Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan
 Share

Recommended Posts

21 hours ago, octavia rs said:

 

Jag tror inte Accuphase är så laid back men de är iofs bara vad jag tror efter att läst lite tester av dem.

 


Den senaste generationen av förstärkare som jag har här präglas av en ren, öppen, distinkt och dynamisk återgivning. Det klassiska och harmoniska lugnet, inlevelsen och naturligheten finns kvar, men med högre upplösning och mer liv och driv än vad vissa kanske har upplevt historiskt.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Då har de verkligen gjort en intressant resa gällande sin ljudsignatur. 

Jag har inte hört det "nya" soundet så jag kan inte uttala mig om det. Men jag har hört dem vid ett par demo-tillfällen för 4-5 år sedan. Bla på München-mässan. 

Och så som jag minns presentationen, var den just varm och mullig som flera nämnt. 

Det hade ju varit intressant att vara med i styrelserummet när man fattar beslut om att tweaka ljudet på sina produkter. Ett ljud som tillsammans med ett underbart läckert utseende också varit just den USP som bidragit till deras berömmelse. Det måste varit lite nervöst.

Men kul att höra att de lyckats och därmed lyft märket till en ännu högre nivå. 

 

Å andra sidan upplever jag att detta inte på något sätt är unikt.

Sonus Faber har också blivit mindre varma. Det samma gäller McIntosh. 

Samtidigt som jag upplever att Wilson blivit mer organiska, en väg som också dCS utforskar.

Självklart är detta en ständigt pågående process som troligtvis är en blandning av förfining av befintliga produkter i kombination med marknadens önskemål. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-19 at 10:59, Perfect sense said:


Den senaste generationen av förstärkare som jag har här präglas av en ren, öppen, distinkt och dynamisk återgivning. Det klassiska och harmoniska lugnet, inlevelsen och naturligheten finns kvar, men med högre upplösning och mer liv och driv än vad vissa kanske har upplevt historiskt.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Ja vilken utveckling de gjort i så fall. Bra gjort.

Jag hade en dyrgrip hemma på test för säkert 8 år sedan och det var något av det lugnaste (läs tröttaste) jag hört i mitt system. Det lät ganska litet, inte alls dynamiskt med ihoptryckt ljudbild. Inget engagemang. Det var i alla fall en kass matchning med mina Sonus faber Amati Futura. Matchningen är ju en mycket stor del i detta och i mitt system var det inte rätt. Låter dock som om de nya skulle var bra i ett system liknande mitt. Kunde var kul at lyssna på. Det måste jag göra framöver när man kan lämna Corona bakom sig. 

Link to comment
Share on other sites

Letade lite i min tråd. Jag citerar mig själv nedan när jag testade Accuphase 2012. Läs mer här den som vill Mästarmöte har en vinnare 

 

"Accuphase A-65 är större och tyngre ön Burmester 911, men mindre och lättare än min Plinius SA250.

A-65 har klass A, 60 Watt i 8 Ohm! Känns spontant som att jag behöver mer kraft, men jag vill vända på en massa stenar och tänker testa. Att inte testa legendariska Accuphase vore synd.

Så här upplevde jag detta efter några timmars lyssnande fram och tillbaka mellan A-65 och SA250.

Med en design som ser ut som klassisk Japansk hemelektronik (förlåt kanske?) så är den fysiska upplevelsen av bygget en annan. Den är mycket stabil. Jag tycker det är snygg klassisk Japansk hemelektronik design. Både modern och retro.

Jag köra samma låtar som med Burmester och i slås ev en betydande renhet i ljudbilden. Men jag slås också av att A-65 har en mörkare ljudbild än vad jag känner igen. Ljudbilden är ren men varmare i hela registret. Jag saknar lite vårbäck generellt och ffa i röster. Ljudet ligger längre bak vid högtalarna och 3D känslan är mindre. Inte heller samma svärta. Det står klart att Burmester och Plinius har liknande ljudbildsideal. Accuphase låter annorlunda. Jag tror inte det passar till komponenterna min rigg. 

