Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, ulfsan said:

Då frågar jag @byZan; vilken kabel är bäst 😌? Alltså vad tycker du om den Valhalla2 USB du lånade?

Jag har inget svar på den frågan för jag har lånat en Ethernet kabel:winking:

 

Om Valhalla 2 Ethernet kabeln kan jag säga att den gjorde något i presentationen, men om den är bäst vet jag inte? Jag tycker att den med enkla ord lugnade ner allt, lite mer ”laidback" men ändå inte. Jag har svårt att sätta ”rätt” ord på det men hoppas att du förstår ändå?

 

Nu på morgonen i sweetspot har jag tagit min andra kopp dubbla espresso och den blev riktigt god tillsammans med en fin musikpresentation, en bra början på dagen. Espressomaskinen sätter jag igång via telefonen numera efter att den har fått en smart-plug (Plejd) installerad i eluttaget, så nu är kopparna varma till den första bryggningen vilket är ett lyft smakmässigt. Det är som en lyckad tweak av hifi’n, en förfining av det befintliga systemet.

 

Installationen av P8 i källaren var inget haksläpp och inte heller någon direkt hörbar skillnad men dock någon förnimmelse (kanske påhittad) av att det blev lite annorlunda? Jag skulle idag med säkerhet kunna övertyga mina öron och hjärta att den tillför något men hjärnan vill tro att den nog gör det, kanske mer av en känsla av att detta är bra för helheten? Jag ska nog testa den på andra ställen nu när jag ändå har den på lån? In bland burkar och kablarna i elskåpet är inget jag ser framemot men kanske ett måste för att få svar på om den gör nytta för ljudet och inte bara en känsla av att den gör det. En annan DC-kabel av bättre sort kanske skulle kunna hjälpa till? Nä nu börjar mina tokiga funderingar att dra iväg, STOPP! 

 

Det har varit lite kul att ha fått testa dessa prylar och testen har utmynnat i att jag har investerat i en PhonenixNET som ska stå i stugan, den lyfte verkligen åt det håll jag önskat, även med ”bara” medskickad Ethernetkabel. Routern blev också lyckad då jag har fått bättre täckning i och runt huset.

 

Så nu ska jag fortsätta att lyssna på musik, stänga av analysknappen och bara njuta.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Du är snart igång igen ska du se! Med funderingar och spekulationer! :D 

Men det vore lite kul att se om du upplever ngn skillnad med Keces LPSU på någon komponent lite närmare uppspelningen i kedjan? Jag inbillar mig att det ör där de tydligare effekterna uppstår, om de uppstår. För det är inte alls säkert att de vare sig är så påtagliga att de betyder nåt i alla sammanhang. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, AlfaGTV said:

Du är snart igång igen ska du se! Med funderingar och spekulationer! :D 

Men det vore lite kul att se om du upplever ngn skillnad med Keces LPSU på någon komponent lite närmare uppspelningen i kedjan? Jag inbillar mig att det ör där de tydligare effekterna uppstår, om de uppstår. För det är inte alls säkert att de vare sig är så påtagliga att de betyder nåt i alla sammanhang. 

I stugan är jag i mål nu, mer eller mindre iaf, kanske inte helt om jag nu funderar vidare…….?

 

Jag tyckte nog inte att Keces P8 tillförde något ljudmässigt när den stod i källaren så den togs bort och in med väggbulan och test på annan plats, men först lyssning. Jag vet inte vad som hände men jag tyckte nog att det lät typ lugnare med den inkopplad, fråga mig inte varför.

Jag bar upp Keces’en för att ställa den i elskåpet och koppla in vadå och hur för att kunna avgöra eventuella skillnader? Där står en router, NAS, NUC för musikåtergivning och lite annat med väggbulor, vilket roddande, en annan gång tänkte jag och stängde dörren. Tillbaka till källaren och återinstallerade Keces’en där den stått tidigare, lyssnade och kunde ”inte" höra någon skillnad då, men nu på morgonen så tycker jag mig höra jag att den gör något? Funderar………..om jag inte tycker att den tillför något som jag inte kan vara utan, så bör jag kunna vara utan den? Om jag nu haft ”bättre” dc-kalel så kanske skillnaden blivit mer hörbar och då kanske jag har velat ha den? Om jag orkat roddat om i elskåpet så hade det kanske bli ett mer hörbart lyft ljudmässigt? Så kan jag fundera och blir inte klokare av det, bara mer sugen på att testa, men inte mer just nu, det får bli senare och då med andra dc-kablar och kanske med fler apparater typ Keces eller annat märke? Vilket hästjobb tänker jag och undrar om det är värt det, jag får väl se om jag får lust med det någon gång?

 

Nu en kopp kaffe och lyssning!

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Idag är jag antingen på bra humör, utvilad, har bra ström eller om grejerna har satt sig? En kombination av allt eller enskilt vet jag inte, men kan konstatera att så bra som det låter nu har det aldrig låtit tidigare i stugan. Låt stå! Ändra inget! Lyssna! Njut! Var glad!

 

En liknelse om hur ”organiskt” jag tycker att det låter nu dök upp i skallen medans jag satt och lyssnade alldeles nyss. Kom på en liknelse som kanske inte är bra eller rätt beskriven men skriver den ändå.

 

Tänk er löv, ett färskt grönt levande löv och ett brunt torrt och dött (iaf döende) löv. Det sistnämnda är brunt, sprött och låter knastrigt, känns hårdare än det gröna lövet om man tar i det. Många ljud i olika frekvenser avges vid beröring och som är lätt för örat att uppfatta.

Det första lövet som är grönt låter mjukt och känns lent, skönare att ta på och lyssna till. Men det är levande och ”allt" bara finns där när man tar på det, men är svårare för örat att uppfatta ljudet och definitivt svårare att sätta ord på, men genom mina öron så gillar jag och uppfattar det som en mycket lugnare och mer behaglig upplevelse.:nerd:

 

Nii får tolka liknelsen som ni vill, själv gillade jag den då den dök upp i huvudet, men nu när jag skrev ner den vete tusan om jag tycker att den var så bra, jag bjuder på den iallafall:winking::blush:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-02 at 08:48, byZan said:

Låt stå! Ändra inget! Lyssna! Njut! Var glad!

Tyvärr så är jag skyldig att återlämna alla testprodukter till veckan och därför har jag börjat med att ta bort de produkterna ur systemet och gör det en i taget för att kanske få lite mer koll på vad som gjort/gör vad.

Valhalla 2 ethernet kabeln åkte ur först för det var lättast. Svårt att säga exakt vad den gjorde men soundstaget blev definitivt större i bredd och djup. Ska försöka få låna den igen när jag har fått iordning hemma i det systemet, tackar @Daniel för lånet:thumbsup:

Övriga testapparater tas bort i morgon bitti eller kanske senare i kväll, återkommer med intryck efter att detta är gjort.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nästa apparat som togs bort var Keces P8 och skillnaden var inte märkbar direkt, men kanske nu på morgonen att jag saknar något men vet inte vad?  Det var kanske inte bästa platsen för att visa vad den är tänkt för att göra, tror att den hade gjort mer hörbara skillnader i elskåpet bland grejerna där. Den ska definitivt få en chans till hemma när så blir dags och då med andra förutsättningar.

 

Med PhonenixNet urkopplad var det lätt att höra skillnad vilket fick mig att beställa en för permanent uppställning i stugan, kanske blir det en till senare i hemmet också, ska iaf testas?

 

I stugan har jag ju bara streaming att tillgå och därför inte kunnat jämföra mot någon analog källa, jag har bara haft mitt ljudminne och mina öron att tillgå och det kanske inte ger rättvisa åt produkterna, utan mina iakttagelser och resultat är mer för att jag ska komma ihåg hur jag uppfattat och tänkt.

 

Avslutar med att säga att när alla grejerna del för del blev borttagna ur systemet så inser jag att när allt var inkopplat så gav det ifrån sig det bästa ljudet. Varför det skulle kunna vara så vet jag inte, men tror helheten kan vara avgörande? Jag har faktiskt haft det svårt ibland att veta om jag verkligen hör eller om det varit ren inbillning som fått mig att reagera. Allt som testats har påverkat mig positivt på något sätt, hörbart eller inbillat spelar mig ingen roll, bara så mycket mer rogivande för kropp och själ.

Nu är det slut på testandet för denna gång i stugan och i o m det vill jag tacka för lånen och ber om att få återkomma när jag ska testa hemma.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Idag så fick jag ett mail från hantverkarna att jag måste bestämma mig för typ av golv och färg vi vill ha i de utrymmen som ska iordningställas. De är kanske rädda för att det kanske inte finns eller om vi väljer för dyrt? Däremot fick jag inget besked om när de trodde att de skulle vara klara, det är fuktteknikern som bestämmer när de får börja återställningen sa de.

 

Det känns som att det kanske inte är alltför lång tid kvar innan det blir dags för mig att börja rodda om i musikrummet.

 

Nu till en fråga om bänken som jag tänkt ändra på för att få det estetiskt mer tilltalande och för bättre åtkomlighet bakom och för att få ner höjden lite.

 

Jag har idag 2st Solidtech Rack of Silence ref 3 stående på var sida om 1st Rack of Silence ref 4 och tänkte ta bort den sistnämnda. Bara använda mig av de två lägre och koppla ihop de med befintliga ”kryssplan” och sedan lägga en en hel skiva ovanpå. Nu har jag inte de exakta måtten för den längd jag kan ha men någonstans mellan 1800-2000mm tror jag att jag skulle kunna få plats med?

Hade först tänkt åka och köpa en tjockare skiva bara för att testa med men kanske bättre att försöka hitta ett svar på vilken typ av skiva som skulle kunna bli permanent. Så frågan är om någon har tips på val av mtrl. uppbyggnad etc för att få till en konstruktion som iaf inte försämrar ljudet? Ska nog passa på att sandfylla  de 8 benen denna gång oxå.

 

Tips och idéer mottages gärna:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Idag så fick jag ett mail från hantverkarna att jag måste bestämma mig för typ av golv och färg vi vill ha i de utrymmen som ska iordningställas. De är kanske rädda för att det kanske inte finns eller om vi väljer för dyrt? Däremot fick jag inget besked om när de trodde att de skulle vara klara, det är fuktteknikern som bestämmer när de får börja återställningen sa de.

 

Det känns som att det kanske inte är alltför lång tid kvar innan det blir dags för mig att börja rodda om i musikrummet.

 

Nu till en fråga om bänken som jag tänkt ändra på för att få det estetiskt mer tilltalande och för bättre åtkomlighet bakom och för att få ner höjden lite.

 

Jag har idag 2st Solidtech Rack of Silence ref 3 stående på var sida om 1st Rack of Silence ref 4 och tänkte ta bort den sistnämnda. Bara använda mig av de två lägre och koppla ihop de med befintliga ”kryssplan” och sedan lägga en en hel skiva ovanpå. Nu har jag inte de exakta måtten för den längd jag kan ha men någonstans mellan 1800-2000mm tror jag att jag skulle kunna få plats med?

Hade först tänkt åka och köpa en tjockare skiva bara för att testa med men kanske bättre att försöka hitta ett svar på vilken typ av skiva som skulle kunna bli permanent. Så frågan är om någon har tips på val av mtrl. uppbyggnad etc för att få till en konstruktion som iaf inte försämrar ljudet? Ska nog passa på att sandfylla  de 8 benen denna gång oxå.

 

Tips och idéer mottages gärna:smile:

 

/byZan

Grundidén med bänken åsidosätts å det grövsta:rollingeyes::winking:. En stor skiva för flera apparater är oavsett material aldrig att föredra framför separata mindre skivor. Rekommenderar 0,4-0,6mm kornstorlek vid sandfyllningen. Mindre kornstorlek "packar" sig för hårt och större "skramlar".

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-04 at 12:10, Ladadar said:

Grundidén med bänken åsidosätts å det grövsta:rollingeyes::winking:. En stor skiva för flera apparater är oavsett material aldrig att föredra framför separata mindre skivor. Rekommenderar 0,4-0,6mm kornstorlek vid sandfyllningen. Mindre kornstorlek "packar" sig för hårt och större "skramlar".

Tack för tips, men jag vet fler som har gjort detta med en lång bänk och jag vill testa även om det verkar bli en ”långbänk”.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Som Lavardinist så vill jag gärna tipsa om deras hifibänk K-rak.   Konstruktionen är relativt enkel och består mestadels av björkplywood, och vad skriker mer skandinavisk design än björk?

 

Jag har själv i planerna att bygga något liknande i framtiden, som

sagt så är konstruktionen väldigt tacksam för  gör-det-själv. Hoppas det kan ge lite inspiration. Annars så har @calle_jr

byggt fantastiskt fina bänkar som du säkert sett i hans tråd.

 

Nedan kommer Lavardins text och några bilder:

 

”What is the best rack to put the amplifier ? 

The supporting board of audio components intends first to connect the component to a static and steady physical reference and second to be itself as neutral as possible. 
Thus, puting component on resonating materials seems really a bad idea. Meanwhile, some materials at first non suspected for resonating do in fact much more than expected : glass, marble, even granitron and all minerals and metals have very poor self damping modulus and allow vibrations to stay in, be amplified and sent back to component. 
The ultimate material is wood. Wood is made of oriented fibers that conduct energy and reduce it when energy has to pass from one fiber to an other. More, the plywood behave much better than solid wood because of its thin cross layers that allow a maximum spreading of the energy. Pressed wood and "medite" powder wood do not spread energy because they lost the fiber structure of real wood.

For these reasons, avoild any stand made completely or partially with : 
- Minerals, glass, marble, granitron, ceramic : dry sound, much trebles, loss of nuances 
- Carbon fiber, compounts, polyester, etc : like above 
- Metal, steel, aluminium, .... : loss of nuances, agressive sound 
- Pressed wood and medite : loss of detail and nuances 
- Solid wood : expensive and not worth small plywood tears from far: simplified music, loss of nuances 
- Springs, rubbers, magnets, air chamber : loss of trebles, detail and nuances

To our point of view, combinating minerals with metal with rubber and with every thing else passing by, is not a demonstration of know how... 
As soon as the life is killed by poor sounding audio racks, tonal balance remains the only thing that can be dicussed, unfotunately... 
Eventually, if you have a solid, well build heavy and steady wood peace of furniture that could receive your equipment, it has much chances to sound far better than most of the Super High Tech Space or Formula One technology ( ! ) stands out there. 
And still, you can add a thick board of plywood under each component, for even better results....” 

 

image.png.61b9337614bae3a60a9594fe857170c8.png

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, j_bloom said:

Som Lavardinist så vill jag gärna tipsa om deras hifibänk K-rak.   Konstruktionen är relativt enkel och består mestadels av björkplywood, och vad skriker mer skandinavisk design än björk?

Björkpiywood skulle absolut kunna vara ett alternativ men då laserad i någon färg. Men jag har svårt att se något annat än en långbänk med ett hyllplan inunder. Ska man bara limma två skivor mot varandra eller ska man ha något emellan? Kanske ha en kopparplåt som mellanlägg som tar upp färgen i elektroniken och som man jorda i om det nu skulle bidra på något sätt?  

Jag kanske tar med ett stativ till en finsnickaren för ev andra tips på konstruktion, men han hajar nada om hifi?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekommendera IKEAs billigare bänkar som är uppbyggda av bikakemönstrad kartong med tunn faner på båda sidor - lätt och strukturellt ganska stumt med nära obefintlig egen klang så att säga. Jag körde med det många år men numera använder jag SD kuddar till CD resp filtkuddar till förstärkarna.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, byZan said:

Björkpiywood skulle absolut kunna vara ett alternativ men då laserad i någon färg. Men jag har svårt att se något annat än en långbänk med ett hyllplan inunder. Ska man bara limma två skivor mot varandra eller ska man ha något emellan? Kanske ha en kopparplåt som mellanlägg som tar upp färgen i elektroniken och som man jorda i om det nu skulle bidra på något sätt?  

Jag kanske tar med ett stativ till en finsnickaren för ev andra tips på konstruktion, men han hajar nada om hifi?

 

 

Jag skrev som glad amatör för att ge lite inspiration. Bänken går såklart att göra i långbänksutförande också. Kul och antagligen snyggt tänkt med att matcha med kopparplåten. Jag själv tycker inte K-raks grunddesign är särskilt tilltalande utan det är mer enkelheten jag går igång på. Att det för deras del räcker med en tjockare plywood och att flera stycken i lager blir bättre enligt deras princip. Det tänker jag att jag själv med lite hjälp i framtiden ska kunna få ihop det för att testa. 

 

Lavardin tycker att det är detta som funkar bäst till deras förstärkare - Har du hört med Dan d'agostino, de har kanske några åsikter/ tips för vad de tycker funkar bättre för sina produkter? 

 

Här är Calles bänkbyggartråd: 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, conan said:

Jag kan rekommendera IKEAs billigare bänkar som är uppbyggda av bikakemönstrad kartong med tunn faner på båda sidor - lätt och strukturellt ganska stumt med nära obefintlig egen klang så att säga. Jag körde med det många år men numera använder jag SD kuddar till CD resp filtkuddar till förstärkarna.

Jag ställde slutsteget på en markstensplatta av billigaste typ. Vill dock minnas att 40x40 var lite svårt att hitta. Bauhaus hade MASSOR av sorter på hemsidan, men som vanligt var nästan allt beställningsvara. "Hej! Jag skulle vilja beställa EN 40x40-platta..."

Nå, en platta för typ femton spänn samt fyra låga dörrstoppar och ett par strykningar svart färg på det. 
Med ett Accuphase slutsteg på toppen så är åtminstone prismatchningen - om inte perfekt - så åtminstone väldigt skev. :grinquint: 

Gjorde detta enkom för att det var kul och jätteenkelt, inte alls i syfte att erhålla någon ljudpåverkan. :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

On 2022-02-11 at 10:56, j_bloom said:

Nedan kommer Lavardins text och några bilder

 

8 hours ago, byZan said:

Jag kanske tar med ett stativ till en finsnickaren

Jag håller med om jättemycket av det som Lavardin skriver.

Men det finns en helt avgörande sak som undviks i texten och som kan kullkasta hela resonemanget - de flesta av oss har mer än en apparat!

Om man ska ha spelare, försteg, kanske riaa och monoblock så måste man nästan bygga en ram, eller det är iaf mest praktiskt.

Det blir då ramen som är avgörande för rackets beteende, och om man bygger den i trä likt Lavardinbilden så kan vi snacka om resonating materials:hotface::blackeye:

Mitt korta råd är att; bygg en ram i omagnetisk metall med stumma (svetsade) fogar, och fortsätt sedan enligt Lavardinreceptet.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-11 at 07:54, byZan said:

Kompletterar minitouren med ett par bilder som hittades först nu bland skräpposten vilket känns ofattbart för en som har hjärnkoll på dateriet, men bättre sent än aldrig! Bilder från @Ladadar's musikrum.

 

B60B03A2-6746-4B3A-8700-5C4C400C481D.thumb.jpeg.687200713e43d6c163d2bdafc7ac53a9.jpeg

ADC1F9C9-88B6-499D-8FB7-FE9535E503A2.thumb.jpeg.facf3b15a424469a2177554fa9a89c01.jpeg

 

/byZan

För att förklara vibrationsisoleringen medelst Solid Tech`s Discs of Silence av de golvstående diffusorerna, så är dem på baksidan försedda med hyllplan av Ikeas bambuskärbrädor, bärandes 2 x Entreq Pluton, 2 x Entreq Olympus Ten Tungsten jordboxar, Mutec Ref 120 klocka för klockning av en Uptone Etherregen Switch och Aurendern samt en Ferrum Hypsos nätdel för strömsättning av switchen.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, byZan said:

Jag kanske tar med ett stativ till en finsnickaren för ev andra tips på konstruktion, men han hajar nada om hifi?

Att välja hur och på vad man ska ställa upp alla apparater tycker jag alltid har varit den svåraste konstformen inom vår hobby genom åren. Det blir nästan alltid kompromisser hur man än gör.

@octavia rs tipsade mig om att det finns kompletta lösningar så man slipper fundera så mycket:D
sony-mhc-v90dw-high-power-partyhoegtalare.jpg.2b026171dc1732db791a688bf11c58dd.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Mitt korta råd är att; bygg en ram i omagnetisk metall med stumma (svetsade) fogar, och fortsätt sedan enligt Lavardinreceptet.

Jag hade tänkt försöka att använda mig av befintliga Solidtech benen för att hålla ner kostnaderna. Lägga en skiva av något slag på dessa samt sandfylla benen. Jag vill inte tro att det blir sämre utan mer estetiskt tilltalande.

 

/byZan 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på hur konstgjorda "stenmaterial" fungerar rent akustiskt och vibrationsmässigt. Jag tänker på allt som produceras som köksbänksmaterial. Allt ifrån natursten till kompositmaterial. Själv har jag alltid en stenskiva i granit eller annat stenmaterial i botten, med undersida limmad med bitumen. Stumt och bra som ett solitt fundament. Om man tillverkar skivor i komposit eller motsvarande konstmaterial och bryter ner i mindre strukturer så borde de ha samma effekt på vibrationer som sten fast bättre möjligen? Detta borde våra vänner ingenjörerna kunna svara på. Men en del tycks föredra trä i plywoodkvaliteter av olika slag och sammansättningar. Björk, bok eller ek, vad funkar bäst? Sedan finns board HDF med högre densitet än MDF för möbeländamål och kanske till och med infärgad?  https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/trafiberskivor/

Kan inte se att det skulle vara till nackdel att ha en hel skiva med flera upplagspunkter under. Under förutsättning att man har bra vibrationsdämpande fötter under apparaturen som omvandlar rörelseenergi till värme, istället för att dämpa ut i underliggande material. Men det är kanske ett amatöristiskt perspektiv?

Tjocka laminatskivor i glas har jag också sett i olika hifi-sammanhang. Borde få samma effekt som övriga stumma material.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calm said:

Jag funderar på hur konstgjorda "stenmaterial" fungerar rent akustiskt och vibrationsmässigt. Jag tänker på allt som produceras som köksbänksmaterial. Allt ifrån natursten till kompositmaterial. Själv har jag alltid en stenskiva i granit eller annat stenmaterial i botten, med undersida limmad med bitumen. Stumt och bra som ett solitt fundament. Om man tillverkar skivor i komposit eller motsvarande konstmaterial och bryter ner i mindre strukturer så borde de ha samma effekt på vibrationer som sten fast bättre möjligen? Detta borde våra vänner ingenjörerna kunna svara på. Men en del tycks föredra trä i plywoodkvaliteter av olika slag och sammansättningar. Björk, bok eller ek, vad funkar bäst? Sedan finns board HDF med högre densitet än MDF för möbeländamål och kanske till och med infärgad?  https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/trafiberskivor/

Kan inte se att det skulle vara till nackdel att ha en hel skiva med flera upplagspunkter under. Under förutsättning att man har bra vibrationsdämpande fötter under apparaturen som omvandlar rörelseenergi till värme, istället för att dämpa ut i underliggande material. Men det är kanske ett amatöristiskt perspektiv?

Tjocka laminatskivor i glas har jag också sett i olika hifi-sammanhang. Borde få samma effekt som övriga stumma material.

 

Calm 

Det som kan vara intressant att reflektera över - som jag ser det - är dels huruvida olika underlags olika resonansbeteenden - som uppenbarligen kan vara väldigt olika - i sin tur inverkar på apparaten ovanpå, och i sin tur på komponenterna i dess inre - och i sin tur på de lufttrycksvariationer som träffar öronen - och i sin tur på den musikupplevelse som skapas hos den lyssnande personen. Det är många steg. Att något påverkas kan - men behöver inte - få konsekvenser för det slutliga resultatet.

En infallsvinkel kanske kan vara att med en accelerometer mäta på kretskortet i apparaten när den står på diverse olika underlag. Om vibrationerna i kretskortet varierar beroende på underlaget så är just den saken klarlagd. Huruvida de skilda vibrationerna i slutändan inverkar på musikupplevelsen är emellertid inte klarlagt bara för att skillnader fanns beträffande kretskorts- och komponentvibrationer. Det kan ju mycket väl befinna sig så, att exempelvis en spoles elektriska egenskaper påverkas av om den ligger helt stilla eller om den vibrerar. Såvitt jag vet så ÄR det dessutom så. Men i vilken mån är detta relevant beträffande den grad av vibrationer som kan förekomma i en apparat? Och i vilken mån ger det en påverkan ända bort till musikupplevelsen?


Ämnet är hur som helst intressant! 

Link to comment
Share on other sites

Generellt sett skulle jag akta mig för material som har en ton med längre efterklang. Knacka på hyllan och lyssna.

 

Sedan är ju alla hyllor potentiella reflektorer av ljud. Det är nog bra att hålla hifihyllan så liten som möjligt. Kanske bygga en diffusor att ställa apparater i - ej vågräta hyllor t ex.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, conan said:

Generellt sett skulle jag akta mig för material som har en ton med längre efterklang. Knacka på hyllan och lyssna.

 

Sedan är ju alla hyllor potentiella reflektorer av ljud. Det är nog bra att hålla hifihyllan så liten som möjligt. Kanske bygga en diffusor att ställa apparater i - ej vågräta hyllor t ex.

Därför tror jag att ett hyllplan i trä i någon bra konstruktion blir det som jag kommer att hamna i? Planen inunder blir med befintliga SolidTech kryss som jag tror inte kommer att fungera likt tidigare, jag kommer inte höra någon skillnad som gör att det blir olyssningsbart, tror jag?

4 hours ago, Strmbrg said:

Det som kan vara intressant att reflektera över - som jag ser det - är dels huruvida olika underlags olika resonansbeteenden - som uppenbarligen kan vara väldigt olika - i sin tur inverkar på apparaten ovanpå, och i sin tur på komponenterna i dess inre - och i sin tur på de lufttrycksvariationer som träffar öronen - och i sin tur på den musikupplevelse som skapas hos den lyssnande personen. Det är många steg. Att något påverkas kan - men behöver inte - få konsekvenser för det slutliga resultatet.

Det är säkert något man kan reflektera över om man intresserad av detta, för egen del har jag reflekterat färdigt för nu och ska nu bara försöka få till ett fungerande hyllplan och sedan fortsätta lyssna på musik.

Fungerande hyllplan är det jag funderar på om vilket som skulle kunna bli bäst för att det inte ska bli sämre ljudmässigt men snyggare estetiskt?

4 hours ago, Strmbrg said:

En infallsvinkel kanske kan vara att med en accelerometer mäta på kretskortet i apparaten när den står på diverse olika underlag. Om vibrationerna i kretskortet varierar beroende på underlaget så är just den saken klarlagd. Huruvida de skilda vibrationerna i slutändan inverkar på musikupplevelsen är emellertid inte klarlagt bara för att skillnader fanns beträffande kretskorts- och komponentvibrationer. Det kan ju mycket väl befinna sig så, att exempelvis en spoles elektriska egenskaper påverkas av om den ligger helt stilla eller om den vibrerar. Såvitt jag vet så ÄR det dessutom så. Men i vilken mån är detta relevant beträffande den grad av vibrationer som kan förekomma i en apparat? Och i vilken mån ger det en påverkan ända bort till musikupplevelsen?

Detta är inget för mig och den infallsvinkeln är inte ens relevant för det jag ska försöka åstadkomma hemma, estetiskt tilltalande och inget som får det att låta sämre är målet just nu. Att sedan avfuktning och återställande av det som rivits efter vattenskadan tydligen drar ut lite ytterligare på tiden för att jag ska kunna få sätta igång (mitt musikrum är belamrat med kläder, kartonger mm) med att försöka få det mer estetiskt tilltalande. Om jag lyckas eller inte är ett svar jag får om någon månad eller två.

 

Som ni ser när ni läser så upprepar jag mig med att skriva "inte sämre men mer estetiskt” och det för att det är just det som mitt fokus ligger på. Återkommer kanske om det ljudliga när jag väl är tillbaka i fåtöljen.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, byZan said:

Därför tror jag att ett hyllplan i trä i någon bra konstruktion blir det som jag kommer att hamna i

Kopparplåt som mellanlägg skulle jag nog skippa då det krånglar till det. Tänker att det är bättre att prioritera hanteringen av resonanser än någon typ av skärm i hyllplanet.

 

Valchromat är ett alternativ, går ju även att limma ihop flera skivor om du vill ha tjockare hyllplan än 30 mm.

https://www.fredricsons.com/wp-content/uploads/SW_Valchromat_Product-Data-Sheet_14.pdf

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Jag funderar på hur konstgjorda "stenmaterial" fungerar rent akustiskt och vibrationsmässigt.

Jag kan inte yttra mig över hur de stenmjölsgjorda  stenskivorna bidrar eller drar ifrån ljudbilden. Jag beställde en äkta stenskiva till det rack @calle_jr ritat till mig. Det som förvånade mig är hur mycket ”klang” och självsvängning skivan hade. Det löste jag med en bitumenmatta på undersidan, sådan som Biltema säljer plus avkoppling till racket med kräkgrön selodyn som calle_jr räknat ut både färgval och storlek. Det fick tyst på stenskivans inflytande.

 

Till min Simon Yorke-skivspelare ingår en stenmjölsskiva och den är helt tyst. Vad jag har förstått så är osaken till det bindemedlet (limmet) som används. Vilken typ de använder vet jag inte. Till fiberskivor används fiberskivor typ MDF och HDF används urealim som också dämpar. Sen är ju frågan i vilket frekvensområde de dämpas. Det är @calle_jr’s avdelning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...