Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

55 minutes ago, byZan said:

Så nu undrar jag hur fan drar man fiber från dosan (inkommande) och vidare?

 

Den inkommande fibern kan du inte gå vidare med den måste ju in i din leverantörs utrustning som du har idag.

Du får dra vanlig kat6 kabel har du rör hela vägen så går det med helt vanlig vit kat6 kabel annars finns det lite tåligare kablar som man använder utomhus och i mark tex. om du känner att det behövs.

 

Du behöver inte fiber för att få "hög" hastighet vanlig kat6 kör upp till 1GBit/s betydligt längre sträckor än vad du har mellan husen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, octavia rs said:

Den inkommande fibern kan du inte gå vidare med den måste ju in i din leverantörs utrustning som du har idag.

Du får dra vanlig kat6 kabel har du rör hela vägen så går det med helt vanlig vit kat6 kabel annars finns det lite tåligare kablar som man använder utomhus och i mark tex. om du känner att det behövs.

 

Du behöver inte fiber för att få "hög" hastighet vanlig kat6 kör upp till 1GBit/s betydligt längre sträckor än vad du har mellan husen.

Ha! Precis vad jag trodde/gissade:satisfied: Tack @octavia rs för klargörande:thumbsup:

 

Det blir nog den tåligare varianten i o m att den kommer att dras i källaren och ut i mark till Attefallshuset känns säkrare med den lösningen.

Skönt, nu behöver jag inte fundera mer på detta, nu måste jag bara försöka att komma ihåg att berätta det för elektrikern när han drar elen.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, byZan said:

Det blir nog den tåligare varianten i o m att den kommer att dras i källaren och ut i mark till Attefallshuset känns säkrare med den lösningen.

 

Har du rör som går hela vägen mellan husen så att kabeln inte är "utomhus" och utsätts för solljus så går det med vilken nätverkskabel som helst men annars använder jag oftast denna ifrån Gigamedia som har ett svart hölje som man tar bort där man kommer in i en kapsling/dosa eller liknande då blir den en vanlig kabel med ett enkelt hölje som passar i vanliga kontakter och liknande.

 

Med dagens senaste brandskyddsregler när det kommer till kablar i fastigheter osv. är det inte alltid att manteln är godkänd att dra in hur långt som helst så i detta fallet avlägsnar man de yttre höljet som är svart och får då en kabel som man kan gå vidare med inne i fastigheten.

 

Sen är det oftast så att även om kabeln är godkänd för utomhus bruk så är de inte säkert att man får gräva ner den direkt i mark utan den ska ligga i rör det är tillverkaren som "bestämmer" hur man får förlägga den.

 

 

 

4902052p.jpg

 

 

"Oskärmad nätverkskabel kat 6 U/UTP med kryss för inom och utomhusbruk, AWG 23. Kabeln är svart och tål UV-ljus och vatten. Den har en inre halogenfri mantel och en yttermantel av PE. Vid förläggning i mark skall kabeln skyddas av rör. Vid inomhusförläggning längre än 5m ska yttermanteln avlägsnas för att kabeln inte skall sprida brand. Detta görs enkelt med en inbäddad rivtråd."

 

Link to comment
Share on other sites

Tackar för utomordentlig redogörelse för hur jag ska gå vidare, tack-tack:thumbsup:

 

Kabeln ska klamras i källare i ca 15-20m beroende hur man drar den på bästa sett, därefter kommer den att gå genom yttervägg tillsammans med det andra men i ett eget rör. ligger frostfritt i ca 2-3m, sedan in i rör genom betongplatta ca 4-5m upp i skåp vid el-central. Så blir det ungefär och då skalas den föreslagna kabel först 15-20m, oskalad i 3-4m och skalad sista biten från golv upp i skåp vid el-centralen, har jag förstått rätt då?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, octavia rs said:

Men som sagt har du en elektriker som ska fixa det så löser de säkert det på bäst sätt :)

Ingen aning om han kan detta men nu har jag ett underlag för att säga hur jag vill ha det och det från säkra källor om han skulle undra:satisfied:

 

Nu är det inte aktuellt förrän om några månader men bra att jag redan nu har klart för mig hur det ska vara, så ett ? är uträtat vilket känns bra.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd som heter - "Vad lyssnar du på just nu?” och den gillas då jag har fått många tips genom den.

