Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

22 minutes ago, Ladadar said:

USB kabeln är gammal:grinsmilingeyes: det är Sablons 2020. Jag kanske får uppgradera?:think:

 

nog för att du har en relativt bra kabel men du kommer inte ångra dig om du upgraderar. Evo kommer som sagt var inte ersätta 2020 utan det är en ny modell ovanför. Skillnaden är påtaglig. Faktum är att @byZan var förbi här dagen innan jag fick den, efter att ha spelat med den ett tag så känner jag att han har ju inte hört vad min anläggning är kapabel till.... :smilingeyes:

 

22 minutes ago, Ladadar said:

du får trösta dig med något nytt som jag efter tredje dosens biverkning

 

man får alltså uppgradera något om man får biverkningar? det låter bra... :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-04 at 23:36, Tyking said:

Hej.

 

"Till detta så kan man även tillägga att Lumin och Aurender har lite olika ljudkaraktär."

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Utveckla gärna din uppfattning om skillnaden melllan Lumin och Aurender när det gäller ljudkaraktär?

 

Mvh Tomas.

 

Aurender har sedan starten för mer än 10 år sedan med sin S10 modell haft en grundklang som jag tror att många något förenklat skulle kunna kalla "analog". Naturlighet, följsamhet och klangrikedom har alltid varit centrala kvaliteter. Med N10 och nu senast N20 inte minst så upplever jag att man har uppnått en högre grad av insyn och öppenhet än tidigare med en tystare bakgrund, ökad renhet och högre upplösning. Kvalitetskänslan hos byggena är också fortsatt väldigt hög, som alltid.

Aurender och Lumin har fram tills nu haft få överlappande lösningar i praktiken. Aurender har fokuserat på att bygga servrar och Lumin nätverksspelare utan lagring, med eller utan DAC. Denna gräns har nu börjat att suddas ut allt mer när Aurender lanserar tre nya nätverksspelare med DAC och volymkontroll där man sedan kan addera en hårddisk på baksidan om man vill. Samtidigt så kom Lumin nyligen med sin P1 vilket är ett komplett försteg med streaming, DAC och analoga ingångar.

Lumin spelar mer avskalat, avslöjande och distinkt i jämförelse med Aurender, inte minst på P1 och X1 nivåerna (toppmodellerna). Relativt sätt så tillhör man trots det en grupp digitala källor med en hög grad av naturlighet och en något mer avslappnad spelstil som inte blir alltför överanalytisk som jag ser det med för mycket fokus på skarpskurna detaljer, definition och separation.

Ungefär så :).

/ Marcus, www.perfect-sense.se


 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perfect sense said:

 

Aurender har sedan starten för mer än 10 år sedan med sin S10 modell haft en grundklang som jag tror att många något förenklat skulle kunna kalla "analog". Naturlighet, följsamhet och klangrikedom har alltid varit centrala kvaliteter. Med N10 och nu senast N20 inte minst så upplever jag att man har uppnått en högre grad av insyn och öppenhet än tidigare med en tystare bakgrund, ökad renhet och högre upplösning. Kvalitetskänslan hos byggena är också fortsatt väldigt hög, som alltid.

Aurender och Lumin har fram tills nu haft få överlappande lösningar i praktiken. Aurender har fokuserat på att bygga servrar och Lumin nätverksspelare utan lagring, med eller utan DAC. Denna gräns har nu börjat att suddas ut allt mer när Aurender lanserar tre nya nätverksspelare med DAC och volymkontroll där man sedan kan addera en hårddisk på baksidan om man vill. Samtidigt så kom Lumin nyligen med sin P1 vilket är ett komplett försteg med streaming, DAC och analoga ingångar.

Lumin spelar mer avskalat, avslöjande och distinkt i jämförelse med Aurender, inte minst på P1 och X1 nivåerna (toppmodellerna). Relativt sätt så tillhör man trots det en grupp digitala källor med en hög grad av naturlighet och en något mer avslappnad spelstil som inte blir alltför överanalytisk som jag ser det med för mycket fokus på skarpskurna detaljer, definition och separation.

Ungefär så :).

/ Marcus, www.perfect-sense.se


 

Hej.

 

Tack för informationen Marcus.

 

Mvh Tomas.

Link to comment
Share on other sites

Mr By Zan.

 

Innan du nämnde Lampizator hade jag aldrig hört talas om detta märke. Det är fantastiskt hur många små okända, men ändå kompetenta tillverkar av fin hifi som finns.

Jag var inne på deras hemsida och tittade runt lite, men blev inte så mycket klokare. Dock förstod jag att de gillar rör.

Kan du berätta lite om detta märke och dess produkter?

 

Tack på förhand, Tomas.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tyking said:

Mr By Zan.