Oavsett ljudvolym ligger ljudbilden kvar mellan högtalarna och jag blir mer engagerad av min egen Plinius. A-65an saknar inte kraft. När jag höjer ordentligt knorrar den inte, men ljudet spruttar inte ut ur mina Futura. Ur Burmester gjorde ljudet det och ur Plinius också i jämförelse.

Mitt grundläggande mål som bla var att få en större scen klarar A-65 inte av, scenen blev mindre! 

Jag skulle tro att Accuphase behöver en helt annan matchning än den jag har.

Får en känsla av att Plinius SA250 är mycket bra förstärkare för det nypris den en gång hade. Potent helt enkelt.

Jakten går vidare"

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Jag köra samma låtar som med Burmester och i slås ev en betydande renhet i ljudbilden. Men jag slås också av att A-65 har en mörkare ljudbild än vad jag känner igen. Ljudbilden är ren men varmare i hela registret. Jag saknar lite vårbäck generellt och ffa i röster. Ljudet ligger längre bak vid högtalarna och 3D känslan är mindre. Inte heller samma svärta.

 

De gånger jag hört Accuphase (A70? monoblock) och det är några år sedan och inte jämförd med annan elektronik vid det tillfället, så uppfattade jag de som mycket välljudande och åt det varmare hållet men med hög upplösning. Så jag tycker att det lät ganska stort och trevligt och byggkvaliteten var riktigt fin, så vill jag minnas det? Senare har jag lyssnat på både kraftfullare, integrerade och tycker om det mesta jag hör, men med TAD har jag aldrig hört Accuphase vad jag kan minnas. 

Men som alltid så är det matchning och lite annat som ska till för att man ska få njuta fullt ut och då kanske Accuphase nyare, större och kraftfullare doningar ska till för att TAD ska må bäst? Inte en aning och kommer nog inte heller få svar på då en test hemma verkar omöjligt att få till.

 

Jakten går vidare;)

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-19 at 18:17, bigblue said:

Då har de verkligen gjort en intressant resa gällande sin ljudsignatur. 

Jag har inte hört det "nya" soundet så jag kan inte uttala mig om det. Men jag har hört dem vid ett par demo-tillfällen för 4-5 år sedan. Bla på München-mässan. 

Och så som jag minns presentationen, var den just varm och mullig som flera nämnt. 

Det hade ju varit intressant att vara med i styrelserummet när man fattar beslut om att tweaka ljudet på sina produkter. Ett ljud som tillsammans med ett underbart läckert utseende också varit just den USP som bidragit till deras berömmelse. Det måste varit lite nervöst.

Men kul att höra att de lyckats och därmed lyft märket till en ännu högre nivå. 

 

Å andra sidan upplever jag att detta inte på något sätt är unikt.

Sonus Faber har också blivit mindre varma. Det samma gäller McIntosh. 

Samtidigt som jag upplever att Wilson blivit mer organiska, en väg som också dCS utforskar.

Självklart är detta en ständigt pågående process som troligtvis är en blandning av förfining av befintliga produkter i kombination med marknadens önskemål. 

 


Jag tror att det handlar om en naturlig utveckling kort och gott där man inte har släppt sina grundläggande ideal. Accuphase är inte en tillverkare som marknadsanpassar och förändrar sitt ljudideal i första taget som jag upplever det. Tvärtom så håller man hårt fast vid det man står för och tror på. Ett exempel är att man har utvärderat möjligheterna med Klass D vilket ger många praktiska fördelar, men där man anser att man inte kan uppnå det man eftersträvar med annat än Klass A och A/B teknologi. Min upplevelse är också att man är ett varumärke och bolag med en stadig och stabil efterfrågan där man inte är pressad till att göra förändringar som man inte fullt ut kan stå för.

En Accuphase förstärkare av senaste generation bibehåller sitt homogena lugn med en rik och mättad grundklang som drar något åt det mörkare snarare än ljusare hållet tonalt. Det sker dock inte på bekostnad av upplösning, transparens och dynamik på samma sätt som det i någon mån har gjort historiskt.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Ja vilken utveckling de gjort i så fall. Bra gjort.

