Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

Är inte så ofta aktiv på forumet men tyckte tråden var intressant, vill först önska byZan en fin tid som pensionär framöver! :)

Är en medel HIFI nisse i övre medelåldern med ett ökat intresse!! 

HIFI vilade i många år pga av golf men insåg det här ger mer för själen! 

 

Inser vi pratar om en helt annan nivå än vad jag är van vid men vill ändå delge mina små erfarenheter... 

Levde med ett par Focal Utopia under många år innan jag insåg att de var för stora för mitt rum på ca 25m², sagt och gjort gav jag mig ut på jakt efter stativare och var mestadels besviken innan jag kom i kontakt med Marcus (Perfect  Sense) som föreslog Kroma Mimi. Var såld från första provlyssningen, sådan naturlighet/närvaro hade ingen stativare mäktat med innan! Numera är de i mitt hem och saknar inte det minst en golvare, de spelar så underbart:)

Kroma är väl värda en provlyssning och de har garanterat fina golvare också! ;)

 

Lyssnade på YG carmel härom veckan iom ett test av olika kablar, hade aldrig hört om märket tidigare. 

Fick intrycket av de är kliniskt korrekta men inte den följsamheten/musikupplevelsen som jag eftersträvar, inte min cup of tea alls men smaken är ju olika! ;)

 

En annan anekdot, sålde en rörförstärkare till en äldre mycket kunnig man inom allt vad som innefattar rör. Hans anläggning spretade åt alla håll med flera högtalare av olika kvalitet inkopplade med kablage som man normalt inte är van vid... ;)

Tilläggas ska sägas att han är en gammal musiker och jag måste medge att det lät förträffligt bra...fick en känsla av live spelning och det gav helt klart en kick!! 

Hade många funderingar efter besöket, hur mycket man ska spendera på det perfekta ljudet när en man med stor kunskap och med enkla medel kunde få det låta så förbaskat bra!! :)

 

Önskar fin helg!! 

Link to comment
Share on other sites

@Dala66, först vill jag tacka dig för tillönskningen och sedan tycker jag att ditt ökande intresse för musik verkar vara väl genomtänkt, finns inget som slår musiklyssning som botemedel för  att få en lugn själ. Roligt att du också gillar mitt svammel i tråden:)

 

Den tänkta pensionering till sommaren kan komma att skjutas på framtiden pga rådande läge i världen. Som egenföretagare har jag lite annat att ta tag i just nu, samt att jag har delar av min tidigare anläggning ute till försäljning (ingen bra tidpunkt kanske men den är trots det påväg bort).

Klart att det finns stativhögtalare som spelar väl så bra och som räcker till för att få tillfredsställelse i lyssnandet, no doubt! Eftersom jag har både ock så har jag svaret för egen del, större högtalare ger mig ytterligare en nivå som kan vara svår att förbise (de blir nog kvar) Att det ytterst handlar om tycke och smak råder det ingen tvekan om, inga rätt eller fel, utan bara en vald väg att gå för att må bra och gilla det man hör. 

 

En anekdot från mig också:

Mirre på Veteran HiFi kan sin sak när det gäller att matcha och ställa upp en anläggning. Jag vet inte hur många gånger jag varit i den butiken och lyssnat på en ny PU, Riaa, skivspelare, moddade grejer etc och varje gång jag har gått därifrån blivit en erfarenhet rikare. En del har både kunskap och känsla! Med ”billigare” grejer har Mirre fått både mig och andra att fundera på varför man måste köpa ”dyrt” för att det ska låta bra. Nu många år senare så har jag kommit till insikt att ”dyrt" inte alls behöver vara bäst och att ”billigt” inte vara sämst, allt handlar matchning för att uppfylla ens egna ljudideal. Däremot kan det vara väl så svårt om man är allätare när det gäller musik (som jag är) att få ihop ett ”perfekt” system, lite kompromisser får man nog göra (tror och tycker jag).

 

Det finns de som har förutsättningar för att kunna ha stora system och de som inte har de förutsättningarna när det gäller utrymme, akustik etc. Det finns de som väger in de estetiska med avkall på ljudet, de som struntar i hur det ser ut bara det spelar bra, de som måste visa eller ta hänsyn till sin andra i familjen, ekonomi o s v. Själv lägger jag inga värderingar på hur andra gör/gjort eller måste ha deras förutsättningar för att förstå, tycker bara att det är roligt att få ta del av andras tänk om varför det ser ut och låter hemma hos de personerna.

Så en hemma-hos lyssning är en oslagbar aktivitet och som jag rekommenderar om man som jag vill skaffa sig erfarenheter och få nya infallsvinklar på något man funderar eller funderat på, det går t o m att få gamla gubbar att sitta;)

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur avslöjande produkter ska man ha eller vill man ha?

