Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

13 hours ago, Tyking said:

Hej.

 

Om jag inte minns fel så streamar du med en Lumin idag. Är den bättre än dina tidigare Aurendrar eller varför bytte du märke?

 

Mvh Tomas.

 

Det är lite äpplen och päron i det här fallet där de äldre Aurender enheterna var renodlade servrar med streamingmöjlighet där Lumin X1 i det här fallet är en nätverksspelare och streamer med integrerad DAC, volymhantering m.m.

Numera så erbjuder även Aurender flera modeller med streamer, DAC och volymkontroll där man sedan kan addera lagring internt om man vill.

 

Till detta så kan man även tillägga att Lumin och Aurender har lite olika ljudkaraktär.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Perfect sense said:

Till detta så kan man även tillägga att Lumin och Aurender har lite olika ljudkaraktär.

För båda är det ju också så att det hela tiden kommer nya firmware updates där ibland även ljudet påverkats till det bättre. Mest är det dock tekniska uppdateringar kring funktionalitet. Senast idag för Lumin (14.4). När jag köpte den var det firmware 12.0. Den senaste uppdateringen är nummer nio. Ljudminnet över tid är inte att lita på. Det blandas dessutom med vanans makt. Min upplevelse är dock att min Lumin låter bättre idag än då jag köpte den. Produkten utvecklas hela tiden.

 

Här är dagens uppdatering:

 

  • Update Spotify SDK
  • Add Leedh volume indication to Roon signal path
  • M1: New front panel graphics for analog input
  • Fixed IR remote control previous track button
  • Fixed 24-bit AIFF output to some types of USB DAC
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Perfect sense said:

Det är lite äpplen och päron…..

Kan kanske bli en smakrik fruktkompott:winking: 

Jag står i valet och kvalet om jag ska fortsätta att ha en allt-i-ett maskin eller separata enheter? Det senare för att kunna byta ut den ena eller andra om det kommer något nytt som faller i smaken. Men också fler burkar, kablar och mer att pilla med, inget jag eftersträvar, men…….? Måste räta ut frågetecknet i huvudet först innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.

53 minutes ago, Perfect sense said:

Till detta så kan man även tillägga att Lumin och Aurender har lite olika ljudkaraktär.

Så var det men vilken som lät bäst är nog mer en smaksak, själv skulle jag säga att lite av båda vore nog att föredra, precis som med äpplen och päron samt lite god ”äkta” vaniljglass eller ”äkta" vaniljsås:winking:

Är själv inte i behov av högre upplösning i systemen eller för den delen besprutade råvaror som en del äpplen och päron kan vara ibland:winking: Sedan kan man ifrågasätta vad äkta egentligen är, kanske så opåverkat som möjligt? 

 

Ju mer jag läser ju mer säker borde jag ju bli kan jag tycka, men det är precis tvärt om, jag blir osäkrare och osäkrare ju mer jag läser och om vilken väg jag ska ta. 

Visst finns det alternativa produkter som skulle få det digitala att lyfta men till vilket pris, så går tankarna också. Det vinns ju tydligen många riktigt fina apparater som på pappret är de bästa och prismässigt det bästa om priset är ett mått hur bra de är? Men de parametrarna går jag inte på, utan nu är det för mig enkelhet och en mer analog presentation som är i focus.

 

/byZan 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Försäkringsbolagets entreprenör hörde av sig idag och ska börja på fredag eller måndag med att fortsätta riva, då i ett angränsande sovrum till klädkammaren. Det verkar som om musikrummet klarat sig från både mögel och vatten, allt enligt rapporten. Om den nu stämmer så blir jag glad men man kanske hittar mer nu när de ska riva mer?

Nu har jag iaf fått lite koll och sedan är det torktiden som bestämmer hur länge detta ska pågå innan återställning av väggar och golv kan påbörjas. Jag gissar på 4-6 veckor???

