Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg

byZan
 Share

Recommended Posts

"Sicken jävla smäll” - Nu är det slut med sprängningar för denna vecka och allt verkar ha gått bra och fortsättning må-ti nästa vecka. Så nu kan jag koppla av och förhoppningsvis koncentrera mig på det jag vill. 

Jag ska i ärlighetens namn berätta att inspirationen till kommande projekt om bänk och akustik delvis kommer från @Daniel vilket är godkänt av honom. Fan nu vill jag hem och bygga och fixa för snart kommer slutsteget oxå, hmm! Det kör ihop sig med kommande bridgevecka också, varför sker allt roligt på samma gång kan jag undra? 

/byZan

6 minutes ago, HQ-Sound said:

Att borra och använda kemisk "dynamit" hade kanske varit mindre nervöst. :think:

Då hade det nog tagit längre tid kanske?

Sprängaren själv tyckte att det var lugnt och värdena var långt under det tillåtna, det var tydligen bara jag som tyckte det var ”jävla smäll” men så har jag känsliga öron också:winking:

/byZan

Just now, calle_jr said:

Är det åt er de spränger eller åt en granne?

Attefallare till ungdomarna så jag slipper alla barnbarn:winking:

Blir det bra nog så kanske jag flyttar? Nä, ingenstans att ha stereon så det går bort så länge hörseln är hyfsat okej iaf:winking:

/byZan

Med bl a lite insider information så vet jag att det händer lite allt möjligt i stugorna runtom vårt avlånga land och det är väl typiskt för årstiden. Är ju själv i att fixa lite hemma även om det inte är ny elektronik som ska in utan mer för akustik och det estetiska.

Skulle det inte ha varit den obligatoriska bridgeveckan som börjar idag så hade jag farit runt och lyssnat lite, men nu är det fokus på bridge, god mat och dryck som gäller i 4 dagar. Ingen av mina bridgekompisar som nu är påväg mot stugan är finlyssnare och alla tycker att jag inte är klok som lägger pengarna på en stereo eller två eller tre, undrar om de verkligen är kompisar? Jag har planerat en session i kväll i vinkällaren där de ska få finkaffe och avec efter middagen och givetvis lite bakgrundsmusik med lite rökig jazz, får se om de ändå inte tycker att det är lite mysigt med välljudande musik ändå och att de har förståelse för min allra första och största hobby?

Nä nu blir det en fika och snack med sprängare och grävmaskinist så jag får koll på tider för sprängning etc, de e mycket nu!

/byZan 

18 minutes ago, VoicesInMyHead said:

ja, det funderas så det knakar på en del håll.... svåra beslut, vad vill man egentligen, vad kan man egentligen göra, vad är rimligt? bör man alltid sträva liiite högre?

Det är kanske frågor som dyker/dykt upp emellanåt genom åren, men avtagande med stigande ålder för egen del. Men det finns saker som lockar där ute och kanske är det så att man aldrig blir klar om man inte slutar helt?

25 minutes ago, VoicesInMyHead said:

bridge altså? är det så man kan finansiera sina galna hifiköp kanske? :think:

Vi spelar för äran och träffas regelbundet 1-2 gg/v mellan september - april, sedan några sammanhängande dagar i stugan på hösten och på våren.

I princip en återkommande enkel meny a'la husman med en Boeuf Bourguignon i kväll.

I morgon till lunch serveras det bacon, ägg och stekt potatis, middag Torskrygg som tillagas lite olika varje gång.

Lunch i övermorgon består av sill i flera olika varianter, middag en köttbit och råstekt potatis. Till detta serveras det drycker som såklart hör till och som passar oss alla. Sedan är det finkaffe numera mellan måltiderna ( jo öl också), vanligt kaffe duger tydligen inte längre sedan de fick smak på espresso, latte via min bryggare?

Sista dagen och efter den sista given runt kl 11-12 avslutas med en lunch på ev rester eller typ fil, ägg eller mackor, eftermiddagen för egen del blir i sweetspot sovandes, helt slut och proppmätt.

/byZan

25 minutes ago, byZan said:

I princip en återkommande enkel meny a'la husman med en Boeuf Bourguignon i kväll.

I morgon till lunch serveras det bacon, ägg och stekt potatis, middag Torskrygg som tillagas lite olika varje gång.

Lunch i övermorgon består av sill i flera olika varianter, middag en köttbit och råstekt potatis. Till detta serveras det drycker som såklart hör till och som passar oss alla. Sedan är det finkaffe numera mellan måltiderna ( jo öl också), vanligt kaffe duger tydligen inte längre sedan de fick smak på espresso, latte via min bryggare?