 

Det är något jag funderat länge på och som är ett ?-tecken fortfarande hos mig, jag är klart ambivalent till vad jag ska tycka i frågan och med de erfarenheter jag har eller  kanske mer ifrågasättande om varför ”prylen” ibland kallas för avslöjande i sitt framförande? Vad/när/hur avslöjas vadå?

Klart är att det ska vara avslöjande vad som finns på inspelningen om det är tänkt att vara med men inte annars, kan det vara ett svar?

En annan tanke kan vara att den avslöjande delen av anläggningen avslöjar brister i andra delar av anläggningen, t ex akustik, kablar, sittplatsen, uppställningen, kontakter, pu, ström eller vad det nu kan vara som gör att man måste köpa nya produkter som inte avslöjar de ev bristerna man har, eller?

 

Så: Vad menas egentligen med en avslöjande produkt?

Någon som har synpunkter? Bra, då är det bara att skriva här så jag får ta del av era tankar kring detta och själv kanske förstå bättre med vad som förmodligen avses med ”avslöjande".

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en intressant fråga och har några personliga synpunkter. Jag tror också att det är lite av en klassisk "audiofil fälla" som är lätt att gå i om man inte passar sig och balanserar på rätt sida. Alla gillar vi troligtvis detaljer på ett eller annat sätt och vi har förmodligen ett antal låtar med lite pling eller nån hund som skäller som är bra i jämförelse sammanhang, det är lätt att jaga detta lite för långt.

 

Jag anser t.ex mina PMC högtalare vara på gränsen till väldigt avslöjande vilket också kan vara en anledning till att de används flitigt i studio sammanhang, där jag misstänker att det kan vara lite samma sak med TAD. Avslöjande kan ju vara på gott och ont dock, i grund och botten vill man väl att dåliga saker ska "avslöjas" och bra saker komma fram tänker jag, men ibland vore det väl fantastiskt att hitta något mellanting där allt bara låter bra, men går det verkligen? Lite kompromissande blir det nog alltid tror jag.

 

När jag fick min nya DAC så blev jag som sagt eld och lågor, jag har beskrivit den som en av de största uppgraderingar jag gjort, vilket jag fortfarande tycker, även om såklart alla komponenter bidrar till detta ihop. Det som var väldigt intressant dock var att testa den i en annan anläggning, som är helt annorlunda sammansatt än min egen och med högtalare som ligger i en helt annan prisklass. Nog för att man kanske inte riktigt är van vid en annan ljudbild, men för mig var det inte alls lika avslöjande när vi bytte mellan 3 olika DAC:ar, alla lät bra, men skillnaderna var betydligt mer subtila än hur jag upplever det hemma.

 

I det här fallet kan jag uppskatta hur min anläggning avslöjar och framhäver byten av komponenter, samtidigt har jag också lite på senare tid funderat i banor om att det kanske är lite väl ljust och skarpt i de övre registren, vilket kan göra en del avslöjanden lite väl påfrestande och jobbiga. Men å andra sidan låter det även magiskt vid andra tillfällen.

 

En insikt jag också kom till i somras, med samma högtalarmodell som @Dala66 numera njuter av i sin ägo och är inne på ovan, var just den stora skillnaden i ren musikalitet versus "detaljfrenesi". Om vi backar tillbaka till det här plingandet och hundarna som skäller, och om jag bara hade lyssnat på DET i en jämförelse så hade mina PMC sprungit i cirklar runt dessa Kroma Audio högtalare. Men varför går jag då så här 9 månader senare och fortfarande suktar efter de sistnämnda? Jag tror inte det är för att de maskerade brister och smetade ut allt, utan snarare att de var avslöjande på ett helt annat sätt, ett sätt som kändes mer levande och naturligt. Nu höll jag på att skriva att de avslöjade "sanningen" för att få ett fint avslut på ett långt inlägg, men vad är sant egentligen, och är det den man egentligen vill åt?

Link to comment
Share on other sites

För min del tycker jag ordet "avslöjande" oftast beskriver något som är närmare negativt än postivt. Att en avslöjande anläggning blottar brister snarare än ett exemplariskt arbete hos musiker, ljudtekniker och producenter.  I den ständiga balansen mellan musikalitet och hifi, som vi så ofta uttrycker det, ligger avslöjande och transparent betydligt närmare uttrycket "hifi".

