Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

Aaah, men... hade du inte kunnat vänta med den kommentaren och skrivit allt på engång istället.

Nu måste vi ju sitta här och vänta... igen.

Det räckte väl med att Calm släppte sin lilla "cliff hanger" igår liksom... :46:

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, P-pan said:

Aaah, men... hade du inte kunnat vänta med den kommentaren och skrivit allt på engång istället.

Nu måste vi ju sitta här och vänta... igen.

Det räckte väl med att Calm släppte sin lilla "cliff hanger" igår liksom... :46:

 

mmmm, det var ett av mitt stora "problem" med Euphonia forumet när jag började läsa här.... denna ständiga tålamodsprövning och väntan.... :rollingeyes::winking:

 

tror jag har lärt mig lite genom åren att inte ha så bråttom, det tar den tid det tar... :shrugging:

 

NU däremot måste jag själv rusa iväg och hämta en sak..... :rocket:

Link to comment
Share on other sites

Ska fråga ägaren om jag får ta ett kort på hans så kallade ”betongbunker”?

 

Har pratat lite om switchar och ström och placeringar av de digitala apparaterna, en snabb skiss vid frukostbordet på hur jag tror att det är i hem och stuga idag?

ECB3B1C9-76B4-45CF-AB60-5FE3A8DBE7D7.thumb.jpeg.0b190835b92313e163aa74ef04965a13.jpeg

 

kråkfötterna är kanske inte så tydliga men det är inte mina antaganden heller, säkert revideringsdags snart.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett snabbt foto via mobilen nu……påväg ut på stan med fruarna.

De må kallas betongbunker men ljudmässigt så fanns inget av mina förutfattade meningar där. Jag tror ägaren ändå kan lite i denna hobby trots allt😉

 

56B4D043-48F3-455F-B8DF-3BD31F0CD200.thumb.jpeg.5f8c78993a7844963295ebe795f25f31.jpeg

 

Jag ska berätta mer om mina hemma-hos senare, det finns lite intryck och egna funderingar som ska få chans att sätta sig först.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Ska fråga ägaren om jag får ta ett kort på hans så kallade ”betongbunker”?

 

Har pratat lite om switchar och ström och placeringar av de digitala apparaterna, en snabb skiss vid frukostbordet på hur jag tror att det är i hem och stuga idag?

ECB3B1C9-76B4-45CF-AB60-5FE3A8DBE7D7.thumb.jpeg.0b190835b92313e163aa74ef04965a13.jpeg

 

kråkfötterna är kanske inte så tydliga men det är inte mina antaganden heller, säkert revideringsdags snart.

 

/byZan 

Klart som korvspad som vi "hackers" säger eller kanske  heter det "bitklart" i dessa sammanhang?:grin::smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu tillbaka och jäklar vad det har skrivits dessa dagar. Jag vet inte om jag orkar läsa ikapp alla men har dock ögnat igenom de flesta. Många bra inlägg lite varstans på forumet och många om streaming, vilket är något som jag själv ska försöka hitta en för mig bra lösning på.

 

Det är bra med hemma-hos - även om det kanske inte gör mitt val lättare? Men någonstans ska jag börja för att försöka få till det för mina behov, jag tror jag börjar i stugan med strömmen vid inkommande fiber och sedan vidare. Kanske inte i kronologisk ordning men mot slutstationen som är ljudet som presenteras för mina öron. Detta blir nog en resa på ett stormigt hav, ibland kanske jag tycker att jag är på toppen av vågen och i nästa stund i vågdalen, hoppas dock att jag ska hålla mig flytande under hela resan:winking:

 

Nu blir detta mer eller mindre i realtid så det kan ta lååååång tid beroende på tillgång, leveranser och mig själv. Ser dock fram emot att få börja även om det inte börjat som önskat, inget testobjekt denna vecka iaf………….det blir till att ha tålamod!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Fick ett par timmar i @Ladadar’s musikrum och mestadels av tiden sittandes i sweetspot. Jag var väldigt nyfiken på systemet som bestod av Absolare int. LampizatOr Pacific, Aurender W20SE och Mårten Coltrane 3. Sedan lite annat smått och gått som hade med det digitala att göra, ström, switcha, extern klocka (Mutec ref 120) m m.

 

Nyfikenheten att få till ett besök var först och främst att få höra Absolare i en annan miljö och att få lyssna på LampizatOr Pacific vilket jag aldrig gjort tidigare, Aurendern blev en bonus. Värden hade ju också tidigare haft dCS Vivaldi liksom jag själv och det var också något vi pratade om på kafferasten. 

 

Nu ska sägas att lyssna på en enskild produkt i en helt ny miljö och sedan skriva om intryck är inte ens är möjligt för mig och inte rättvist mot produkterna heller. Så ta mina intryck mer för hur jag tror och kände i stunden, typ?!

 

Värden spelade på ganska bra och rummet fylldes med mycket välljud, även om jag tyckte att basen ibland blev lite för framträdande (kanske en smaksak eller lite  mer tweakande) och då dolde den fina diskant och mellanregister som jag vet finns där och fanns där i de mindre bas-rika låtarna. I övrigt ett kanonsystem:thumbsup: 

 

Men med en kopp kaffe och kaka och lite surrande samt erfarenhetsutbyte så kommer iaf jag en bra bit för att kunna omsätta ljud och snack till ens egna funderingar.

Lamizator Pacific var jag mest nyfiken på och fick värdens omdöme om den. Själv kunde jag inte förmå mig att analysera den enbart men med lite hjälp av värden så tror jag den är lite mer på än t ex Baltic 3? Vad som påverkade vad är för mig omöjligt att utröna, men om jag leker med tanken att det hade varit en ren jämförelse mellan Pacific och Baltic så tror jag Baltic hade varit den som skulle passa mig bättre ljudmässigt i mitt system, men Pacific kanske är nog större i djup och bredd? Ett rent antagande från min sida. Sedan undrar man ju hur Horizon låter/preterar när konstrultören säger att den spelar skjortan av tidigare modeller, säljsnack eller sant?

Musikserver eller inte är också något att fundera på. Har ju haft både Aurender S10 och W20 tidigare och gillade ljudet från dessa.W20SE ska tydligen vara än bättre och kanske är nya N30SA ännu bättre? Vilken lösning jag själv ska använda mig av är inte utrönt ännu!

 

Vill tacka för besöket, kaffe och kaka och för att jag fick komma. Hoppas också att få läsa om den stundande förändringen som är på G?

 

Allt gott tills vi hörs eller syns igen:smile:

 

PS vi var ju på en tredje lyssning dock inte en forumist, men jag har varit där tidigare och sedan dess har det bytts lite grejer som i mitt tycke har gjort det väl balanserat och mer välljudande. Ett ganska stort vardagsrum där man sitter lite för långt bort ifrån högtalarna kan jag tycka. Det blir mycket ”skit” på vägen fram till öronen s a s, lite akustik fix och närmare högtalarna hade tilltalat detta välspelande system än bättre, tror jag!

Hade dock velat höra på Accuphase E480 innan den försvann till förmån för Codan. Tror både @Audionet och @Ladadar skulle kunna fylla på med beteckningar på prylarna vi lyssnade på. Tackar Bengt för att jag fick komma ännu en gång och för kaffet med den stora kakan till som gjorde mig mindre hungrig när middagen skulle intas senare under kvällen tack! DS

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, byZan said:

Fick ett par timmar i @Ladadar’s musikrum och mestadels av tiden sittandes i sweetspot. Jag var väldigt nyfiken på systemet som bestod av Absolare int. LampizatOr Pacific, Aurender W20SE och Mårten Coltrane 3. Sedan lite annat smått och gått som hade med det digitala att göra, ström, switcha, extern klocka (Mutec ref 120) m m.

 

Nyfikenheten att få till ett besök var först och främst att få höra Absolare i en annan miljö och att få lyssna på LampizatOr Pacific vilket jag aldrig gjort tidigare, Aurendern blev en bonus. Värden hade ju också tidigare haft dCS Vivaldi liksom jag själv och det var också något vi pratade om på kafferasten. 

 

Nu ska sägas att lyssna på en enskild produkt i en helt ny miljö och sedan skriva om intryck är inte ens är möjligt för mig och inte rättvist mot produkterna heller. Så ta mina intryck mer för hur jag tror och kände i stunden, typ?!

 

Värden spelade på ganska bra och rummet fylldes med mycket välljud, även om jag tyckte att basen ibland blev lite för framträdande (kanske en smaksak eller lite  mer tweakande) och då dolde den fina diskant och mellanregister som jag vet finns där och fanns där i de mindre bas-rika låtarna. I övrigt ett kanonsystem:thumbsup: 

 

Men med en kopp kaffe och kaka och lite surrande samt erfarenhetsutbyte så kommer iaf jag en bra bit för att kunna omsätta ljud och snack till ens egna funderingar.

Lamizator Pacific var jag mest nyfiken på och fick värdens omdöme om den. Själv kunde jag inte förmå mig att analysera den enbart men med lite hjälp av värden så tror jag den är lite mer på än t ex Baltic 3? Vad som påverkade vad är för mig omöjligt att utröna, men om jag leker med tanken att det hade varit en ren jämförelse mellan Pacific och Baltic så tror jag Baltic hade varit den som skulle passa mig bättre ljudmässigt i mitt system, men Pacific kanske är nog större i djup och bredd? Ett rent antagande från min sida. Sedan undrar man ju hur Horizon låter/preterar när konstrultören säger att den spelar skjortan av tidigare modeller, säljsnack eller sant?

Musikserver eller inte är också något att fundera på. Har ju haft både Aurender S10 och W20 tidigare och gillade ljudet från dessa.W20SE ska tydligen vara än bättre och kanske är nya N30SA ännu bättre? Vilken lösning jag själv ska använda mig av är inte utrönt ännu!

 

Vill tacka för besöket, kaffe och kaka och för att jag fick komma. Hoppas också att få läsa om den stundande förändringen som är på G?

 

Allt gott tills vi hörs eller syns igen:smile:

 

PS vi var ju på en tredje lyssning dock inte en forumist, men jag har varit där tidigare och sedan dess har det bytts lite grejer som i mitt tycke har gjort det väl balanserat och mer välljudande. Ett ganska stort vardagsrum där man sitter lite för långt bort ifrån högtalarna kan jag tycka. Det blir mycket ”skit” på vägen fram till öronen s a s, lite akustik fix och närmare högtalarna hade tilltalat detta välspelande system än bättre, tror jag!

Hade dock velat höra på Accuphase E480 innan den försvann till förmån för Codan. Tror både @Audionet och @Ladadar skulle kunna fylla på med beteckningar på prylarna vi lyssnade på. Tackar Bengt för att jag fick komma ännu en gång och för kaffet med den stora kakan till som gjorde mig mindre hungrig när middagen skulle intas senare under kvällen tack! DS

 

/byZan 

Tack för besöket byZan (och Audionet, känd sedan innan), kul att få ett ansikte och en person bakom nickname, har ju följt din tråd långt innan registrering här.

Dessutom alltid nyttigt att höra hur andra uppfattar ens system. Musikreproduktion uppfattas som vi vet ganska subjektivt, det som är rätt för en är kanske inte helt rätt för en annan. Med det inte sagt att där inte finns något som inte kan bli bättre, där är ju "den stundande förändringen som är på G":winking:.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ladadar said:

Tack för besöket byZan (och Audionet, känd sedan innan), kul att få ett ansikte och en person bakom nickname, har ju följt din tråd långt innan registrering här.

Dessutom alltid nyttigt att höra hur andra uppfattar ens system. Musikreproduktion uppfattas som vi vet ganska subjektivt, det som är rätt för en är kanske inte helt rätt för en annan. Med det inte sagt att där inte finns något som inte kan bli bättre, där är ju "den stundande förändringen som är på G":winking:.

Eftersom de flesta av oss tillbringar mest tid själva framför anläggningen blir det lätt att man blir kär i sin anläggning (”my-fi”) men besök hos andra kan öppna upp nya horisonter och skapa nya perspektiv. Det är lätt att bli ”hemmadöv”.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Josaa said:

Eftersom de flesta av oss tillbringar mest tid själva framför anläggningen blir det lätt att man blir kär i sin anläggning (”my-fi”) men besök hos andra kan öppna upp nya horisonter och skapa nya perspektiv. Det är lätt att bli ”hemmadöv”.

Jag tycker att hemma-hos är det ultimata sättet att få lyssna på annat än det som spelar hemmavid, ja det är lätt att bli hemmablind. Därför saknar jag just hemma-hos i dessa pandemi tider, må den tiden snart vara slut.

Jag tycker att jag får så mycket mer vid hemma-hos än bara lyssning, värden får berätta om varför anläggningen är komponerad som den är, sitt ljudideal och musiksmak. Det ger bra förutsättningar för hur jag tolkar hur det låter och jag kan lättare omsätta och förstå det efter eget huvud. Jag tror att jag aldrig har hört ett dåligt system vid ett hemma-hos, bara annorlunda men alltid bra på något vis. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Googlat på strömprodukter, switchar och ska kolla vad produkterna har för volt så jag får rätt apparat på plats. Eftersom jag har tre ställen i stugan som väggbulorna ska tas bort på så kräver det tre stycken strömapparater (se skiss ovan). Om jag nu tänker rätt så ………...

1. Inkommande fiber och en ny switch, båda med idag okänd volt

2. Elskåpet med Router, NUC, NAS och switch, volt okänt idag

3. I musikrummet blir det en "fin switch” och förmodligen flyttas även NUC’en dit också? Det är ca 15m mellan el-skåp och anläggningen.

4, Bra dc-kablar måste till också, vilka som är bra för ändamålet vet jag inte, än?

5. Göra nya pathkablar av kabel märkt 6A ska inhandlas och ska visst vara de bästa, plast kontakter, böjskydd och kläm verktyg måste också inhandlas?

 

Den eviga frågan är om jag verkligen tänker rätt denna gång och om jag fått med allt?

 

Ena grabben har en nästan ny ASUS router (mech) som han kan ge bort till mig, ska ta reda på vilken det är och se om den kan ersätta min nuvarande Airport extreme?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Eftersom jag har tre ställen i stugan som väggbulorna ska tas bort på så kräver det tre stycken strömapparater (se skiss ovan). Om jag nu tänker rätt så ………...

 

Allt beroende på vad du behöver för volt osv. och vad de ska kosta så är HD Plex 300W model med 4 separata utgångar svårslagen i det hänseendet.

 

Du får 19V, 12V och 2 justerbara 3,3-15V 3A utgångar den kommer klara det mesta vad som kan behövas. 

 

https://hdplex.com/hdplex-fanless-300w-linear-power-supply-for-pc-audio-and-ce-device.html

 

 

1 hour ago, byZan said:

4, Bra dc-kablar måste till också, vilka som är bra för ändamålet vet jag inte, än?

 

Jag använder kablar ifrån Ghent audio han bygger de som man behöver och har med XLR kontakter som passar HD Plex. De är byggda med Neutrik XLR, Canare 4S6 kabel och Oyaide DC kontakt.

 

(idag hade jag byggt dem själv då de är skapligt enkelt).

 

https://www.ghentaudio.com/part/dc-4s6g.html

 

 

1 hour ago, byZan said:

5. Göra nya pathkablar av kabel märkt 6A ska inhandlas och ska visst vara de bästa, plast kontakter, böjskydd och kläm verktyg måste också inhandlas?

 

6A är oftast skärmad kabel de är nog inget jag rekomenderar att dra mellan de olika delarna i huset om de matas ifrån olika 230V skyddsjordar, risken för jordloppar är överhängande. Sen vet jag inte om de är lönt att göra vanliga patchar själv bättre och köpa färdiga av vettig modell då de är testade och certifierade. En bra modell är Beldens C6 modell den kan man få i olika längder den kostar lite mer men har bra kvalité.

 

https://www.digikey.se/en/products/detail/belden-inc/C601106004/7009172

 

 

2 hours ago, byZan said:

Den eviga frågan är om jag verkligen tänker rätt denna gång och om jag fått med allt?

 

De kan du nog bara själv svara på men att göra en vettig skiss och lista alla prylar du ska ha med gör de enklare att ge tips :)

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

1. Inkommande fiber och en ny switch, båda med idag okänd volt

Flikar bara in att om du har en tjänstefördelare efter inkommande fiber hemma eller i stugan skulle det kunna vara intressant att köra ett helt separerat LAN för hifi.

 

image.png.12181f17a6abdb87fae900234b8fba9e.png

 

På min tjänstefördelare har jag LAN 1 på port 1, IP-TV på port 2 och LAN 2 på port 3.

Fördelen är att det blir helt separata nätverk för hifi och övriga apparater i hemmet.

Nackdelen är att du behöver ett eget wifi där du kopplar upp kontrollenheterna mot hifi-nätet för styrning av streamingen.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, octavia rs said:

De kan du nog bara själv svara på men att göra en vettig skiss och lista alla prylar du ska ha med gör de enklare att ge tips :)

 

Du tycker alltså inte om min skiss ovan:winking:

 

Tack för input:smile:

7 hours ago, octavia rs said:

Allt beroende på vad du behöver för volt osv. och vad de ska kosta så är HD Plex 300W model med 4 separata utgångar svårslagen i det hänseendet.

Kostnaden för detta är inte budgeterat än, behöver nog testa lite prylar först för att sedan besluta mig för en väg att gå. När jag lyssnar hos andra så får jag känslan av att dyrt är riktigt bra men kanske inte mest/bäst för investerad krona. Jag tror mig kunna bli nöjd med billigare alternativ, men vad är frågan? Jag tänker att jag bara ska försöka få till det lite bättre bland apparater och kablar, mer organiskt är syftet med det hela?

Ju mer jag hittar och läser på nätet ju mer konfunderad blir jag när det gäller dac, switch, musikservrar, UPS etc. Som exempel så hamnade jag på SOtM hemsida och såg då att SOtM sNH-10G har en ingång för en extern klocka och då börjar det funderas igen, behöver jag en sådan, kommer jag att utnyttja den, då blir allt dyrare o s v, ännu mer att fundera på.

6 hours ago, LPL said:

Flikar bara in att om du har en tjänstefördelare efter inkommande fiber hemma eller i stugan skulle det kunna vara intressant att köra ett helt separerat LAN för hifi.

 

image.png.12181f17a6abdb87fae900234b8fba9e.png

 

På min tjänstefördelare har jag LAN 1 på port 1, IP-TV på port 2 och LAN 2 på port 3.

Fördelen är att det blir helt separata nätverk för hifi och övriga apparater i hemmet.

Nackdelen är att du behöver ett eget wifi där du kopplar upp kontrollenheterna mot hifi-nätet för styrning av streamingen.

Fattar i princip nada:blush: Men det kanske är överkurs för en ”hacker” som jag:winking: Man kan inte skriva sådant i min tråd, jag ligger då sömlös på nätterna och försöker att förstå……………brukar sluta med PM eller förklaringar på plats:winking:

Är glad för inputs och som får mig att förstå ”lite” mer, ibland!:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Fattar i princip nada:blush: Men det kanske är överkurs för en ”hacker” som jag:winking: Man kan inte skriva sådant i min tråd, jag ligger då sömlös på nätterna och försöker att förstå

Vill man ha det "bästa" så:26:

Endera har du en fibernod eller tjänstefördelare från din operatör som har flera aktiva LAN-portar eller då har du inte det.

Har du IP-TV så lär du ha en tjänstefördelare, även troligt om du uppgraderat till högre bandbredd och operatören bytt fibernod på senare tid.

Det är enkelt att kolla om du har lediga portar vid inkommande fiber, alltså före routern. Har du det är det bara att som steg 1 prova att koppla in en laptop och se om du får en IP-adress och kommer åt internet.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, LPL said:

Endera har du en fibernod eller tjänstefördelare från din operatör som har flera aktiva LAN-portar eller då har du inte det.

Jag tog mig ner i källaren och fibern sitter idiotiskt till, alldeles intill en vägg så att man inte ser in och utgångarna:steam: Får försöka montera bort den, men det blir ett projekt för morgondagen.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Just now, LPL said:

Skruva inte lös något så att du skadar inkommande fiber:monkey-see-no-evil: Går det inte att sticka in mobilen och fota?

Jag tyckte det såg ut som att man skulle kunna skruva bort locket? Tror det är för trångt för att fota med mobilen? Kollar i morgon.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, byZan said:

Säger detta foto något @LPL?

Jovisst, det ser ut som min tjänstefördelare:)

Du kan prova att koppla in en laptop i port 3/lan 3 med en vanlig nätverkskabel och se om du får en IP-adress och kommer åt internet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...