Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

"Sicken jävla smäll” - Nu är det slut med sprängningar för denna vecka och allt verkar ha gått bra och fortsättning må-ti nästa vecka. Så nu kan jag koppla av och förhoppningsvis koncentrera mig på det jag vill. 

 

Jag ska i ärlighetens namn berätta att inspirationen till kommande projekt om bänk och akustik delvis kommer från @Daniel vilket är godkänt av honom. Fan nu vill jag hem och bygga och fixa för snart kommer slutsteget oxå, hmm! Det kör ihop sig med kommande bridgevecka också, varför sker allt roligt på samma gång kan jag undra? 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, HQ-Sound said:

Att borra och använda kemisk "dynamit" hade kanske varit mindre nervöst. :think:

Då hade det nog tagit längre tid kanske?

 

Sprängaren själv tyckte att det var lugnt och värdena var långt under det tillåtna, det var tydligen bara jag som tyckte det var ”jävla smäll” men så har jag känsliga öron också:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Just now, calle_jr said:

Är det åt er de spränger eller åt en granne?

Attefallare till ungdomarna så jag slipper alla barnbarn:winking:

Blir det bra nog så kanske jag flyttar? Nä, ingenstans att ha stereon så det går bort så länge hörseln är hyfsat okej iaf:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Med bl a lite insider information så vet jag att det händer lite allt möjligt i stugorna runtom vårt avlånga land och det är väl typiskt för årstiden. Är ju själv i att fixa lite hemma även om det inte är ny elektronik som ska in utan mer för akustik och det estetiska.

Skulle det inte ha varit den obligatoriska bridgeveckan som börjar idag så hade jag farit runt och lyssnat lite, men nu är det fokus på bridge, god mat och dryck som gäller i 4 dagar. Ingen av mina bridgekompisar som nu är påväg mot stugan är finlyssnare och alla tycker att jag inte är klok som lägger pengarna på en stereo eller två eller tre, undrar om de verkligen är kompisar? Jag har planerat en session i kväll i vinkällaren där de ska få finkaffe och avec efter middagen och givetvis lite bakgrundsmusik med lite rökig jazz, får se om de ändå inte tycker att det är lite mysigt med välljudande musik ändå och att de har förståelse för min allra första och största hobby?

 

Nä nu blir det en fika och snack med sprängare och grävmaskinist så jag får koll på tider för sprängning etc, de e mycket nu!

 

/byZan 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, VoicesInMyHead said:

ja, det funderas så det knakar på en del håll.... svåra beslut, vad vill man egentligen, vad kan man egentligen göra, vad är rimligt? bör man alltid sträva liiite högre?

Det är kanske frågor som dyker/dykt upp emellanåt genom åren, men avtagande med stigande ålder för egen del. Men det finns saker som lockar där ute och kanske är det så att man aldrig blir klar om man inte slutar helt?

25 minutes ago, VoicesInMyHead said:

bridge altså? är det så man kan finansiera sina galna hifiköp kanske? :think:

Vi spelar för äran och träffas regelbundet 1-2 gg/v mellan september - april, sedan några sammanhängande dagar i stugan på hösten och på våren.

 

I princip en återkommande enkel meny a'la husman med en Boeuf Bourguignon i kväll.

I morgon till lunch serveras det bacon, ägg och stekt potatis, middag Torskrygg som tillagas lite olika varje gång.

Lunch i övermorgon består av sill i flera olika varianter, middag en köttbit och råstekt potatis. Till detta serveras det drycker som såklart hör till och som passar oss alla. Sedan är det finkaffe numera mellan måltiderna ( jo öl också), vanligt kaffe duger tydligen inte längre sedan de fick smak på espresso, latte via min bryggare?

Sista dagen och efter den sista given runt kl 11-12 avslutas med en lunch på ev rester eller typ fil, ägg eller mackor, eftermiddagen för egen del blir i sweetspot sovandes, helt slut och proppmätt.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, byZan said:

I princip en återkommande enkel meny a'la husman med en Boeuf Bourguignon i kväll.

I morgon till lunch serveras det bacon, ägg och stekt potatis, middag Torskrygg som tillagas lite olika varje gång.

Lunch i övermorgon består av sill i flera olika varianter, middag en köttbit och råstekt potatis. Till detta serveras det drycker som såklart hör till och som passar oss alla. Sedan är det finkaffe numera mellan måltiderna ( jo öl också), vanligt kaffe duger tydligen inte längre sedan de fick smak på espresso, latte via min bryggare?

Sista dagen och efter den sista given runt kl 11-12 avslutas med en lunch på ev rester eller typ fil, ägg eller mackor, eftermiddagen för egen del blir i sweetspot sovandes, helt slut och proppmätt.

