Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

6 minutes ago, byZan said:

Detta föder ytterligare en tanke, skulle ev. kunna tänka mig en tavla eller två på andra ställen, men att välja ett eller två motiv bland tusentals blir nog nog svårare än att fixa till lite i musikrummet hemma, men i stugan kanske det skulle kunna gå, hmm?

 

/byZan

Riktigt dåliga bilder men här är mina tavlor i hall o kök. . lite kul att hitta motiv bland miljontals alternativ :)

 

 

hall.jpg

kök.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

@Daniel, har du fyllt dina med bassfiller eller är de tomma?

 

/byZan

 

Tomma! Jag har en väldigt rak och fin frekvenskurva, inget som ställer till det speciellt mycket.  I mitt förra rum hade jag den klassiska baspuckeln runt 30-40Hz, med efterföljande svallvågor, som förvisso kan vara klädsam och mumsig, men som döljer rätt mycket information i högre register. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, VoicesInMyHead said:

perfektion är tråkigt som jag brukar säga

Misslyckande är lännu tråkigare. Jag upplevde det senast med effektrör som jag tidigare skrivit om. Jag är nyfiken och ifrågasättande och samtidigt vill jag ha fakta på bordet så att jag springer åt rätt håll. Jag försöker undvika ”tro och hoppas” i dessa sammanhang. Sån är jag. Sedan finns det naturligtvis andra saker där även jag provar och testar mig fram, t ex pickuper. Men jag vill ju ha en del grundförutsättningar klara så att jag kan beräkna tonarmsresonans och om lämplig SUT. Det handlar inte om tycke och smak. När man väl har ramarna definierade så blir det ju lättare att hitta det man söker. Jag har lagt många stålar på min anläggning genom åren och jag vill ha ut full valuta för dessa eller så mycket som möjligt inom de begränsningar jag själv sätter typ bygga ut eller inte, spika igen fönstret eller inte.

 

En professionell uppmätning av rummet är kostar inte många slantar i förhållande till det vi håller på med och ger ett bra underlag för att hitta styrkor och svagheter i lyssningsrummet och hjälper till att hitta en bra prioriteringsordning. När man väl har den kartan så kan välja att inte göra något eller göra insatser i den takt man önskar. Det är väl ändå välljudet som står högst på skalan, inte prylar. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, byZan said:

….eller frustrerande:winking:

Jag ska fundera på om jag ska gå vidare………miljontals, puh!

 

/byZan

Psykoakustik bidrar till att vi kan lura vår hjärna med att presentera en konstlad center ur stereoinspelningar. Med ett visuell centerobjekt mellan högtalarna, typ ett porträtt kan det hjälpa hjärnan att skapa ett ännu starkare center.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, byZan said:

….eller frustrerande:winking:

Jag ska fundera på om jag ska gå vidare………miljontals, puh!

 

/byZan

När jag beställde fanns det en "foto bank" med miljontals foton man kunde leta bland...men dom va indelade i en mängd kategorier så det var inte så svårt som det låter.

 

Men nu verkar det som det är "eget motiv" eller enfärgat som gäller....plus några andra varianter.

https://sofsci.com/sv/produkt/ljudabsorberande-tavla-ljudabsorbenter-med-tryck/

https://sofsci.com/sv/produkter/

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Misslyckande är lännu tråkigare. Jag upplevde det senast med effektrör som jag tidigare skrivit om. Jag är nyfiken och ifrågasättande och samtidigt vill jag ha fakta på bordet så att jag springer åt rätt håll. Jag försöker undvika ”tro och hoppas” i dessa sammanhang. Sån är jag. Sedan finns det naturligtvis andra saker där även jag provar och testar mig fram, t ex pickuper. Men jag vill ju ha en del grundförutsättningar klara så att jag kan beräkna tonarmsresonans och om lämplig SUT. Det handlar inte om tycke och smak. När man väl har ramarna definierade så blir det ju lättare att hitta det man söker. Jag har lagt många stålar på min anläggning genom åren och jag vill ha ut full valuta för dessa eller så mycket som möjligt inom de begränsningar jag själv sätter typ bygga ut eller inte, spika igen fönstret eller inte.

