Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

Sovmorgon ja, gick upp 5.05 och satte mig att jobba lite och med mina nya AirPodsMax på huvudet så blev det musik iaf:smile:

 

Håller på med Attefallshuset och beslut som ska tas i en massa frågor innan markarbetena är klara, bergvärme, el, avlopp etc. Får snart lyssna i stugan vilket ska bli skönt i alla dess former, ligger m a o inte på latsidan:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, VoicesInMyHead said:

Ouch! :flush: där rök anläggning nummer 2... :anguish:

Allt klarade sig🙂

8 hours ago, LPL said:

Aj aj, maximal otur, två olyckor på kort tid:bandage: Ligger kanske något i uttrycket att en olycka kommer sällan ensam

Nu får det vara nog alltså, nu vill jag ha lugn och ro😎

4 hours ago, j_bloom said:

Hur är dessa? Jag är sugen! Läste någon review att de krossade mina gamla Sony wh-1000xm4

De fungerar bra för det jag använder de till. Har ingen annan lur att jämföra med mer än vanliga in-ear iPods och Max är bättre än dessa, ffa sitter de kvar på huvudet😉

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Neve said:

 

3 hours ago, byZan said:

Har ingen annan lur att jämföra med mer än vanliga in-ear iPods och de är bättre än dessa, ffa sitter de kvar på huvudet😉

Ojdå, är småplupparna bättre än Max??

 

Det blev fel, tvärtom skulle det ju vara.

Ändrat i inlägget👍
 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Felsökningen är gjord och något med vänster sidas kretskort upptäcktes och nytt är beställt från US. Så nu får jag hoppas att det bara var det och ingenting annat. Slutsteget blir förhoppningsvis fixat till kommande vecka om allt går som tänkt?

 

I stugan blir det en nya ledningar för vatten, värmekabel och el från den borrade brunnen vilket var tänkt sedan tidigare, den inkommande ledningen är lagad och den lagningen såg ut att vara proffsigt utförd ut så den blir kvar.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

I stugan blir det en nya ledningar för vatten, värmekabel och el från den borrade brunnen vilket var tänkt sedan tidigare, den inkommande ledningen är lagad och den lagningen såg ut att vara proffsigt utförd ut så den blir kvar.

 

Skönt att det verkar ordna upp sig på alla fronter... jag såg framför mig hur det skulle bli strömlöst i stugan nån vecka eller två.

 

image.png.fe64fdb2f136acafe146063cbb964737.png

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-26 at 10:33, byZan said:

Inspiration efter senaste besöket hos @Daniel gjorde att jag funderade vidare på detta med att TV’n ska bort och den ska nog bort ersättas med liknande produkter som ni kan se här. Frågan är bara om det ska vara med eller utan bassfillers? Gillar att det är textil och den gråa färgen tror jag blir bra, lite ton-i-ton blir nog snyggast? Det är i första hand estetiskt det ska passa in och i andra hand för ljudet:openmouth: Nja kanske inte riktigt sant men tror att det blir båda som gynnas?

 

/byZan

 

Jag har ett gäng av SOUNDWAVE saker, några SCRUNCH och några SWELL . . hyffsat snygga men det ÄR en väldigt enkel konstruktion, tänk tjock äggkartong

Vill man ha absorbent är Akustikmiljö NIVÅ bättre. . men skulle jag köpt idag skulle jag nog gå på ARTNOVION ACOUSTICS 

Artnovion Acoustics klart snyggare än dom SMT mini wings eller AD20 jag har

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, thli72 said:

Jag har ett gäng av SOUNDWAVE saker, några SCRUNCH och några SWELL . . hyffsat snygga men det ÄR en väldigt enkel konstruktion, tänk tjock äggkartong

Tack för tips!

Jo jag vet att det är typ äggkartong och ingen aning om vilka modeller som skulle göra det bästa för akustiken? Men rent estetiskt gillar jag Soundwave på något vis och jag tror att de skulle kunna förbättra akustiken med tanke på filttesten? Vi får se hur det blir…….?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Tack för tips!

Jo jag vet att det är typ äggkartong och ingen aning om vilka modeller som skulle göra det bästa för akustiken? Men rent estetiskt gillar jag Soundwave på något vis och jag tror att de skulle kunna förbättra akustiken med tanke på filttesten? Vi får se hur det blir…….?

