Jump to content

Lite bilder mina hifi grejer


Recommended Posts

Välkommen med ett stort leende. Jättekul att vi har fantaster som sätter värde på vintage hifi och säkerställer att det bevaras. Allt har inte blivit bättre än förr men annorlunda. Hajar till lite extra när jag såg Empire Trobadour. En sådan har jag ägt men sålde den till någon i Uppsala, mitt nöt. :blackeye:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Richard said:

Hej och hjärtligt välkommen hit!! :)

Det var inte lite grejer!

DIY tonarm... Den skulle man ju gärna veta lite mera kring. Hur gick du tillväga och varför 16-tums?

tack :) jag har mera grejer som jag kommer att fota å lägga ut om intresse finns !

angående tonarmen så har jag sett på forum i usa och japan 16 tums armar och blev lite sugen att testa

då jag äger en bok med geometriska uträkningar för att bygga tonarm så var saken inte så klurig jag tog befintliga

delar från en tonarm och tillverkade ett längre arm rör och en förlängning för bakvikten nån anti skating har inte armen

men det behövs inte den spårar bra ändå och angående slitage så tänker jag använda den till 78 varvs skivor

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Välkommen med ett stort leende. Jättekul att vi har fantaster som sätter värde på vintage hifi och säkerställer att det bevaras. Allt har inte blivit bättre än förr men annorlunda. Hajar till lite extra när jag såg Empire Trobadour. En sådan har jag ägt men sålde den till någon i Uppsala, mitt nöt. :blackeye:

tack :)  Empire 598  är trevlig och inte så vanlig  jag har några flera roliga vinyl svarvar 23472476_1734946406546622_8644479541910914611114_1236423966398871_1258000564028311150443_867705449937393_407760607709291

Link to comment
Share on other sites

Wow... det här är ju som att åka tidsmaskin :thumbsup:

 

Ett stort välkommen till forumet från mig också då :)

 

Är vinylskivan möjligen behandlad med gamla hederliga Permostat rengöringen ?

 

5 hours ago, klanghorn 1 said:

12832290_1042264085814861_24478945929094

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

Wow... det här är ju som att åka tidsmaskin :thumbsup:

 

Ett stort välkommen till forumet från mig också då :)

 

Är vinylskivan möjligen behandlad med gamla hederliga Permostat rengöringen ?

 

 

:) tack  nej skivan är tack och lov inte behandlad med permostat rengöring  

skivspelaren däremot  är ett diy projekt som blev  väldigt lyckat

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Kul med dessa gamla prylar. Högtalarna i post #5 ser grymma ut. Liknar Western Electrics horn. 

 jo och dom låter mycket bra . cellhornen är tillverkade av vitavox England under licens av western Electrics  exakt samma dimensioner

bas elementen är jbl 15 tums basar .

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, klanghorn 1 said:

 jo och dom låter mycket bra . cellhornen är tillverkade av vitavox England under licens av western Electrics  exakt samma dimensioner

bas elementen är jbl 15 tums basar .

 

Jag kan tänka att de låter fritt och dynamiskt med ett jäkla drag.

Link to comment
Share on other sites

mycket luftiga och dynamiska är  dom samt mjuka i karaktären med en fantastisk live stereo

 separation och en hög fin upplösning utan vassa tendenser vilket jag tycker om sen är frånvaron av dist en

underbar faktor i sammanhanget :)

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, P-pan said:

Wow... det här är ju som att åka tidsmaskin :thumbsup:

 

Ett stort välkommen till forumet från mig också då :)

 

Är vinylskivan möjligen behandlad med gamla hederliga Permostat rengöringen ?

 

 

vintage är grejen för mig :)

tackar :)

nej den är inte behandlad med permostat rengöring :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag ser att du inte är nån kattmänniska för då hade väl den däckat där inne i hornen med fel på hörseln... En polare var dj en gång och sen hittade dom en råtta inne i en högtalare... och den hade kollapsat där inne stackarn... Mmm, så kan det gå om man är en råtta.. Den skulle ha behövt en rediger sup den råttan för att vakna till liv igen... Stackars den!! :dead: Hur som helst! Nice System! :) Hade själv gärna velat köra lite horn..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...