byZan

byZan - Nytt i stugan #7

Recommended Posts

2 hours ago, byZan said:

Från switch in i Airport Express via LAN eller WAN, jag valde WAN - rätt eller fel men jag fick inte igång Tidal i Roon i något av fallen?

Det borde vara så, om du använder den som accesspunkt på nedervåningen. Men, prova anslut Nucleus till LAN-porten på AP Express då?

Från switch har jag bara stoppat in nätverkskablar som ska gå till diverse apparater och de är väl bara förbrukare så de ska väl inte påverka Tidal/Roon - ?

Nä, troligen inte.

Har även kopplat in Nucleus i switchen för den är väl också en förbrukare - antagande från min sida?

Ja, den är en "förbrukare" i mina ordalag. (Den konsumerar Internet-anslutning)

Men jag hade något inkopplat i Airport Express LAN-uttag tidigare men vet inte vad, kan kanske vara AppleTV eller kan det vara Nucleus som ska vara kopplad till den?

Ja, misstänker det.

Tror jag provat allt i röd text ovan men får inte upp Tidal i Roon men i paddan och det gör mig konfunderad på om jag missat något som jag absolut inte har en aning om?

Nej, men det är här komplexiteten kommer in. 

Följdfrågor:

1. Kabeln som går till nedervåning ansluts till ett av de tre LAN-uttagen på din Extreme?

2. Heter det trådlösa nätet som din Extreme delar ut samma sak som det som kommer från AP Express?

3. Om du tittar i Airport-verktyget, kan du se vilka nät som är aktuella?

Hos mig ser det ut så här t.ex. men jag använder inte min AP Express på samma sätt;

47C9CF3D-D966-4378-8310-55699013343C.png

Edited by AlfaGTV

Har din padda förutom wifi också sim-kort och anslutning till mobilnätet? Kan det vara den vägen paddan når Tidal och att ditt (trådlösa wifi-) nät hemma (eller delar av det) överhuvudtaget inte kommer ut på internet?

Edited by ulfsan
Förtydligande

9 hours ago, ulfsan said:

Har din padda förutom wifi också sim-kort och anslutning till mobilnätet?

@ulfsan Nej inget sim-kort i paddan.

@AlfaGTV jag återkommer i kväll om svar på dina följdfrågor, det kommer alltid en massa annat som måste prioriteras, tänk om jag vore pensionär ändå;)

/byZan

känns ju som att Nucleus är på nätverket och borde således även har Internet access eftersom du kan nå den ifrån paddan, det är bara Tidal som inte funkar som jag förstår det? Har du provat att starta om Nucleus (och paddan med Roon appen)? efter fipplande med nätverkskablar kan en klassisk omstart lösa anslutningsproblem ibland.

funkar det fortfarande inte, prova att skriva in dina Tidal uppgifter igen ifrån inställningarna (services) i Roon. vad säger den då?

@rikard omstarts-knappen är utsliten efter alla försök;)

Kom tillbaka från lunch nu och datorn på jobbet ville inte öppna mina skärmar trots ett antal försök med omstart etc. Sedan skulle jag gå "bananas" igen på alla kablar då jag tänkte till denna gång och drog ur/in strömkabeln och vips så funkade allt igen, bra erfarenhet att inte dra ut alla kablar denna gång, även en gammal hund kan lära sig.......:cool:

Jag ska testa era förslag i kväll och se om något av dessa kan hjälpa mig att få igång "skiten".

Tack alla för tipsen, glad att ni finns:77:

/byZan

Edited by byZan
lagt till ett ord som saknades

I’m The Man

Jag han inte mer än hem från jobbet förrän jag satt med telefonen i handen och fick ett samtal från @Audionet där han bad mig dubbelklicka på både paddan och telefonen för att få bort alla appar eller vad det heter som låg bakom och jobbade. Sagt och gjort och vips så märkte jag att något hände men Tidal startade inte, hmm? Klurig som jag är så hittade jag i någon meny någonstans att Tidal inte var aktiverad i paddan längre så jag var tvungen att logga in. Efter att ha testat några användarnamn och lösenord så började det hända grejer och jag förstod att JAG hade fixat problemet:cool:

Så nu lirar det av bara f*n men mina mungipor är uppe över öronen så det filtrerar alla micro-detaljer i musiken, men det skiter jag i för jag stampar takten och kör mina moves.

Hipp hurra för Bamsefar han är så ”hackers" bra:D:64::41:

Tack för denna gång alla ni som lagt ner tid på mina förehavanden, jag bjuder på kaffe eller en öl när vi ses, TACK!

:24:/byZan

Vad skönt det är att nu få sitta och njuta av musiken strömmar ut ur högtalarna och samtidigt veta att allt är i ordning inför fredagen då min Studer kommer med bil från Gbg någongång mitt på dagen. Då ska den få gosa till sig i rumsvärmen medans vi tar en lunch på lokala haket för att sedan få premiär-lyssna på den under eftermiddagen och kanske t o m långt in mot småtimmarna. Sedan har man lördagen att se framemot med mässa och middag på Belgobar vilket jag hoppas och tror ska bli riktigt trevligt.

Hörs och kanske syns!

/byZan

1 hour ago, byZan said:

Absolaren är nu inkopplad i rummet hemma och jag låter den puttra på lite innan jag sätter mig för att lyssna, men det låter trevligt av det lilla jag hört, återkommer!

/byZan

Sälj resten, mindre i bänken . Då får du plats med bandaren.:thumbsup:

3 hours ago, figge said:

Sälj resten, mindre i bänken . Då får du plats med bandaren.:thumbsup:

Vad ska jag ha i stugan då?

Med tanke på vad jag läste i tråden som  @lindome har så kom jag att tänka på att jag oxå måste ha plats.