Jag hade en dyrgrip hemma på test för säkert 8 år sedan och det var något av det lugnaste (läs tröttaste) jag hört i mitt system. Det lät ganska litet, inte alls dynamiskt med ihoptryckt ljudbild. Inget engagemang. Det var i alla fall en kass matchning med mina Sonus faber Amati Futura. Matchningen är ju en mycket stor del i detta och i mitt system var det inte rätt. Låter dock som om de nya skulle var bra i ett system liknande mitt. Kunde var kul at lyssna på. Det måste jag göra framöver när man kan lämna Corona bakom sig. 


Jag hade inte heller valt (äldre) Accuphase tillsammans med (äldre) Sonus Faber :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag vet vad du behöver byZan. Elektroniken ska vara stilren, ha en lång tradition bakom sig, låta kraftfullt och innerligt, samt vara pålitlig. Det ska kännas rätt varje gång du höjer volymen. Men det viktigaste är ju att det låter bra redan vid låga nivåer. Mitt stalltips (och det är inte billigt) är Spectral. Vet inte riktigt om det finns återförsäljare i Sverige. Hifistället i Göteborg får jag som träff på google.

 

http://www.spectralaudio.com/

 

DMA-250%20Left%20Front.jpg

 

30SV%20Open%20Top.gif

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ranefjord said:

Jag tror jag vet vad du behöver byZan. Elektroniken ska vara stilren, ha en lång tradition bakom sig, låta kraftfullt och innerligt, samt vara pålitlig. Det ska kännas rätt varje gång du höjer volymen. Men det viktigaste är ju att det låter bra redan vid låga nivåer. Mitt stalltips (och det är inte billigt) är Spectral. Vet inte riktigt om det finns återförsäljare i Sverige. Hifistället i Göteborg får jag som träff på google.

 

http://www.spectralaudio.com/

 

DMA-250%20Left%20Front.jpg

 

30SV%20Open%20Top.gif

 

Utmärkta produkter. Utmaningarna i det här fallet är dels att jag inte tror att Spectral representerar det ljudideal som Byzan söker, och dels att tillverkaren inte har någon representation i Skandinavien med svag närvaro i Europa i stort tyvärr.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Ranefjord said:

Jag tror jag vet vad du behöver byZan. Elektroniken ska vara stilren, ha en lång tradition bakom sig, låta kraftfullt och innerligt, samt vara pålitlig. Det ska kännas rätt varje gång du höjer volymen. Men det viktigaste är ju att det låter bra redan vid låga nivåer. Mitt stalltips (och det är inte billigt) är Spectral. Vet inte riktigt om det finns återförsäljare i Sverige. Hifistället i Göteborg får jag som träff på google.

 

http://www.spectralaudio.com/

 

DMA-250%20Left%20Front.jpg

 

30SV%20Open%20Top.gif

Hej

Har själv haft Spectral, tycker de är kanon, bra ljud med kropp, oerhört dynamiska. Sålde dem bara för att jag ville ha en integrerad. Spectral var med på Hifimässan , bästa ljudet enligt mig, de var kopplade till Bayz högtalare i audio concept-rummet Säljs av Audio concept , finns att lyssna på där!

tommy

PS tycker även PASS LABS vore en kandidat , de har en integrerad som fått fin kritik INT 250, iochförsig har alla pass labs fått fin kritik, de fanns att lyssna på i mässan i pl audios rum koppplade till Focal DS

Link to comment
Share on other sites

På tal om Hifi-stället och förstärkare så lyckades jag nyligen med stor ansträngning pressa in mastodont-kartongen därifrån med nya McIntosh MC462 i bakluckan på bilen.

Jag tycker att den lever upp till väldigt mycket som skrivs i den här tråden som ren, öppen, distinkt och dynamisk återgivning och behaglig värme.

 

   

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej

Har själv haft Spectral, tycker de är kanon, bra ljud med kropp, oerhört dynamiska. Sålde dem bara för att jag ville ha en integrerad. Spectral var med på Hifimässan , bästa ljudet enligt mig, de var kopplade till Bayz högtalare i audio concept-rummet Säljs av Audio concept , finns att lyssna på där!

tommy

PS tycker även PASS LABS vore en kandidat , de har en integrerad som fått fin kritik INT 250, iochförsig har alla pass labs fått fin kritik, de fanns att lyssna på i mässan i pl audios rum koppplade till Focal DS


Där ser man! Enligt Spectrals hemsida så har man ingen partner i Skandinavien, men det kan vara information som saknas hos dem givetvis.

