Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275


Recommended Posts

4 hours ago, AlfaGTV said:

äter ni verkligen det ni tar upp ur Österpölen?

Ja, det är ett elände, men gott. Vi har alltför länge fått ta emot skiten som inlandet släpper ut i sina vatten och från deras övergödda åkrar.:dry:

 

För övrigt stängde Barsebäck för 21 år sedan respektive 15 år sedan. Men där plågas vi överbreddning från Köpenhamn, har det visat sig.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Hifi_Perrra, jag vill att du tar bort ditt senaste inlägg i tråden, tycker inte att det passar in här, tack på förhand!   /byZan

Trodde jag ja! Idag blev jag farfar igen och då får faktiskt min hobby ge vika.  Det blev en hon och alla i familjen är såklart jätteglada för att ha fått en ny medlem.   /byZan

Nu blir det tyvärr bara bilder tagna med mobilen innan det kommer någon fotograf hit😉    

Posted Images

Själv uppvuxen i skärgården från barnsben så inser jag att det svenska klimatet inbjuder sällan till det som våra kära reklammakare säljer in produkter på, nämligen vackertväderbåtar, med bikinibrudar lojt liggande på vita akerdynor med paraplydrinkar i handen och fartvinden i håret. Nej verkligheten ser annorlunda, när åskfronten kommer från ingen stans och vinden tilltar rejält på några minuter och regnet piskar i ansiktet.:):D Då gäller endast rejäla grejer baserad på vetenskap och beprövad skärkarlserfarenhet. Som denna som kan testköras innan köp.

https://www.upplevelse.com/stridsbat?gclid=EAIaIQobChMIu7aQ546E6gIVA8wYCh3K2wmsEAQYASABEgItxPD_BwE

Något som säkert kommer väcka beundran och avund i gästhamnen. Dock inte på Åland som inte gillar något som liknar ett invasionsförsök från grannlandet.

Men tänker man oömt, rejält och kompromisslöst så finns inget bättre, med nedfällbar äntringsbrygga i fören som rymmer den rejält tilltagna picnickkorgen och en mindre pluton semesterfirare. :cool::D:)

 

Calm

Link to post
Share on other sites

 

46 minutes ago, Bebop said:

Ja, det är ett elände, men gott.

 

Stekt strömmingsflundra med hemmagjord potatismos och skirat smör eller torskrygg med färsk potatis, riven pepparrot och skirat smör bara för att ta två rätter jag är uppväxt på och som gillas än idag, mums!

 

Har åkt stridsbåt ett antal ggr och senast var en tur till Söderarm i mycket hårt väder. Hade önskat få sitta som styrman då i en fjädrande fåtölj för där jag satt var verken kul eller skönt och kan intyga att jag har haft skönare upplevelser.

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Apexorca said:

Sålde förresten precis en båt som hade passat dig byZan. Sjöduglig, snabb och funkar att puttra med.

 

En vadå?

 

Kanske ska köpa en båt på andra sidan och puttra efter kusterna upp mot Roslagen, hade varit ett äventyr och hade sluppit närkontakt i dessa tider? Om nu ingen HiFi polare ber en stanna för lyssning och en öl;)

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calm said:

Själv uppvuxen i skärgården från barnsben så inser jag att det svenska klimatet inbjuder sällan till det som våra kära reklammakare säljer in produkter på, nämligen vackertväderbåtar, med bikinibrudar lojt liggande på vita akerdynor med paraplydrinkar i handen och fartvinden i håret. Nej verkligheten ser annorlunda, när åskfronten kommer från ingen stans och vinden tilltar rejält på några minuter och regnet piskar i ansiktet.:):D Då gäller endast rejäla grejer baserad på vetenskap och beprövad skärkarlserfarenhet. Som denna som kan testköras innan köp.

https://www.upplevelse.com/stridsbat?gclid=EAIaIQobChMIu7aQ546E6gIVA8wYCh3K2wmsEAQYASABEgItxPD_BwE

Något som säkert kommer väcka beundran och avund i gästhamnen. Dock inte på Åland som inte gillar något som liknar ett invasionsförsök från grannlandet.