 

det låter som att ni kommer få det supertrevligt.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, byZan said:

Med bl a lite insider information så vet jag att det händer lite allt möjligt i stugorna runtom vårt avlånga land och det är väl typiskt för årstiden. Är ju själv i att fixa lite hemma även om det inte är ny elektronik som ska in utan mer för akustik och det estetiska.

Skulle det inte ha varit den obligatoriska bridgeveckan som börjar idag så hade jag farit runt och lyssnat lite, men nu är det fokus på bridge, god mat och dryck som gäller i 4 dagar. Ingen av mina bridgekompisar som nu är påväg mot stugan är finlyssnare och alla tycker att jag inte är klok som lägger pengarna på en stereo eller två eller tre, undrar om de verkligen är kompisar? Jag har planerat en session i kväll i vinkällaren där de ska få finkaffe och avec efter middagen och givetvis lite bakgrundsmusik med lite rökig jazz, får se om de ändå inte tycker att det är lite mysigt med välljudande musik ändå och att de har förståelse för min allra första och största hobby?

 

Nä nu blir det en fika och snack med sprängare och grävmaskinist så jag får koll på tider för sprängning etc, de e mycket nu!

 

/byZan 

 

Synd att jag inte spelar bridge, annars låter det som en trevlig tillställning.

Kan gå in som domare/övervakare och sköta serveringen.😎

Link to comment
Share on other sites

Bridgen gick bra, maten god och drycken likaså!

 

Idag hämtade jag mitt slutsteg men ej uppackad än då jag fortfarande funderar på hur jag ska ha det med bänk etc?

Jag tror jag börjar med en testskiva innan jag bestämmer mig, låter skivan inget, inga spår i den, hel och ren så kanske den blir kvar, bänkskivan alltså!

 

Felet är inte konfirmerat ännu då kretskortet ska till US för kontroll men en indikation fick jag och det var troligen en kondensator som inte höll för SRV gitarrspel på lite högra volym, jag skulle få (blev lovad) ett exakt svar när kretskortet undersökts ordentligt av en servicetekniker "over there".

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-22 at 08:57, byZan said:

I princip en återkommande enkel meny a'la husman med en Boeuf Bourguignon i kväll.

I morgon till lunch serveras det bacon, ägg och stekt potatis, middag Torskrygg som tillagas lite olika varje gång.

Lunch i övermorgon består av sill i flera olika varianter, middag en köttbit och råstekt potatis. Till detta serveras det drycker som såklart hör till och som passar oss alla. Sedan är det finkaffe numera mellan måltiderna ( jo öl också), vanligt kaffe duger tydligen inte längre sedan de fick smak på espresso, latte via min bryggare?

Sista dagen och efter den sista given runt kl 11-12 avslutas med en lunch på ev rester eller typ fil, ägg eller mackor, eftermiddagen för egen del blir i sweetspot sovandes, helt slut och proppmätt.

 

/byZan

 

 

Tror jag skulle kunna tänka mig att lära mig spela bridge.

Är det höga inträdeskrav i klubben rent generellt ?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, P-pan said:

Tror jag skulle kunna tänka mig att lära mig spela bridge.

Är det höga inträdeskrav i klubben rent generellt ?

Bridge är kul om man gillar lite problemlösningar i form av att hitta det bästa budet med de kort man har tillsammans med sin spelpartner. I själva spelet så är det till att försöka nå sitt bud eller bättre. Om motståndarna vinner budgivningen så ska man försöka straffa motståndarnas bud genom att ta fler stick än vad budet är. Högst bud är de som får spela.

 

Inträdeskrav i vårt gäng är att man prioriterar bridgekvällen och inte avböjer titt som tätt. Gärna trevlig och inte så tävlingsinriktad så att det går utöver gemenskapen. I tävlingsbridge är det en massa krav på vad man måste kunna och förhålla sig till t ex inte prata, så där sprack det för dig och mig! Men kompis-bridgen är du välkommen att ta upp om intresset finns.

 

8 hours ago, AlfaGTV said:

Det ger gott intryck när kvarlevorna skickas på obduktion för att verkligen hitta orsak till det hela. :thumbsup:

Ja jag gillar servicen från AudioNord och hoppas på att D’Agostino har samma fina service och ambition att förmedla vad som var orsaken till rökpelaren, alltid kul att veta kan jag tycka.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Kul med bridge.Mina föräldrar spelade aldrig, men farfar var en habil spelare som gärna tog sig ett parti, gärna åtföljd av en mahognygrogg som bestod av konjak och sodavatten. Spelade en hel del som ung tillsammans med en kompis som introducerade mig i spelet och det blev många kvällar med spel med andra kompisar och hans familj som gärna spelade. Strategin i själva spelet och signalgivandet i budgivningen mellan parterna var ganska komplext vill jag minnas och knappast något som jag kommer ihåg i dag. Lämnade spelandet för andra sysselsättningar, hade lite dåligt tålamod för att sitta en hel kväll på rumpan i rent tidsfördriv. Men ack så trevligt när det väl pågick! Kanske något att återuppväcka på ålderns höst? Bucket-listan är kanske längre än den utmätta tiden dock. :think:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Igår morse fick jag ett samtal om att de ville komma och börja med att riva i förrådet/klädkammaren där vattenskadan är och som anmäldes för ca 5 månader sedan. Hej vi tänkte komma nu går det bra, så löd frågan? Jag sa okej och nu blev det fart på mig och frugan, alla hennes kläder, skor, väskor skulle tas bort och läggas någonstans, vilket visade sig inte vara så bara! Jag tog det som kunde slängas ner i en plastsäck och hon det som måste hanteras varsamt för att inte bli skrynkligt etc, ja ja, vem s0m helst rör inte mina skivor, elektronik etc så jag förstod henne om än lite!

Efter två-tre timmars rivande så ropade rivaren att jag skulle komma och han sa följande: Jag har bett om en akut besiktning av detta av en expert och hoppas att han kan komma i morgon? Jag förstod vad som var på G redan då jag kände mögeldoften spridas i huset redan när golvet bröts upp och blev inte heller förvånad över det han sa. Jag hade pratat med försäkringsbolaget om detta vid tre tillfällen tidigare om att jag misstänkte mögel och att jag tyckte att de skulle prioritera oss - vi kommer så fort vi kan svarade de och det tog 5 månader?????

 

Jag sa till frugan att det bara var och packa för flytt ut till stugan för jag tror att detta tar veckor innan det är åtgärdat, Å NEJ sa hon och jag förklarade att det inte är okej att bo i mögel. Så när experten kommer idag (förhoppningsvis) så ska det bli intressant att höra han säga - det måste rivas mer till angränsande rum och torkas så ni får nog räkna med minst 4 veckor, det är mitt tips på vad han kommer att säga. Blir det rivning i musikrummet också så är det någon veck eller två till, så tror jag?

Frågan jag nu funderar på är - var ska jag ställa allt? Sovrummet får bli till lagerlokal för att köra iväg allt till någon lagerlokal finns inte i min värld, så lätt att det blir skador på grejerna och det får bara inte hända. 

Så nu väntar jag på ”experten” och hans utlåtande innan jag vet hur jag ska agera? Hoppas att jag har fel i vad jag tror och därmed slippa tömma musikrummet?

 

Blir det stugan nu och x veckor framåt så ska jag rulla rör, inspirerad då det finns fler Absolare ägare på forumet numera som håller på och testar både rör och säkringar, varför kan jag inte bara få sitta (still i båten) och lyssna på musik?

 

Fortsättning följer om hur det går gällande vattenskadan…..risken för att det kan bli en lång historia är stor tror jag?!

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, byZan said:

Jag sa till frugan att det bara var och packa för flytt ut till stugan för jag tror att detta tar veckor innan det är åtgärdat

 

usch då, låter inget vidare med vattenskador när det blir mögel dessutom. man ska ju alltid hoppas på det bästa såklart, men med tanke på att du känt lukt och hans "akuta besiktning av en expert" så bådar det ju inte så gott....håller tummarna att det blir så lindrigt som möjligt!

 

31 minutes ago, byZan said:

Blir det stugan nu och x veckor framåt så ska jag rulla rör, inspirerad då det finns fler Absolare ägare på forumet numera som håller på och testar både rör och säkringar, varför kan jag inte bara få sitta (still i båten) och lyssna på musik?

 

sitta still?! :flush: så kan vi ju inte ha det... det är ju nu det börjar! :winking: säkringar och rör behöver bytas, jag har 2 trevliga rör på ingång, och kanske lite fler kablar aldrig är fel att testa också när man ändå håller på?

Link to comment
Share on other sites

Ja, vattenskador är ett djävla meck, speciellt nu när det är kallt.

Vår ballofix till vattnet ute frös (-15 grader när det hände)redan 2:a vintern vi bodde i huset. Lång tid med torkfläktar och sova på övervåningen. Klarade oss med nytt golv i sovrummet det i badrummet klarade sig. Ingen väntan på hjälp från försäkringsbolaget som tur var.

Link to comment
Share on other sites

Trist så det räcker! Kanske en lite tröst i sammanhanget är att det verkar sammanfalla med något strul med DÁgustinon eller är jag ute och cyklar? Har inte kunnat följa med så noga på forumet pga datorstrul. Att läsa i mobilen känns som rena stenåldern om man är van vid större skärm.

Hoppas att allt ordnar sig, men lika bra att det görs ordentligt även om det tar tid.

Ser sedan fram emot en lyssning!

 

Calm

!