 

Innan du nämnde Lampizator hade jag aldrig hört talas om detta märke. Det är fantastiskt hur många små okända, men ändå kompetenta tillverkar av fin hifi som finns.

Jag var inne på deras hemsida och tittade runt lite, men blev inte så mycket klokare. Dock förstod jag att de gillar rör.

Kan du berätta lite om detta märke och dess produkter?

Jag hade i princip inte heller hört om detta märke förrän jag av en slump läste om det och i samma veva så hade @VoicesInMyHead en i sitt system. Jag blev sugen av lyssna till en efter alla lovord, sagt och gjort så blev det ett hemma-hos och det gav mersmak. Fick t o m testa den (Baltic 3) i det egna systemet hemma tack vare @VoicesInMyHead som välvilligt lånade ut den.

Så om det är någon ( och säkert fler) som kan LampizarOr så är det @VoicesInMyHeadsom har haft ett flertal av deras tidigare modeller, ett klart spännande märke som jag ska lyssna på i ett annat system om ett par veckor.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tyking said:

Innan du nämnde Lampizator hade jag aldrig hört talas om detta märke. Det är fantastiskt hur många små okända, men ändå kompetenta tillverkar av fin hifi som finns.

Jag var inne på deras hemsida och tittade runt lite, men blev inte så mycket klokare. Dock förstod jag att de gillar rör.

Kan du berätta lite om detta märke och dess produkter?

 

jag hoppar väl inte här lite här då som den Lampi förespråkare jag är... :winking:

 

jag är inne på min 5:e LampizatOr DAC och har sett dem utvecklas en del, min första var point-to-point lödd på en träskiva och kunde bara spela DSD (ej PCM). det var inte världens bästa DAC, men jag tyckte den var otroligt rolig och fängslande att lyssna på. det var en ganska smart konstruktion där man kom åt att byta rör underifrån. på den tiden tyckte jag nämligen om ljudet av rör, men jag ville inte befatta mig med dem riktigt, det räckte att de fanns där.

 

Mr. LampizatOr kommer från DIY världen, Lukasz Fikus som han heter började sin "karriär" med att modda olika hifi prylar och hänga på forum och diskutera olika påhitt, han "lampifierade" produkter genom att förbättra dem och sätta in rör i dem, därav namnet.

 

de har brottats med en del kvalitetsproblem genom åren, men häromåret tyckte jag att något hände, det har blivit bättre och proffsigare. de har vuxit ganska mycket som företag och säljer idag en hel del DAC:ar världen över. de har väldigt lojala anhängare, samtidigt som deras produkter kanske inte är för alla som jag brukade säga, men har man väl tagit steget så är det svårt att lämna sedan. de är helt enkelt beroendeframkallande. fortfarande lite ruffig "industridesign" dock som man kanske antingen älskar eller hatar, men de nyare toppmodellerna börjar se lite mer polerade ut.

 

Lampi DAC:ars styrka är såklart att de är väldigt rörvänliga och svarar väldigt bra på rörbyten, man kan använda många olika typer av rör med dem så en DAC behöver inte vara den andra lik, kombinationerna blir nästan oändliga. det kan vara fantastiskt kul att testa lite olika rör när man väl börjar.

 

Baltic 3 som jag har nu kan jag varmt rekommendera. Den är grym på alla plan och sägs t.om vara bättre än några av de äldre modellerna "ovanför" i hierarkin, den ligger även hyfsat till prismässigt. Just nu har jag svårt att se mig själv köpa något annat, men jag vet ju att det kommer förändras nån dag såklart... :smile:

Link to comment
Share on other sites

kan förresten lägga till att ibland när man ser en massa rör framför sig så tänker man varmt, mjukt, såsigt och gosigt... det är inte alls så Lampisar låter dock utan de är snarare väldigt holografiska, tredimensionella, detaljrika, naturliga, levande, organiska, musikaliska, engagerande, fantastiska, alldeles alldeles underbara och lite beroendeframkallande som sagt. :winking:

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha varit i Linköping i några dagar så är jag åter i stugan efter att i morse släppt in byggarna hemma. Fick samtal av skadechefen idag och han bad om ursäkt (flera ggr och sa att såhär ska det inte vara eller ens få hända) och bad sedan om att få en lista på fördyrande omkostnader när jobbet är klart. So far so good!

Apropå Linköping så kan jag rekommendera Restaurang Alfama (Portugisisk) om ni är i Linköping, supergod mat och en högklassig service:smile:

 

Har nu läst ikapp lite på forumet och ser att det diskuterats flitigt och bl a om digitala produkter och kablar, och det med olika uppfattningar vilket såklart inte är så konstigt med tanke på alla de olika förutsättningar som finns. Jag har inte för avsikt att kommentera efter mina egna åsikter i de inlägg som jag nu har läst, utan jag vill bara säga att detta forum håller en väldigt hög klass när det gäller både kunskap och erfarenheter och som oftast delges på ett ödmjukt sätt.