Men tänker man oömt, rejält och kompromisslöst så finns inget bättre, med nedfällbar äntringsbrygga i fören som rymmer den rejält tilltagna picnickkorgen och en mindre pluton semesterfirare. :cool::D:)

 

Calm

Hur många behåller fikat på hemresan?

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, byZan said:

 

 

Stekt strömmingsflundra med hemmagjord potatismos och skirat smör eller torskrygg med färsk potatis, riven pepparrot och skirat smör bara för att ta två rätter jag är uppväxt på och som gillas än idag, mums!

 

Har åkt stridsbåt ett antal ggr och senast var en tur till Söderarm i mycket hårt väder. Hade önskat få sitta som styrman då i en fjädrande fåtölj för där jag satt var verken kul eller skönt och kan intyga att jag har haft skönare upplevelser.

 

/byZan

En gasfjädrad stol kan säkert appliceras på något betydligt enklare flytetyg:D Skull jag byta båt idag, vilket jag inte kommer att göra, så skulle jag välja samma koncept som det nuvarande dvs en mitt- eller akterruffad arbetshäst för gods- och persontransporter till ön och en båt för alla väder. Targa, Minor, Nimbus, Sea Star etc... kärt barn har många namn eller varför inte en väl begagnad båt från gamla Fisksätravarvet. På den tiden när plasten var relativt ny visste man inte hur tunn man kunde göra den, så man byggde i tjocka och väl laminerade lager. De lever för evigt och liksom en väl renoverad Coronet DC 21 eller varför inte en Chris Craft i mint kondition? Eller en klassisk skönhet som denna Betram Moppie 20. https://www.sokbat.se/Motorbatar/BERTRAM/Modell/Bertram-moppie-20-ht-69-motor-03/110534Tunga och gediget byggda. Börjar nästan bli sugen själv.

 

Calm

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, byZan said:

En vadå?

/byZan

 

Nu ble v detta ett sidospår med båtat men byZan verkar gilla det. Stoppa det annars.

"En vadå?" - En Anytec 750 spd. Utrustad med dämpade stolar från Grammers marinserie som jag haft i många år. Bra stolar i båtar år sååå underskattat och konstigt att det först nu börjar synas på båtar som standard. Jag har provat olika sorter, men nu har jag Ullmans stolar. Grammer har inte en chans mot Ullman i båtar. De är mycket bra och kanske de enda som har riktiga studier med data på att de funkar. Dämpade stolar är poppis och många tillverkare har inte koll på att de dämpar rätt. Att bara sätta fjädrar och gasdämpare från tex cyklar eller liknande är inte ok. De faktiskt vara farligare om de kommer i otakt med person, stol, båt och havets vågor, vilket kan ge mer skador än fasta stolar. Johan Ullmans studier om detta är klassiker inom Marinen. 

 

3 hours ago, byZan said:

Kanske ska köpa en båt på andra sidan och puttra efter kusterna upp mot Roslagen, hade varit ett äventyr och hade sluppit närkontakt i dessa tider? Om nu ingen HiFi polare ber en stanna för lyssning och en öl;)

/byZan

 

Dina tankar väcker glada minnen. Här kommer ett minne från en av mina härligaste turer med liten motorbåt.

