Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

12 hours ago, byZan said:

Jäklar vad det pulas i stugorna - rolig läsning (även om jag inte förstår allt) - inspirerad till att göra något ”själv" blir jag och har funderingar som snurrar runt i knoppen och då menar jag verkligen snurrar runt.

 

Exempel på sådant som får igång funderingar hos mig är några som redovisas nedan;

@octavia rs, den kabeldragning man ser är bara för grym och om jag bara kom en liten bit på vägen mot kabeldragnings nirvana skulle jag bli klart nöjd.

@AlfaGTV, att kunna förstå en bråkdel av vad som sker i det musikrummet vore en högvinst.

@VoicesInMyHead, testande och byten i parti och minut som jag iofs själv gjort under åren men aldrig med datorer etc, härlig entusiasm.

Alla tekniska trådar som @calle_jr, @MatsT, @Peo m fl skriver i läses, men jag förstår inte mycket förrän rapporten om slutresultatet delges, men klart imponerande kunskaper som jag respekterar.

 

Det var några exempel och här är några till som gillas;

@Govinda och hans länkar till youtube.

@Apexorca, om resan och som fortfarande pågår.

@Bebop, kunskaperna om klassisk och jazz musik vilket inspirerat mig genom åren.

 

Ingen nämnd ingen glömd:smile:

 

………det var några exempel tagna bara sådär rakt av och nu undrar jag varför jag inte bara skrev…..

 

Tack för att jag får vara med i Euphonia med medlemmar som inte alls behöver tycka lika - men talar om vad man har för egna erfarenheter, upplevelser, kunskaper etc etc. Det finns mycket givande saker att läsa för mig och det oavsett ämne eller kunskapsnivå.  

 

/byZan

  

Kan bara hålla med ByZan Jag läser det mesta på euphonia med stort intresse:smile: Själv är jag inte särskilt teknisk eller bra på att skriva så jag försöker ge av sådant jag kanske har lite erfarenheter om. Jag skall försöka kommentera mina inlägg bättre framöver så man får med lite kuriosa

 

Jag värdesätter hur vi alla kan umgås på ett ödmjukt och respektfullt sätt och diskutera en hobby som vi alla har starka band till

 

Tack ByZan:foldedhands::smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det än mer osammanhängande i denna tråd för nu pratar jag om routrar och fick tips om en ASUS RT-AX82U, till och med jag kommer märka skillnad mot mina nu installerade Appleprodukter. Sagt och gjort så skulle jag beställa men den kommer inte in förrän 13 okt på Netonnet som bara ligger några stenkast bort, jag får ge mig till tåls och alla min vänner kan lugnt avnjuta helgen utan risk för samtal om hjälp.

 

Sedan var det ström i en burk med flera uttag, nu kommer en burk att försvinna Apple express och då är det bara Nucleus och switch kvar som ska in, tror jag? Just det Entreq burken också, den som genererar batteridrift till Nucleus’en, det blir kanske 3 utgångar som behövs som max, eller har jag missat något? Hmm, funderar och kollar lite bakom bänken senare idag.

Behöver fortfarande tips på en bra burk för ändamålet samt en switch (idag en netgear 108) som är så bra så att jag slipper fundera mer på dess förmåga att prestera välljud.

Sedan var det patch-kablar och dess eventuella synergieffekter?

 

Nu kom en tanke till rusande genom min hårt ansträngda hjärna. DC kablar från strömburken ut till respektive enhet - skulle man kunna göra de själv i erforderliga längder utan risk för att det blir fel pga längd eller så? Kanske t o m jag kan löda ihop dessa med min gamla lödkolv från 60-talet? Nähä! Okej, finns kabel på lösmeter och lösa kontakter att köpa för att sedan skicka till behörig personal för lödning och med mina önskemål om längder? Självklart mot ersättning! En till tanke - längden har betydelse säger några (om elkablar iaf) men kanske inte för DC och patchkablar?