 

Om vi fortsätter resonemanget genom att titta på motsatsen "musikalitet" istället tror jag det blir tydligare. Men, jag lutar mig mer och mer mot att musikalitet inte är en egenskap som en musikåtergivningsanläggning kan påstås inneha. Däremot tror jag att vi lyssnare i olika mån uppfattar återgiven musik som engagerande och musikalisk om den inte återges med några "diskvalificerande fel", och dessa tror jag är väldigt individuella och dessutom lätt påverkade av humör, situation, promillehalt och så vidare.

 

Kort sagt, vi är inga bra mätverktyg för att bedöma musikalitet. Och då kvarstår att bedöma "avslöjande/transparens" genom att leta fel/avvikelser istället... Inte så skoj :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för era inlägg:)

Vet inte om frågan är så intressant egentligen men kul med lite personliga åsikter kanske?

 

Att ens anläggning kan avslöja något i den musikalisk återgivningen är alltså både positivt och negativt?

Att leta efter eventuella fel och brister i återgivningen är bara tråkigt men kanske också en nödvändigt om man har ett mål? 

Att vi tycker olika avslöjar ju att det är komplext att försöka förstå när det står ”avslöjande” och att ordet ska tolkas som positivt?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Ta hem och lyssna, ställ upp prylarna schysst så de får göra ett rättvist framträdande och gör dina bedömningar efter de krav du har och skit i alla fina ord, experttips, mätresultat och hur andra tycker, det är kanske svaret på mina funderingar nu när jag tänker efter, varför bry sig när det är musiken man vill åt!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de flesta ord vi slänger oss med för att beskriva vad vi hör och upplever är så individuellt och relativt det bara kan bli, det är nog svårt att komma ifrån. Positivt och negativt, beror väl återigen på hur man ser på det och i vilket sammanhang. Musikaliskt eller inte, en faktor som blivit viktig för mig är att jag vill att det ska vara "roligt" att lyssna, jag vill bli berörd och tycka att det är något speciellt, kanske till och med "annorlunda" ibland. Sen om det mäter som det ska, är korrekt, neutralt, transparent eller avslöjande spelar mig egentligen mindre roll. Den finns ju som tur är ingen formula som gäller för allt eftersom vi alla har olika preferenser, en del finner nöje i att mäta och fixa och trixa t.ex, det är ju oxå en del av hobbyn, medans jag har var sig kunskapen eller intresset av just den biten.

 

Ta hem och lyssna är ju alltid en bra, även om det är otympliga högtalare det rör sig om. Men nu jagas det väl lite mindre grejer vad jag förstår, så det borde ju inte vara något problem. Jakten på lägenhet avstannade, men jakten på mindre grejer, som kan användas i en lägenhet fortgår? Du tänker att du ändå ska skala ner lite för att vara förberedd för mindre utrymmen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Musikaliskt eller inte, en faktor som blivit viktig för mig är att jag vill att det ska vara "roligt" att lyssna, jag vill bli berörd och tycka att det är något speciellt, kanske till och med "annorlunda" ibland. Sen om det mäter som det ska, är korrekt, neutralt, transparent eller avslöjande spelar mig egentligen mindre roll.

 

Så är det för mig med, egentligen struntar jag i om det är lite dist, ett hack eller knaster i skivan, jag njuter av musiken:64:

 

Anledningen till att jag började skriva om avslöjande är att jag suttit och läst på tillverkares sidor och i recensioner på nätet, vilket gav mig just fundering på ordet avslöjande, iofs finns det fler ord jag kan tolka lite som jag vill:39:

Men kanske nog om detta nu? Jag funderade nog bara högt i tråden:smash:

 

1 hour ago, rikard said:

Men nu jagas det väl lite mindre grejer vad jag förstår, så det borde ju inte vara något problem. Jakten på lägenhet avstannade, men jakten på mindre grejer, som kan användas i en lägenhet fortgår? Du tänker att du ändå ska skala ner lite för att vara förberedd för mindre utrymmen?

 

Jag jagar inte, utan sitter lugnt och oförskyllt i karantän för att inte bli smittad eller smitta andra om jag nu råkar få Coronaviruset i mig, m a o gott om tid att fundera och lyssna på musik.

Däremot har jag tagit tag i gamla funderingar när det gäller elektronik och kollat av marknaden lite sådär på måfå:blush: Och tycker att det finns grejer som jag skulle gilla och det oavsett framtida bostadsförhållande (tror jag?). Om det dyker upp en lgh i vår smak och dessutom är billig så slår vi till (vad är oddsen på det?). Så kul när man har vänner lite här och där ute i världen som ger sina inputs och pratar av egen erfarenhet om hur de tycker att det låter och bör matchas, tyvärr blir det många gånger lite för dyrt för min smak men ändå roligt att få höra om upplevelser och intryck de har, haft och fått.:thumbsup:

Att skala ner antalet burkar är definitivt ett måste och om det andra blir mindre gör inget heller;)

 

Ha en fortsatt trevlig helg!