Min fru skulle säkert vilja att det blev lite mindre av elektronikvaror och jag undrar vad hon säger i morgon då Studern kommer? Tur att jag kommer att ha @Audionet som medlare här då, annars hade det kunnat gå riktigt illa;) Men det är inte slut med det, när jag bestämt mig för att skaffa en R2R så började jag forska efter lite band och har skaffat mig några sådana och de ska ju också ha en plats:39: nu kommer det bli jobbigt här hemma då jag förmodligen måste rodda om bland bohaget. En R2R på vagn som jag antagligen får rulla fram vid spelning och efter spelning så ska den ha någonstans att stå och så ett antal band som ska få ta plats. Det blir en hård förhandling som stundar är jag rädd för, tur att jag är borta lö-sö på mässa så hon hinner kyla ner sig:blush:

/byZan

19 minutes ago, byZan said:

Vad ska jag ha i stugan då?

Jag tycker allt du kan ha den integrerade lilla Absolaren i stugan, och som huvudsystem kan du istället gå 'all in' med de svarta demoexemplaren av Absolare 845 SET Signature monoblocken som finns till salu just nu... :64:

8 hours ago, rikard said:

Jag tycker allt du kan ha den integrerade lilla Absolaren i stugan, och som huvudsystem kan du istället gå 'all in' med de svarta demoexemplaren av Absolare 845 SET Signature monoblocken som finns till salu just nu... :64:

Tanken på att byta till Absolare hade jag redan efter att ha hört Absolare för första gången, en lyssning som satt sina spår och som senare gjorde så att det blev en Absolare Int. Signature  till stugan, ett köp som gjorde att jag kunde få mindre antal burkar och mer välljud i där, supernöjd!

Så tanken på att få in Absolare i hemmet var på tapeten långt innan det blev Absolare i stugan, hade samtal om detta för länge sedan med Marcus och han trodde som jag att jag kommer att sakna kraften som Krell ger och att jag inte kommer att bli helt nöjd. Så den combon ger förmodligen lite för lite effekt för att få högtalarna att sjunga ut ordentligt och då har jag ju inte vunnit något på ett byte och då kan man lika gärna avstå. Sedan är det lite skillnad på ljudsignumet dessa märken emellan, båda gillas skarpt och jag tror att om jag enbart hade lyssnat på glesare musik så hade jag nog gjort något annat mot dagens uppställning och som allätare av musik så får man nog kompromissa lite tror jag. Men som ett andra system här hemma med lämpliga högtalare, javisst;)

/byZan,

3 hours ago, byZan said:

Tanken på att byta till Absolare hade jag redan efter att ha hört Absolare för första gången, en lyssning som satt sina spår och som senare gjorde så att det blev en Absolare Int. Signature  till stugan, ett köp som gjorde att jag kunde få mindre antal burkar och mer välljud i där, supernöjd!

Så tanken på att få in Absolare i hemmet var på tapeten långt innan det blev Absolare i stugan, hade samtal om detta för länge sedan med Marcus och han trodde som jag att jag kommer att sakna kraften som Krell ger och att jag inte kommer att bli helt nöjd. Så den combon ger förmodligen lite för lite effekt för att få högtalarna att sjunga ut ordentligt och då har jag ju inte vunnit något på ett byte och då kan man lika gärna avstå. Sedan är det lite skillnad på ljudsignumet dessa märken emellan, båda gillas skarpt och jag tror att om jag enbart hade lyssnat på glesare musik så hade jag nog gjort något annat mot dagens uppställning och som allätare av musik så får man nog kompromissa lite tror jag. Men som ett andra system här hemma med lämpliga högtalare, javisst;)

/byZan,

Komentaren från min sida var att jag haft det stora nöjet att lyssna på byZans båda system vid olika tillfällen och om nu Absolare gav ett så bra intryck i hemmasystemet så hade det säkert varit ett alternativ. Vid ett tillfälle så fick jag lyssna hemma hos byZan med den "gamla" upppsättningen elektronik och senare på kvällen med nuvarande elektrónik men på TAD CR 1 i ett annat rum. De är ju klart att Stevie Ray Vaugham kräver lite power.

Har även varit och lyssnat på TAD i Vimmerby vid et antal tillfällen och varit lika imponerad.

Annars är nog min favorit kombo Absolare med Kaiser.

21 hours ago, rikard said:

Sant, det skulle vara ett byte som förmodligen skulle dra med sig även ett högtalarbyte och vem vet vad i slutändan.... bäst att inte ge sig in på den vägen.

Kanske, kanske inte ändå:39:

21 hours ago, figge said:

De är ju klart att Stevie Ray Vaugham kräver lite power.

Absolaren fixar honom riktigt bra även om det är lite annorlunda.

Gårdagens övningar gav lite olika upplevelser beroende på typ av musik som spelades skulle jag vilja påstå medans min medlyssnare hade en liten annan uppfattning? Studera gjorde ett kanonjobb och det ska bli kul att få lyssna på de band jag har i lugn och ro, mer om det senare...

Nu ska jag och @Audionet bege oss in mot stan och mässan, ses där!

/byZan

37 minutes ago, byZan said:

Kanske, kanske inte ändå:39:

Absolaren fixar honom riktigt bra även om det är lite annorlunda.

Gårdagens övningar gav lite olika upplevelser beroende på typ av musik som spelades skulle jag vilja påstå medans min medlyssnare hade en liten annan uppfattning? Studera gjorde ett kanonjobb och det ska bli kul att få lyssna på de band jag har i lugn och ro, mer om det senare...

Nu ska jag och @Audionet bege oss in mot stan och mässan, ses där!

/byZan

Snart på väg in, fastnade i ett uppdrag med ”hushållsnära tjänster”.:icon_khoc: