Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

14 minutes ago, Daniel said:

Kul

Jag kan ju lägga till att det är stor skillnad med att ha båt på västkusten och i Stockholms skärgård i ett avseende vilket beror på hur mycket folk som är i rörelse och då handlar det om restauranger. Blekinge har 4 kuststäder med marinor. I Sölvesborg finns en hygglig krog på Hanö. I Karshamn finns en krog i hamnen som är bra. I Ronneby en krog på Tjärö och i Karlskrona med störst skärgård och mest folk, får man åka in till centrum. I övrigt är det mest caféer och mackor som erbjuds ute i skärgården. Jag har varit ute med bekanta några gånger på både västkusten och Stockholms skärgård och där ju en av upplevelsen skärgårdens krogar. Riktigt så är det inte här. Här får man mer reda sig själv.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Bebop said:

Riktigt så är det inte här. Här får man mer reda sig själv.

 

En bra karl reder sig själv brukar jag säga och frugan svarar med onda ögat och säger snacka går ju:blackeye:

 

Att bege sig ut bland krogarna här ute i Stockholms skärgård brukar vara mycket trevligt och lugnt samt ofta med levande musik vilket gör det ännu trevligare. Vet inte men tror att krogarna närmast utanför Stockholm kan kanske vara lite stökigare ibland, men kan nog faktiskt vara ganska så lika på alla om jag tänker efter:blush:

Tror det blir ett antal besök i sommar som vanligt då flera familjemedlemmar fyller år under den tiden. Alla har grejer så det räcker och blir över, då är det perfekt att kunna erbjuda en födelsedagsmiddag inkl båtresa istället för att kuta runt i affärer för att försöka hitta någon present som oftast är lite onödigt. En uppskattad tradition har det blivit men ack så dyrt då det är många barnbarn med numera;);)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

@JWE. Grattis det finns ett före och ett efter barn som blir så tydligt när det väl blir ett faktum. Trots att det blev endast ett barn för min del, så för det med sig så mycket glädje och oro att det räcker. Om man som i mitt fall också kan dela ett intresse i hifi och musik blir det bingo. Vi var inbokade båda två till München i år men av kända skäl inställd resa tyvärr. Vi får försöka nästa år igen. Om man skall dela intresse så gäller det att börja i tid.

Påminner mig om en bekant som verkade i samma branch som du och där mamman tränade sonens ordförråd och pekade upp i taket." Lampa sade hon," varpå pappan genast korrigerade henne med "det heter faktiskt armatur". :D:)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Du gör detta gastkramande. :shocked:

byZan, Euphonias okrönte kung av långa upptakter till cliffhangers, kanske snart kan visa vad vi alla väntat på. Tänk om det kan vara Sonos nya bärbara högtalare? :77: :cool:

 

Det var inte meningen att försätta er alla i ett gastkramande scenario, utan det bara blev så:blush: Igår var dan före dan, men efter ett samtal igår som sa att det förmodligen inte blir förrän i morgon då det strulat till sig lite hos leverantören? Men en dag hit eller dit kanske inte gör det så mycket värre för oss som väntar?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, figge said:

Spänningen är som vanligt ”olidlig”.

 

Ja som om inte det var nog så spär jag på med att elektroniken finns i Belgien av någon anledning jag inte vet? Hur kul är detta? Inte kul alls! Jä*la transportföretag som inte verkar ha någon koll alls skulle jag vilja påstå, hur vågar de komma med felaktiga besked till mig? De har ingen aning om hur min höger smakar;)

Så för att göra en lång resa längre så verkar det inte bli förrän nästa vecka eftersom de inte heller riktigt vet vart paketet är:blackeye: Men jag får väl gå och bada så jag kyler ner mig lite, inte bra med ytterligare värme just  i dessa dagar.

Så skyll inte på mig att det tar tid och inte heller att jag ska vara den "okrönte kungen” på att dra ut på tiden:D

 

Jag lutar mig tillbaka i fåtöljen och drömmer mig tillbaka i tiden då jag hade musik i hemmet, det var tider det! Det var alltså bättre förr!!!

 

/byZan

Edited by byZan
glömda ord tillagda
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Men du är välan i stugan? Där spelar det väl som bara den?