Så nu kan jag förhoppningsvis börja planera för en återkomst till sweeetspot (längtar som bara den) och då med lite förändring i blickfånget när jag väl sätter mig där.:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Dålig timing att köra torkfläktar på totalt 2000W i 24/7 i 6 veckor nu när elpriset rakat i höjden.🥵 Det kan bli 6000kr i driftskostnad för bara fläktarna…… puh. Men den fakturan kanske försäkringsbolaget tar hand om?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Muffin said:

Dålig timing att köra torkfläktar på totalt 2000W i 24/7 i 6 veckor nu när elpriset rakat i höjden.🥵 Det kan bli 6000kr i driftskostnad för bara fläktarna…… puh. Men den fakturan kanske försäkringsbolaget tar hand om?

Jag tänker inte betala något alls utan kommer att ställa krav för fördyrade omkostnader och måste resor med bilen ett antal ggr fram och tillbaka mellan stuga och hem. Sedan kan man ju undra om försäkringsbolaget har någon goodwill med anledning av att vi fått vänta i 6 månader innan igångsättning?

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Tack för ditt uttömmande svar.

 

"1. börja trimma med befintlig utrustning, kablar, switch och ström är väl det som skulle vara en väg att gå

2. en ny separat dac och streamer, kablar, switch och ström är en annan väg, men en klart dyrare väg

3. vara nöjd och låta det vara som det är vore kanske den bästa vägen för plånboken men tyvärr inte för min tro på att även jag skulle kunna få det digitala att närma sig det analoga

 

Det blev ett långt svar på din fråga men bra att jag får upprepa mina funderingar."

 

Jag tycker att ett första steg som inte behöver bli så farligt dyrt och som ger bra valuta för pengarna är en hifi-switch.

 

Mvh Tomas.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tyking said:

Jag tycker att ett första steg som inte behöver bli så farligt dyrt och som ger bra valuta för pengarna är en hifi-switch.

Det är absolut med på att-göra-listan, men frågan är vilken switch som skulle passa? 

9 hours ago, Tyking said:

Utveckla gärna din uppfattning om skillnaden melllan Lumin och Aurender när det gäller ljudkaraktär?

Det vore kul då jag tror att @Perfect sense har de senaste versionerna av Aurender och senare ljudminnen i huvudet. Mina ljudminnen är gamla och inte så trovärdiga med dagens mått mätt!?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tyking said:

Utveckla gärna din uppfattning om skillnaden melllan Lumin och Aurender när det gäller ljudkaraktär?

Anmaningen är ju inte ställd till mig men jag kommenterar ändå. Jag tycker frågan är nästan omöjlig att ge ett rakt svar på. Det är ungefär som att fråga om en gul slips är vackrare än en grön. Hur det låter är i hög grad kopplat till den anläggning och rum den skall verka i på motsvarande sätt som vald slips passar in till färg/mönster på skjorta och kavaj samt hårfärg. Alla systemkombinationer har en grundklang och hur den ändras genom att byta en pryl är inte självklart.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Anmaningen är ju inte ställd till mig men jag kommenterar ändå. Jag tycker frågan är nästan omöjlig att ge ett rakt svar på. Det är ungefär som att fråga om en gul slips är vackrare än en grön. Hur det låter är i hög grad kopplat till den anläggning och rum den skall verka i på motsvarande sätt som vald slips passar in till färg/mönster på skjorta och kavaj samt hårfärg. Alla systemkombinationer har en grundklang och hur den ändras genom att byta en pryl är inte självklart.

Såklart!:smile:

Men jag tror ändå att jag skulle kunna läsa mellan raderna om hur Marcus upplever dessa produkters likheter och/eller olikheter.  Men visst kan man väl få någon typ av hint av någons uppfattning kring en produkt via en nästan omöjlig fråga? Intressant eller ointressant är upp till läsaren tycker jag.

 

Jag skulle säga att min Aurender W20 lät lite mörkare, intimare och med bra upplösning, inget som stack ut. Lumin S1 och X1 låter lite mer av allt men inte lika intimt. Detta var min enkla förklaring av det jag hört i mitt rum och genom mina öron.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, byZan said:

Det är absolut med på att-göra-listan, men frågan är vilken switch som skulle passa? 