Det lustiga är jag gjorde som ditt förslag fast andra hållet. 2009 köpte jag den nu sålda Anytec 750 spd i Karlskrona och körde hem den till strax söder om Göteborg med 2 polare. Det var en drömbåt för mig då. Kul resa som började nervöst i åskstorm med spöregn i 13m/s över Hanöbukten. Det måste vara i @Bebop's trakter. Där blir det just så konstig sjö som Sveriges svar på Biscaya bukten är känd för. Många är de båtar som förlist här. Där fick man ett bra test på att prylarna funkade. Alla båtar har sina begränsningar i hur man kan köra dem och olika typer av skrov funkar olika det måste man få koll på innan långturer. Nu fick jag lära mig det rent praktiskt på Hanöbukten i skarpt läge. Tur att man varit på extremt mycket sjön i små båtar sedan mycket unga barnsben. Bra att närma sig gränserna från rätt håll med Anytec. Det är nämligen en del ovana kaptener som sänkt sina Anytec pga en övertro på skrovets förmåga. Det smala förskeppet får inte gå för djupt i ffa medsjö... då fortsätter båten nämligen neråt... mot botten. Blubb blubb. Så för guds skull, läs vågorna, vinden, använd trimplanen,  tilt,  gas och STYR rätt i vågorna. Då går den som den skall. Ca 12 timmar senare var jag i min hamn strax söder om Götet inkl lunch paus och Falsterbokanalen. Kör man en Anytec rätt klarar den väldigt mycket. Äventyr, fart, naturupplevelse samt att vi fick en "hands on" geografilektion om Sveriges kust var verkligen toppen.

Har sedan kört bla Göteborg-Oslo-Göteborg med Bigblue och även till Göteborg-Danmark-Göteborg. Behövs inga större båtar för det. Koll på väder och en sjöduglig båt, förberedd på det värsta, gott sjömanskap bland alla i besättningen toppat med bra nivå på erfarenhet underlättar. Dessa turer är otroligt roliga. För er som följer Hamnen.se så finns mängder av roliga turer de gjort där med mindre båtar. Tex Buster Magnum (tror jag det var) Stockholm - Finland. Malmö-Tyskland i ca 5 m Buster. Öppen Nordkapp runt Lofoten mm, mm.

Hamnen.se's turer i små öppna motorbåtar med aktersnurra är dock ca 10 år efter mig, hehe. 

 

Så hitta en bra, välutrustad,  snabb båt här på Västkusten byZan så kör jag med dig runt Sverige till Stockholm om du vill. 

 

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Apexorca said:

Alla båtar har sina begränsningar i hur man kan köra dem och olika typer av skrov funkar olika det måste man få koll på innan långturer. Nu fick jag lära mig det rent praktiskt på Hanöbukten i skarpt läge.

Kloka och initierade synpunkter, @Apexorca:41:
 

Det händer tyvärr alldeles för mycket och onödiga olyckor av ren dumhet eller för dålig respekt för vad havet i kombination med väder och vind kan ställa till med, oavsett båtmodell. Man behöver inte vara rädd för havet men man bör ha respekt. Hanöbukten är känd för krabb sjögång när det blåser vilket innebär att vågorna inte är så höga och ”mjuka” som på t ex västkusten. De är mindre men brantare och tycks komma från alla håll. Jag pratade med en holländare som seglat till Sverige och han blev paff hur obehagligt han tyckte det var att segla på Hanöbukten när det friskade i. ”Det slår, smäller och stänker och vågorna tycks gå i alla riktningar” vilket han inte var van vid. Östersjön är mer en sjö än ett hav och genom Blekinge utanför skärgården ligger medeldjupet endast kring 20-30 meter och det börjar koka lätt vid sjöbris vilket överraskar många.

 

Njutningen här är skärgården. Den kan inte mäta sig i storlek med det örike som Rosslagen ner till St Annas skärgård kan visa upp men ca 800 öar räcker långt och inomskärs är det lugnt och stilla. Vi når också Bornholm och Christiansö rätt smidigt och där är det en helt annan sjö.

 

Kustväderappen (med data från yr.no och smhi) tycker jag är ett elementärt hjälpmedel för båtfolk, som visar både dags- (per timme) och veckoprognos, liksom medlemsskap i Sjöräddningen eller motsvarande. Med ett knapptryck skickar man sina koordinater från väderappen och de är på plats snabbt och hjälper till oavsett vilken belägenhet man hamnat i utan extra kostnad utöver medlemsskapet. 
 