 

Så nu kan jag kanske börja fundera på allvar hur jag vill göra med det digitala hemma eller om jag inte ska göra något alls, förutom lite tweakande då? Det som jag kan känna är att den tekniska utvecklingen går fort eller om det är jag som inte fattat vissa saker tidigare och därför tycker att det är teknik, teknik, teknik……..?!

Men jag ska inte ge upp och jag ska försöka få till en något bättre ”egen" digital presentation än den jag har idag.

 

/byZan

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Funderar….och frågar kanske korkat, men frågar iaf….och det för att kanske kunna förstå bättre?

 

Säg att flera olika tillverkare får exakt samma komponenter och låda för att bygga en dac från grunden - kommer de att låta likadant?

Säg att flera olika tillverkare får exakt samma komponenter och låda för att bygga en streamer från grunden - kommer de att låta likadant?

Om så är fallet så är det väl ”bara” mjukvarorna i respektive enhet som ger de ljudliga skillnaderna, eller?

 

Är jag ute och :outdoor:?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Nu skrivs det som bara den om digitala pryttlar i andra trådar vilket är för mig en rolig läsning men också hjärngympa så till den milda grad att jag tror jag drogar ner mig och går sedan på känslan jag då får om hur jag själv ska göra:winking: Nä jag tar inte droger!

 

Så mycket - information-olika synsätt-upplevelser-förutsättningar etc och själv tycker jag det finns poänger i allas inlägg vilket inte gör det lättare, men vem säger att det ska vara lätt? 

Undrar i vart detta ska sluta i för egen del? 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, byZan said:

Funderar….och frågar kanske korkat, men frågar iaf….och det för att kanske kunna förstå bättre?

 

Säg att flera olika tillverkare får exakt samma komponenter och låda för att bygga en dac från grunden - kommer de att låta likadant?

Säg att flera olika tillverkare får exakt samma komponenter och låda för att bygga en streamer från grunden - kommer de att låta likadant?

Om så är fallet så är det väl ”bara” mjukvarorna i respektive enhet som ger de ljudliga skillnaderna, eller?

 

Är jag ute och :outdoor:?

 

/byZan

Ingen skulle bygga exakt lika. Om de får samma komponenter och samma låda och följer samma konstruktion och kopplingsschema. Så skulle layout av kretskort, placering av komponenter på kretskort och i låda säkerligen bli lite olika och därmed öppna dörren för att det skulle kunna bli små hörbara skillnader. 

Även om de fick två exakt lika färdigbyggda lådor och "bara" skulle programmera FPGA kretsen med exakt samma algorithmer så kan det bli ljudskillnader. PS Audio i USA hävdar tex. att när man kompilerar exakt samma kod flera gånger så blir slutresultatet olika. PS Audio kör flera kompileringar på exakt samma kod och väljer sedan den som de tycker låter bäst.

Ljudreproduktion verkar till viss grad kunna påverkas av det mesta. Kosmisk strålning, jordmagnetiska fält etc. Det är bara att inse att det finns inget slut.

 

Det är inte lätt att inse hur bra ljud vi faktiskt redan har och njuta av musiken.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-10 at 13:55, byZan said:

Efter att ha varit i Linköping i några dagar så är jag åter i stugan efter att i morse släppt in byggarna hemma. Fick samtal av skadechefen idag och han bad om ursäkt (flera ggr och sa att såhär ska det inte vara eller ens få hända) och bad sedan om att få en lista på fördyrande omkostnader när jobbet är klart. So far so good!

Apropå Linköping så kan jag rekommendera Restaurang Alfama (Portugisisk) om ni är i Linköping, supergod mat och en högklassig service:smile:

 

Har nu läst ikapp lite på forumet och ser att det diskuterats flitigt och bl a om digitala produkter och kablar, och det med olika uppfattningar vilket såklart inte är så konstigt med tanke på alla de olika förutsättningar som finns. Jag har inte för avsikt att kommentera efter mina egna åsikter i de inlägg som jag nu har läst, utan jag vill bara säga att detta forum håller en väldigt hög klass när det gäller både kunskap och erfarenheter och som oftast delges på ett ödmjukt sätt.

 

Så nu kan jag kanske börja fundera på allvar hur jag vill göra med det digitala hemma eller om jag inte ska göra något alls, förutom lite tweakande då? Det som jag kan känna är att den tekniska utvecklingen går fort eller om det är jag som inte fattat vissa saker tidigare och därför tycker att det är teknik, teknik, teknik……..?!