 

En professionell uppmätning av rummet är kostar inte många slantar i förhållande till det vi håller på med och ger ett bra underlag för att hitta styrkor och svagheter i lyssningsrummet och hjälper till att hitta en bra prioriteringsordning. När man väl har den kartan så kan välja att inte göra något eller göra insatser i den takt man önskar. Det är väl ändå välljudet som står högst på skalan, inte prylar. 

 

Absolut, men ett misslyckande med att välja felaktiga rör som förstör förstärkaren är kanske inte riktigt samma sak som att prova en akustikpanel istället för en TV på väggen, och det handlar ju definitivt inte om några prylar (snarare mindre prylar?) så det blir en salig blandning av begrepp här. Man får ju sätta saker i rätt perspektiv och vad jag menar och försöker säga gång på gång är också att bara för att en sak är rätt för en person i ett rum med en anläggning i en situation så behöver det ju inte alltid vara den enda rätta vägen framåt.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, thli72 said:

Men nu verkar det som det är "eget motiv" eller enfärgat som gäller....plus några andra varianter.

Egna motiv som skulle vara tagna av mig kan vi glömma, de är inte ens nära att visa upp:winking:

 

Hur är det med upphovsrätten om man tar någon bild från internet, typ skivomslag, bild från någon artists hemsida etc?

20 minutes ago, HQ-Sound said:

Psykoakustik bidrar till att vi kan lura vår hjärna med att presentera en konstlad center ur stereoinspelningar. Med ett visuell centerobjekt mellan högtalarna, typ ett porträtt kan det hjälpa hjärnan att skapa ett ännu starkare center.

Min hjärna lurar du inte:winking: Men förstår dina tankar. Skulle ev kunna tänka mig någon bild/tavla bakom högtalarna av någon eller några av favoriter som gjort intryck och som gjort så att jag fastnat i detta träsk med musik. Ingen bild i centrum önskas då jag tror min hjärna kan bli lurad att tro att jag lyssnar på den artisten ifråga och inte den som spelas eller att jag skulle vara någon annanstans om det är en typ landskapsbild:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också mina Soundwave Scrunch tomma och upplevde bara förbättring.

image.png.99bc3f0429d79772f2fd3e12ffc91d66.png

Det var inte grundlöst att bara sätta upp dem godtyckligt mellan högtalarna och ville inte ha absorption där, sedan är det trevligare än en tom vägg.

 

24 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Man får ju sätta saker i rätt perspektiv och vad jag menar och försöker säga gång på gång är också att bara för att en sak är rätt för en person i ett rum med en anläggning i en situation så behöver det ju inte alltid vara den enda rätta vägen framåt.

Håller med, tror inte man ska underskatta hur man trivs i sin lyssningsmiljö och inte stirra sig bild på att allting måste vara perfekt hela tiden och att det bara finns ett sätt att göra saker på.

 

 

Om någon undrar om träklossarna så testade jag hur temperaturen på DACen påverkades med olika luftspalt😊

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, byZan said:

Egna motiv som skulle vara tagna av mig kan vi glömma, de är inte ens nära att visa upp:winking:

 

Hur är det med upphovsrätten om man tar någon bild från internet, typ skivomslag, bild från någon artists hemsida etc?

Det där med upphovsrätt var väldigt bra när jag köpte då man betalade en liten summa för bilden man valde i det stora biblioteket,

Men dom kan det där och hjälper dig, dom var extremt hjälpsamma när jag handlade.

Tex ville jag ha en poster men det va massa text på bilden jag inte ville ha, så dom tog bort texten och på min önskan satte dom den på sidan av tavlan och centrerade om hela bilden

DSC00407.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nostalgi afton med Pink Floyd igår och jäklar vad jag fick ”flashbacks” och tycker att de är förbaskat bra fortfarande. Sedan hamnade jag på lite andra gamla favoriter som jag fick för mig att lägga in i en ny spellista under namnet ”nostalgi låtar-pop”. Började lägga in hela album för att sedan bara behålla de verkliga godbitarna men insåg att detta är ett evighets göra, så jag skippar nog listan och hoppas att minnet består och att jag kan ta fram låtarna när så blir dags. Berättade detta för ena sonen som tyckte att jag skulle göra listan - askul att ha och veta vad du lyssnade på från unga år!

