Jump to content

Jazz i Japan


regamannen

Recommended Posts

Tänk att jazz var så stort i Japan? 
Jag var där på semester och det spelades bra jazz mest överallt och det var många jazzklubbar. Jag blev lite förvånad. 
Men passade förstås på att köpa några skivor, några japanska musiker och några japanpressningar av andra. 
Fantastiskt bra kvalitet - både pressning och musiken :-) 

Vi gick för övrigt förbi en liten skivaffär, Beat Records, i Sapporo men hade inte tid att gå in just då. Sen hade vi självklart svårt att hitta tillbaka, tills vi insåg att den låg precis runt hörnet från hotellet. 
Och han hade massor av intressanta skivor :-)

Så nu snurrar den gamla Regan så glatt!

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-25 at 19:34, regamannen said:

Tänk att jazz var så stort i Japan?

Rock'n'Roll, heavy och pop var också stort, men japanska band som spelade musik med sång på engelska var svårt att exportera.

En del av heavy-banden är mycket bra, men jag har aldrig hört något japanskt band som har en trovärdig sångare.

Can tog till sig Damo Suzuki, och man vet ju hur det lät. Han är fortfarande aktiv, och spelade för ett par veckor sen på Plan B i Malmö :)

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Bebop said:

Vad är en trovärdig sångare? En som inte ljuger i sina texter :39:

Det gör inget om de ljuger. Har ingen betydelse.

Det viktiga är att man tror på vad de sjunger och att de kan vad de håller på med.

Det finns många europeer som inte heller är trovärdiga i vissa genrer, men som kan fungera i andra.

 

Link to comment
Share on other sites

Huvudsaken är väl att man tycker om musiken. En del jag känner tex min äldre broder, han lyssnar aldrig på texterna säger han. Så det är väldigt olika. Jag brukar sjunga med i texter och har väldigt lätt för att kunna plugga in och dessutom minnas det jag har pluggat in. Bara det är lite sväng i låten så lyssnar jag gärna men då ska det vara en bra melodi, annars lyssnar jag inte om det inte är 1920 tals jazz för då tycker jag det mesta är bra :) 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Hifi_Perrra said:

Huvudsaken är väl att man tycker om musiken.

Visst :)

 

Här är ett exempel med Speed, Glue and Shinki. Deras musik låter som Zeppelin, men sången fungerar inte. Den är inte trovärdig. De vet om det och har därför distorderat den kraftigt, nästan till oigenkännlighet.

 

 

 

Exempel #2 är Flower Travellin' Band. Tungt, men sång som förekommer är antingen ylande, väldigt långsam eller icke trovärdig. Men bra är det:

 

 

 

Exempel #3 är Far East Family Band (med Kitaro). Ett helt fantastiskt band i klass med de bästa som signades av Vertigo på den tiden. Men de hade ALLTID problem med sång, och tricken de använde för att maskera detta är tydlig om man tänker på det:

 

 

 

Exempel #5 är modernare och "problemet" består. Mono spelar postrock, men utan sång:

 

 

 

Exempel #6 är nutida i form av Kikagaku Moyo. Den mycket sparsamma sång som sporadiskt förekommer är anpassad för att mer låta som ett instrument än en förmedlad sångtext. Jag har biljetter till deras kommande spelning i Sverige:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...