Men jag ska inte ge upp och jag ska försöka få till en något bättre ”egen" digital presentation än den jag har idag.

 

/byZan

 

 

 

 

 

 

 

 

Skönt att vara färdig med det digitala, satsar på att utveckla det analoga istället.🤔😎

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, figge said:

Skönt att vara färdig med det digitala, satsar på att utveckla det analoga istället.🤔😎

Skönt för dig, men tror du verkligen det? Jag kan fixa till en bugg hos dig oxå:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:
19 hours ago, HQ-Sound said:

Det är inte lätt att inse hur bra ljud vi faktiskt redan har och njuta av musiken.

:thumbsup: Jo, det är lätt att dras iväg. ”If it works, don’t fix it”…

Javisst har jag ”bra" ljud och visst skulle jag kunna leva med det livet ut, men…..!

Ja, det kan vara lätt att dras och absolut roligast när allt fungerar, men…..!

 

För egen del är jag en nyfiken person och tycker mig ha ett öppet sinne och vill gärna testa själv (när det erbjuds tillfälle) för att höra om det ”nya” ev. skulle kunna passa mig bättre.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, byZan said:

För egen del är jag en nyfiken person och tycker mig ha ett öppet sinne och vill gärna testa själv

Jag tycker jag också har ett öppet sinne men jag har också mål och när jag nått dem eller ligger nära så jobbar jag mer med detaljerna. Förr sökte jag hela tiden nytt men jag tycker jag har nått en punkt där det bara blir annorlunda snarare är bättre. Det var länge sedan jag fick vill-ha-kickar på t ex mässor eller i butiker. I somras var jag i Vimmerby och lyssnade på dyr hifi. Jag tycker inte det lät avsevärt annorlunda än hemma. Det jag reagerade på var att det var överdämpat med begränsad rymd och efterklang i musiken men det var ju rummets inverkan. Inget för mig. Hemma hos @Daniel var det en riktig höjdare. Men också i ett betydligt större rum än vad jag har. När jag sedan kom hem och spelade samma musik så lät det bra här också men lite annorlunda. 

 

Idag har jag satt upp helt andra mål för att öka min totalupplevelse kring musik. Jag förväntar mig inte några nya haksläpp via fortsätta byteskaruseller. För mig handlar numer enbart att sätta ”det där sista” och då handlar det om detaljerna, som Leif Mannerström brukar uttrycka det. Jag är heller inte särskilt intresserade av prylarna i sig men jag vill förstå lite hur de funkar och varför och därmed hitta ingångar till förbättringar. Jag har fått ovärderlig hjälp under åren från t ex @calle_jr, @Peo, @AlfaGTV, @Torkel, @eliot, @Engelholm Audio bara för att nämna några. Det har gett mig mer än en övertro på vad ny elektronik kan lösa. Rätt eller fel men det är så jag känner. Jag ställer snarare frågan ”vad är det som hindrar mig att få ut max av det jag har?” och sedan söka svaren på det. Det kan ju leda till ny elektronik och det har det också gjort ibland, t ex uppgradering och genomgång av det jag har, hysta ut datorn ur hifin och ersätta med en bra streamer. De slutsteg jag har idag från VTL är långt ifrån de jag en gång jag köpte. Samma sak med dacen. Högtalarna har varit en vända hos Dynaudio för genomgång och uppdatering av delningsfilter. Bättre pickuper, rack, akustikfix och uppföljningsmätningar. Kablarna är inte de samma heller. Jag har bytt 4 gånger, varenda en, och jag har gått från RCA till XLR osv. 
 

Det finns olika tillvägagångssätt att bedriva en hobby och begreppen ”nyfikenhet” och  ”öppet sinne” har också flera bottnar och visar sig ungefär som olika dialekter i det vi gör och det är ju det vi delar med oss av. Vi når vårt lyckorus på olika sätt. Du och jag har lite olika vägar. Tar vi en sådan som @calle_jr, som jag känner rätt så väl, så går han ordentligt på djupet för att förstå vad som händer och varför. Det är en del av hans väg till ”lyckan” s a s.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med @Bebopi hans inställning. Precis som han konstaterar är att egentligen är målet redan nått eller i vart fall en rejält bra tavelträff.

När det gäller uppgradering så handlar det mer om förfining än radikala förändringar eller lyft och en breddning i fråga om nu aktuella streamingen

.