 

De é mycke nu! Men inspirerad av flera trådar så blir det roligt också för mig att försöka få bukt på sådant som jag tänkt fixa under lång tid-

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, byZan said:

Inspiration ger också ”stora” kostnader som i mitt fall blev verklighet då jag beställt 2 LP och 7 nya band, men jag lever återigen efter måttot ”jag lever bara en gång” ett måtto jag tar till när jag vill ha något:winking:

 

/byZan

 

Jag brukar vända på ordspråket. "Jag dör bara en gång, lever gör jag varje dag"  :-)   Även med det mottot som ledstjärna uppstår "stora" kostnader då och då!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

osammanhängande

var ordet, sa Bull! ;) Nejdå, inte helt! :D 

Men det är svårt att ta till sig vad du vill uppnå i förhållande till komplexitet, miljö och utfall. Hur värderar du full tillgänglighet kontra de sista 2% i ljudkvalitet som ex.?  Och jag har ju inte fått tummen ur och besökt Casa byZantium ännu. Då behöver man bra skisser över hur både planlösningen ser ut, och hur du tänker dig ansluta både strömförsörjare och informationskonsumenter.

I min roll som arkitekt (inte här, på arbetstiden!) är en ständig fråga hur man designar för förutsättningar som man inte känner till ännu. För mig kan det vara politiska beslut som stakar ut nya riktningar och kanske innovationer/lösningar och så kan det väl vara även hemma hos dig. Men det är viktigt att ta med drömmar och visioner för framtida projekt också.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag gjorde för att driva ekolod med mindre störningar var att köpa adaptrar på nätet till handverktygsbatterier. Driver nu loden med separata Festoolbatterier med mycket bättre bild än det vanliga batteriet. Finns ju också möjligheter då att kolla vad saker tål och så jag ökade drivspänningen till 18 volt så var det ingen nackdel heller. Kan rekommenderas och sådana batterier kanske man redan har och en adapter kostar runt 300 kr.

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Men det är svårt att ta till sig vad du vill uppnå i förhållande till komplexitet, miljö och utfall.

Och? Tror du jag vet det själv? Jag tror vi avvaktar, du kommer ju snart på ett platsbesök vilket jag ser framemot och då kan vi både skissa och spåna verbalt om hur det skulle kunna tänkas bli.

 

Politiskt är jag envåldshärskare (hoppas att hon inte läser detta:blush:) m a o gör jag som jag vill då hon är än sämre på datorer och teknik!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Harryup said:

En sak som jag gjorde för att driva ekolod med mindre störningar var att köpa adaptrar på nätet till handverktygsbatterier. Driver nu loden med separata Festoolbatterier med mycket bättre bild än det vanliga batteriet. Finns ju också möjligheter då att kolla vad saker tål och så jag ökade drivspänningen till 18 volt så var det ingen nackdel heller. Kan rekommenderas och sådana batterier kanske man redan har och en adapter kostar runt 300 kr.

Fattar nada men mina Festoolbatterier blir kvar där de ligger i förråd/garage. Däremot är jag för olika lösningar som jag kan fundera på.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Vilken av alla Asus blev du ”lurad” att införskaffa:winking: jag slår till på en wifi 6, assnabb, har andra grejer, mech någonting, ärligt talat ingen koll alls, men den ska fungera sägs det?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Man blir gråhårig av det digitala hemmet ... inget funkar tillsammans som man vill längre. Eller kanske är det för högt ställda krav? Vad förväntar man sig när alla tillverkare vill stänga in sina kunder i sin egen lösning - medvetet och omedvetet.

 

Men det kanske kommer en köra tillsammans standard som t ex IFTTT eller Alexa.

 

Fast WiFi är ju ändå relativt väl fungerande måste jag säga.