 

/byZan

 

Som så ofta så är ju en test av nya komponenter i ens egna system nästan ett måste innan köp. Jag skulle testa dels en etherREGEN samt en Innous PhoenixNET. Två olika prisnivåer (åtminstone om man inte pimpar etherREGEN förstås 😊) Enligt mitt tycke så är det två bra alternativ. Bägge är från grunden utvecklade att vara en komponent i en HiFi-anläggning. Givetvis finns det fler kompetenta alternativ som andra medlemmar har mer erfarenhet av.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Shamrock said:

Jag skulle testa dels en etherREGEN samt en Innous PhoenixNET.

Det finns ju fler SOtM m. fl……?

 

Nu är jag villrådig igen, det digitala är inte min grej!

Problemet eller funderingarna jag har är jag vet inte vad de gör ljudmässigt, vill inte att det ska bli för bra digitalt utan mer analogt om ni förstår hur jag menar?

Om vi bara tar de tre exempel ovan till att börja med så undrar jag vad som skiljer dessa märken åt? Som jag förstår så går de att få i lite olika utföranden/konfigurationer eller är jag ute och :outdoor:

eteherREGEN………………....?

Innous PhoenixNET…………?

SotM…………………………..….?

Annan…………………………….?

Vi förutsätter att alla får bra ström från någon väg än en väggbula, att den enbart ska försörja HiFi och om annat i nätverket ska kopplas så sker det via en annan switch, typ Netgear 108 som jag har nu. Antar också att en kabel av bättre kvalitet måste ersätta en vanlig Cat5 från switch och då undrar jag ju vilken som passar just mig?

Känner att jag ”kan ta mig råd" om allt gör det så mycket bättre än dagens uppställning. 

 

Fy f*n vilka ev. beslut jag står inför:winking::schild_help:

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, byZan said:

Vi förutsätter att alla får bra ström från någon väg än en väggbula, att den enbart ska försörja HiFi och om annat i nätverket ska kopplas så sker det via en annan switch, typ Netgear 108 som jag har nu.

Mitt förslag är att gå på en Innous PhoenixNET så har du en fin inbyggd nätdel och slipper fundera så mycket mer på hifi-switchar:)

Jag har en eteherREGEN som jag gillar och kör fiber till den, men då behövs en bättre nätdel än den medföljande och så har man plötsligt två lådor bara till switchen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Mitt förslag är att gå på en Innous PhoenixNET så har du en fin inbyggd nätdel och slipper fundera så mycket mer på hifi-switchar:)

Jag har en eteherREGEN som jag gillar och kör fiber till den, men då behövs en bättre nätdel än den medföljande och så har man plötsligt två lådor bara till switchen.

Jag förstår och tack för tips och ytterligare en dimension att beakta:smile:

Eftersom jag idag har en Nucleus som behöver (fin-) ström också så måste jag ju ha någon typ där jag skulle kunna koppla in båda två om jag nu ska ha min Nucleus kvar, tankevurpa eller? Sedan kanske det är mer som ska in i framtiden, men det får väl bli ett framtida problem då?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, byZan said:

Fy f*n vilka ev. beslut jag står inför:winking::schild_help:

 

Jag tror det går att städa och göra om lite bland alla prylar utan att det behöver kännas som att det blir fler burkar, flera "riktiga" lådor men mindre "små pryttlar" kan ge ett renare, mer gediget och städat intryck. Ungefär som min frisör frågade en gång om jag ville att håret skulle vara kort eller om det bara skulle se kort ut. hon var världens bästa men sen flyttade hon till London så nu har jag slutat klippa mig... :shrugging:

 

Kanske behöver du bestämma dig för nåt av de olika alternativen du funderade över häromdan. OM du funderar på en separat streamer/DAC så ska du inte börja med switch, PSU's och kablar osv nu utan se till att få grundbultarna på plats först då det kan tänkas att behovet av det ena eller andra försvinner. T.ex så förser ju din Entreq switch idag Nucleus med ström och switchen kommer med en vägbula. Med ett annat serverval så skulle Nucleusen eventuellt kunna elimineras och switchen bytas/plockas bort och vägbulan försvinna. Poff! Samtidigt åker TV, Apple-TV, VHS, kassettbandspelare, vinylspel... (nähe!) osv ut av bara farten! :rocket::winking:

 

Eller så sitter du nöjd med Nucleus/Lumin kombon som sagt, det blir definitivt billigare så och inte fy skam på något sätt. Meeeeeen, det kommer fortsätta gnaga inom dig... :winking: Då kan du istället byta switchen mot en Innuos PhoenixNET och köpa en PSU av mig till Nucleusen så jag kan köpa en ny som passar mig bättre... :grinsmilingeyes:

 

Finns massor med vägar att vandra....