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne det här med “avslöjande" ljud. 

Golfen höll mig borta från mitt Hifi intresse under många år, på gott och ont med facit i hand, inga större utgifter på Hifi men orolig själ pga bedrövlig golf bitvis... ;) Numera spelar jag för att det ska vara roligt, inget jagande beträffande hcp sänkningar och det var då Hifi intresset vaknade till liv igen efter drygt 10års frånvaro... 

 

Kom till insikt det var dags att uppgradera, det som slog mig var hur mer “korrekt/analytiskt" det mesta lät när jag lyssnade runt. Passade ej in mina högst personliga ljudideal, var det så att jag höll på att bli gammal gubbe som tyckte det var bättre förr... :o

Skämt åsido, man kan alltid diskutera vad som är rätt/fel men med åren har jag kommit till insikt vad som ger mig glädje med musik, den måste BERÖRA mig framför allt! Tidigare var det mer en jakt på detaljer, kunde man höra ett litet extra knäpp där en liten viskning där, det hela slutade med jag gick miste om helheten!

Faktiskt finns det paralleller med min golf, när jag slutade med svingtankar och annat tekniskt så kom glädjen tillbaka, lite så har mitt musik lyssnade utvecklats också! :)

Slutat med att gå efter top recensioner då jag inte vet vad artikel författaren har för preferenser hur det ska låta och watt/db/frekvens/impedans har fått mindre betydelse, det är mina öron som får bestämma trots de börjar vika i de övre registren... :D

 

Önskar er fin helg! 

Link to comment
Share on other sites

Jag som tänkte ta upp golfen för jag tror att jag nu har tränat mentalt i många år och är beredd att ge den en chans med minst 10 rundor i år;)

 

25 minutes ago, Dala66 said:

med åren har jag kommit till insikt vad som ger mig glädje med musik, den måste BERÖRA mig

 

:thumbsup:

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Jag funderade nog bara högt i tråden

 

Man får välja sina ställen att fundera högt, häromkring kan det tänkas att man får svar... :) 

 

2 hours ago, byZan said:

Så kul när man har vänner lite här och där ute i världen som ger sina inputs och pratar av egen erfarenhet om hur de tycker att det låter och bör matchas, tyvärr blir det många gånger lite för dyrt för min smak men ändå roligt att få höra om upplevelser och intryck de har, haft och fått

 

Jag tänker att det KAN ju kanske ha något att göra med nivån på den anläggning du sitter på idag... :D

 

Men jag håller med, det är roligt att få förslag, att köpa bra grejer för mycket pengar är inte så svårt dock, det är betydligt roligare att köpa bra grejer för mindre pengar som presterar på en högre nivå. Ibland komponeras system ihop för en tilltänkt prislapp vilket kan vara ganska kul så länge inblandade parter verkligen försöker få till det på bästa sätt och hittar en synergi hos varandra där 1+1 blir 3.

 

När det kommer till rekommendationer på forum osv så blir det ju ofta väldigt gärna att man vill rekommendera andra det man själv har eller kanske vill ha, men det kanske inte alltid är en bra matchning för någon annan. Däremot önskar jag själv ibland att jag vore mer öppen för att prova nya saker (jag tror jag är det till viss del, men skulle kunna vara ännu mer), det är lätt att man kör på i sitt spår och missar en massa roligt där ute. Känns dock som du har en ganska öppen inställning och försöker lära känna och förstå olika anläggningar genom hemma hos t.ex.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

Hade jag varit i dina skor @byZan skulle jag försökt testa Dan D'agostinis produkter. De får mycket fina recensioner och de som jag vet lyssnat på dem hos Ljudupplevelser tycker de är fantastiskt bra :)

 

Kan bara hålla med. Har hört dem många gånger i olika system. Flera gånger på mässor och hos Akkelis. Av någon anledning oavsett system så har det låtet på ett sådant vis att jag inte kan släppa det och kommer ihåg det. Minnesvärda demos helt klart. Som jag skrivit förr så tillhör de några av mina absoluta favoriter.

@byZan! Tänk Krell EVO 600e monoblock, men större ljud, pompa och ståt, sprudlande nyförälskat, fyrverkerier och fanfarer, prunkande grönska och ren och skär musikglädje.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

@byZan! Tänk Krell EVO 600e monoblock, men större ljud, pompa och ståt, sprudlande nyförälskat, fyrverkerier och fanfarer, prunkande grönska och ren och skär musikglädje.

