Jump to content

”Filiosofisk” fråga... NAS vs CD?


peber

Recommended Posts

Vet inte om detta platsar under musik eller hifi egentligen, admin får flytta inlägget om det blev fel... men jag blev lite filosofisk så här på söndagen... jag har ca 400 cd som alla är rippade i flac och ligger på en NAS. Ruggigt bekvämt att hantera på alla sätt. Men mina cd-skivor står kvar i skåpet och jag går faktiskt på senare tid hellre dit, bläddrar och väljer ut ngt spännande att lyssna på. Jag har märkt att på NASen blir det lätt det senast tillagda som spelas, jag måste för resten ha koll på artister, titlar osv för att hitta; i skivskåpet kan jag gå på upptäcksfärd på ett annat sätt... inom parentes är detta också ett problem jag har med alla streamingtjänster... 

 

Synpunkter? Ngn mer som tänker likadant? Eller hur tänker ni? Jag kan nämna att jag har skaffat en app som är ett register över min musik men känner inte att det underlättar utan är mer när jag ska köpa skivor så det inte blir dubbelt. 

 

Jag har precis skaffat en skivspelare igen, kanhända en tyst protest mot ovanstående?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, peber said:

Men mina cd-skivor står kvar i skåpet och jag går faktiskt på senare tid hellre dit, bläddrar och väljer ut ngt spännande att lyssna på. Jag har märkt att på NASen blir det lätt det senast tillagda som spelas, jag måste för resten ha koll på artister, titlar osv för att hitta; i skivskåpet kan jag gå på upptäcksfärd på ett annat sätt... inom parentes är detta också ett problem jag har med alla streamingtjänster... 

 

Jag är ungefär likadan. När jag kör streamer kör jag helst från USB-disk där jag har organiserat album efter artist på ett sätt som passar mig, då tar jag mig fram enkelt i en menyliknande struktur. Att få allt lagt i en "hög" och sedan vara tvungen att söka efter det jag vill ha passar inte mig. Taggningen är ju dessutom ofta helt under isen efter rippning och att behöva gå in och korrigera tar tid som jag inte har. :diss:

Link to comment
Share on other sites

Inte här... Men å andra sidan kompenserar jag genom att mestadels spela vinyl när jag lyssnar aktivt. Nu är mina CD packade i flyttkartonger i förrådet visserligen, men även när de fanns framme spelades de inte.

Jag tycker min musikspelarprogramvara är underbar på att hjälpa mig hitta guldkornen i min samling, mycket mycket bättre än att bläddra bland omslagsryggar i Billy-hyllan iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, peber said:

Men mina cd-skivor står kvar i skåpet och jag går faktiskt på senare tid hellre dit, bläddrar och väljer ut ngt spännande att lyssna på.

Jag har precis skaffat en skivspelare igen, kanhända en tyst protest mot ovanstående?

 

Jag spelar ju nu inte via datalagrat bibliotek alls så att bläddra bland vinyl/cd-album hör till vardagen.

Men för att undvika backen med "mest spelade just nu" så brukar jag köra en lite av "blunda-peka-spela" metod för att motionera så

många skivor som möjligt.

Ibland blir jag riktigt förvånad av vad som finns i samlingen.

Dessutom låter de flesta gamla vinyler ypperligt bra sedan jag fick en ny skivspelare i huset :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill påstå att vetenskapen är ganska enad om att någon form av ansträngning (fysisk eller psykisk) gör att belöningen i slutänden känns bättre. 

I dess enklaste form handlar det om "korven i skogen känslan". 

Precis som du är inne på @peber så ger själva letandet/sökandet innan man hittar rätt en viss form av nöjdhet som jag tror sprider sig till själva lyssningsupplevelsen. 

Samma sak med vinyl som ju också innebär lite pill. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, peber said:

Synpunkter? Ngn mer som tänker likadant? Eller hur tänker ni?

 

Jag vet inte ens om jag tänker alla gånger jag ska lyssna på musik, allt beror på en massa olika omständigheter vilket jag vill lyssna till. Ibland åker jag från jobbet och fort som attan kör jag för att sätta på en cd med skitig rock, för det var det jag ville men så blev det klassiskt från vinylen och finlyssning (sovstund) istället. Ibland tvärt om och nu förtiden så finns ju även datoriserat musiklyssnande i massor av olika varianter vilket jag tycker är både bra och roligt i de flesta fall. Men finlyssning sker oftast via vinyl än så länge. 

Det där med sortering är ett bekymmer men jag har någon form av oordning så jag kan hitta hyfsat lätt oavsett media.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...