Link to comment
Share on other sites

Var hon tvungen att fly när du såg resultatet?:winking:

 

11 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Finns massor med vägar att vandra....

Jo tack, det har t o m jag insett. Grundbulten är vinyl och R2R, det digitala ett bra alternativ men som du säger gnager lite. 

Taiko skulle kunna vara ett alternativ och en ny dac (Lampizator:winking:), dyrt men kanske ändå ”bäst"? Men allt vad strömtillbehör heter elimineras väl då?

Sitta kvar med det jag har och städa upp lite är en tanke jag inte har släppt, i a f inte än!

Sedan kommer det där som är allt emellan, om vi nu leker med tanken att kombon Taiko/Lamizator är en sk. ”värsting"

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

Var hon tvungen att fly när du såg resultatet?:winking:

 

haha, närå... det var snarare så jag funderade på att åka efter för att få klippa mig... :smile:

 

27 minutes ago, byZan said:

Taiko skulle kunna vara ett alternativ och en ny dac (Lampizator:winking:), dyrt men kanske ändå ”bäst"? Men allt vad strömtillbehör heter elimineras väl då?

Sitta kvar med det jag har och städa upp lite är en tanke jag inte har släppt, i a f inte än!

Sedan kommer det där som är allt emellan, om vi nu leker med tanken att kombon Taiko/Lamizator är en sk. ”värsting"

 

En Taiko Extreme + extern DAC skulle vara en prydlig lösning... rejäla prylar, inget krimskrams... :winking:

 

Nu skriver vi som sagt var lite om varandra i 2 trådar, så bara för att röra till det ännu mer, notera att jag skrev i min tråd "ingen switch" till ovanstående kombination. Faktum är att en del Taiko användare inte tycker att det behövs, samt att Taiko själva håller på och tar fram en eller flera nätverkslösningar. Jag skulle tro att det kommer resultera i en liknande lösning som deras fantastiska USB kort fast för Ethernet istället, som en uppgradering till Extreme.

 

Det är just det där mellansegmentet mellan Bluesound Node 2i och Taiko Extreme som är knepigt.... :grinquint:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Jag skulle tro att det kommer resultera i en liknande lösning som deras fantastiska USB kort fast för Ethernet istället, som en uppgradering till Extreme.

 

De utvecklar kortet till Extremen samtidigt som switchen.

 

Happy New Year everybody!

I would like to take this opportunity to thank all of our customers and contributors for your support over the past 3 years of the Extreme's existence. It has been an absolute pleasure dealing with all of you and your continued support have led us on a wondrous journey of discovery which has already resulted in various advances to improve the performance of our products. In this period, as most of you know, Taiko Audio has grown from a 4-man part-time operation on 300m2 of shared rented space to a 7-man full-time team operating from a 2000m2 dedicated facility. What you don't know, and of which I feel the time has now come to share, is that we have been working on no less then 17 projects for some time now of which between 9 and 12 are nearing completion and are going to be released in 2022. 3 of these you are aware of, being XDMS, a PCIe network card upgrade and accompanying switch. The others I cannot disclose at this time as some of these are currently non existing technologies for which we have received government appointed innovation grants. To indicate the scale of this R&D effort, there are now 18 engineers in various disciplines of 7 different companies working on parts of these projects alongside our own crew. None of this would have been possible without you. For me personally this is a dream come through, for which you have my eternal gratitude!
 
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Var hon tvungen att fly när du såg resultatet?:winking:

 

Jo tack, det har t o m jag insett. Grundbulten är vinyl och R2R, det digitala ett bra alternativ men som du säger gnager lite. 