 

Alldeles nyss lyssnade på Nat King Cole - vilken skön röst, vilka musiker han hade omkring sig, texterna är väl som oftast ganska ”vanliga”? Så vad lyssnade jag på? Det började med att jag lyssnade på rösten och texterna, sedan blev fokus på musiken och då några enskilda musiker, sedan övergick lyssnandet till hur själva inspelning lät. Där och då så kom tankarna - vad lyssnar du på och hur lyssnar jag? Som helhet och så som jag oftast lyssnar så satt jag och njöt för fullt, låter kanon!  När jag lyssnade på texterna med musiken som mer bakgrundsmusik så var det inte alls lika njutbart, lite töntigt/förutsägbart ibland kan jag tycka. Inser att upplevelsen av detta med att lyssna på musik är beroende på hur jag lyssnar eller om det kanske har med fokus att göra? Försökt att tänka tillbaka i tiden och kom fram till (med viss osäkerhet) att jag i tidig ålder lyssnade på texter (svenska) och med stigande ålder blev det på takt (trummor) - gitarriff - röster - klang - inspelning och nästan alltid på texterna. Hade en period i livet som de flesta säkert har haft - rebellisk och ifrågasättande? Då blev de politiskt protesterande texterna i fokus. Så idag skulle jag absolut beskriva mig som en "all-lyssnare”, tycker helt enkelt att jag ska ge alla en chans att uttrycka sig. Så med detta sagt så lyssnar jag på ”allt” även om en det inte är ”allt”, men allt som berör på något sätt är för mig njutbart, fast då i olika sinnestillstånd skulle jag säga.

 

Lite funderingar skrevs ner bara sådär, lika bra att få dessa på pränt tänkte jag. I morgon är en ny dag och kanske med andra tankar kring mitt lyssnade och hobby?

 

Ha en trevlig lördag, själv blir det julbord med italienska inslag i kväll vilket ska bli spännande!

 

Lyssna väl och på det som berör, allt annat är bortkastad tid, eller? Mmm, det finns saker att fundera på/över!

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har egentligen aldrig funderat på hur/vad jag lyssnar på.

Men när jag nu lite snabbt rannsakar mig själv så är slutsatsen att jag i stort sett aldrig lyssnar till texten. Textens innebörd har ingen betydelse för min upplevelse. Jag lyssnar dock väldigt mycket på musik som bygger på röster. För mig blir rösten ett instrument och en del av musiken.

Jag lyssnar nog till melodi och rytm som kan förmedla en känsla.

 

Hmmm, kanske därför jag inte gillar musikal? Min hjärna klarar inte att processa två saker samtidigt. Text som har betydelse måste läsas för att jag skall ta in det. Musik intas med öppet sinne utan att analyseras, det får påverka mig i sin enklast och naturligast form.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-11 at 09:10, byZan said:

julbord med italienska inslag

Ett bitvis traditionellt julbord, sill, janssons frestelse, men sedan var det annorlunda även om det var lax i olika former men med italienska inslag av smaksättare. Skinkor av olika slag, bläckfisks carpaccio m m ett för mig annorlunda julbord men förbaskat gott och jag har kvar längtan till det traditionella svenska julbordet, vilket är just tradition och väl så gott.

 

Igår då vi kom tillbaka till stugan och jag fick sitta en stund i sweetspot och lyssna på musik så kom funderingar på digital elektronik som har passerat revy, vad och varför de ens har funnits i systemen? Rannsakning av mig själv helt enkelt. Nu blir det jobbigt……erkänna sin fåfänga, okunskap, slöseri etc.