Så kanske jag gör den listan iaf - askul att barnen vill veta vad pappa diggade och kanske föder jag ett större intresse för att ha musiken som en lisa för själen.

Det blir kanske fler listor med favoritlistor typ, jazz, klassiskt och/eller från olika decennier tänkte jag? Insåg att detta är nog för ambitiöst men någon lista med ”gubbens” favoriter skulle jag kanske göra bara för att de visade ett intresse ?

 

Morgonen har bestått av kaffe och lite jazz samt en tupplur på ca 10min, en bra morgon! 

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Nostalgi afton med Pink Floyd igår och jäklar vad jag fick ”flashbacks” och tycker att de är förbaskat bra fortfarande. Sedan hamnade jag på lite andra gamla favoriter som jag fick för mig att lägga in i en ny spellista under namnet ”nostalgi låtar-pop”. Började lägga in hela album för att sedan bara behålla de verkliga godbitarna men insåg att detta är ett evighets göra, så jag skippar nog listan och hoppas att minnet består och att jag kan ta fram låtarna när så blir dags. Berättade detta för ena sonen som tyckte att jag skulle göra listan - askul att ha och veta vad du lyssnade på från unga år!

Så kanske jag gör den listan iaf - askul att barnen vill veta vad pappa diggade och kanske föder jag ett större intresse för att ha musiken som en lisa för själen.

Det blir kanske fler listor med favoritlistor typ, jazz, klassiskt och/eller från olika decennier tänkte jag? Insåg att detta är nog för ambitiöst men någon lista med ”gubbens” favoriter skulle jag kanske göra bara för att de visade ett intresse ?

 

Morgonen har bestått av kaffe och lite jazz samt en tupplur på ca 10min, en bra morgon! 

 

/byZan

 

 

 

God idé! Och numera kan man ju faktiskt exportera ut spellistan ur Roon och "transplantera" in den i de streamingtjänster man abonnerar på. (Om än det är en ganska bedrövlig work around)

Trevligt jobb dessutom, lite som att designa blandband! :D 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-30 at 09:14, AlfaGTV said:

(Om än det är en ganska bedrövlig work around)

De va just det:blush:

Jag tror jag får gå ”the hard way”, m a o  lägga in de förhand?

 

Nostalgi med Phil Collins m.fl. nu på morgonen, jäkligt roligt när man återupptäcker gamla utgåvor som jag iofs hört emellanåt, men sällan hela skivan då.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Det är inte svårt alls…….

Lätt för dig att säga:winking:

 

Spelar det någon roll om jag sitter hemma eller stuga? Detta med tanke på att jag får ställa om i Roon var jag är när jag ska lyssna:blush:

Vi kan ta det lite senare då jag sitter lite trångt till nu, strax byggmöte ute i det fria bland schaktgroparna:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Körde lite Eagles via Qobuz och då blev det tydligen lite random låtar därefter och ”Keith Don’t Go” började spela och jag tror det är första gången jag hört den i stugan via Absolare och TAD CR-1. Jag var tvungen och spela den en gång till då jag tyckte att det lät förbaskat bra. Snacka om nostalgi låt med tanke på hur många olika system man har hört den låten på:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Idag kommer @VoicesInMyHead ut till stugan med en strömkabel som jag ska testa i mitt system där och det bara för att han är så snäll och kanske liten nyfiken på hur den gör sig i stugan. Finns det sedan en chans att låna den för test hemma så vore det kanon? Det befarade kretskortet är påväg från US (beräknad ankomst 10 nov) nu och om jag har tur så får jag hem slutsteget i slutet på nästa vecka????

 

Nä nu nalkas det kaffe snart tillsammans med @VoicesInMyHead och därefter lite lyssning, kanske t o m i vinkällaren om nyfikenheten är stor nog att höra min enkla lösning för lyssning på lite rökig jazz? Ska bli kul då det är ett första besök här för honom.