 

D’Agostino kan absolut vara en kandidat av många andra i dagsläget. Accuphase är en annan, Nagra en tredje, Kondo, Boulder, Pass, och några till som jag medvetet inte skriver ut.

Det blir………skojade bara och tro inte på allt jag skriver;)

 

Detta med hifi känns inte så prioriterat just nu, tror att vi alla har lite annat att tänka på just nu, men å andra sidan så har väl livet sin gång och vi försöker nog alla tillmans i första hand inte bli smittade med Coronaviruset. Jag kan väl säga att mina grejer är lite heta internationellt trots allt och att de förmodligen säljs vilken dag som helst om köparna bara vill bestämma sig. De är säkert också påverkade av Corona och dess biverkningar, vad detta sluta i vet man inte och jag är allra mest bekymrad för våra barn och barnbarn i stunden. Min optimism är trots detta elände inte övergiven men kanske naggad lite i kanten.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Traditionellt tänk i all ära men varför inte våga lite utanför min komfort zon? Varför inte införskaffa något som jag tror att det inte finns så mycket av i vårt avlånga land, chansa hej vilt och se vart det skulle leda till, det vore väl kul och kunna komma att lyssna/titta på iaf? (hur blir det med mina tänkta hemma-hos resor nu med hänsyn till Corona? Lite surt tycker jag att det är!)

Så tänkte jag ettag, men feg som jag är så blev det i stort sätt inget av detta, tillbaka på ruta xx känns iaf inte så farligt och skulle kanske kunna bli bra det med. Rör vs Transistor eller en blandning, inget rätt inget fel men jag är osäker på vad som jag tror skulle passa mig bäst? Däremot så finns det märken jag skulle kunna köpa i princip olyssnat och det är inte fegt!

 

Funderar vidare och en vacker dag får ni ta del av varför det blev som det blev och om jag tycker att jag gjorde rätt, vilket inte alls är säkert?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, byZan said:

Varför inte införskaffa något som jag tror att det inte finns så mycket av i vårt avlånga land

 

Nu ska jag inte överdriva men jag har vid några tillfällen iaf inte dragit mig för att handla direkt från utlandet. Olyssnat och på chans, men det har alltid motsvarat mina förväntningar och mer där till, det ska dock sägas att det är enklare att fatta sådana beslut i en något "lägre" prisklass. En av de roligare prylarna jag ägt måste jag säga var Job 250 monoblocken jag hade som kom direkt ifrån Goldmund, vilket var deras numera nedlagda "budget märke" men det stod ändå Goldmund över hela kartongerna. De spelade enormt roligt och långt över sin prisklass, mycket charmiga, men när jag skulle sälja dem så var det helt omöjligt att bli av med dem i Sverige och det slutade med att de fick åka till Sydkorea av alla ställen.

 

Jag har även fått skeppa grejer till t.ex Serbien och Ryssland pga obefintligt intresse för mer udda märken, medans Naim eller Hegel går som smör i solsken i vårt avlånga land. Vi kanske är lite försiktiga och trygga av oss och vågar inte pröva för okända saker? Eller lyssnar vi för mycket på vad "andra" runt omkring oss tycker är accepterat som bra?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, rikard said:

Vi kanske är lite försiktiga och trygga av oss och vågar inte pröva för okända saker? Eller lyssnar vi för mycket på vad "andra" runt omkring oss tycker är accepterat som bra?

 

Det är nog lite så det har varit och kanske är kan jag tycka med facit i handen och för egen del? Beprövade grejer är kanske mer riskfritt helt enkelt och de låter ju ofta bra också. 

Allt måste ju inte vara ”nytt" när man köper nytt. Begagnat, demo fungerar för mig. Sedan går det ju att sälja vidare om det skulle vara så att det inte skulle passa in, även om det förmodligen blir en ”liten” minusaffär i slutändan, den får man nog ta med i beräkningen om man chansar.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, byZan said:

Beprövade grejer är kanske mer riskfritt helt enkelt och de låter ju ofta bra också. 

 

Jo, och kanske ska vi se våra svenska återförsäljare/distributörer lite som Systembolaget och en form av "kvalitetssäkrare", kanske inte bara hur bra produkterna är men även hur företagen mår och är att ha att göra med osv. Det råder ju ingen brist på bra produkter i Sverige och det räcker att titta hos några av de mindre aktörerna om man vill sträcka sig utanför sin comfort zone. Och om att köpa saker från utlandet är relativt smärtfritt så är det bra mycket bökigare att skicka saker utanför EU, det försöker jag verkligen undvika om jag kan.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många fördomar och förutfattade meningar om vad som är bra eller dåligt. De ser olika ut i olika länder. När jag bodde i Kanada så klassades Musical Fidelity och Naim i absoluta toppskiktet i high end. VTL var det mest ansedda märket bland rörförstärkare. Bryston tillhörde mellanskiktet.  Avalons högtalare hade högre anseende än Wilson. Franska Triangle’s högtalare hade också en stark position. 
 