 

För att inte gå in på detaljnivå och inte med hänsyn på den tekniska utvecklingen så skulle jag påstå att det inte alltid har varit bara öronen som fått bestämma. Dyrt är bäst, lysande recensioner, analyser av andra, estetiskt tilltalande, fåfänga o s v, alla fel har jag gjort och kommer säkert att göra, om än i mindre omfattning hoppas jag, så analyserar jag resan i den digitala delen som jag har gjort. Visst har det låtit och fungerat bra, riktigt bra men ändå inte. Det analoga har aldrig varit i närheten av att känna sig hotat och det oavsett de olika ”förstärkerier" som passerat genom åren. 

 

Digital uppspelning och med den snabba tekniska utveckling som ständigt pågår är inge lätt uppgift för mig att reda ut och inte heller ett måste men ändå något som jag velat försöka mig på att göra. Läser mycket om det digitala och förstår inte mycket av det tekniska utan får gå på de ”(öd-)mjuka” värderingarna från de som kan eller tror sig kunna mer än vad jag själv kan. Inte kan jag testa allt som låter bra i andras öron, sådant som är "bang for the buck”, då kommer jag nog aldrig i mål. Bygga själv med komponenter som ”värstingarna" använder för att komma ner i kostnad kan jag inte heller, be någon som kan bygga kan också bli fel och ett evighetsprojekt med byte av komponenter om det som byggts inte gillas. 

Nucleus låter illa i jämförelse med xxx, en egen byggd server är en 1/5 av priset och låter bättre, en hyfsad dac och en super bra streamer är rätt väg att gå, byt till bättre kablar och ström och du behöver inte fundera mer för det digitala är bara ettor och nollor osv osv osv……..!

Hur fan ska jag tolka allt som skrivs? Jag kan inte och jag inser att det får bli öron och magkänsla som får styra som tidigare men med mer erfarenhet kring skillnader mellan det analoga och digitala låtit genom åren hemma hos mig. Sedan blir jag lite förbaskad/irriterad på mig själv då jag inte bara kan sitta nöjd, för så illa låter det inte! 

Men nu kan jag inte sluta att försöka få till det och det kanske är den förbannade fåfängan som vinner eller så är det öron och hjärta, kanske både ock?

 

Skriver säkert om framtida funderingar kring detta och då är kanske risken att det kan bli helt annorlunda, så ”osäker" är jag i valet om det digitala! Vet inte om mina funderingar är intressanta för andra men måste skriva ner de och varför inte här, måste ju inte heller läsas!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, byZan said:

Hur fan ska jag tolka allt som skrivs?

Med en rejäl skopa salt! ;) Även jag tycker det är förvirrande och osäker mark att trampa, och då betraktar jag mig själv som "gammal i gården" när det gäller filuppspelning.

 

Jag tolkar det som att det är en vinylspelare på gång till stugan? 😜

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, byZan said:

Men nu kan jag inte sluta att försöka få till det och det kanske är den förbannade fåfängan som vinner eller så är det öron och hjärta, kanske både ock?

 

att läsa om vad andra håller på med på forum är en bra garanti för att få egen huvudbry och sätta igång funderingar... :winking:

 

det här med att lyssna på texter har jag kommit till insikten om att jag INTE gör längre... förr tyckte jag det var en viktig del dock, jag läste väldigt mycket texter och tog till mig vad som sjöngs för något, när jag började lära mig engelska på mellanstadiet så försökte jag direkt översätta texter för att förstå vad de handlade om. Idag lyssnar jag nog mer på helheten och hur det låter tror jag. Min fru brukar säga att jag får inte spela den och den låten, de är för sorgsamma eller hemska och jag förstår ingenting, de är ju vackra? Hon lyssnar alltid på texterna på ett annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, AlfaGTV said:

Med en rejäl skopa salt! ;) Även jag tycker det är förvirrande och osäker mark att trampa, och då betraktar jag mig själv som "gammal i gården" när det gäller filuppspelning.