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, byZan said:

Vilken av alla Asus blev du ”lurad” att införskaffa:winking:

@AlfaGTV tipsade mig om Asus. Jag kollade modellerna hos Kjell&Co och dalmasen gav sitt godkännande. @calle_jr hade också goda erfarenhet av Asus. Jag tror han också har samma modell. Det räckte för mig. Kjelle här har en kille som är väldigt insatt i ämnet (vilket kan skilja mellan butiker). Han lyfte också fram denna modell. Den har det jag behövde.

 

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/asus-rt-ac66u-tradlos-router-ac1750-p61607

Link to comment
Share on other sites

Samma informatör och en dubbelkoll med en till insatt @Audionet, bra grabbar de där ungtupparna:grin:

 

Kan för lite, men för att säkra upp ordentligt innan @AlfaGTV kommer på besök om ett par veckor så går jag på den som ”inte" finns i lager, så tänker jag och hoppas att det kommer att fungera oklanderligt även för mig.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Den nya jag fått av Telia ”speciellt utvecklad för det digitala hemmet”

Är det den vita stående ”sagemcom” månne? Har jobbat mycket mot den. Rena skämtet i dagsläget i.m.h.o. De har fått iordning på många barnsjukdomar och den har säkert sina fördelar. Men kompabiliteten och stabiliteten har varit mycket problematisk. Jag kör med den gamla technicolor xtreme vilken jag tycker är den bästa de haft. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

fungerade inte alls med Lumin.

Det finns några konfigurationsval som kan påverka musikstreaming, och Asus verkar ha gjort "rätt" val i sin standard-setup. Det är troligen en bidragande orsak till att de anses som väl fungerande i våra sammanhang. Leverantörsroutrar gissar jag är byggda med två prioriteringar, låg inköpskostnad och låga supportkostnader. De fungerar väl för lejonparten användare men plötsligt kommer det en musikentusiast och vill Multicast routing skall vara påslaget. Det kan påverka hastighet i en lösning byggd med lägsta kostnad som huvudprio, och därmed undviker man detta i standardvärdena. Jag har en fördom om att man bygger för att erbjuda 587kbps vid surfning istället för att erbjuda 525kbps och full kompatibilitet istället. Om konkurrenten erbjuder 550kbps så är det viktigt att ligga 5-10% före i det man mäter. Men som i många andra sammanhang är det inte säkert att mätvärdena återspeglar upplevelsen! ;) En hel del mansplaining i detta, men det kanske är OK? 

 

Jag har en RT-N66U, en gammal trogen apparat som används som trådlös "brygga" till NAS och backup-lösningar i källaren. Som huvudrouter har jag en RT-AX58U, en nyare variant med högre WLAN-hastighet (har inga apparater som kan nyttja detta) och möjlighet till mesh-setup. Jag tror jag sammanlagt startat om dessa 5ggr under de år jag haft dem, utöver de kanske två/tre firmwareuppgraderingar jag gjort. 

Link to comment
Share on other sites

Angående strömförsörjning skulle jag föreslå en HDPLEX 300W Linear Power Supply som ett alternativ, flexiblare än de flesta till vettigt pris.

Kanske man inte får de sista procenten i välljud om den ska driva DAC eller Endpoint, men skönt med bara en burk och en nätkabel.

https://hdplex.com/hdplex-fanless-300w-linear-power-supply-for-pc-audio-and-ce-device.html

 

image.png.fb561c36a41d1444c09607d041e17f98.png

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, LPL said:

skönt med bara en burk

Jag har inte provat någon sådan, men finns det en flexibel och mångsidig apparat som täcker nästan alla behov, så är det väl den? Men det kräver ju också att man samlar alla sina pilledutter i närheten vilket jag kan vara fundersam kring. (Tja, jag har ju valt att separera streamer och server iofs, så för mig kan det funka!)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Men det kräver ju också att man samlar alla sina pilledutter i närheten vilket jag kan vara fundersam kring.