45D3C8D4-B1C6-4FFC-846E-0F375166E88E.png

Link to post
Share on other sites

Ja diverse hjälpmedel via mobiltelefoni har onekligen minskat olycksriskerna och antal larm. När jag var barn var sjörapporten i P1 ofta den enda uppdaterade informationen man kunde få, ofta avlyssnad i segelbåten i en batteridriven AGA-radio. Hade man lyxen att kunna ha en VHF-radio så kunde man anropa Stockholm Radio via kanal 16 och få aktuell information via dem. Jag skrotade min VHF så sent som förra året eftersom den inte använts på många år och kostade bara licensavgift, men ovärdeligt hjälpmedel när mobilnätet var dåligt utbyggt. Idag skulle jag säga att ett vattentätt fodral till mobiltelefonen är ett väl så oumbärligt hjälpmedel i en nödsituation. Läser man tidningen "Trossen" så kan man förstå att även erfaret båtfolk kan råka ut för tillbud.

Ett annat läskigt vattenområde med läskiga vågor är Vättern som snabbt bygger upp krabb sjö vilket vi fick erfara när vi gick genom Göta Kanal i nyinköpt segelbåt.

Dock inte så illa som här  

 Detta är riktigt läskigt!!!:dead: Filmat på Vättern mellan Gränna och Visingsö, en förhållandevis kort sträcka över en insjö. Finns tidigare kända förlisningar på detta innanhav.

 

Calm

Edited by calm
Link to post
Share on other sites

Nu blev det en stund över:)

 

20 hours ago, Apexorca said:

Nu ble v detta ett sidospår med båtat men byZan verkar gilla det. Stoppa det annars.

 

Kör på det är bara kul.

 

20 hours ago, Apexorca said:

En Anytec 750 spd.

 

Ena sonen vill ha en sådan medans jag är tveksam då jag vill ha en annan båttyp. Men annars gillar jag detta märke skarpt och verkar vara bra hållbara byggen också.

Att havet och vågor i synnerhet behöver läsas av ordentligt är sant och viktigt, att navigera rätt i medvind, motvind och allt där emellan är inget man lär sig i en handvändning men en absolut nödvändighet om man ska framföra båtar med medpassagerare som vill känna sig trygga med skepparen.

 

20 hours ago, Apexorca said:

Så hitta en bra, välutrustad,  snabb båt här på Västkusten byZan så kör jag med dig runt Sverige till Stockholm om du vill. 

 

Jag ringer när/om det blir dags! Hur kul vore inte det?:tongue:

 

9 hours ago, Bebop said:

Kloka och initierade synpunkter, @Apexorca:41:

 

Håller med:thumbsup:

 

10 hours ago, Bebop said:

Det händer tyvärr alldeles för mycket och onödiga olyckor av ren dumhet eller för dålig respekt för vad havet i kombination med väder och vind kan ställa till med, oavsett båtmodell. Man behöver inte vara rädd för havet men man bör ha respekt.

 

Bra där! Detta bör bankas in i huvudet på alla som framför flytetyg av alla de slag:thumbsup:

 

10 hours ago, Bebop said:

Kustväderappen (med data från yr.no och smhi) tycker jag är ett elementärt hjälpmedel för båtfolk, som visar både dags- (per timme) och veckoprognos, liksom medlemsskap i Sjöräddningen eller motsvarande.

 

Idag finns det massor av digitala hjälpmedel men kan man lita på de i alla lägen? Själv har jag alltid analogt sjökort och hjälpmedel i båten ifall att, en ren säkerhetsåtgärd om jag måste ta ut kurs etc. Men ett aber är att man glömmer fort det säkra analoga när man zappat omkring appar etc digitalt, precis som med musiken för en del, kanske? En R2R och vinylspelare kan aldrig gå fel;)

8 hours ago, calm said:

När jag var barn var sjörapporten i P1 ofta den enda uppdaterade informationen man kunde få, ofta avlyssnad i segelbåten i en batteridriven AGA-radio. Hade man lyxen att kunna ha en VHF-radio så kunde man anropa Stockholm Radio via kanal 16 och få aktuell information via dem. Jag skrotade min VHF så sent som förra året eftersom den inte använts på många år och kostade bara licensavgift, men ovärdeligt hjälpmedel när mobilnätet var dåligt utbyggt.