 

Jag tolkar det som att det är en vinylspelare på gång till stugan? 😜

Jag tolkar alla texter/recensioner med skepsis från början men kan efter att ha lyssnat/testa själv bilda mig en uppfattning om vad jag tyckte om det skrivna. Men ibland så köper jag lite på ren chansning, nja inte riktigt, men har jag fått indikationer på vad som jag tror skulle passa mig och mitt system av personer jag har förtroende för eller som har ett ljudideal som jag kan så blir det oftast bra ändå.

@AlfaGTV skriver att även han trampar på osäker mark så förstår alla mitt dilemma i den digitala världen. Men lite skönt att läsa att även insatta har liknande funderingar som jag har.

Vinyl i stugan är ett passerat stadie om jag inte bosätter mig här och det är inte aktuellt än iaf. Men tanken på R2R har funnits, men då skulle jag börja kopiera de band jag har hemma och den tiden och de kostnader det medför är jag inte villig att ta.

 

Nä det digitala duger mer än gått även om jag tror att det skulle kunna snäppas upp och få det än bättre även här i stugan.

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

att läsa om vad andra håller på med på forum är en bra garanti för att få egen huvudbry och sätta igång funderingar... :winking:

Ja så sant som sagt! Men med det fyller man också på med mycket som man kan stoppa i ryggsäcken vilket ju också kan vara värdefullt?

 

När det gäller hur man lyssnar så är jag nog som många andra eller kanske t o m de flesta; lyssnar på helheten! Men ibland kan det faktiskt vara mer intressant på vad som sjungs för min del.

 

/byZan 

 

Link to comment
Share on other sites

Idag så ska försäkringsbolaget entreprenör ringa och boka en tid för att se vad de behöver göra, mitt ärende hade ramlat mellan stolarna…….visst!

Då undrar man ju vart min mejl har tagit vägen? Jaja det är inte så mycket jag kan göra i dagsläget när det gäller själva skadan, bara att avvakta svar på åtgärd och hur mycket som behöver rivas och få en tidsplan?

 

Jag har inte suttit sysslolös utan googlat och funderat lite hit och dit, högt och lågt på hur jag ska ta mig vidare med det digitala hemmavid. Ingen ide att köpa något ännu men bra att stå i startgroparna när detta med vattenskadan är klart. Jag har kollat och läst på om dedikerade streamers, bättre strömprodukter och även lite kablar har kollats. Nu kan jag inte påstå att jag har blivit så mycket klokare utan snarare mer förvirrad än tidigare, Hur fan ska jag förstå hur allt påverkas beroende på ……?

Jag vet inte ens vad en dyrare pryl skulle ge i form av ett mer organiskt ljud mot en billigare. Vet att en del av er sitter med både dyrare och billigare prylar än de jag har, jag vet också hur många av dessa låter och det får jag gråare (om det nu går eftersom jag är vithårig) hår av. Tycker ”alltid" att det låter bra hos andra och många ggr också bättre när jag sitter där och lyssnar. När jag sedan kommer hem och lyssnar så tycker jag att det låter jäkligt bra också. Fullt medveten om att man inte kan jämföra äpplen med päron men trots det så blir jag konfunderad och tänker att - annorlunda kan låta jäkligt bra det också!

 

Jag vet faktiskt inte vilken fot jag ska stå på? Vad är alternativen?

En musikserver och en dedikerad dac, strunta i Nucleus’en? Vad innebär det för mig?

Hur ska jag veta vilken typ av strömprodukt jag ska ha när jag inte ens vad som kommer att kopplas in, antal utgående och alternativa volt?

Ha kvar allt och fixa ström, switch och kablar? Kanske är den enklaste vägen att gå, men den bästa?

En annan dac/streamer som är sååååå mycket bättre, samt hifi-switch och kabel? Låter dyrt?

Acceptera hur det låter idag och sitta nöjd? Skulle absolut fungera för det låter riktigt bra, men? Kan den lilla djävulen på axeln acceptera det?

