast ett element och avgör om du gillar vad du hör. Det är större skillnad på hur olika element återger det som spelas. Själv kom jag fram till att mina 12"-or spelade just ståbas och cello mer "naturligt" än 18"-arna vilket avgjorde delningsfrekvens och kompensation.  

Fysisk bas är "gött" :D!

Edited by Amatören
Slavfet
Link to comment
Share on other sites

On 9 februari 2019 at 15:48, Adagio said:

Jag tror dig, har inte han ”slaktat” några gamla tympani eller liknande som han använder som baspaneler? Jag var inte så förtjust i magnepans egna ”basförstärkare” de gick inte tillräckligt långt ner för mig. Egentligen är jag fullnöjd men man måste ju ändå drömma om något....

 

Slaktat har han väll inte gjort? Men han har kompletterat sina Maggisar med Tympani bas paneler och driver dom med ett Lab steg med Dsp, låter sjukt bra!  En lyssning i hanns fina rum får en att börja fundera (och tvivla på) det här med bas i lådor...

 

Bara ett tips i alla välmening.

 

Jag har även njutit hos Amatören och hanns fantastiska system, dipolbasen är något speciellt! 

 

Ta en tur, vidga dina sinnen, eller skit i det och kör ditt eget race :) 

Det är upp till dig. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Double A said:

 

Slaktat har han väll inte gjort? Men han har kompletterat sina Maggisar med Tympani bas paneler och driver dom med ett Lab steg med Dsp, låter sjukt bra!  En lyssning i hanns fina rum får en att börja fundera (och tvivla på) det här med bas i lådor...

 

Bara ett tips i alla välmening.

 

Jag har även njutit hos Amatören och hanns fantastiska system, dipolbasen är något speciellt! 

 

Ta en tur, vidga dina sinnen, eller skit i det och kör ditt eget race :) 

Det är upp till dig. 

Jag tror dig, verkligen. Jag har bara lyssnat till den nya lilla baspanelen. Det var den jag inte kom överens med. Sen är det platsen för min del, som spökar. Har inte möjlighet att sätta upp tympanibasar om jag så kom över ett par. Men jag förstår att det säkerligen är något alldeles extra hos Listen to music.... 

jag har ju varit inne på diy från början, det var dipoler eller ripoler som var tanken. Dock var utgången allt för osäker. Även om man investerar i de allra bästa baselementen och följer en given konstruktion så kostar det en hel del som man nog aldrig får igen och inte vet hur resultatet blir. Om det var så lätt att bygga högtalare skulle det inte finnas en marknad för högtalartillverkare, nu är det ju inte speciellt lätt. Jag vet ju att det krävs enorma resurser och massor av tid för att få en färdig konstruktion, jag har varken eller till detta projekt. REL var en väg att prova en färdig omvittnat bra lösning som faktiskt inte alls skulle bli svårsåld ifall resultatet inte skulle bli bad jag ville.

Link to comment
Share on other sites

Jag är sedan lång tid anhängare av dipol-bas och speciellt när huvudsystemet har samma princip är det en vettig princip. Det är väldigt enkelt att bygga dipol-basar och de veckade varianterna går att få väldigt små också. Den svåra biten är att få till filtret och det finns inte så mycket färdigt att köpa men det finns en del rapporter om lyckade lösningar med DSP så det är nog den enklaste vägen att gå, förstärkaren behöver inte vara så märkvärdig så priset för en totallösning är rimlig. Om du bara behöver lite stöttning längst ned så kan man nog få till en passiv lösning (för dipol-kompenseringen) också men aktiva filter behövs ändå eftersom delningsfrekvensen lär hamna i närheten av resonansfrekvensen och därtill hörande impedanstopp. Ett aktivt delningsfilter är inte så svårt att hitta och en fas-justering ovanpå det är inte så svår att göra men för en passiv variant med enkelt filter kan man nog klara sig utan.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-10 at 22:00, Double A said:

 

Slaktat har han väll inte gjort? Men han har kompletterat sina Maggisar med Tympani bas paneler och driver dom med ett Lab steg med Dsp, låter sjukt bra!  En lyssning i hanns fina rum får en att börja fundera (och tvivla på) det här med bas i lådor...

 

Bara ett tips i alla välmening.

 

Jag har även njutit hos Amatören och hanns fantastiska system, dipolbasen är något speciellt! 

 

Ta en tur, vidga dina sinnen, eller skit i det och kör ditt eget race :) 

Det är upp till dig. 

Tack Double A för dina fina ord om mitt system :app:

Men det är tackvara din konfiguration av Lab steget som Tympani panelerna blev så bra! 

Det är A och O för integration mellan Magnepan 20.7 och Tympani baspanelerna att både filter och dsp är inmät och justerat av en person som har känsla för ljud och teknik :77: 

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att gratulera! Någon gång ska jag besöka dig och få lyssna till ”Maggie extreme” .

magnepan kan saker som andra högtalare inte riktigt kan, jag har väldigt svårt att skiljas från mina. Om man ser till det ringa priset är de världsbäst i sin prisklass. 