Jag skulle vilja jämföra det med familjens gamla segelbåt i mahogny som vi filade på under min fars levnad i det oändliga. Helt i hondurasmahogny (hemska tanke) så lades lager på lager av förnissa, och glansen och djupet i lacken blev bara vackrare och vackrare för varje år. Tills den dag då den såldes till en båtbyggarelev som restaurerade den in i minsta detalj och återskapade även den något eftersatta inredningen. Men båten var egentligen i grunden densamma, men med lite nya segel, linor etc

Mitt grundsystem är egentligen helt oförändrat i vart fall de senaste 5 åren och förfining har skett med kablage, strömrening och andra tweaks. ASR:n, Ktêman, Clearaudion och MSB:n och kanske även Studern börjar få några år på nacken. Men i grunden är ljudkaraktären oförändrad eftersom högtalarna, rummet och akustiken är i princip oförändrad. Så kommer det nog förbli till det är dags att downsiza vid mindre boende.

 

Visst finns det system som tilltalat på mässor, men få som ligger i min smak. Senast jag hörde något som berörde var nog Estalon-högtalare, med någon dansk elektronik på Sthlms-mässan för några år sedan. Men även CH-Precison med Stenheim i en helt annan sammanhang fick mig att känna lite gåshud, trots att det annars representerar ett helt annat ljudideal än mitt eget. Den rena och klara och luftiga klangen andades frisk och oförstörd alpluft utan ett uns av hårdhet, som jag ibland kan uppleva i "moderna" system.

 

Men visst finns nyfikenheten kvar! Senast igår i form av en ny USB-kabel som jag ännu inte kopplat in. Men det är mer utveckling sidledes och egentligen i avsikt att höja streamingkvaliteten. Det kan tänkas det kommer ytterligare förändringar i streamingdelen men knappast i övrigt. Vi får se............

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

jag tycker man får ha i åtanke och inte glömma bort att allas våra resor är högst individuella och olika, både vad gäller hur länge de pågått och vad man har för ambitioner men även förutsättningar. det är väl jättekul om några anser att de "kommit i mål" och känner sig nöjda medans andra fortsätter att tycka det är spännande och roligt att se vad som väntar runt hörnet. jag skulle för egen del inte vilja ha det senaste året ogjort t.ex där jag tycker att jag tagit större kliv än någonsin tidigare. finns det mer att hämta? det tror jag! :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

jag tycker man får ha i åtanke och inte glömma bort att allas våra resor är högst individuella och olika, både vad gäller hur länge de pågått och vad man har för ambitioner men även förutsättningar. det är väl jättekul om några anser att de "kommit i mål" och känner sig nöjda medans andra fortsätter att tycka det är spännande och roligt att se vad som väntar runt hörnet. jag skulle för egen del inte vilja ha det senaste året ogjort t.ex där jag tycker att jag tagit större kliv än någonsin tidigare. finns det mer att hämta? det tror jag! :sunglasses:

Självklart! Seniorklubben tittar lite avundsjukt på de ungas resor. "De verkar ju ha så roligt":grin::smile: Stillastående vatten blir så småningom grumligt. Vi har väl bara försämrad hörsel att se fram emot eller darr så att man inte kan lägga på pickupen längre.:rolllaughing:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:
8 hours ago, byZan said:

För egen del är jag en nyfiken person och tycker mig ha ett öppet sinne och vill gärna testa själv

Jag tycker jag också har ett öppet sinne men jag har också mål och när jag nått dem eller ligger nära så jobbar jag mer med detaljerna. Förr sökte jag hela tiden nytt men jag tycker jag har nått en punkt där det bara blir annorlunda snarare är bättre. Det var länge sedan jag fick vill-ha-kickar på t ex mässor eller i butiker. I somras var jag i Vimmerby och lyssnade på dyr hifi. Jag tycker inte det lät avsevärt annorlunda än hemma. Det jag reagerade på var att det var överdämpat med begränsad rymd och efterklang i musiken men det var ju rummets inverkan. Inget för mig. Hemma hos @Daniel var det en riktig höjdare. Men också i ett betydligt större rum än vad jag har. När jag sedan kom hem och spelade samma musik så lät det bra här också men lite annorlunda. 

 

Idag har jag satt upp helt andra mål för att öka min totalupplevelse kring musik. Jag förväntar mig inte några nya haksläpp via fortsätta byteskaruseller. För mig handlar numer enbart att sätta ”det där sista” och då handlar det om detaljerna, som Leif Mannerström brukar uttrycka det. Jag är heller inte särskilt intresserade av prylarna i sig men jag vill förstå lite hur de funkar och varför och därmed hitta ingångar till förbättringar. Jag har fått ovärderlig hjälp under åren från t ex @calle_jr, @Peo, @AlfaGTV, @Torkel, @eliot, @Engelholm Audio bara för att nämna några. Det har gett mig mer än en övertro på vad ny elektronik kan lösa. Rätt eller fel men det är så jag känner. Jag ställer snarare frågan ”vad är det som hindrar mig att få ut max av det jag har?” och sedan söka svaren på det. Det kan ju leda till ny elektronik och det har det också gjort ibland, t ex uppgradering och genomgång av det jag har, hysta ut datorn ur hifin och ersätta med en bra streamer. De slutsteg jag har idag från VTL är långt ifrån de jag en gång jag köpte. Samma sak med dacen. Högtalarna har varit en vända hos Dynaudio för genomgång och uppdatering av delningsfilter. Bättre pickuper, rack, akustikfix och uppföljningsmätningar. Kablarna är inte de samma heller. Jag har bytt 4 gånger, varenda en, och jag har gått från RCA till XLR osv. 
 

Det finns olika tillvägagångssätt att bedriva en hobby och begreppen ”nyfikenhet” och  ”öppet sinne” har också flera bottnar och visar sig ungefär som olika dialekter i det vi gör och det är ju det vi delar med oss av. Vi når vårt lyckorus på olika sätt. Du och jag har lite olika vägar. Tar vi en sådan som @calle_jr, som jag känner rätt så väl, så går han ordentligt på djupet för att förstå vad som händer och varför. Det är en del av hans väg till ”lyckan” s a s.

 

6 hours ago, calm said:

Jag håller helt med @Bebopi hans inställning. Precis som han konstaterar är att egentligen är målet redan nått eller i vart fall en rejält bra tavelträff.

När det gäller uppgradering så handlar det mer om förfining än radikala förändringar eller lyft och en breddning i fråga om nu aktuella streamingen

.

Jag skulle vilja jämföra det med familjens gamla segelbåt i mahogny som vi filade på under min fars levnad i det oändliga. Helt i hondurasmahogny (hemska tanke) så lades lager på lager av förnissa, och glansen och djupet i lacken blev bara vackrare och vackrare för varje år. Tills den dag då den såldes till en båtbyggarelev som restaurerade den in i minsta detalj och återskapade även den något eftersatta inredningen. Men båten var egentligen i grunden densamma, men med lite nya segel, linor etc

Mitt grundsystem är egentligen helt oförändrat i vart fall de senaste 5 åren och förfining har skett med kablage, strömrening och andra tweaks. ASR:n, Ktêman, Clearaudion och MSB:n och kanske även Studern börjar få några år på nacken. Men i grunden är ljudkaraktären oförändrad eftersom högtalarna, rummet och akustiken är i princip oförändrad. Så kommer det nog förbli till det är dags att downsiza vid mindre boende.

 

Visst finns det system som tilltalat på mässor, men få som ligger i min smak. Senast jag hörde något som berörde var nog Estalon-högtalare, med någon dansk elektronik på Sthlms-mässan för några år sedan. Men även CH-Precison med Stenheim i en helt annan sammanhang fick mig att känna lite gåshud, trots att det annars representerar ett helt annat ljudideal än mitt eget. Den rena och klara och luftiga klangen andades frisk och oförstörd alpluft utan ett uns av hårdhet, som jag ibland kan uppleva i "moderna" system.

 

Men visst finns nyfikenheten kvar! Senast igår i form av en ny USB-kabel som jag ännu inte kopplat in. Men det är mer utveckling sidledes och egentligen i avsikt att höja streamingkvaliteten. Det kan tänkas det kommer ytterligare förändringar i streamingdelen men knappast i övrigt. Vi får se............

 

Calm

Inga rätt och inga fel! Måste jag kommentera ytterligare så skulle det vara att jag tycker att det är tur att vi alla är olika, f*n vad tråkigt det skulle  vara annars!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

Jag har fått ovärderlig hjälp under åren från t ex @calle_jr, @Peo, @AlfaGTV, @Torkel, @eliot, @Engelholm Audio 

Då måste jag ta och bjuda in dem alla ovan nämnda för att försöka få till det bättre med de prylar jag har:winking:

Jag har också fått ovärderlig hjälp, ingen nämnd ingen glömd och är otroligt tacksam för det. Att tro att en person skulle kunna fixa till allt själv tror jag inte på, utan tips och råd så hade man nog försökt uppfinna cykelhjulet igen? Tror att vi som är ”nyfikna" och har ett "öppet sinne" är de som vinner (ej tävling) i längden och får mycket erfarenheter att stoppa i ryggsäcken. Kanske en ryggsäck med flera olika fack men ändå samlat. Tar till en liknelse (påhittad i stunden och kanske inte relevant men hoppas på förståelse ändå) - "ungefär som NE, många ord i en bok - men dock inte alla" (tror jag?):winking:

 

Lumin-MSB-Wadax-Innous-Antipodes-APL-Taiko-dCS-LampizatOr-Aurender- m fl. är märken som verkar vara i ropet (säkert glömt några?) när det gäller sttreamingprodukter. Alla är väl mer eller mindre nischade från början på det digitala (kan ha fel)? Men om det är så så undrar jag om de är ”bättre" än de märken som har långvarig kunskap om att bygga typ försteg/förstärkare/riaa och som numera ofta har inbyggda eller separata enheter dac/streamers i sin portfolio? Jag har ingen aning men funderar dock i de banorna. Om det sedan är relevanta funderingar och/eller betyder något för slutresultatet/presentationen är ju trots allt bara subjektivt.

 

Tänker ofta på min paj i vinkällaren och hur glad jag blev att få ett så ”bra" ljud för typ en femhundring:smile: Därför kan jag undra varför jag sitter och läser om produkter för hundratusentals kronor och tro att det skulle kunna vara värt mellanskillnaden ljudmässigt, jag är nog lite korkad, fåfäng, lättlurad, okunnig etc ändå?

Hade det inte varit för pandemin så hade det bästa för mig varit att i princip sälja allt och lyssna live istället. Behållt pajen och Qobuz Spotify kontot och skaffat en allt-i-ett maskin och ett par billiga högtalare, detta i både hemma och i stuga, jag lyssnar ju ändå bara på musiken! F*n vet om jag inte ska göra det när pandemin är över?

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Tänker ofta på min paj i vinkällaren och hur glad jag blev att få ett så ”bra" ljud för typ en femhundring:smile: Därför kan jag undra varför jag sitter och läser om produkter för hundratusentals kronor och tro att det skulle kunna vara värt mellanskillnaden ljudmässigt, jag är nog lite korkad, fåfäng, lättlurad, okunnig etc ändå?

Hade det inte varit för pandemin så hade det bästa för mig varit att i princip sälja allt och lyssna live istället. Behållt pajen och Qobuz Spotify kontot och skaffat en allt-i-ett maskin och ett par billiga högtalare, detta i både hemma och i stuga, jag lyssnar ju ändå bara på musiken! F*n vet om jag inte ska göra det när pandemin är över?

 

Eller hur:24:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Men om det är så så undrar jag om de är ”bättre" än de märken som har långvarig kunskap om att bygga typ försteg/förstärkare/riaa och som numera ofta har inbyggda eller separata enheter dac/streamers i sin portfolio?

Att reflektera är alltid bra, att se olika och alternativa perspektiv. Det är många gånger utvecklande. Jag har många gånger närt tanken att sälja allt och börja om och enbart hålla fokus på vad jag tycker låter bra (om jag är så ”stark”) med så få burkar som möjligt och utan låsningar till format. Jag är helt övertygad om att jag hade klarat detta med en integrerad lösning men förmodligen hade jag fortsatt haft fullregisterhögtalare, kanske de jag redan har, och enbart en digital musikkälla. Jag har redan ca 6,000 CD (rippade) och det mesta av det jag har på vinyl finns på nätet, dock inte allt. 
 

Hade jag fått lika bra ljud som idag? Troligen inte men helt tillräckligt för en njutbar tillvaro. Är jag beredd att skrida till verket? Nej, i vart fall inte ännu. Men jag bygger upp argument och mental beredskap för den dagen… När det gäller att bygga in det digitala i förstärkare är jag lite mer tveksam. Samma sak med RIAA. Jag vill ha flexibilitet att byta den enhet som jag vill förbättra utan att behöva ”slänga ut” det jag är nöjd med. Ofta är det nog så att de flesta traditionella förstärkartillverkare köper OEM-lösningar för det digitala och omvänt för de nya digitala aktörerna(?). Men den finns undantag. Aesthetix Jim White har haft fötterna i båda lägren. VTL’s Luke Manley har inte sysslat med digitalt och avstår därför. Jag vet inte, men jag tror inte de märken som @byZan räknar upp har samma uppfattning som jag om hur det skall låta. Jag tror inte de lägger det största krutet på de analoga kretsarna i sina enheter men det är bara en spekulation. Det finns säkert undantag. 