 

Tomten ser ut som ett slagfält men jag tror inte han bryr sig om den, det gör min fru som säger - du har förstört hela tomten? Jag kontrar med att säga att det kommer bli bra detta ska du se:63:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ingen direkt skillnad direkt efter inkoppling i P10 - Absolare, däremot skillnad direkt från vägguttag - Absolare. Det blev mindre kropp och lite tråkigare presentation, lite färglöst! Det ska sägas att skillnaderna inte var stora ljudmässigt men dock hörbara och fortsättning följer…...

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

….. morgonens lyssning gav inga större aha-upplevelser mer än att det låter förbaskat bra om det inte är väldigt mycket bas i det som presenteras och då på högre volym, som tidigare alltså! Ska testa Sablon-kabeln direkt in i Lumin under dagen om jag nu får dit den, det är ett schabrak till kontakt som inte alltid går att få plats med.

Ska faktiskt köra et par spår till och höra om jag skulle kunna ge mer info om ev skillnader mot mina Furutech?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det var mycket trevligt att besöka @byZan "på landet" och ta del av den "lilla" anläggningen. Här är det lite mer gemytligt och i sweetspot så sitter man närmre musiken på ett intimare sätt. Jag gillar den öppna planlösningen där hifi-delen liksom sitter ihop med vardagsrum och kök vilket gör att hela huset kan fyllas med musik. Vrider man lite på huvudet ifrån fåtöljen så har man en strålande utsikt över viken som sedan mynnar ut i ryskt ubåtsvatten. Jag gillar ju dessutom verkligen Absolare så det var väl ingen överraskning att det hela skulle låta bra. De "små" TAD högtalarna har en glasklar och tydlig separation av instrument och försvinner även helt ur ljudbilden. När jag spelade Tunng låten (som jag nämnde häromveckan i "min" tråd) så fick vi prov på lite överraskande djupbas som var svår att trolla bort i det lilla utrymmet, men röster och andra instrument drunknade inte på något sätt vilket var lite fascinerande utan de porträtterades fortfarande lika glasklart och tydligt ovanpå mullret på ett nästan surrealistiskt sätt. Det kändes dock som ett extremfall och allt annat vi spelade fungerade väldigt bra. Mina förutfattade meningar om TAD som studiomonitorer tillsammans med Lumin S1 var kanske att det skulle låta lite stelt och sterilt, men det var det långt ifrån, snarare ganska varmt och mysigt, det låter inte digitalt eller vasst och analytiskt på något sätt utan väldigt avslappnat, mjukt och behagligt. :smilingeyes:

 

Som helhet en väldigt trevligt komponerad liten anläggning, som inte är så liten egentligen och som många av oss bara kan drömma om.

 

Kvällens höjdpunkt var dock naturligtvis de utlovade pannkakorna! Med vaniljglass och sylt! Jag åt alldeles för många såklart, vid ett tillfälle så "råkade" jag ta 2st på en gång (en dold talang jag har) men det var ingen som såg så jag körde på och låtsades som ingenting. :winktongue:

 

AM-JKLVoLlG3-NJ49YtpxyyMGq5iiTWeIQgbeVYD

 

Jag fick även bevittna den tjusiga vinkällaren, men det är mycket som ska hinnas med när man ses så här och tiden flyger iväg så vi kom aldrig till någon lyssning av den nya anläggningen. Men det kan ju vara en anledning att få återkomma i framtiden och spendera mera tid att utforska vad för gamla skatter som gömmer sig här nere.... :winking:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, byZan said:

Ingen direkt skillnad direkt efter inkoppling i P10 - Absolare, däremot skillnad direkt från vägguttag - Absolare. Det blev mindre kropp och lite tråkigare presentation, lite färglöst! Det ska sägas att skillnaderna inte var stora ljudmässigt men dock hörbara och fortsättning följer…...