 

/byZan

 

De gör stor nytta, givetvis bara i mellanregister/röstfrekvensomfång, vilket de är designade för. Mitt rum ekar som tusan utan dem.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:

 

De gör stor nytta, givetvis bara i mellanregister/röstfrekvensomfång, vilket de är designade för. Mitt rum ekar som tusan utan dem.

Jo helt klart gör dom nytta, och kommer vara klart bättre än en TV.

Men jag tycker en SOUNDS OF SCIENCE tavla eller två gör mer nytta och kan fås i vilket motiv man vill.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:

De gör stor nytta, givetvis bara i mellanregister/röstfrekvensomfång, vilket de är designade för. Mitt rum ekar som tusan utan dem.

Jag har som jag skrivit tidigare inga större problem i mitt rum men vet att placeringen av TV’n mellan högtalarna inte är bra och inte heller ha för höga bänkar/hyllor heller. Jag har testat detta tidigare då jag väntade på de solidTech jag nu har, då stod prylarna på golvet och tyckte då att jag fick en annan klang och fick mer djup i presentationen. Kanske att elektroniken som bara stod på golvet påverkade något också? Men hursomhelst så gillade jag övningen med filten och lite estetiskt tilltalande är Soundwave, inte så kul att titta in i en naken vägg, så tänker jag)?

 

Men nu undrar jag om klangen i rummet skulle kunna bli sämre genom detta? Vad tror ni som kan? Själv vill jag inte tro det utan jag tror jag kommer slippa någon typ av reflex och få ett större djup? Som ni ser så är jag verken akustiker eller kunnig på området men öronen gillade testet med filten och hjärnan säger kör på det går ju att ta ner dessa och testa andra produkter. Mäta upp rummet, göra om hela rummet efter det etc men skulle jag gilla det ljudmässigt, estetiskt och arbetsmässigt, inte så säker på det? Jag börjar med det enklaste och tar helt enkelt och monterar ner TV’n och lyssnar, det kan ju födas andra idéer efter det?

 

@Daniel, har du fyllt dina med bassfiller eller är de tomma?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, thli72 said:

Men jag tycker en SOUNDS OF SCIENCE tavla eller två gör mer nytta och kan fås i vilket motiv man vill.

Detta har jag funderat på många gånger och tycker att det skulle kunna vara både snyggt och effektivt, men jag vill nog inte ha något som stör vid ”finlyssning”; men å andra sidan så sluter jag ögonen då och ibland t o m ganska ofta så somnar jag till, hmm? Får nog ta en vända till i knoppen?!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

Mäta upp rummet, göra om hela rummet efter det etc men skulle jag gilla det ljudmässigt

Det tycker jag är det primära. Man köper inte medicin på chans, i vart fall inte jag. Det är säker inget fel på de prylar som nämnts men är det rätt medicin för ditt rum inklusive placering, hur mycket osv. Tester i all ära men när det gäller akustikprodukter går det ju inte att utesluta patientens tillstånd, dvs rummet, för att ställa rätt diagnos och förskriva rätt medicinering. Det kan bli både för mycket och för lite och kanske även fel medicin.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bebop said:

Det tycker jag är det primära. Man köper inte medicin på chans, i vart fall inte jag. Det är säker inget fel på de prylar som nämnts men är det rätt medicin för ditt rum inklusive placering, hur mycket osv. Tester i all ära men när det gäller akustikprodukter går det ju inte att utesluta patientens tillstånd, dvs rummet, för att ställa rätt diagnos och förskriva rätt medicinering. Det kan bli både för mycket och för lite och kanske även fel medicin.