Vad detta beror på kan man spekulera i. Naturligtvis spelar tradition, duktiga distributörer/butiker, förebilder typ Michael Fremer (som då hade slutsteg från Musical Fidelity) och möjligtvis kollektiva tankar kring design mm.

 

Accuphase är giganter i Tyskland men där finns knappt VTL t ex. En handlare i Tyskland förklarade detta med att de hade en katastrofal distributör i Tyskland på 90-talet som drog ner märket i ”skiten” så handlarna lämnade märket Det är lätt att rasera ett bygge men knepigare att bygga upp.  Det stora rörmärket i Tyskland är Octave. Även McIntosh och Aesthetix är relativt stora i Tyskland.

 

Själv inbillar jag mig att det ändå att det finns någon koppling mellan kvalitet och välrenomerade förstärkare. Men också fåfänga. Ett exempel på det är att märken som HiFi-Klubben tar upp ofta tappar i exklusivitet. Så menar jag att det varit för t ex B&W och Marantz som innan hade högre high-end-status. Volymmässigt har de säkert vunnit på det och det ju det viktiga för tillverkarna.
 

Det verkar också som om de tillverkare som satsade på  bioförstärkare tappade i anseende. Jag tänker på t ex Yamaha och Pioneer som förr klassades mycket högt. Det tycks sitta kvar. Yamaha är ett exempel på företag som tagit fram utmärkta nya förstärkare med en hel del ny teknik. Jag tycker de låter mycket bra men det är liksom inte rumsrent att föreslå i high-endkretsar. Samma sak med Naims övre sortiment. Det tycks vara så att ju mer ”folkliga” produkter en tillverkare gör desto sämre låter deras bästa produkter. Det ligger på något sätt i förväntningarna. Jag har själv smittats av sådana fördomar under åren. Idag har jag ett betydligt mer öppet förhållande till många av dessa märken. Nu sitter jag på det jag har och det finns ingen anledning att byta utifrån ”ljud”. Om jag skulle ”tvingas” ligger Yamahas fullt balanserade produkter typ M-5000 och C-5000  mycket bra till. Jag lyssnade på dessa på en Yamahakväll hos en handlare i Karlshamn för ca ett halvår sedan i en bra lokal. Jag fick ett mycket positivt intryck, inte minst tillsammans med Dynaudio som är ”mitt märke” på högtalarsidan sedan mer än 20 år.

 

5167318F-E21A-4DFD-A52A-004CDA051B6A.jpeg
E6825816-EC59-48FF-815C-F1F5BD4765FE.jpeg
 

E7A46CB6-4C10-488E-A88B-ED87B00375EF.jpeg
 

F6EE9805-9094-477D-9D66-77F756912638.jpeg

 

Jag tänker så att om det finns relativt okända märken på en marknad så finns det troligen en orsak till det. Det kan röra sig om både utseende, kvalitet, service, marknadssupport, konkurrenssituation och liknande men kanske mindre om ljudkvalitet. Det finns flera aspekter för en distributör/handlare att värdera inför en lansering.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-21 at 07:12, byZan said:

Klart att det finns stativhögtalare som spelar väl så bra och som räcker till för att få tillfredsställelse i lyssnandet, no doubt!

Jag har varit inne på precis samma tankar som du och de poppar upp lite då och då. Kanske ett ålderstecken(?).

 

Jag nämnde för @calle_jr vid något tillfälle att jag funderat att sälja mina Dynaudio Temptation och köpa ett par deras bästa stativare. Calle varnade mig. Han menar att de låter säkert lika bra men att jag kommer att sakna storheten i presentationen i huvudsak beroende på att de kan aldrig ge samma ljudtryck som de jag har. Han vet vilka volymer jag spelar på när det gäller framför allt klassisk orkestermusik. Jag brassar på rätt så ordentligt. Det klarar inte stativare på samma sätt. Så jag sitter still i båten. Och när jag tänker tillbaka så var det den stora vinsten när jag köpte mina Temptation.

 

Jag tillhör ju också den ”tradiga” typen som förälskat mig i ett märke, i mitt fall Dynaudio. Jag har sedan 1998 haft Audience 50, Contour 1.8 MkII, Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan snart 10 år Temptation (genomgångna och uppgraderade på fabriken för 3 år sedan). Det har varit full kärlek sedan start och man överger inte sin älskade så länge kärleken består.