 

Eftersom vi inte jämförde med någon annan kabel till väggen så var det väl egentligen vara ett bevis på att PS Audio strömregenereringen gör sitt jobb... man ska inte koppla kablar direkt i väggen om man har bra strömproduker... :smilingeyes:

 

1 hour ago, byZan said:

….. morgonens lyssning gav inga större aha-upplevelser mer än att det låter förbaskat bra om det inte är väldigt mycket bas i det som presenteras och då på högre volym, som tidigare alltså! Ska testa Sablon-kabeln direkt in i Lumin under dagen om jag nu får dit den, det är ett schabrak till kontakt som inte alltid går att få plats med.

Ska faktiskt köra et par spår till och höra om jag skulle kunna ge mer info om ev skillnader mot mina Furutech?

 

Som tur är så har Lumin S1/X1 en extern PSU annars hade det nog inte gått att ansluta den här kabeln till dem. Den är minst sagt väldigt speciell den här Bocchino kontakten och efter att ha kopplat i och ur den några gånger så känns "vanliga" kontakter pyttesmå och nästan löjliga. Jag var rädd att den skulle vara tung och liksom hänga i kontakten men passformen är förvånandsvärt bra och och den sitter stabilt där jag har testat den hittills.

 

Du får testa på och jämföra lite några dagar och se om du upplever någon skillnad, vissa produkter märks det ibland tydligare på än andra. Jag tycker själv inte att min förstärkare ger så där jättetydliga skillnader t.ex utan DAC:en brukar vara den som det märks tydligast på, men alla produkter är ju olika. För egen del så är det dock en utmaning att prova den till min DAC då den står i ett skåp med begränsat utrymme. Jag hade helst velat testa den från väggen till min Ansuz strömlist, men i PS Audio's fall så vet jag inte hur mycket en strömkabel betyder, men kanske kan vara värt att testa det också när man ändå håller på.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Men det kan ju vara en anledning att få återkomma i framtiden och spendera mera tid att utforska vad för gamla skatter som gömmer sig här nere.... :winking:

Du är välkommen närhelst du vill och tack för att du åt upp min lunch, två åt gången??:winking:

 

Alltid lika trevligt med besök av likasinnade och prata om lite hifi och annat. Tiden springer iväg fort när man har trevligt och jag blev sittandes en stund till i dunklet och lyssnade halvsovandes.

Tack för lite ”datahjälp" med paddan, ibland vågar jag inte trycka/ändra och ibland trycker jag hejvilt och ”alltid” blir det fel och hittar sällan tillbaka till utgångsläget, så det kändes bra att du var med när jag tryckte på tangenterna, TACK!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Nu på morgonen så bytte jag tillbaka till min Furutech strömkabel och återigen så tycker jag att den gör ett väl så bra arbete. Skillnaderna är inte större än att jag skulle kunna fortsätta leva med den utan att tycka att jag missar något, man vänjer sig med det man har s a s? Det som är den största hörbara skillnaden är att basen inte är lika ”ren” med Furutech även om det inte är så mycket så att det är värt ett byte.

 

Nu hoppas jag att slutsteget kommer i slutet på veckan eller i början av nästa så jag får testa kabeln hemma också? Men under tiden så ska @P-pan få chansen att testa i sitt system, måste bara hitta ett bra sätt för överlämning av ”stafettpinnen"?

 

Med stigande ålder är det inte lika lätt som förr att ligga på golv, krypa in bakom elektronik, men som pensionär har man inte så bråttom heller, allt får ta sin tid även om tålamodet får sig en törn.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, byZan said:

Men under tiden så ska @P-pan få chansen att testa i sitt system, måste bara hitta ett bra sätt för överlämning av ”stafettpinnen"?

 

du tänkte kanske försöka slippa åka själv, men annars så har det ju utlovats äppelpaj hos P-pan... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Det blir inget slutsteg till helgen men må-ti ska den vara klar om det nu är som befarat endast kretskortet som orsakade felet? Vilket jag får hoppas på! Det är konstigt att vara så beroende av musik - tycker min fru!  Själv ser jag det som ett läkemedel som gör mig glad, lugn etc. mycket bättre än att åka in till plattan och köpa konstgjorda varor för att uppnå positiva stunder.

 

Bra service från AudioNord med ständiga mejlkontakter hur läget ligger, när kortet skickades, när kortet anländer/anlände och tidigare också under felsöknings processen, all heder så långt:thumbsup:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...