 

Åker lite fram och tillbaka beroende på arbete som måste vara klart till den 1/7 och ibland för att jag är lovad leverans. Inte lätt för en blivande pensionär att inte ha full koll, men jag får nog ge mig på kontrollbehovet när det gäller vissa saker? Men vädret är fint, fåglarna kvittrar, nybryggt kaffe några gånger varje dag och jag kollar båt och bilannonser, allt utan måsten:cool:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-23 at 19:41, byZan said:

Ja som om inte det var nog så spär jag på med att elektroniken finns i Belgien av någon anledning

 

Nu i Frankfurt påväg att lastas eller är lastad för vidare transport närmare sin slutdestination? Så nästa vecka bör jag ha elektroniken här vilket iofs är kul, men då har jag också massor att göra på jobbet innan jag kan titulera mig pensionär, fd knegare, har gjort mitt på arbetsmarknaden eller vad man nu säger? Titlar har aldrig imponerat på mig så jag fortsätter att  presentera mig vid namn och sedan ser de väl att jag är pensionär antar jag? Visst ja, frugan fyller år också, fast vi firar inte våra födelsedagar längre så då kan jag sitta och lyssna bäst jag vill!

 

Allt gott i sommarvärmen, tog ett dopp kl 05.00 i morse, 24gr i vattnet soluppgången rakt in i ögonen i 25m och i nacken 25m, nybryggt kaffe med tre smörgåsar stod klart på altanen när jag kommer upp från havet, är det såhär jag ska få det som pensionär så kommer jag trivas i den den rollen? Men frugan sa att nu när du slutar jobba så får du gå upp och sköta dig själv! Jag svarade blixtsnabbt med att jag kommer att konsulta framöver så jag kommer fortsättningsvis uppskatta att du skämmer bort mig med fina frukostar på tidiga mornar och blinkade med ögonen, hon skrattade och sa att vad gör man inte för sin älskade och blinkade tillbaka. Nä det var nog detta lite av ett önsketänkande från min sida, Jag fortsätter gärna att göra frukost till oss tidiga mornar bara jag får gå och lägga mig och sova till kl 9 utan att bli störd, så sa hon och så bortskämd är jag!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Precis nu fick jag mail om att paketet har passerat den svenska tullen:) så leveransen bör ske endera dagen och jag som inte är hemma:39:

 

/byZan

 

Ja, nu är det på tiden. Nu kan väl inget gå fel. :77:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

a, nu är det på tiden. Nu kan väl inget gå fel. :77:

 

Man ska inte ropa hej innan man är över bäcken eller vad det nu heter? Så jag sitter lugnt och inväntar en ev. leverans så jag slipper bli blöt om fötterna.;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, byZan said:

Precis nu fick jag mail om att paketet har passerat den svenska tullen:) så leveransen bör ske endera dagen och jag som inte är hemma:39:

 

/byZan

 

Åk hem och sätt dig stand-by med telefon och mail. En kopp kaffe och lite Spotify via telefonen o rätt som det är så kommer leveransen:cool:

Link to comment
Share on other sites

Så kom då dan man längtat efter, en snabb ändring av tänkt plan och vips så har man grejerna uppkopplade efter alla konstens regler.

Vad blev det kanske ni undrar. Jag ska ska berätta när det är inspelat om några hundra timmar!
 

Nä, jag skojade bara, ska försöka få in en bild under kvällen?!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tack:)

 

Jag ska inte gå händelserna i förväg men det lät inte speciellt kul när första låten spelades och det är inte elektronikens fel utan jag skyller på att allt stått avstängt under låååång tid. Kallt och hårt samt lite av en besvikelse innan jag accepterade att all elektronik var ospelat. Nu efter bara några timmar så hör jag att detta bådar gott och att jag kommer att bli nöjd trots det minimalistiska jag nu har framför mig. En rolig och lite oväntad kommentar från frun när jag kom med grejerna; bara två lådor? Ja sa jag och hon sken ikapp med solen och sa va bra! (hon trodde nog att det blivit billigare då:NailBiting:Nu blev detta en present till mig själv då jag i morgon vaknar upp till min första dag som pensionär, så leveransen blev perfekt i det hänseendet.

Nu får det stå på och i morgon kväll efter lite ”måsten" under dagen så blir det musik och Champagne, för då är det min första kväll som pensionär vilket känns riktigt bra.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis! :) Min enda egentliga bekantskap med Dan D´Agostini är ifrån mässor och det brukar vara rejält välpackade rum där man knappt får plats, av en anledning såklart. Inspelningstid är inte att underskatta, vilket jag själv genomgår just nu, en evig kamp mellan hopp och förtvivlan (kanske inte riktigt så illa), det kommer garanterat bli toppenbra efter några hundra timmar!

 

Även om det är bland det maffigaste man kan släpa hem så känns det ändå oerhört "lättsamt" och "behagligt", snudd på minimalistiskt i jämförelse med den gamla riggen. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...