Jag håller med, men……..jag tycker att det som presenteras ljudmässigt i rummet idag egentligen duger som det är och att det nu är en mer estetisk fråga eftersom jag inte tittar så mycket på TV (inte där iaf). Sedan vet jag inte om jag önskar att allt ska låta perfekt (vad det nu är), lite dist och viss rumspåverkan är lite små mysigt det med:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, byZan said:

lite dist och viss rumspåverkan är lite små mysigt det med:winking:

Det tycker jag också. Det koncept jag har går upp till ”level 3” och jag ligger nära nivå 2 om jag förstod @Engelholm Audio korrekt. Jag har i vart fall fått bort de värsta bovarna och sitter nöjd med akustiken.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, byZan said:

Jag håller med, men……..jag tycker att det som presenteras ljudmässigt i rummet idag egentligen duger som det är och att det nu är en mer estetisk fråga eftersom jag inte tittar så mycket på TV (inte där iaf). Sedan vet jag inte om jag önskar att allt ska låta perfekt (vad det nu är), lite dist och viss rumspåverkan är lite små mysigt det med

 

jag håller med, perfektion är tråkigt som jag brukar säga, trots allt är det en hobby och jag tycker man måste kunna testa olika saker och se om det tillför något positivt utan att plocka fram mätinstrument för allt. kan man uppnå bättre resultat genom mätning? kanske. men som du säger så tror jag också på viss rumspåverkan för att det inte ska bli allt för onaturligt. det finns som vanligt inga rätt eller fel, är man mer lagd åt mätning så är det ju naturligtvis okej det också, alla anläggningar är unika och våra ambitioner och filosofier likaså, dessutom står vi ju inför väldigt olika "problem" med våra rum.

 

Just now, Bebop said:

Det tycker jag också. Det koncept jag har går upp till ”level 3” och jag ligger nära nivå 2 om jag förstod @Engelholm Audio korrekt. Jag har i vart fall fått bort de värsta bovarna och sitter nöjd med akustiken.

 

i ditt fall @Bebop så var säkert mätning helt rätt då det verkar som du hade ett direkt problem som behövde adresseras, kanske hade du kunnat prova dig fram, men mätning gav förmodligen svar på tal på ett helt annat sätt så du kunde få rätt medicin.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är underbart att det fungerar så bra som det gör i så vitt skilda miljöer! I @byZan rum upplevde jag en god akustik som inte mättades när volymen åkte upp (viktigt för mig) men den var inte heller överdämpad. Samma sak upplevde jag i @Daniel rum senare men känslan i dessa båda är ju totalt olika. @Bebop har jag inte besökt men förstår att lyssningsrummet är ytterligare en helt annorlunda variant. Man är med andra inte ord låst av sina förutsättningar utan det går att skapa en njutbar miljö i de allra flesta fall.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, byZan said:

Detta har jag funderat på många gånger och tycker att det skulle kunna vara både snyggt och effektivt, men jag vill nog inte ha något som stör vid ”finlyssning”; men å andra sidan så sluter jag ögonen då och ibland t o m ganska ofta så somnar jag till, hmm? Får nog ta en vända till i knoppen?!

 

/byZan

Du kan få dessa tavlor i vilka motiv du vill, eller helt enfärgade. . .jag har allt från helt svarta till finare motiv i kök och hall till mer "filmposters" i vardagsrummet.

Vill man att de skall synas så lite som möjligt tar man dom i samma motiv som väggen. . .sen kan man sprida ut ett motiv på flera tavlor mm.

 

Här är några tavlor (med motiv på väggen, sen helsvarta i taket)....några SCRUNCH..och lite SMT

baken.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, thli72 said:

Du kan få dessa tavlor i vilka motiv du vill, eller helt enfärgade. . .jag har allt från helt svarta till finare motiv i kök och hall till mer "filmposters" i vardagsrummet.

Vill man att de skall synas så lite som möjligt tar man dom i samma motiv som väggen. . .sen kan man sprida ut ett motiv på flera tavlor mm.

 

Här är några tavlor (med motiv på väggen, sen helsvarta i taket)....några SCRUNCH..och lite SMT

baken.jpg

 

Akustiktavlor i alla ära, men den där godispåsen vill man ju inte vara utan till filmen... :winking:

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, thli72 said:

i mitt kala kök och framförallt i hallen har tavlorna gjort underverk.

Detta föder ytterligare en tanke, skulle ev. kunna tänka mig en tavla eller två på andra ställen, men att välja ett eller två motiv bland tusentals blir nog nog svårare än att fixa till lite i musikrummet hemma, men i stugan kanske det skulle kunna gå, hmm?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...