Som vanligt har det mesta sina för och nackdelar och det finns fallgropar även här. Sedan beror det hur man definierar "närheten":) Sämst lär det bli om man har separerat prylarna och kopplar in dem i olika eluttag och får till en jordslinga eller suger in skräp den vägen. Å andra sidan ska man kanske inte ställa servern på Riia-steget:monkey-see-no-evil:

Vi har nog alla märkt att det finns många vägar att gå från digitalt lagrat media till musik i högtalarna. Sedan beror det rätt mycket på om man som du och jag har separerat server och streamer eller kopplar servern direkt i DACen.

 

Ännu mer flexibelt blir det med 3-4 separata PSUer men inte så kul med en massa extra nätkablar att hantera.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-09 at 07:23, byZan said:

DC kablar från strömburken ut till respektive enhet - skulle man kunna göra de själv i erforderliga längder utan risk för att det blir fel pga längd eller så?

 

man kan göra, men det är ju en del jobb såklart. Ghent Audio är annars väldigt populärt och smidigt att beställa ifrån, bra kablar i alla dess former till bra priser. få av de traditionella kabelmakarna erbjuder DC kablar, kanske just för att det alltid ser väldigt olika ut och blir en specialbeställning. Med DC kablar vill man i regel hålla dem så korta som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, VoicesInMyHead said:

man kan göra, men det är ju en del jobb såklart. Ghent Audio är annars väldigt populärt och smidigt att beställa ifrån, bra kablar i alla dess former till bra priser. få av de traditionella kabelmakarna erbjuder DC kablar, kanske just för att det alltid ser väldigt olika ut och blir en specialbeställning. Med DC kablar vill man i regel hålla dem så korta som möjligt.

Tack för länken!

Jag ska avvakta tills jag vet hur det kan tänkas bli efter lite uppstädning och omplaceringar av befintliga burkar. Känns som jag är på G att få det lite snyggare bakom alla apparater, men till någon @octavia rs nivå blir det inte men kanske ett par procent närmare?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, octavia rs said:

Jag är eventuellt mitt uppe i nått som kan vända upp och ner på mycket vad gäller kablage osv. så de kan bli mycket att fixa med ;)

Håll inte på och ändra nu, det är bra som det är:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-09 at 07:23, byZan said:

Nu kom en tanke till rusande genom min hårt ansträngda hjärna. DC kablar från strömburken ut till respektive enhet - skulle man kunna göra de själv i erforderliga längder utan risk för att det blir fel pga längd eller så? Kanske t o m jag kan löda ihop dessa med min gamla lödkolv från 60-talet? Nähä! Okej, finns kabel på lösmeter och lösa kontakter att köpa för att sedan skicka till behörig personal för lödning och med mina önskemål om längder? Självklart mot ersättning! En till tanke - längden har betydelse säger några (om elkablar iaf) men kanske inte för DC och patchkablar?

 

 

Jag har DC kablar ifrån Ghent Audio de är den modell med Canare 4S6 kabel alltså en 4-ledare där de kopplas 2 för + och 2 för -0V och varför vill man göra så? Vid DC överföring är resistans och induktans de faktorer som påverkar mest. Grövre area = lägre resistans och när kabeln kopplas med 4-ledare korsvis = lägre induktans i kabeln. 

 

Möjligt att de är små skillnader här men o andra sidan är Ghents kablar prisvärda och han har kablar som passar de flesta PSU och bygger mer eller mindre precis som man vill ha det.

 

Jag har den äldre HD Plex 200W PSU de är som sagt väldigt flexibla och svårslaget pris kanske inte de bästa som finns men vill man rensa upp bland switchade väggbulor så är de en bra start :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Möjligt att de är små skillnader här men o andra sidan är Ghents kablar prisvärda och han har kablar som passar de flesta PSU och bygger mer eller mindre precis som man vill ha det.

Kan kanske vara värt att testa och framförallt få till lite snyggare kabeldragningar?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...