Link to comment
Share on other sites

De förutfattade meningarna har vi nog alla tillmans svårt att skriva oss fria från helt och hållet, men med ett öppet sinne mer kunskap och erfarenhet så tror jag de blir färre åren? Inte lätt att vara 100% -igt felfri och att vara alla till lags genom hela sitt liv. 

 

Många märken finns det och kombinationerna är väl i princip oändliga vilket är både bra och roligt.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Han menar att de låter säkert lika bra men att jag kommer att sakna storheten i presentationen i huvudsak beroende på att de kan aldrig ge samma ljudtryck som de jag har

 

Mina högtalare blir kvar av den orsaken och jag vet på förhand att jag skulle deppa ihop eller iaf må sämre i sweetspot om de försvann.

 

Så elektronik som passar är det som undersöks nu och att det också ska bli några burkar mindre. Vad är det jag brukar säga vid produktbyten här hemma - man lever bara en gång!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, byZan said:

man lever bara en gång!

Är du säker....? Man kanske aldrig dör. :Thinking:

 

Min fru sa en gång att ”ni män är lite märkliga”. Hon har arbetat inom sjukvården i över 40 år. Hon har noterat att män och kvinnor ser livet med lite olika perspektiv när de är allvarligt sjuka.

 

Kvinnor tenderar att säga ”när jag dör...”

Män tenderar att säga ”om jag dör...”

 

Är det så att män är lite mer naiva än kvinnor eller beror det kanske på en högre optimism.:dry:

 

Jag tänker också som du men drar en annan konklusion som mer fokusera på att minimera risker, gäller även på hifi-fronten. Byt inget du är nöjd med utan utveckla det du har. Vägarna till sitt eget nirvana har stor mångfald. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Är du säker....? Man kanske aldrig dör. :Thinking:

 

Hmm?! Man tar iaf inget med sig dit man ska, för då hade morfar absolut tagit munspelet med sig, mormor alla garner och virknålar, allt finns kvar i stugans gömmor.

 

1 hour ago, Bebop said:

Jag tänker också som du men drar en annan konklusion som mer fokusera på att minimera risker, gäller även på hifi-fronten. Byt inget du är nöjd med utan utveckla det du har.

 

Absolut ett bra vägval och kostnadseffektivare om man inte som jag vill minimera utrustningen lite.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

 

On 2020-03-21 at 08:47, byZan said:

Hur avslöjande produkter ska man ha eller vill man ha?

 

Jag låste på den här frågeställningen. Mest för att jag själv, nästan alltid kommer tillbaka till den. Under många år i min ungdom, letade jag nästan uteslutande efter musikaliska upplevelser helt baserade på mina egna preferenser förstås. Jag valde alltid den varmare och fylligare upplevelsen, framför den som kanske kan beskrivas som avslöjande. Den heliga gralen blev efter några år rörförstärkare, BAT och ARC och ProAc Response serien. Men jag blev äldre, och smaken förändrades. Och jag blev mer intresserad av att bredda min musiksmak och gå på djupet med min musiksamling. Tidigare hade mitt system "valt" skivor till mig. Jag jagade helt ärligt mer efter välinspelad musik som fick mitt system att låta så bra som möjligt, istället för att lyssna på den musik som jag för tillfället var sugen på. 

 

Men hur gör man det? Hur kommer man åt det som artisten avsåg att förmedla? Jag vägrar tro på att musiker, producent, tekniker och alla andra inblandade bestämmer sig för att göra en riktigt kass inspelning. Visst kan ljudkvalitet komma långt ner på prio-listan för många superkommersiella produkter. Men för alla andra artister med ambitioner? Kan det handla om att vi måste komma ännu närmare inspelningen, snarare än tvärtom? Ännu mer avslöjande? Jag tror det. 

 

Ivor Tiefenbrun (Chef över Linn och skapare av LP12 ) fick frågan i en intervju i en av de stora hifi-tidningarna för många år sedan att om han fick en obegränsad budget och hur många av världens bästa ingenjörer till sitt förfogande, hur nära skulle han komma att återskapa ljudet från en livekonsert genom ett hifi-system. Hans svar: 4%. Det var givetvis en provokation och kanske hans sätt att säga att frågan är felformulerad. Men det svaret har fastnat hos mig. Ville han säga att vi aldrig kommer att nå fram, eller att vi söker efter ett mål som är irrelevant. Är inte upplevelsen det viktiga?

 

Jo, givetvis måste det alltid vara så. Det finns inget eget syfte i begreppet High Fidelity. Om det inte ger oss mer njutning. 