Pass är en värdig kandidat som mycket väl kan passa Byzan och TAD.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Ja det där var en "dark horse” som jag inte har koll på alls. 

 

Nu har jag gått in i någon form av slowmotion eller nästan pausat när det gäller hemmasystemet och det är pga läget som råder "world wide", känns inte som mitt fokus ska vara där och ska kanske inte det heller då det är lite annat som måste göras.

Men tack (alla) iaf för tips och funderingar jag får, alltid lika roligt att få dessa:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-26 at 19:54, plind said:

En "dark horse" till förslagen. Osäker på om den kan hittas i Sverige men Välljud kan ha den i sitt sortiment ev. Annars är det Norge som gäller.

http://v2.stereotimes.com/post/coda-technologies-16.0-amplifier-by-terry-london/

 

Coda640.jpg.d60a47e0e4838218817e0145ca717921.jpg

100 W Klass A i 4 Ohm det blir väl 50 W Klass A i 8 Ohm? Likvärdig med E-800.

Mitt gamla Coda TS lät väldigt bra i klass A.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

100 W Klass A i 4 Ohm det blir väl 50 W Klass A i 8 Ohm? Likvärdig med E-800.

Mitt gamla Coda TS t väldigt bra i klass A.

 

Tror att den liksom min föregångare 15.0 ger 2x100w klass A i 8ohm (och 150w AB).

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, plind said:

 

Tror att den liksom min föregångare 15.0 ger 2x100w klass A i 8ohm (och 150w AB).

När det gäller klass A är jag nästan mer intresserad av hur mycket effekt den drar ur 230v uttaget än vad den ger ut till högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite personlig reflektioner som jag hoppas är ett gott råd till byZan. Efter hand som jag byggt min egen anläggning så har jag landa i detta efter några sidosteg här och var.

Man måste sortera på något vis. Att bara välja på hur de låter går inte tycker jag. Visst måste det låta så att det passar mig men också...

När man köper så extrema prylar vi pratar om ny för byZan så är det klokt att köpa etablerade, stora och välkända märken. Som jag ser det spelar det ingen roll om andra är lika bra som de stora märkena, kanske till och med lite billigare och de kanske till och med har några extremt fina egenskaper. Man kan hitta massa olika smakideal hos de olika stora märkena som vi får tag på i Sverige och de presterar i respektive ljudideal-kategoris högsta klass. Varför väljs småfirmorna??? Det kan vara exotiskt, ibland kan man få köpa billiga demoex osv. MEN, man vill kunna få hjälp med prylarna även efter några år och då vill man att de fortfarande är representerade på våra breddgrader, och inte bara varit dagssländor. Man vill kunna byta upp sig, byta in till bra pris och kunna sälja till bra pris. Det kan man bara med de mer namnkunniga märkena. Vilka dessa märken är vad gäller förstärkeri kan ju naturligtvis bli föremål för diskussion och variera till viss grad. Det finns många bra märken, men om de skall leva upp till ovanstående blir det färre kvar och därmed lättare att välja.

 

---------------------------------------

 

Nu spekulerar jag från en amatörs nivå och jag tar gärna kloka synpunkter på detta. Jag upplever att det finns hur mycket märken som helst inom hifi och nya dyker hela tiden upp. Varför?

Jag anser att ett problem med Hifi marknaden är att det är så många stora märken som får tampas med småfirmor som sticker upp en liten tid. Hur många små märken har man inte sett några år och som sedan aldrig lyfter på marknaden och tynar bort från media, kunder och återförsäljare. De kan imponera ljudmässigt men vid närmare granskning får de ändå svårt mot de "stora" både ljudmässigt men framförallt med support och andrahandsmarknad mm.  Att de "små" dyker upp så ofta tyder nog på att HiFi-marknaden inte fungerar så bra. Jämför med bilar. Du hittar fler hifimärken på i en korridor i München än bilmärken på de stora bilmässorna. 