Sista dagen och efter den sista given runt kl 11-12 avslutas med en lunch på ev rester eller typ fil, ägg eller mackor, eftermiddagen för egen del blir i sweetspot sovandes, helt slut och proppmätt.

det låter som att ni kommer få det supertrevligt.... :smile:

4 hours ago, byZan said:

Med bl a lite insider information så vet jag att det händer lite allt möjligt i stugorna runtom vårt avlånga land och det är väl typiskt för årstiden. Är ju själv i att fixa lite hemma även om det inte är ny elektronik som ska in utan mer för akustik och det estetiska.

Skulle det inte ha varit den obligatoriska bridgeveckan som börjar idag så hade jag farit runt och lyssnat lite, men nu är det fokus på bridge, god mat och dryck som gäller i 4 dagar. Ingen av mina bridgekompisar som nu är påväg mot stugan är finlyssnare och alla tycker att jag inte är klok som lägger pengarna på en stereo eller två eller tre, undrar om de verkligen är kompisar? Jag har planerat en session i kväll i vinkällaren där de ska få finkaffe och avec efter middagen och givetvis lite bakgrundsmusik med lite rökig jazz, får se om de ändå inte tycker att det är lite mysigt med välljudande musik ändå och att de har förståelse för min allra första och största hobby?

Nä nu blir det en fika och snack med sprängare och grävmaskinist så jag får koll på tider för sprängning etc, de e mycket nu!

/byZan 

Synd att jag inte spelar bridge, annars låter det som en trevlig tillställning.

Kan gå in som domare/övervakare och sköta serveringen.😎

Bridgen gick bra, maten god och drycken likaså!

Idag hämtade jag mitt slutsteg men ej uppackad än då jag fortfarande funderar på hur jag ska ha det med bänk etc?

Jag tror jag börjar med en testskiva innan jag bestämmer mig, låter skivan inget, inga spår i den, hel och ren så kanske den blir kvar, bänkskivan alltså!

Felet är inte konfirmerat ännu då kretskortet ska till US för kontroll men en indikation fick jag och det var troligen en kondensator som inte höll för SRV gitarrspel på lite högra volym, jag skulle få (blev lovad) ett exakt svar när kretskortet undersökts ordentligt av en servicetekniker "over there".

/byZan

On 2021-11-22 at 08:57, byZan said:

/byZan

Tror jag skulle kunna tänka mig att lära mig spela bridge.

Är det höga inträdeskrav i klubben rent generellt ?

6 hours ago, P-pan said:

Tror jag skulle kunna tänka mig att lära mig spela bridge.

Är det höga inträdeskrav i klubben rent generellt ?

Bridge är kul om man gillar lite problemlösningar i form av att hitta det bästa budet med de kort man har tillsammans med sin spelpartner. I själva spelet så är det till att försöka nå sitt bud eller bättre. Om motståndarna vinner budgivningen så ska man försöka straffa motståndarnas bud genom att ta fler stick än vad budet är. Högst bud är de som får spela.

Inträdeskrav i vårt gäng är att man prioriterar bridgekvällen och inte avböjer titt som tätt. Gärna trevlig och inte så tävlingsinriktad så att det går utöver gemenskapen. I tävlingsbridge är det en massa krav på vad man måste kunna och förhålla sig till t ex inte prata, så där sprack det för dig och mig! Men kompis-bridgen är du välkommen att ta upp om intresset finns.

8 hours ago, AlfaGTV said:

Det ger gott intryck när kvarlevorna skickas på obduktion för att verkligen hitta orsak till det hela. :thumbsup:

Ja jag gillar servicen från AudioNord och hoppas på att D’Agostino har samma fina service och ambition att förmedla vad som var orsaken till rökpelaren, alltid kul att veta kan jag tycka.

/byZan

Kul med bridge.Mina föräldrar spelade aldrig, men farfar var en habil spelare som gärna tog sig ett parti, gärna åtföljd av en mahognygrogg som bestod av konjak och sodavatten. Spelade en hel del som ung tillsammans med en kompis som introducerade mig i spelet och det blev många kvällar med spel med andra kompisar och hans familj som gärna spelade. Strategin i själva spelet och signalgivandet i budgivningen mellan parterna var ganska komplext vill jag minnas och knappast något som jag kommer ihåg i dag. Lämnade spelandet för andra sysselsättningar, hade lite dåligt tålamod för att sitta en hel kväll på rumpan i rent tidsfördriv. Men ack så trevligt när det väl pågick! Kanske något att återuppväcka på ålderns höst? Bucket-listan är kanske längre än den utmätta tiden dock. :think:

Calm