Hur mycket är jag villig att spendera för att stilla min nyfikenhet och blir investeringen värd sin vikt i guld? De sista procenten är alltid de dyraste sägs det och jag kan hålla i stort om det, men blir jag gladare för dessa?

Skulle jag kunna mecka själv så tror jag att jag skulle komma billigare undan och även kunna testa sig fram utan att plånboken blir tom, klart avundsjuk på er som kan och kan läsa sig till vad typ ett chip, en siffra upp eller ner på en elpryl etc gör för ljudet. Gillar plug’n play och inser att det är något jag får betala för och får göra det om jag måste utveckla det digitala. Den tekniska utvecklingen går så förbaskat fort också, jag som knappt ens har hunnit hitta on-knappen, typ!

 

Jobbig situation jag har försatt mig i men också liiiiiiite rolig!

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du lovar att man får höra mer än tre låtar nästa gång så kommer jag gärna tillbaka? ;) :D 

Då kan jag ta med mig en eller två streamers och en eller två separata DAC'ar. Då kan du själv avgöra om du tycker det är ett steg framåt, sidledes eller bakåt! Det kostar bara lite tid och en kopp hyfsat kaffe!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Om du lovar att man får höra mer än tre låtar nästa gång så kommer jag gärna tillbaka? ;) :D 

Då kan jag ta med mig en eller två streamers och en eller två separata DAC'ar. Då kan du själv avgöra om du tycker det är ett steg framåt, sidledes eller bakåt! Det kostar bara lite tid och en kopp hyfsat kaffe!

Jag kan lova och du får lyssna till vad du vill och hur mycket du vill, men jag kan inte lova att prylarna håller för den ljudnivå du vill lyssna på:winking:

 

Du är så välkommen och jag hör av mig när jag vet mer om vattenskadan. Kanske tar hem finbryggaren från stugan eller så tar vi en tur dit också? Vinkällare och säng finns, även så en liten stereo att lyssna på, nä, två numera:satisfied:

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

I veckan kom den tredje firman och mätte fukt etc? Va f*n är problemet undrar jag. Är det försäkringsbolaget som försöker hitta den billigaste lösningen för återställandet eller är det brist på hantverkare? De kanske inte litar på sina upphandlade entreprenörer? Jag undrar?

Jag har fsjälv ull koll på vad som behöver göras men tydligen inte de vilket verkar konstigt då det borde vara vardagsmat för dem. Skulle med mina kontakter kunna börja direkt men får inte för försäkringsbolaget vilket jag iofs kan förstå, men snart 6 månader utan att det i princip inte hänt ett dugg, förutom att det har blivit värre än om de tagit tag i saken på direkten, kostnaderna blir ju större för deras del och jag som kund blir igen glad kund, bad will?!

 

Nu sitter jag inte i sjön och vill inte låta gnällig, men jag är så sugen på att komma vidare med tankarna om att göra om lite i rummet. Jag har t o m lagt ut lite krokar om att försöka hitta en annan digital lösning, annorlunda iaf! Om det blir bättre vet jag inte men jag skulle slippa lite av problemet med ström till de prylar med väggbulor. Mindre med småprylar och kablar kan vara en bit på vägen och riktig ström via P20 istället, funderar så det knakar?

 

Nä nu blir det en kopp kaffe till!

 

/byZan

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

God fortsättning och gott slut!

 

Nu ensamma igen efter att ha haft några barn och barnbarn i dagarna tre i stugan, trevligt men intensivt!

 

Nu i em ska jag försöka att byta säkringen i Absolaren!? Det blir en Purple och har inga förväntningar alls utan detta görs av ren nyfikenhet och för att fylla ryggsäcken med (egen erfarenhet).