 

Ja detta känner man igen och blir fan nostalgisk när jag läser detta, ett höjdarprogram på den tiden!

 

Vi får alla försöka få till en träff i någons skärgård, sätta oss på en ljugarbänk och berätta alla anekdoter, självupplevda, hörda eller ihop ljugna historier spelar ingen roll, vore bara roligt!

 

/byZan

 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, byZan said:

Vi får alla försöka få till en träff i någons skärgård, sätta oss på en ljugarbänk och berätta alla anekdoter, självupplevda, hörda eller ihop ljugna historier spelar ingen roll, vore bara roligt!


Luleå skärgård är jättevackert såhär års! :cool:

 

Jag och frugan spånar själv på en kabinbåt med pentry att semestra med. Luleå - Stockholm bör man få gjort på 7 dagar med ~6h transport/dag? Räknar jag rätt om det är cirkus 450 nm i 15 knop = 30h total körtid? 

 

Nåja, blir om något år först. Ska först ta oss an ett stort projekt som kommer ge oss huvudbry resten av livet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, JWE said:

Luleå - Stockholm bör man få gjort på 7 dagar med

Jag har slutat med alltför långa turer. Med åren har jag lärt mig att allt nytt är inte grönare. Istället har jag hittat mina favoriter som är en kombination av ”öde” öar och favorithamnar med el, vatten, bunkring, tvätt och socialisering ett par dagar och sen ut igen. 

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, JWE said:

Jag och frugan spånar själv på en kabinbåt med pentry att semestra med. Luleå - Stockholm bör man få gjort på 7 dagar med ~6h transport/dag? Räknar jag rätt om det är cirkus 450 nm i 15 knop = 30h total körtid? 

 

Du kan din matte:thumbsup:

 

Det blir en resa på öppet hav i långa sträckor men vilket äventyr att ha framför sig, gör det, skjut inte upp tankarna, förbered er och säg till när ni angör Roslagen så bjuder jag på mat och dryck samt lite streama musik:cool:

 

8 hours ago, JWE said:

Nåja, blir om något år först. Ska först ta oss an ett stort projekt som kommer ge oss huvudbry resten av livet. :thumbsup:

 

Det låter som att ha barn???

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Bebop said:

Jag har slutat med alltför långa turer. Med åren har jag lärt mig att allt nytt är inte grönare. Istället har jag hittat mina favoriter som är en kombination av ”öde” öar och favorithamnar med el, vatten, bunkring, tvätt och socialisering ett par dagar och sen ut igen. 

 

Har jag med men längtar ut igen. Tyvärr så har frugan tröttnat totalt på att vara på sjön med övernattningar vilket gör att jag är lite tveksam till att åka själv. Mentalt inga problem med ensamhet och inte fysiskt heller än så länge och kan kanske få henne på andra tankar någon gång framöver?

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, byZan said:

Tyvärr så har frugan tröttnat totalt på att vara på sjön med övernattningar

Inte helt ovanligt verkar det som. Du får ändra strategi. Locka med en god Taittinger och en egenhändigt komponerad skaldjursgryta eller en lättrimmad torskrygg ugnsbakad till 54 grader (max) med snabbfräst spetskål i olja med fänkålsfrö och tryffelsalt och spetsa med en väl reducerad och smaksatt vitvinsås tillagad med omsorg på rätt sätt i en sauteuse. Till detta några skivor baguette med dillsmör. Hon kommer dra dig ner i båten... :app: (om du har tur...)

Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, Bebop said:

Inte helt ovanligt verkar det som. Du får ändra strategi. Locka med en god Taittinger och en egenhändigt komponerad skaldjursgryta eller en lättrimmad torskrygg ugnsbakad till 54 grader (max) med snabbfräst spetskål i olja med fänkålsfrö och tryffelsalt och spetsa med en väl reducerad och smaksatt vitvinsås tillagad med omsorg på rätt sätt i en sauteuse. Till detta några skivor baguette med dillsmör. Hon kommer dra dig ner i båten... :app: (om du har tur...)