Det är väl bara det här men basen då, alla högtalare har ju sina styrkor samt svagheter. 

Detta med dipolbasar har jag faktiskt varit inne på men, jag har inte tid nog. Jag hottade ett recept på Rhipoler (tror jag de hette) som var intressant. Ett par REL S3 är kanske ändå den enklaste vägen att gå...... inte perfekt men good enough.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Adagio said:

Det är bara att gratulera! Någon gång ska jag besöka dig och få lyssna till ”Maggie extreme” .

magnepan kan saker som andra högtalare inte riktigt kan, jag har väldigt svårt att skiljas från mina. Om man ser till det ringa priset är de världsbäst i sin prisklass. 

Det är väl bara det här men basen då, alla högtalare har ju sina styrkor samt svagheter. 

Detta med dipolbasar har jag faktiskt varit inne på men, jag har inte tid nog. Jag hottade ett recept på Rhipoler (tror jag de hette) som var intressant. Ett par REL S3 är kanske ändå den enklaste vägen att gå...... inte perfekt men good enough.

Du är välkommen, hör av dig i god tid innan så vi kan planera in en tid. 

Double A och jag var på gång med ett dipolbas projekt. Han kände till ett amerikanskt märke som har extremt bra element och hade väldigt fina element för dipolbasar. Men vem vet Anders kanske tar upp denna tråd på nytt.... :39:

 

Hittade länken till dipolbasarna 

http://aespeakers.com/shop/dipole/dipole15/

 

PS dessa basar ihop med ett Lab-steg då är du hemma :thumbsup:

 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Förlåt att jag inte kunnat gå vidare med vårt dipol-projekt. Jag brukar försöka hålla mig till det jag snackar om, men detta projekt har jag tyvärr fått lägga på is så länge pga en massa olika orsaker, vissa personliga, vissa högtalar-projekt relaterade. Och dom hoppas jag verkligen jag kan få återkomma framöver :)

 

När det gäller dipol basar så tror jag en väg framåt hade varit ett modul-uppbyggt system med en 15"are i en U baffel som man kan "stacka" men flera om det behövs eller man bara vill. 

Drivningen kan man med fördel låta ett Lab Ipd 1200 eller 2400 stå för. AE bygger fantastiska element, frågan är om man ska använda ett dipol element (högt qts), jag har haft den diskussionen med duktiga gubbar på annat håll och med Dsp så kan man tydligen använda bra pa element till dipol applikationer. 

 

Ja finns här om det är något jag kan bistå med. 

Edited by Double A
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Double A said:

Förlåt att jag inte kunnat gå vidare med vårt dipol-projekt. Jag brukar försöka hålla mig till det jag snackar om, men detta projekt har jag tyvärr fått lägga på is så länge pga en massa olika orsaker, vissa personliga, vissa högtalar-projekt relaterade. Och dom hoppas jag verkligen jag kan få återkomma framöver :)

 

När det gäller dipol basar så tror jag en väg framåt hade varit ett modul-uppbyggt system med en 15"are i en U baffel som man kan "stacka" men flera om det behövs eller man bara vill. 

Drivningen kan man med fördel låta ett Lab Ipd 1200 eller 2400 stå för. AE bygger fantastiska element, frågan är om man ska använda ett dipol element (högt qts), jag har haft den diskussionen med duktiga gubbar på annat håll och med Dsp så kan man tydligen använda bra pa element till dipol applikationer. 

 

Ja finns här om det är något jag kan bistå med. 

 

Det var verkligen ingen kritik till dig Double A. Jag vet att du hade ett annat spännande projekt som du ville slutföra. Och du kunde hjälpa mig om med dipolbasar om jag beställde elementen själv.

Jag tycker mina Tympani/Lab-steg kombo fungerar fint och var inte beredd att lägga så mycket pengar som det hade blivit med minst 4 st kompletta basar. Tympani basarna är hittils dom basarna som klarat en sömnlös integrationen med mina 20.7. Hade du inte gjort ett så bra jobb med inställningar av Lab-steget/Tympani så hade jag nog kört på en dipolbas lösning från AE speakers som du föreslog :71:

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

 

Ett ämne som intresserar mig lika mycket som ren ström :)

 

Som LISTEN TO MUSIC säkert kommer ihåg började jag redan under slutet av 80-talet att labba med separata baslådor. På den tiden var målet transparens och ambiens, att måla upp en ljudbild, att återskapa  inspelningslokalen. Ojojoj så bra det kunde bli. Idag, 30-talet år senare det mer fokus på dynamik och då blir placeringen av sub-basarna en helt annan. 

Jag har alltid varit nyfiken på dipolbas och är det fortfarande. I min tankevärld handlar det inte i första hand om att finna synergi med huvudsystemet utan få bättre interaktion i rummet. Då spelare det ingen roll om man kör Magnepan eller en dynamisk högtalare....den här tråden sporrar, kanske dags ta tag i det där igen.....

 

//Kenneth

Edited by kenneth
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...