 

Idag, ganska många år, apparater och tweaks senare. Är jag mycket mer intresserad av det som kan kallas "avslöjande" musikförmedlare. Jag har lämnat det lite runda och fylliga bakom mig. Helt enkelt för att det inte berör mig längre. Jag vill att alla mina skivor ska vara begripliga, och intressanta och givande, inte bara en liten del. Jag har roligare, lyssnar ännu mer på musik och det är ännu stökigare bland skivorna när jag är klar. Det är klart att en fet puckel i mellanbasen kan låta supertrevligt, men den lämnar alltid en suck out efter sig i en annan frekvens. Som gör att man inte hör det som artisten ville att man skulla höra. En rak frekvenskurva med korrekt fas genom hela registret måste vara rätt. Men det behöver inte vara vad du vill ha. 

 

Man ska alltid köpa det man går igång på och ha en massa olika plattor med sig när man utvärderar. Det mesta låter vettigt med Diana Krall och Nils Lofgren, men funkar det när musiken har en massa energi och 80 instrument på scenen, eller funkar det med riktigt stökig rock. Gillar man värme, fyllighet, kör på det. gillar man avslöjande så kör man på det givetvis.

 

Men för att runda av mitt eget babbel. Jag är nog mycket mer fascinerad av att jaga det korrekta idag, än för 35 år sedan. Och mest för att det verkar ge mig mest njutning av min skivsamling. Och jag tycker inte korrekt betyder stelt och kliniskt. Stelt och kliniskt är lika fel som tvärtom. Även om det är lättare att ogilla stelt och kliniskt. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

 

Mina högtalare blir kvar av den orsaken och jag vet på förhand att jag skulle deppa ihop eller iaf må sämre i sweetspot om de försvann.

 

Så elektronik som passar är det som undersöks nu och att det också ska bli några burkar mindre. Vad är det jag brukar säga vid produktbyten här hemma - man lever bara en gång!

 

/byZan

 

Såhär är det; Man dör bara en gång, lever gör vi varje dag! :app:

Link to comment
Share on other sites

@Daniel, fint beskrivet av dina erfarenheter och din resa:app:

 

Mina tankar om mina tankar;

Jag som gammal gubbe och som har varit med ettag och vet hur det lät förr i hemmen och med dåtidens källor/elektronik genom mina öron vet att det var musiken som berörde mig och egentligen inget annat. När sedan tekniken utvecklades så blev det uppenbart för mig att det gick att få till ljudet hemma så att det berörde än mer, men sedan hände något? Vet inte om jag vill kalla det sämre men iaf annorlunda mot vad jag själv ville att det skulle låta. Jo, jag föll för den nya tekniken och trodde nog att jag skulle kunna få till det även med den och bli lika berörd eller t o m mer berörd än tidigare. Men icke! Klart att det låter bra och har låtit bra via de system jag haft och visst har jag blivit berörd, många gånger med gåshud och ett stort leende och tyckt att nu har jag nått fram. Men något har legat och gnagt inom mig under flera år? Vad? Ingen aning?! Jag blir fortfarande idag lika berörd av musiken om inte mer idag än tidigare, men undrar om det enbart är av musiken? Idag känner jag att även händelser, artister eller personer som jag känner och har känt (döda) hjälper mig att bli påverkad, men det fundamentala är absolut musiken. Så för egen del så spelar det egentligen ingen roll hur det låter om jag är på det humöret, t o m en telefon duger som förmedlare. Men tro nu inte att detta är hela sanningen för jag ska avslöja att jag i o m beslutet om att att sälja av lite prylar trodde att jag skulle kunna förmå mig att hitta tillbaka till att bara lyssna på musik. Går inget bra kan jag avslöja, jag är en borttappad själ i allt det tekniska och är förmodligen redan förstörd, nästan helt förstörd iaf. Glad att jag har vinylen kvar och numera också en R2R så att jag får min dos om hur det lät i unga år, fast mycket mer avslöjande och detaljrikt vilket gör att det är roligt att bara lyssna till musik. Så för att avsluta detta svammel så kommer jag att behålla TAD, Studer, Clearaudio och allt i kabelväg som behövs därtill. Detta ska kopplas samman med en elektronik som beskrivs som ”avslöjande" och som jag tror och hoppas ska få mig att njuta än mer än tidigare, kraven är förhoppningsvis inte för högt ställda, äh det kommer att bli bra detta också Det finns dock ett aber gällande elektroniken, hur ”avslöjande” är den? Det vet jag inte förrän jag får det testat i mitt rum och där lyssna genom mina öron. Om hjärtat blir mer berört än tidigare, tårarna kommer att flöda och mungiporna pekar uppåt då lovar jag att berätta det.

 

/byZan

 

PS orkar inte läsa svamlet så det är säkert lite fel här och där, men det bjuder jag på DS

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...