Jump to content

Recommended Posts

Posted

Runt förra sekelskiftet var det fortfarande vanligt att tonsättarna också var dirigenter, en del av dom var ofta mer berömda som dirigent än för sitt komponerande. Idag på 2000-talet ser man sällan en kompositör som oxkså dirigerar, jag kan på rak arm bara komma på en svensk samtida dirigent som också är en smula omtalad som kompositör, mannen i fråga är Boråssonen B Tommy Andersson. Internationellt är detr sannerligen inte bättre, jag kan bara komma på två namn som både är bra dirigenter och kompositörer, Armeniern Loris Tjeknavorian och Ungraren Eötvös, Peter. (Den senare omnämdes i mitt skivtips för Vecka 50 - Rekomendationen att skaffa biljetter till konserten med Ives fjärde symfoni kvarstår fortfarande. Kolla på Göteborgs Symfonikers Web!)

Då vid förra sekelskiftet, runt 1900 alltså, var det snarare regel än undantag att kompositören också var dirigent och den största av dom, för sin samtid ansågs han framförallt som den största dirigenten, hette Gustav Mahler (HÄR kan du hitta en lång biografi på engelska).

Vid sidan om den för någon vecka sedan nämnda Dmitrij Sjostakovitj är Gustav Mahlers musik den som betytt mest för mej i min prägling mot att bli musikkonsument, kanske var det faktum att jag stötte på Mahlers musik i en stund av missmod också en formerande katalyt.

Veckans skivtips är det första Mahlerverk jag kom i kontakt med :

Den fjärde symfonin.

Denna symfoni är ett möktigt verk med som så ofta hos Mahler en sista sats med sång solo, vill man fördjupa sig i symfonin och inspelnigar av den rekomenderar jag att man kollar på Tony Duggans mer eller mindre fullständiga genomgång av Mahler musik på CD. Den inspelning jag i mitt dåvarande armod råkade hitta var en klassik en med dirigent legenden Bruno Walter och Desi Alban som sång solist. Denna inspelning finns fortfarande tillgånglig på Sony Classiscs.

B000002A7I.01._SCMZZZZZZZ_.jpg

Efterhand har jag lyssnat mej igenom en massa inspelningar och den som kommit att påverka mej mest, och den som jag anser vara den absolut bästa inspelningen är den med Ukrainaren och kosmopoliten Jasha Horenstein, tillsamman med Walter är han den främsta uttolkaren av just denna slags repertoar, inte bara för att bägge är enastående dirigenter utan för att dom båda hade råkade höra Gustav Mahler själv dirigera flera av sina symfonier och på så sätt gratis fått ett öra för hur Mahler själv tolkade sin musik.

På denna inspelning av Mahler fyran har Horenstein med sig den brittiska messosopranen Dame Margaret Price, inspelningen gjordes i oktober 1970 av EMI och har inte på många år funnits i handeln, nu finns den tack och lov tillgänglig på CD geom EMIs budget etikett "Classics for Pleasure". £4.99 i England)

B00005O3Y2.02.LZZZZZZZ.jpg

För att vara CD så har inspelnigen en ritigt bra ljudkvalitet, den har det där stora blommiga EMIljudet man känner igen från deras 60-tals ineplningar. Är det nu så att man inte tycker att ljudkvaliteten på CD är tillräklig så finns det för närvarande två inspelningar av Mahlers fjärde symfoni på SACD. Dels Pierre BoulezDGG och dels Michael Tillson-ThomasAVIE. JAg har väll ingen klar favorit av de bägge, men tycker kanske att Boulez har den bättre solisten (Juliane Banse) medan Tilson-Thomas (Laura Claycomb solist) den livligare orkestern och kanske tack vare att den senare är en liveinspelning så finns där ett extra mått av närv... Men rent musikalisk är dom jämförbara..

Skulle du däremot hitta Horensteins EMI inspelning som begagnad LP så tveka inte den slår allt! :cool: :cool:

/ptr

Posted

The Great Gus som amerikanarna respektlöst kallar honom är också en av dom som betytt mest för mig - vid sidan av Stravinskij. Jag kommer ihåg att jag köpte alla hans skivor med Haitink på Philips tillsammans med en kompis och så spelade jag in skivorna på min Nakamichi 600 och han behöll skivorna och vi delade kostnaden :app:;)

Detta var precis i början av mitt intresse för klassisk musik och samtidigt som jag intresserade mig för allehanda tondikter. Jag lärde mig mycket musik när jag gjorde militärtjänst i Kristianstad mellan andra och tredje året på tekniska högskolan, LTH, i Lund. Jag tillbringade mycket fritid på biblioteket i Kristianstad lyssnande igenom deras skivsamling :mm:

Gustav Mahler var en av sin tids absolut största dirigenter och det finns "öronvittnen" som hävdar att det var en upplevelse att höra honom dirigera och att senare dirigenter inte uppnår den nivån :mm:

Posted
Jag tillbringade mycket fritid på biblioteket i Kristianstad lyssnande igenom deras skivsamling  :mm:

Jag visste inte ens att dom tillät bibliotek, än mindre skivor på bibliotek, där nere.. :D:D

I min hemmakomun tog dom bort skivorna ungefär när jag var i den åldern att jag började upptäcka den klassiska musiken... :dead:

Vad gäller den holländske dirigenten Berhard Haitink så har han många förespråkare, jag är dock inte en av dom. Varför vet jag inte riktigt :?: men på några av dom första Haitinkinspelningarna jag hörde var musiken riktigt träsmakigt framförd och sånna musikaliska upplevelser sitter i... :diss:

/ptr

Posted

Det första intrycket påverkar en rätt mycket!

- Min favorit Scheherazade är med Haitink och när jag spelade den skivan för en kompis, Jürg Schopper (som har en av europas största affärer med begagnade skivor: http://www.schopper.ch/) så brast han först i skratt för det lät inte alls som han var van vid. Han var van vid lite mer kraftfullt, showigt musicerande medan Haitink spelade på ett sätt så att man blev mycket mer medveten om alla fina (folk-)melodier. Det låter mycket mer österländskt med Haitink :)

Jag har rätt många inspelningar av Beethovens violinkonsert (20+) och när jag botaniserade hos min far så fann jag den inspelning med Milstein som jag hade hört som liten - och det var ju precis så det skulle låta :mm:

Tillägg: Haitink målar upp ett större panorama (läs: större rum) än andra dirigenter. Sedan skadar det inte att det är på Philips som gjorde mycket bra inspelningar ;)

Posted
Jag visste inte ens att dom tillät bibliotek, än mindre skivor på bibliotek, där nere..  :D  :D

- Du har väl hört om dom lärda i Lund :D

De är inte autodidakter ;)

Posted
Tänkte inte på Lund så mycket som Kristianstad.. :blush
Nej det var inte så mycket att göra för en stackars inkallad - 1976 var det visst.

- Att kunna lyssna på musik på biblioteket var verkligen något jag saknade när jag 1978 lämnade Sverige. I gengäld var det lättare att lyssna på musik i affärerna och de tyska HiFi-tidningarna hade många recensioner :mm:

Posted

Visst har bibloteken musik eller är det bara något som finns i Skåne :D:mm:

Vår granne jobbar mer eller mindre heltid med att köpa in och lägga in klassisk musik i kartotek till Malmö stadsbiblotek :)

Här i Ystad är det bara till att gå ner och låna hem vad du vill ha kostnadsfritt såklart :D

Posted
Här i Ystad är det bara till att gå ner och låna hem vad du vill ha kostnadsfritt såklart :D

Jag är ledsen om min lilla kvickhet blev en större anka än den behövde bli, jag tror att de flesta större bibliotek har alla sorters media till utlån nu för tiden. Vi har samma sorts system här i Göteborg, jag tror att det enda dom tar betalt för är lån av vidieofilm, för att inte konkurera med videouthyrningsbranchen..

/ptr

Posted

Plundin: Dina skivtips och det du skriver om dem är trevlig läsning :)

Mer o mer börjar man tycka om klassisk musik efter att mer o mer lyssnat på klassiska verk. Det är avslapnande och rofyllt :)

Dessutom ska man som det nämnts tidigare inte glömma bort bibliotekets betydelse.

Posted
Dessutom ska man som det nämnts tidigare inte glömma bort bibliotekets betydelse.

Gracias, vid sidan om P2 är ett besök på det lokala biblitekets mediaavdelning ett av dom bästa sätten att prova klassiskt och annan smal musik om och när man just fått upp näsan för sånnt!!

/ptr

Posted

Detta är en SACD inspelning som lär vara bra

CDEL-0004SA.jpg

The playing of the San Francisco Symphony Orchestra is exemplary throughout and the recording rich and detailed. There have been so many fine recordings of this work over the years - Mengelberg, Kletzki, Horenstein, Szell, Maazel - that there are many that can be recommended to collectors to last them a lifetime. This latest one is certainly now among them and those collecting Tilson Thomas’s developing Mahler cycle can be assured that this is a worthy successor, maybe even the best of the cycle so far.

...här kan man också lyssna på Symfonin.

- själv brukar jag - av gammal vana - spela Solti ;)

37200.jpg

(har samtliga symfonier med Solti/DECCA och Haitink/Philips på vinyl)

//Eliot

Tillägg: Jag ser nu att plundin nämnde denna skivan i det första inlägget men det skadar nog inte att ta upp den igen för oss som gärna vill ha en SACD utgåva

Posted
:) Biblioteket är ett utmärkt ställe för att utforska all möjlig musik man annars aldrig skulle våga köpa, enda förlusten kan vara lite tid men vinsten kan bli mycket stor.