byZan

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275

Recommended Posts

Tror man spelar in hjärnan många gånger.

Har ibland testat ngn fot till apparat eller hgt och tyckt ngt. Dagen efter eller längre tid så har jag ändrat mig lite från de första intrycken. 

1- Visst tror jag det kan ha med dagsformen att göra när man tycker att det låter olika bra vid olika tillfällen. Både hur status är för tuba auditiva och för de olika sinus i skallen etc och även känslomässigt tillstånd.

2- Även att det är oinspelade produkter spelar in i detta tror jag. Det är mycket märkligt, men jag ger mig katten på att det svänger fram och tillbaka med hur det låter ffa de 100 första timmarna. Jag har upplevt detsamma. Ibland några steg fram och ibland något tillbaka.

3- Ofta tycker jag det låter bättre när det är mörkt än när solen är uppe. Är det bara psykologi eller är det något annat? 

4- Strömmen i nätet kan variera.

5-  Berusningsmedel påverkar mycket. 

6- Sällskapet spelar in.

7- Om man gillar de produkter man spelar på eller inte.

Posted (edited)

Vadå? skulle inte jag vara nöjd med ljudet från kall elektronik? Bullshit! (iaf denna gång;))

Nyss hemkommen och det första jag gjorde var att slå på elektroniken och efter ca 10 minuters kånkande från bilen med medhavda väskor så sitter jag nu här med ett stort leende över hela ansiktet, det låter ju kanon:app: Tror att mitt ljudminne har blivit lika gammalt som jag är, nu ska det ”poppas" i några timmar och sedan får vi se om det händer något mer ljudmässigt?

Ska kanske säga att Lumin har stått på och försteget i stand by, lampan i badrummet också (brukar aldrig glömma den).

Från stugans sweetspot vs. hemmets sweetspot så är skillnaderna klangmässigt annorlunda än mot tidigare elektronik, vilket också förundrar mig lite eller inte? Jag tycker just nu att Ref 1 spelar mer homogent, alla element lirar än mer tillsammans även om det inte är så jättemycket skillnad, me like iaf! I stugan så tycker jag att det har varit så sedan senaste uppgraderingen av elektronik. Så Dan D’Agostino Momentum och TAD R1 blev en bättre matchning klangmässigt. Absolare och TAD CE1 är också en bra matchning. Nu är det ju iofs lite olika förutsättningar men ville bara försöka få ner mina senaste rön på pränt;)

/byZan

Edited by byZan
glömt ord

Är det så att jag har gjort min sista resa vad gäller elektronik både hemma och i stuga? Jag vill tro det!

Under den tid jag var utan elektronik så blev det mycket lyssning via iPhone och med tillhörande in-ear, okej ljud men inte bra eller jag vet att jag skulle kunna få till det bättre? Är och har aldrig varit någon hörlurs älskare av den anledningen att jag tycker att ljudet bara far runt i huvudet, nåja, iaf i jämförelse mot mina sweetspots. Men måste erkänna att jag nu fått en annan bild av det hela och nyfiken på att testa ”riktiga" lurar har väckts. Men inser att jag inte har någon hörlurs-utgång och då är det också en hörlurs-förstärkare som måste till, hmm, nu blev det mycket igen?!

Anledningen till detta skulle vara att jag numera är hemma alldeles för mycket och spelar alldeles för mycket musik enl min fru, hon tyckte det var bra när jag satt men mina in-ear och lyssnade, hon kunde läsa ostört sa hon. Så hörlurar skulle endast vara för att blidka hennes önskemål;)

Eftersom jag vet att det finns ni som lyssnar via lurar och har testat flera märken och det gäller säkert förstärkare också, så ni får gärna skriva om era erfarenheter, bra som dåliga, jag ska bara försöka läsa mellan raderna för att hitta något som passar mitt ljudideal bland alla märken, prisklasser etc. 

/byZan

Edited by byZan
Ändrad ordningsföljd i ett par ord

9 hours ago, byZan said:

Är det så att jag har gjort min sista resa vad gäller elektronik både hemma och i stuga? Jag vill tro det!

Under den tid jag var utan elektronik så blev det mycket lyssning via iPhone och med tillhörande in-ear, okej ljud men inte bra eller jag vet att jag skulle kunna få till det bättre? Är och har aldrig varit någon hörlurs älskare av den anledningen att jag tycker att ljudet bara far runt i huvudet, nåja, iaf i jämförelse mot mina sweetspots. Men måste erkänna att jag nu fått en annan bild av det hela och nyfiken på att testa ”riktiga" lurar har väckts. Men inser att jag inte har någon hörlurs-utgång och då är det också en hörlurs-förstärkare som måste till, hmm, nu blev det mycket igen?!