 

Har du ett restaurangkök i båten? :D:77:

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

Självklart - lite trångt men fullt funktionsdugligt. 2 fasta plattor och extra vid sidan om plus grill. Mat tillagad på sjön är något alldeles extra. Dessutom extra kul.

 

Allt är extra gott på havet eller på en klippa. Jag kör med Trangiakök och grill och en kylbox. Man kommer en bra bit på väg med det. Det finns i vart fall käk som är gott som sjutton, men lätt att laga till på dessa nödprylar. Särskilt om man kompenserar med något som är tort, kallt och (men sälla) gratis. Har ALLTID med mig en Dräger ut på sjön, så man vet när man kan köra båt. Har fått blåsa när kustbevakningen fräser runt och letar fyllbultar som kör båt, och jag har klarat mig... så klart. I grunden tycker jag nog man kan framföra fritidsbåt på lite mer än 0.2 promille (och att det är betydligt mindre risker än i trafik met bil etc), men det är självklart att man skall respektera och följa en restriktiv promillegräns i Sverige. Till det är en Dräger, som man håller i god form med kalibrering i när den säger till, en bra kompis. 

 

Kul att snacka båtliv. En sak till om att åka båt som jag tycker förbises hos semesterseglare. Det är en stabil fällkniv som man kan öppna med en hand. Det är minst lika viktigt som flytväst. Högst troligt kommer kniven till användning i ett viktigt ärende betydligt oftare än flytvästen. Mina barn får inte åka ut på sjön själva utan kniv i fickan... och flytväst. Ligger inte kniven i fickan så man når den direkt är den nästan oanvändbar. Jag kanske spetsar till det lite, men det är viktigt. Tampar fastnar på olika vis och måste ibland kunna kapas fort. Jag har vid några tillfällen när jag var seglartränare fått kapa tampar på kapsejsade jollar för att få ordning på dem  och på en katamaran för att kunna bogsera den i hamn. På båtar med rigg med vant är en bultsax bra att ha för att kunna kapa vanten när riggen gått av. Vis av egen erfarenhet. 

Ha kniv i fickan i alla båtar och dessutom bultsax i segelbåtar. 

 

 

Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, Apexorca said:

 

Allt är extra gott på havet eller på en klippa. Jag kör med Trangiakök och grill och en kylbox. Man kommer en bra bit på väg med det. Det finns i vart fall käk som är gott som sjutton, men lätt att laga till på dessa nödprylar. Särskilt om man kompenserar med något som är tort, kallt och (men sälla) gratis. Har ALLTID med mig en Dräger ut på sjön, så man vet när man kan köra båt. Har fått blåsa när kustbevakningen fräser runt och letar fyllbultar som kör båt, och jag har klarat mig... så klart. I grunden tycker jag nog man kan framföra fritidsbåt på lite mer än 0.2 promille (och att det är betydligt mindre risker än i trafik met bil etc), men det är självklart att man skall respektera och följa en restriktiv promillegräns i Sverige. Till det är en Dräger, som man håller i god form med kalibrering i när den säger till, en bra kompis. 

 

Kul att snacka båtliv. En sak till om att åka båt som jag tycker förbises hos semesterseglare. Det är en stabil fällkniv som man kan öppna med en hand. Det är minst lika viktigt som flytväst. Högst troligt kommer kniven till användning i ett viktigt ärende betydligt oftare än flytvästen. Mina barn får inte åka ut på sjön själva utan kniv i fickan... och flytväst. Ligger inte kniven i fickan så man når den direkt är den nästan oanvändbar. Jag kanske spetsar till det lite, men det är viktigt. Tampar fastnar på olika vis och måste ibland kunna kapas fort. Jag har vid några tillfällen när jag var seglartränare fått kapa tampar på kapsejsade jollar för att få ordning på dem  och på en katamaran för att kunna bogsera den i hamn. På båtar med rigg med vant är en bultsax bra att ha för att kunna kapa vanten när riggen gått av. Vis av egen erfarenhet. 

Ha kniv i fickan i alla båtar och dessutom bultsax i segelbåtar. 

