Jump to content

Tomasz Stanko död. R.I.P


calm

Recommended Posts

Mottog just beskedet att en av mina favorittrumpetare Tomasz Stanko har lämnat jordelivet, med stor saknad. Han avled den 29/7 2018 i lunginflammation. Har haft nöjet att se honom live två gånger och sista gången så märkte jag att han tappat något av sin speciella blåsteknik och blev lite mer som många andra trumpetare mer direkt i tonen. Hans tidigare sätt att traktera sitt instrument var att blåsa med en stor mängd luft men ändå med full precision i tonen, som upplevdes som mycket av det vemod som jag gillar i hans musik.

 

 

 

Här ett litet smakprov på hans musik för er som ännu inte upptäkt honom. Det finns mycket att gräva i hans musikskatt. Han var också en kul kille med mycket humor, men en konstnärssjäl uti fingerspetsarna. Hans senaste konstellationer var med unga musiker, vilket gör musiken generationsöverskridande. Hoppas att ECM kan komma med lite nya postuma releaser, det borde finnas en del.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Uppgifterna om dödsorsaken varierar och nya uppgifter talar om lungcancer vilket kanske förklarar hans lite mer återhållna spel när jag såg honom sist. Spelar mindre roll men det gör inte hans musikaliska livsgärning mindre spektakulär om han sannolikt fått kämpa en längre tid med sjukdom.

 

Calm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle hört honom i Berlin i maj men vi fick då reda på att han blivit inlagd på sjukhus. En elev till honom hoppade in som ersättare och det lät väldigt likt Stanko, osäker på namnet så jag avstår från att skriva något.

 

Det verkar som han inte varit allvarligt sjuk förrän i år. Det står litet mer på ECM:s hemsida. Han ska ha beskrivit sin musik som en kombination av slavisk melankoli och blues.

 

ECM har också en kampanj där man kan köpa hans skivor för 10 euro/styck.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Tråkigt att höra.

Jag hörde honom på Nefertiti i Göteborg för något är sedan. Bra som tusan tyckte jag att det var.

 

Han använde sitt instrument som en förlängd del av kroppen. Han kunde till synes utan teknisk begränsning utrycka sig i musik genom trumpeten. 

Det finns de som spelar sitt instrument och så finns det de som är ett med sitt instrument. Tomasz Stanko var ett med sitt instrument tycker jag. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mycket tråkigt! En av mina absoluta favoriter på jazzscenen. Har sett honom två gånger på Nefertiti i Göteborg. Det senaste besöket hade jag förmånen att gå ihop med Nagra-Eitan och Apexorca. Denna gång var betydlig mer återhållsamt än besöken några år innan. Men han spelade då sitt sensate album. Men hans speciella ton och klang fanns. Kommer att sakna honom mycket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...