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ladadar said:

Det finns risk för att det kommer att bli fler.:winking:

Omöjligt! Det finns bara plats för en:winking:

 

Den sitter på plats och lyssning direkt så lät basen typ; skit, blytung och bumlig, några minuter senare lite bättre. Ska jag verkligen behöva sitta och vänta i 200-300 timmar innan den är inspelad så som det står på lilla lappen jag fick med? Låter sjukt att det ska ta sådan tid för en säkring och jag undrar om jag verkligen kommer att höra skillnad på typ 10 timmar eller 300 timmar? Skeptisk fortfarande och svårt att redan nu höra några skillnader i övrigt, men jag får ge säkringen lite tid att ”sätta sig” innan jag kan uttala mig om den verkligen gör skillnad? Oavsett så är det lite roligt att få testa något som jag aldrig prövat tidigare. 

 

Mina söner som hade paketet med sig på juldagen frågade vad det var i paketet - en ny säkring till Absolaren svarade jag och de tittade på varandra och skakade på huvudet - du är bara för mycket sa de och skrattade.

 

/byZan 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått 2 dygn sedan säkringen byttes ut. Att jämföra säkringar mot varandra kände jag tidigare som nörderi, löjligt och troligtvis också omöjligt! Jag tar absolut tillbaka det sista, något har hänt men kan inte sätt fingret på det, iallafall inte nu, inte sedan heller kanske? Det ringde en polare och önskade oss ett gott nytt år och frågade vad jag gjort - jag sa inte att jag suttit och jämfört en säkring och ska göra det 200-300 timmar till, han hade då absolut sagt nörderi och löjligt. Jag ger trots risken att bli kallad nörd, löjlig, idiot bland icke hifi-polare en chans och om det bland mina hifi-polare som tycker lika som han så bjuder jag på det, men med ett tillägg; vågar ni testa?:winking:

Jag vågade testa och hoppas att jag kan bena ut vad jag tycker om detta senare, men svaret så som jag tycker redan nu är - det låter minst lika bra som tidigare och visst kan en säkring göra skillnad, men fråga mig inte hur eller varför, det är en liten skillnad, punkt slut!

Jag ska i ärlighetens namn även medge att jag inte med säkerhet kommer ihåg hur det lät med den tidigare säkringen heller, jag får gå på känslan jag får vid lyssning eller att mina hjärna redan är påverkad av att jag nu vet att det sitter en ny säkring i Absolaren och att jag gillar det jag hör, skitsamma vilket, den blir kvar.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Jag har haft både S10 och W20 i min ägo och gillade både ljud och handhavande:smile: Såldes för ett bättre vetande, trodde jag:blush:

 

/byZan

Hej.

 

Om jag inte minns fel så streamar du med en Lumin idag. Är den bättre än dina tidigare Aurendrar eller varför bytte du märke?

 

Mvh Tomas.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-30 at 11:44, byZan said:

Att jämföra säkringar mot varandra

Haru' blåst en säkring, grabben? :D 

 

Jag har en SR Orange i min Aries, men jag inte alls säker att jag kan höra ngn skillnad. Nu är det väl iofs helt olika komponenter, men jag är samtidigt lite tveksam till att pilla med elsäkerhetsprylar... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tyking said:

Om jag inte minns fel så streamar du med en Lumin idag. Är den bättre än dina tidigare Aurendrar eller varför bytte du märke?

Som en ”dummie" tyckte jag att det var krångligt att lägga in låtar på Aurender och sedan fick jag en idé och köpte en Vivaldi stack som iofs lät mycket bättre men med tiden så blev det för mycket pillande med den. Tror man ska vara en riktig hacker och intresserad av att verkligen gilla tekniken och alla möjligheter som fanns att trimma den till 100%. Så jag testande en Lumin i stugan och plug’n play blev lite av en räddning, den lät riktigt bra och passade mig perfekt. Den gjorde så att valet att sälja Vivaldi och köpa en Lumin X1 blev lätt. Med X1 inkopplad i hemmet så tyckte jag att den i princip lät nästan lika bra och absolut bättre i vissa fall. Kanske berodde det på inspelningarna i många fall och definitivt för min ovilja/okunskap om det digitala, men från NAS så lät den så pass bra att beslutet om att sälja skulle lösgöra lite pengar för framtida köp och tanken på färre burkar kunde bli verklighet. 