Anledningen till detta skulle vara att jag numera är hemma alldeles för mycket och spelar alldeles för mycket musik enl min fru, hon tyckte det var bra när jag satt men mina in-ear och lyssnade, hon kunde läsa ostört sa hon. Så hörlurar skulle endast vara för att blidka hennes önskemål;)

Eftersom jag vet att det finns ni som lyssnar via lurar och har testat flera märken och det gäller säkert förstärkare också, så ni får gärna skriva om era erfarenheter, bra som dåliga, jag ska bara försöka läsa mellan raderna för att hitta något som passar mitt ljudideal bland alla märken, prisklasser etc. 

/byZan

Jag gjorde den resan för några år sedan och delar gärna med mig av mina erfarenheter, som också finns till viss del beskrivna i min tråd.

15 hours ago, Apexorca said:

Jag gjorde den resan för några år sedan och delar gärna med mig av mina erfarenheter, som också finns till viss del beskrivna i min tråd.

Jag kom ihåg det och får kolla bakåt i din tråd för att uppdatera minnet och du får gärna skriva och jag tar gärna emot dina erfarenheter här i tråden eller pm/telefon, glad för allt som jag kan ha nytta av.

/byZan

Nu åter hemma i sweetspot och sitter just nu och lyssnar på lite blues som spelas av Roffe Wikström, sounds good!

Jag har fortfarande inte lyssnat till vinyl eller band vilket kanske kan tyckas dumt? Men jag suger på detta då jag ”tycker mig höra" att det fortfarande sker något i framförandet ibland? Jag vill hur som helst bara vara säker på att allt är inspelat? Löjligt kanske någon tycker? Men jag vill köra den tänkta planen och vid ett ev framtida "hemma hos" här så ska inte oinspelad elektronik få vara en parameter som inte rättfärdigar ljudet.

Märker också att semestertiderna är slut eller börjar närma sig slutet (för en del) då det kommer lite samtal, pm, mejl som önskar få till lite hemma-hos. För egen del så känner jag mig ganska trygg med att kunna träffa likasinnade då jag vet att ingen skulle utsätta oss för riskerna att bli smittade men riktigt säker kan man ju aldrig vara då man i princip skulle kunnat fått covid19 precis innan, hur ställer ni er till hemma-hos och hur tänker ni runt denna pandemi?

Själv så suger det i tarmen att få lyssna hos flera av er som har förändrat era system sedan senast och några nya "hemma-hos" vore trevligt. Någon kanske t o m skulle kunna tänka sig att vilja lyssna här? Med detta sagt så är mina tankar följande; Jag avvaktar och ser om det blir ökning av smitta nu när många återvänder från när och fjärran eller om rekommendationerna förändras från de idag gällande. Men det vore lite roligt att få klämma in en och annan hemma-hos i kalendern och för att ha något att se fram emot nu när hösten kommer med mörka kvällar etc.

/byZan

1 hour ago, Simon76 said:

Var försiktig med att erbjuda öppet hus byZan. Med din nya elektronik borde du ha ett av Sveriges bästa, och snyggaste, system. Vem skulle inte vilja lyssna på det?? :33: 

Varför inte ta inträde för att dryga ut pensionen? ;)

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Man får sitta i karantän 2 veckor innan och efter varje hemma-hos bara... :) 

Du menar väl att man måste sitta kvar hemma hos @byZan i två veckor innan man får åka hem? :D

Skämt åsido, alla bör väl ta ett personligt ansvar i dessa tider, vissa är i större riskgrupper än andra, men jag tror de flesta undviker att ta i hand, kramas och pussas med folk som inte står väldigt nära nu. Att ses 2-3st under enkla former känns helt okej kan jag tycka om man håller lite avstånd, men som sagt, det är lite upp till var och en att bestämma.

Jag hade ett litet hifimöte förra veckan. 2/3 av tiden satt vi utomhus där jag plockade bort varannan stol och inomhus 2 meter mellan oss. Det gick utmärkt och det kändes bra för alla. För övrigt är det inte så stor omställning när man bor på vischan. Här finns inga restauranger och barer att hänga i utom under sommaren då vi har ett 10-tal men de överlåter vi till storstadsturister som tycks ha större behov av att trängas utanför hemmet än vad vi är vana vid.