 

Tankarna snurrar lite annorlunda som senior än i yngre dagar. Jag har gjort liknande resa med båtlivet och även bilar. Förr var det blankpolerade ”flytande husbilar” som hade stort fokus, SAAB med de största turbomotorerna med beige skinnklädsel eller kraftpaket från Audi som gällde. Idag har jag skalat ner prestandan men njuter fullt ut när jag kör. Det har jag ersatt med andra livsstilsprojekt som jag inte hade tid att göra i karriären. Få vägar är raka några längre sträckor och slutstationerna växlar i livets resa.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

 

 

Lumin-MSB-Wadax-Innous-Antipodes-APL-Taiko-dCS-LampizatOr-Aurender- m fl. är märken som verkar vara i ropet (säkert glömt några?) när det gäller sttreamingprodukter. Alla är väl mer eller mindre nischade från början på det digitala (kan ha fel)? Men om det är så så undrar jag om de är ”bättre" än de märken som har långvarig kunskap om att bygga typ försteg/förstärkare/riaa och som numera ofta har inbyggda eller separata enheter dac/streamers i sin portfolio? Jag har ingen aning men funderar dock i de banorna. Om det sedan är relevanta funderingar och/eller betyder något för slutresultatet/presentationen är ju trots allt bara subjektivt.

 

 

 

/byZan

 

 

Alltid intressanta funderingar om vad som är trend och vad är bestående över tid. Jag tror att det ibland handlar om vem som fn leder utvecklingsarbetet inom respektive "gren". Den digitala utvecklingen startade egentligen redan på 1980-talet med CD-spelaren och sedan mer övergått i streamingprodukter. Redan tidigare har det funnits separata enheter DAC:ar respektive CD-drive. Men också CD inbyggda i allt i ett "musikmaskiner". För egen del har jag mestadels kört integrerat i förstärkardelen, ibland med separata nätdelar. Det har känts naturligt att separera nätspänningen från de låga i förstärkardelen och eventuella störningar från nätet. Samma tendens verkar det fungera i digitala streamingprodukter. Men här tillkommer att hantera också störningar via det digitala nätet. Man talar om galvaniskt separerade enheter i kedjan. Det resulterar i inte bara separerade enheter av spänningsaggregat utan även switcha och klockorr t.ex. Huruvida avstånd är en kritisk faktor har jag ingen kunskap om och sannolikt kan man uppnå samma effekt via avskärmning. Men möjligen kräver detta mera utrymme i apparatlådor än vad som bjuds i integrerade enheter i kombinerade förförstärkare/DAC/streamingenhet och kanske också slutsteg i samma låda.

Men aspekten av specialisering tror jag ändå är drivande. Dagens high-end kräver nog att man blir vid sin läst. Konkurrensen är sannolikt stenhård och specialisering har nog historiskt varit en framgångsmodell.

Bilindustrin är ett talande exempel med alla underleverantörer involverade. Stötte på ett företag som specialiserat sig på att tillverka emblem till t.ex. navkapslar och ratt-märken. Högt specialiserade och nischade just på denna lilla detalj som ändå kräver så mycket kunskap för att hålla i längden.

 

Så jag är nog ändå anhängare av separata delar, vilket också möjliggör utbyte av delar istället för helhet. Även om antalet burkar ständigt ökar.

 

Vid downsize-ing blir det nog annorlunda. Enkelt och okomplicerat.

 

Calm

 

PS Såg att @Bebopsvarat medan jag skrev skall kolla om vi tänker nogorlunda lika

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bebop said:

Att reflektera är alltid bra, att se olika och alternativa perspektiv. Det är många gånger utvecklande.

Tankarna snurrar lite annorlunda som senior än i yngre dagar.

Få vägar är raka några längre sträckor och slutstationerna växlar i livets resa.

Håller med:smile:

16 minutes ago, calm said:

Alltid intressanta funderingar……...

Vete tusan om mina funderingar är så intressanta? Men skriver ändå ner de som far runt i knoppen i tid och otid:winking: Jag kanske inte alltid söker ett specifikt svar utan mer - hur tänker ni andra? Är lite trött på att läsa specar och om teknik, även om jag förstår att det är viktigt och gagnar den ljudliga presentationen i någon form.  Det jäkligaste är att jag läser ändå, tror det är någon form av intresse/nyfikenhet/kontrollbehov eller annat som får mig att göra det, kanske en bokstavskombination, jag vet inte?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, byZan said:

F*n vet om jag inte ska göra det när pandemin är över?

Jag tycker inte att det är fel att ifrågasätta sina "laster", om man nu kan kalla det för det?

 

Men det krävs oftast inte mer än att man lägger på en platta (padda, vinyl, bandkaka eller vad man nu föredrar) när man känner att man slutfört sina sysslor för dagen. Förundras över vilken glädje det ger med musiken och stampa takten lite och skaka av sig orosmoln, stress och tvivel. Känna sig lite stolt över vad man åstadkommit genom resurser, arbete och engagemang för att skapa den goa musikåtergivningen? Inge fel på en blåtandshögtalare, men det är lite "snabbmat" över det?

 

Mig ger det iaf en positiv känsla som talar om att det är en tillfredställande hobby likväl som umgänget med de trevliga mänskor man träffar och lär känna genom densamma!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...