Jag kommer inte ihåg hur Aurender S10 och W20 lät mer än att W20 var ett snäpp upp och kanske var det batteridriften som var skillnaden? I övrigt ljudmässigt så lät de riktigt bra och skulle säkert med lite kabelbyten etc kunna låta än bättre, vad vet jag, testade inte ens!

 

Att jag nu funderar på att utveckla det digitala är för att det hänt en del, jag tror också att jag har lärt mig mer och att jag vill närma mig det ”analoga” som jag nästintill tycker presterar på toppnivå i mina öron och i mitt rum. Ju mer jag läser om streaming ju mer osäker blir jag på vilken väg jag ska ta och om jag tycker att det är värt det? Det låter absolut bra i både stuga och hem men…….jag vet att det skulle kunna låta bättre och definitivt närmare det analoga om jag bara kunde bestämma mig för hur jag ska ta mig dit? I stugan är det inga problem, där tycker jag att det duger väl så bra med befintlig utrustning, kan där inte ens jämföra mot någon analog källa, vilket kanske är tur?

1. börja trimma med befintlig utrustning, kablar, switch och ström är väl det som skulle vara en väg att gå

2. en ny separat dac och streamer, kablar, switch och ström är en annan väg, men en klart dyrare väg

3. vara nöjd och låta det vara som det är vore kanske den bästa vägen för plånboken men tyvärr inte för min tro på att även jag skulle kunna få det digitala att närma sig det analoga

 

Det blev ett långt svar på din fråga men bra att jag får upprepa mina funderingar.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Haru' blåst en säkring, grabben? :D 

 

Jag har en SR Orange i min Aries, men jag inte alls säker att jag kan höra ngn skillnad. Nu är det väl iofs helt olika komponenter, men jag är samtidigt lite tveksam till att pilla med elsäkerhetsprylar... :unsure:

Jag kanske är blåst, men att jämföra en SR Orange mot SR Purple är inte rättvist:winking: Du får så mycket mer av allt om du kör Purple:winking::winking:

 

Pilla med el är inga problem - kan @octavia rs så kan jag:winking: Ett byte av säkring är väl inga problem, däremot så måste det bli rätt sort och där fick jag hjälp av @VoicesInMyHead som hade kollat med både Absolare och SR att det inte skulle vara några problem, så då kände jag mig trygg att testa.

 

Skämt åsido så tycker jag att det nästintill är omöjligt att jämföra säkringar, men nog inbillar jag mig att det blivit någon typ av skillnad men vet egentligen riktigt vad. Kanske alla parametrar skulle kunnat ha blivit ett snäpp bättre och att jag därför har svårt att säga vad som blev bättre? Eller att investeringen på ca 2000kr måste rättfärdigas med att tycka positivt om det som kommer ut ur högtalarna? Att något nu har hänt efter ett antal timmar är jag beredd att svara ja på, men vad vet jag inte riktigt, om det var värt 2000kr så svarar jag ja även på den frågan, jag har väl aldrig haft fel eller gjort fel någonsin:winking::blush:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen tvekan om att du tassar fram med ödmjukhet inför din upplevelse iaf! :D Och det viktigaste är väl fortfarande, "låter det bra, är det bra!!"

Jag tycker nog det mest intressanta är om man upplever någon skillnad vid byte tillbaka sedan?

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tycker nog det mest intressanta är om man upplever någon skillnad vid byte tillbaka sedan?

Du, att vara nere på golvet och krypa är inget jag längtar till, så jag förblir sittandes i fåtöljen och låter mig hänföras av musiken och tänka att jag nu gjort något som jag absolut aldrig tidigare skulle trott mig kunna övertalas till att göra. Gjort är gjort och jag känner mig nöjd:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...