Link to comment
Share on other sites

Drog ut till stugan, inte roligt att vara hemma just nu, ena sonen håller ställningarna.

Schaktningen är klar och förberedelser för gjutning pågår, bra så långt. Nu är det nog bara kyla och snö som kan få bygget att stagnera och med min tur så blir väl allt kanske inte klart förrän om något år eller två? En vit jul är okej men sedan full fart på bygget önskas.

 

Så nu är det äntligen lite musik, en tänd brasa och en kopp finkaffe som gör mig på riktigt bra humör och detta trots allt strul hemma.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Värdelöst att försöka sova när man har saker som kräver eftertanke. Men med lite skön nattmusik från kl 02.50 så trillade några polletter ner och nu blev jag trött, Det blir nog en kaffe och smörgås och sedan försöka läsa vidare om Evert Truut’s liv som polis i Dag Öhrlunds bok "När Regnen Faller”, gillar serien om Truut, lättläst, rolig men kanske inte så jättespännande. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Idag gjorde jag en @octavia rs, roddade om i el-skåpet bland lite kablar, router, , Nuc, Nas och lite annat ”skit":winking:

Men inget som är lämpligt att visa i bild men med mina mått mätt så blev jag ganska nöjd med de små medel jag hade till förfogande. Det som slog mig i allt rotande var att jag kom på att jag inte kört med batteridrift till Nuc’en på evigheter, bra länge iaf. Så ur med ladd kabeln och vips så gick den över på batteridrift, tvärt om så får man starta om Nuc av någon anledning? Ljudmässigt klart hörbart och till det bättre, men det visste jag ju redan. Nu kaffe och lite skön jazz, en mysig stund med en glad min, "bra när man utnyttjar det man har tänker jag också":satisfied:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ibland är det bara att bara rensa ut allt och börja om från noll @byZan man hittar sånt som kanske inte behövs, inte används eller bara allmänt konstiga kopplingar :D

 

Sitter själv och väntar på ett par kablar sen ska racket vara ett avslutat kapitel (för i år :cool: ) kanske de blir lån av en elektronik pryl innan jul men de kommer bara vara "plug and play" :)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, octavia rs said:

 

Ibland är det bara att bara rensa ut allt och börja om från noll

 

Nu har jag ingen tillgång till verktyg för att fixa till längderna på kablarna och inte törs jag heller, risk för massor av fel och det vill jag undvika, men jag gjorde så gott jag kunde och det får duga tills det kommer någon kunnig på besök:winking:

13 minutes ago, octavia rs said:

de kommer bara vara "plug and play"

Me like:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, byZan said:

Nu har jag ingen tillgång till verktyg för att fixa till längderna på kablarna och inte törs jag heller

 

Jag har ju mer eller mindre frångått mitt DIY så jag har fått gömma överflödigt kablage. Kablarna som saknas just nu är dock beställd i "rätt" längd de skulle vara 1m så inget udda direkt :)

 

7 minutes ago, byZan said:

Me like

 

Ja vi får väl se om de blir :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Nu på morgonenfunderar jag igen och det beroende på byggarens fråga igår om de även skulle dra ett tomrör för fibern mellan stugan och attefallshuset när de ändå skulle göra en ”kulvert” för att dra vatten, el och bergvärme, jag sa ja!?

 

Så nu undrar jag hur fan drar man fiber från dosan (inkommande) och vidare?

Finns det ett utgående uttag i boxen eller går man in i boxen och meckar?

Inte en aning, måste kolla på boxen under dagen och se om jag kan få svar på frågan?

Varför inte bara en ca 20-25m lång nätverkskabel, mycket enklare kanske?

Eller någon förstärkning på wi-fi, ändå enklare?

Det finns säkert en önskan om fiber till attefallshuset för att kunna köra spel etc utan att tappa hastighet och minska risken för drop-outs, barn och barnbarn vill nog kunna spela något datorbaserat spel kan jag tänka mig?

 

Så ni som förstår er på detta kanske skulle kunna ge mig tips för hur jag bör tänka för att det ska bli bäst. Nu är det ingen brådska och ett tomrör kan jag ju lägga oavsett val.

 

Jag verkligen både älskar och hatar datorer, kan inte leva utan, snacka om beroende. Det blev jag varse häromdagen då fibern låg nere i drygt ett dygn, ingen musik på alla dessa timmar, men jag fick boken om Truut färdigläst och började på en ny bok.

Varför körde du inte via telefonen? sa en av sönerna! Det gjorde jag en gång för länge sedan och det blev strul, min telefon dök senare upp lite varstans i inställningarna för olika saker och det blev fixat när jag släppte över telefonen till grabben som fixade det på två röda. Telefonen är för mig en telefon och faktiskt kan jag googla, mejla, lyssna på musik och i värsta fall skriva på forumet också, that's me!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...