Taiko skulle kunna vara ett alternativ och en ny dac (Lampizator:winking:), dyrt men kanske ändå ”bäst"? Men allt vad strömtillbehör heter elimineras väl då?

Sitta kvar med det jag har och städa upp lite är en tanke jag inte har släppt, i a f inte än!

Sedan kommer det där som är allt emellan, om vi nu leker med tanken att kombon Taiko/Lamizator är en sk. ”värsting"

 

/byZan

 

 

 

Med Taikon och Lampizatorn i huset kan du börja fundera på vad det ska stå i säljes annonsen för vinylen och R2R:winking:.

Överskriften hjälper jag dig med; FÖRÅLDRAD LJUDUTRUSTNING SÄLJES:grin:

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, byZan said:

Jag kommer kanske snart på besök så då får jag väl svar på den frågan:winking:

 

/byZan

 

23 minutes ago, Ladadar said:

Du är så välkommen!

 

vänta lite här nu... vad har du för USB kabel egentligen @Ladadar ?! :think::winking:

 

på tal om Lampisar så tackade jag idag väldigt ansvarsfullt nej till den planerade Kalifornien resan, vilket innebär att det inte blir någon premiär lyssning på Horizon... :weary: det får väl bli München 2027 eller nåt istället.

Link to comment
Share on other sites

Hänger ru'me i svängarna @P-pan:winking:

Fick en syn ”bara sådär” framför ögonen precis nu där du sitter och funderar på om tåget har gått eller om du ska hoppa på? I min värld så tror jag du lugnt sitter på perrongen och väntar på extratåget som kommer så småningom eller?:winking:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-05 at 22:35, byZan said:

Hänger ru'me i svängarna @P-pan:winking:

 I min värld så tror jag du lugnt sitter på perrongen och väntar på extratåget som kommer så småningom eller?:winking:

 

/byZan 

 

Blanda för F.. inte in mig i det här... jag kan mycket väl tänka mig att åka tåg... men bara om de dras av ånglok.

Jag har för övrigt också ett gäng underlag till annonser på G.

Tecknade mig dessutom, senast idag faktiskt... till en - lär dig spela akustiskt gitarr på riktigt... kurs.

Du ska inte tro att jag är så korkad så jag går på det här med digital-syntet-server-låter-nästan-på riktigt-musik-återgivning.

Jisses säger jag bara... har du koll på vad en hyffsad och riktig bra äkta akustisk gitarr kostar i dagsläget ?... typ ingenting egentligen.

Har dessutom span på en beggad flygel.

Tror jag kommer få en bra och naturlig återgivning om ett par år... när jag väl fått koll på hur jag ska tolka alla notblad.

 

Är du intresserad så kan jag kolla om det finns platser kvar på notblads-kursen ?

 

Eller är du fullt upptagen med "datakursen" kanske ?

 

... :closedeyes:

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

 

vänta lite här nu... vad har du för USB kabel egentligen @Ladadar ?! :think::winking:

 

på tal om Lampisar så tackade jag idag väldigt ansvarsfullt nej till den planerade Kalifornien resan, vilket innebär att det inte blir någon premiär lyssning på Horizon... :weary: det får väl bli München 2027 eller nåt istället.

USB kabeln är gammal:grinsmilingeyes: det är Sablons 2020. Jag kanske får uppgradera?:think: Tråkigt med den inställda resan, du får trösta dig med något nytt som jag efter tredje dosens biverkning, nämligen ömmande överarm.:grinsmilingeyes: Horizon kan du snart lyssna på utan att ta dig över Östersjöns horisont.:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, P-pan said:

jag kan mycket väl tänka mig att åka tåg... men bara om de dras av ånglok.

 

inom "gaming" så är det ganska vanligt med vattenkylda datorer. med lite HQPlayer DSD1024 upsampling och något avancerat krävande filter på det så kan du säkert få vattnet i dem att börja koka och så småningom ge ifrån sig den där riktigt härligt varma goa analoga känslan... :winking: tuff!, tuff!, tuff!....

 

6 hours ago, P-pan said:

Jag har för övrigt också ett gäng underlag till annonser på G.

 

naaaj, du får inte sälja GGGGryphonen redan! :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...