 

 

Har alltid med en uppsättning träpluggar efter ett tillbud med en självlänsanslutning som gick av. Plugga med trasa hjälpte inte varefter båten kördes upp på en sandstrand. Dyrköpt erfarenhet. Extrasäkringar är också bra att ha lätt till hands när man överraskas av dimma och mörker i kombination och stora strålkastaren får en gammal säkring att brinna av. Tänk vad man kan råka ut för!:D:thumbsup: Annars är det alltid skönt på sjön.

 

Calm

Link to post
Share on other sites
16 hours ago, byZan said:

 

Du kan din matte:thumbsup:

 

Det blir en resa på öppet hav i långa sträckor men vilket äventyr att ha framför sig, gör det, skjut inte upp tankarna, förbered er och säg till när ni angör Roslagen så bjuder jag på mat och dryck samt lite streama musik:cool:

 

 

Det låter som att ha barn???

 

/byZan


Härligt! Hör av mig när det blir av! :thumbsup:


Det kan mycket väl vara anledningen till varför ett par nya hörlurar hittar hit så småningom.. :Thinking: ;) 
 

23 hours ago, Bebop said:

Jag har slutat med alltför långa turer. Med åren har jag lärt mig att allt nytt är inte grönare. Istället har jag hittat mina favoriter som är en kombination av ”öde” öar och favorithamnar med el, vatten, bunkring, tvätt och socialisering ett par dagar och sen ut igen. 


Jo, mest kommer det bara bli dags/helgturer i närliggande skärgårdar. Men man måste pröva på någon långtur också!

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, calm said:

Har alltid med en uppsättning träpluggar efter ett tillbud med en självlänsanslutning som gick av. Plugga med trasa hjälpte inte varefter båten kördes upp på en sandstrand. Dyrköpt erfarenhet. Extrasäkringar är också bra att ha lätt till hands när man överraskas av dimma och mörker i kombination och stora strålkastaren får en gammal säkring att brinna av. Tänk vad man kan råka ut för!:D:thumbsup: Annars är det alltid skönt på sjön.

 

Calm

 

Ja, man lär sig av misstag och erfarenhet. Att förbereda sig för det värsta är viktigt på sjön. Det behöver inte vara mer än några oturliga händelser samtidigt för att en skön tur skall bli dramatisk. 

 

Jag har ett exempel. Vi var på en dykbåt i Karibien med hela familjen. Då var barnen i 10 års åldern. Det började med att de som hade dykbåten, en ca 20 meter stor katamaran med en motor i varje skrov, inte lyckades komma in i hamnen. ??? Va???  De fick snacka med en lokal fiskare som körde ut oss. Började ana oråd. Märker att skepparen var ovan båtmänniska men verkade vara en bra dykare hade lite svårt att styra båten. Jag gick runt och kikad lite. Såg att bara en motor gick... hmmm. Vi gick några timmar till ett ställe som Jacques Cousteau gillade och utnämnt till något fint. Ankrade, dök och snorklade några timmar. Det var toppen, men jag hade fortfarande en taskig magkänsla. Besättningen var inte båtvan, stor båt med en trasig motor. Tilltagande vind och gammal misskött båt som aldrig hade fått segla i våra vatten kommersiellt. På väg tillbaka tilltog vinden till en bit över 10m/s skulle gissa på typ 13m/s, frånlandsvind. Motor 2 dog...

