klanghorn 1 Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 (edited) hej jag är ny här på det här forumet tack till admin för insläpp bifogar en bild på min modadade /diy kajsavargs 16 tums tonarm som jag har tänkt använda för 78 varvs skivor Edited August 8, 2018 by klanghorn 1 calle_jr and P-pan 2 Quote
JWE Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 (edited) Välkommen! Spännande! Några pjäser känner man igen! Vad är det för historia bakom dessa? Edited July 17, 2018 by JWE Quote
klanghorn 1 Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 tack grejerna har jag hittat lite var stans hos samlare och privatpersoner mf Quote
byZan Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Välkommen till Euphonia Ser ut som om du har en del att lyssna till, fungerar allt? Kul med gamla grejer /byZan klanghorn 1 1 Quote
klanghorn 1 Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 ja vist är det kul med gamla hifi grejer allt funkar inte just nu men det är ju kul att ha hifi projekt jag gillar att lyssna på jazz och klassisk musik rock lite pop visor fransk -dragspelsmusik och gamla 78 varvs skivor Apexorca, UffeZ, byZan and 1 other 4 Quote
Richard Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Hej och hjärtligt välkommen hit!! Det var inte lite grejer! DIY tonarm... Den skulle man ju gärna veta lite mera kring. Hur gick du tillväga och varför 16-tums? klanghorn 1 1 Quote
Bebop Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Välkommen med ett stort leende. Jättekul att vi har fantaster som sätter värde på vintage hifi och säkerställer att det bevaras. Allt har inte blivit bättre än förr men annorlunda. Hajar till lite extra när jag såg Empire Trobadour. En sådan har jag ägt men sålde den till någon i Uppsala, mitt nöt. UffeZ and klanghorn 1 2 Quote
klanghorn 1 Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 1 hour ago, Richard said: Hej och hjärtligt välkommen hit!! Det var inte lite grejer! DIY tonarm... Den skulle man ju gärna veta lite mera kring. Hur gick du tillväga och varför 16-tums? tack jag har mera grejer som jag kommer att fota å lägga ut om intresse finns ! angående tonarmen så har jag sett på forum i usa och japan 16 tums armar och blev lite sugen att testa då jag äger en bok med geometriska uträkningar för att bygga tonarm så var saken inte så klurig jag tog befintliga delar från en tonarm och tillverkade ett längre arm rör och en förlängning för bakvikten nån anti skating har inte armen men det behövs inte den spårar bra ändå och angående slitage så tänker jag använda den till 78 varvs skivor Richard 1 Quote
klanghorn 1 Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 1 hour ago, Bebop said: Välkommen med ett stort leende. Jättekul att vi har fantaster som sätter värde på vintage hifi och säkerställer att det bevaras. Allt har inte blivit bättre än förr men annorlunda. Hajar till lite extra när jag såg Empire Trobadour. En sådan har jag ägt men sålde den till någon i Uppsala, mitt nöt. tack Empire 598 är trevlig och inte så vanlig jag har några flera roliga vinyl svarvar Quote
klanghorn 1 Posted July 17, 2018 Author Posted July 17, 2018 (aga / elac skivspelare ) samt en aga skivväxlare i från 46 Quote
P-pan Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Wow... det här är ju som att åka tidsmaskin Ett stort välkommen till forumet från mig också då Är vinylskivan möjligen behandlad med gamla hederliga Permostat rengöringen ? 5 hours ago, klanghorn 1 said: Quote
Apexorca Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Kul med dessa gamla prylar. Högtalarna i post #5 ser grymma ut. Liknar Western Electrics horn. klanghorn 1 1 Quote
klanghorn 1 Posted July 18, 2018 Author Posted July 18, 2018 11 hours ago, P-pan said: Wow... det här är ju som att åka tidsmaskin Ett stort välkommen till forumet från mig också då Är vinylskivan möjligen behandlad med gamla hederliga Permostat rengöringen ? tack nej skivan är tack och lov inte behandlad med permostat rengöring skivspelaren däremot är ett diy projekt som blev väldigt lyckat Quote
klanghorn 1 Posted July 18, 2018 Author Posted July 18, 2018 11 hours ago, Apexorca said: Kul med dessa gamla prylar. Högtalarna i post #5 ser grymma ut. Liknar Western Electrics horn. jo och dom låter mycket bra . cellhornen är tillverkade av vitavox England under licens av western Electrics exakt samma dimensioner bas elementen är jbl 15 tums basar . Apexorca 1 Quote
Apexorca Posted July 18, 2018 Posted July 18, 2018 8 hours ago, klanghorn 1 said: jo och dom låter mycket bra . cellhornen är tillverkade av vitavox England under licens av western Electrics exakt samma dimensioner bas elementen är jbl 15 tums basar . Jag kan tänka att de låter fritt och dynamiskt med ett jäkla drag. klanghorn 1 1 Quote
klanghorn 1 Posted July 18, 2018 Author Posted July 18, 2018 mycket luftiga och dynamiska är dom samt mjuka i karaktären med en fantastisk live stereo separation och en hög fin upplösning utan vassa tendenser vilket jag tycker om sen är frånvaron av dist en underbar faktor i sammanhanget Quote
klanghorn 1 Posted July 18, 2018 Author Posted July 18, 2018 20 hours ago, P-pan said: Wow... det här är ju som att åka tidsmaskin Ett stort välkommen till forumet från mig också då Är vinylskivan möjligen behandlad med gamla hederliga Permostat rengöringen ? vintage är grejen för mig tackar nej den är inte behandlad med permostat rengöring Quote
Harryup Posted July 18, 2018 Posted July 18, 2018 Trevligt med lite äldre grejor, och horn förstås. mvh/Harryup klanghorn 1 1 Quote
Hifi_Perrra Posted July 28, 2018 Posted July 28, 2018 Jag ser att du inte är nån kattmänniska för då hade väl den däckat där inne i hornen med fel på hörseln... En polare var dj en gång och sen hittade dom en råtta inne i en högtalare... och den hade kollapsat där inne stackarn... Mmm, så kan det gå om man är en råtta.. Den skulle ha behövt en rediger sup den råttan för att vakna till liv igen... Stackars den!! Hur som helst! Nice System! Hade själv gärna velat köra lite horn.. klanghorn 1 1 Quote
klanghorn 1 Posted August 3, 2018 Author Posted August 3, 2018 nej katter och djur har jag inte jag klappar hornen högtalarna i stället sen så har jag en särbo som och så får lite omtänksamhet i bland när jag inte är upptagen av mina hifi projekt Hifi_Perrra 1 Quote
Gigas Posted August 4, 2018 Posted August 4, 2018 Mycket trevligt att se ännu en vintagesamlare. Välkommen till gänget! klanghorn 1 1 Quote
calle_jr Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Jättekul att se. On 2018-07-17 at 17:23, klanghorn 1 said: bifogar en bild på min diy 16 tums tonarm Imponerande! Vad menar du med "diy"? menar du att det är en moddad arm eller har du byggt den från grunden? klanghorn 1 1 Quote
Recommended Posts