Vi drev i snabb takt ut från kusten. I början beskådade jag hur de tänkte lösa problemet. Inte imponerande. Gjorde en egen plan för att hantera det hela med familjen. Försökte vinka till mig några av de fritidsbåtar man såg i området men de gjorde ingen notis om min SOS signal. Tänkte försöka lifta i land med någon, men fick ingen respons. Caribien blir det mörkt fort och klockan närmade sig 18.00. Räkna inte med sjöräddning eller så... Dykkillarna försökte få igång motorn och slet i kablar och slangar, blåste här och där med tryckluft. Bränslet sprutade i motorrummet och tillslut hade de bränsle upp til smalbenen att stå i. Tillsammans med elkablar etc etc. Startmotorn gick tröttare och tröttare. Till slut var den lika dödstrött som resten av motorn. Jag började kolla flytvästar. Fanns några gamla, halvt söndervittrade i en låda som knappt gick att öppna. Resonerade med besättningen om de kund ropa till sig någon på radion. Det seglade förbi lite båtar. Kunde ju vara bra att få i land barnen i vart fall. Vi drev rätt fort ut långt från land. Vinden tilltog. Nej blev svaret. Ställde ungarna och frugan så långt bort från motorn det gick när de gjorde några sista startförsök. Så framför mig hur en gnista skulle... slog bort den tanken.  Besättningen blev lite stirrig för de fick inte igång båten. Det började mörkna och jag kollade livbåten. Den var uppblåsbar och inte kontrollerad på säkert 20 år. Konstaterade att den inte var uppblåsbar längre... Började fundera på hur det skulle vara att simma omkring utan flytvästar och hålla koll på ungarna. Hajar finns ju i dessa vatten också tänkte jag. De lyckades få kontakt med ännu en lokal fiskare som körde ut turister i en ca 21 fot lång DC. Vår båt var ett skepp av stål på 20 meter. För det första hade de få och mycket dåliga tampar och de viste inte hur de skulle göra en knop som funkar för bogsering. Jag fick skarva några tampar och hjälpa dem. Knopen bör gå att få upp efter mycket hårt drag och dessutom inte skava sönder sig själv i själva knopen, särskilt eftersom tampen var dålig. Skotstek funkar ok då. De hade försökte med allt annat i knopväg som inte hade varit smart innan jag fock stoppa dem och "ta över". Jag fick till det och vi satt nu ihop med den lilla DC-båten. Skepparna var lite skärrade och de var uppenbart inga sjömän. De var dyksnubbar utan självinsikt. Skepparen i den lilla båten började gasa i motvinden. Det gick mkt långsamt och hans lilla propeller och motor fick slita hårt. Det rök lite mer från hans motor än det brukar göra... I bäcksvart mörker, utan lanternor navigerade vi efter ljuset från byar på land och lyckades komma i hamn sent, men i ok skick. Detta var ett utslag av lite för mycket turliga tillfälligheter för att jag skulle känna mig nöjd. Det kunde lika gärna blivit mycket värre. Vi var en hårsmån från det. 

Så hur härligt havet än är så är det alltid en potentiell livsfara som vi måste ha en viss beredskap varje gång vi går ut oavsett båt väder osv.  På land finns alltid mer back up. Stannar bilen med punka på 4 hjul så kan man ju bara vänta. 

Men lite av detta är charmen med havet. Att handskas med den miljö som vi människor verkligen inte är byggda för att klara kittlar. Inte ens i bra gynnsamt väder klarar vi oss om vår utrustning havererar och vi inte är förberedda. Att lita på tillfällig tur duger inte. Man behöver även klara av situationer när några saker går fel samtidigt.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to post
Share on other sites

Min mardröm är och har alltid varit om något skulle hända barnen och nu också barnbarnen något, så jag förstår verkligen din oro. Men som skeppare har man yttersta ansvaret och därför är dennes ord lag, har själv alltid varit stenhård mot passagerarna att de ska använda flytväst och att de lyder det som skepparen säger utan att blinka.

Bra-ha-grejer, verktyg och lite reservdelar om man hamnar i någon form av nöd eller om något behöver lagas ska självklart alltid finnas i båten.

 

/byZan

 

PS Elektroniken är aviserad till nästa vecka och jag som inte kan hämta då, hur göra? Det blir till att försöka rodda om det som går i kalendern för att skapa tid för detta evenemang  DS

 

Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Bebop said:

Självklart - lite trångt men fullt funktionsdugligt. 2 fasta plattor och extra vid sidan om plus grill. Mat tillagad på sjön är något alldeles extra. Dessutom extra kul.

 

Kul. Jag är imponerad. Det låter härligt. Jag och min kvinna tänkte mjukstarta med havskajaker. :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...