Det är synd att de stora etablerade firmorna inte lyckas övertyga kunden om att de är bättre än "den gamla NASA-ingenjören" som börjat bygga i källaren och fått fram en fin produkt med ball dyr låda och bra story kring märket. Jag får erkänna att jag ofta imponeras. Jag gillar exklusivitetkänslan i udda märken. Det kommer få lite uppmärksamhet ett tag men sedan blir det fullständigt iskallt. 

 

Mitt råd alltså.

Leta bland stora etablerade märken som har bra representation i vår del av världen och som går att sälja någon gång i framtiden. Inte svår att hitta någon bland dessa som dessutom låter i världsklass vilken typ av ljud du än föredrar.

 

---------------------------------------

 

Jag hade nog lånat ett öra till Pathos förstärkare också. De har nog inte nämnts ännu. Har hört dem både hemma hos mig (äger en integrerad Pathos) och på en del riktigt bra demonstrationer i München. De blandar gärna rör och transistorer och det gillar ju du vet jag.

 

 

Lycka till bland alla råd du får. Inte lätt att sovra, men det kan väcka viktiga tankar byZan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca, TACK och jag håller med dig om att gå på de etablerade märken är alltid en säker väg att gå, service etc är inte att förringa.

 

Snillen spekulerar vidare och jag också som amatör!;)

 

Men att dess priser står sig på beg. marknaden vete tusan? Om jag får tänka fritt så tycker jag att hifi är sjukt dyrt generellt om jag jämför med t ex en bil, tänk så många komponenter det finns i en bil, utvecklingskostnader för funktionalitet, säkerhet och alla lagar som måste följas för att få ut den på marknaden. Inte bara en CE-märkning. Kanske inte tänker helt rätt men så tycker jag nog att det förhåller sig i min värld! Om vi sedan ser till beg. marknaden så finns det många bilar att välja på från respektive bilmärke vilket gör att bilen snurrar runt  bland olika ägare som köper reservdelar/tillbehör etc för att hålla bilen igång, utveckla, pimpa etc. vilket biltillverkaren tjänar pengar på över tid, alltså inte bara vid den första försäljningen. Nu tjänar tillverkarna inte så mycket på en nybilsförsäljning kanske? men över bilens livslängd så blir det nog en bra ”hacka" tror jag?!

Vet inte om detta resonemang är hållbart rent generellt och förstår att det kanske inte gäller alla biltillverkare men lite eller delar av sanning tycker jag nog att det finns i mitt tänk.

Så för att återgå till hifi så vore det iaf roligare om utpriserna var lägre, mer prylar ute på beg. marknaden som skulle snurra runt i butiker och tillverkarna skulle få sälja mer reservdelar, göra mer servicearbeten etc. Iofs så är det marknaden som styr och tyvärr så får vi vanliga betala för att det finns folk som tror att dyrt alltid är bäst eller om det inte är dyrt så är det inte bra och att det är de som hissar upp priserna och då förstår man ju att priserna blir som de blir, onödigt höga?! Inte en aning om mitt resonemang håller vid en diskussion med de som kan ”affärer” men jag tycker att jag har ett tänk för att fler skulle kunna få ha musiklyssning via bättre ljudförmedlare och att samtidigt få mer snurr på alla prylarna, kanske inte miljömässigt bra med tanke på utsläpp med större tillverkning och ökade transporter, vilket svamlande, jag har egentligen ingen aning! Mer ett önsketänkande så att jag skulle kunna testa, byta ha flera system eller vad jag nu skulle vilja göra?

 

- ”Dyra" prylar är bra prylar? Inte alltid eller alls, de ska ju matchas med kringutrustning, rum etc och framförallt prestera så som man vill ha det. (att man sedan får kompromissa är en annan sak)

- Investera för att tro att de står sig prismässigt den dag man vill/måste sälja? Inte en chans att jag numera skulle tänka den tanken, har själv gjort alldeles för många ”felköp” för att kunna få den ekvationen att gå ihop.

- Att ögonen ska få sitt tror jag på som en del av valet som görs.

- Är musiken som spelas berörande så är den berörande. Blir jag "in good mood” när jag lyssnar så lyssnar jag och då lyssnar jag egentligen bara till musiken så varför hålla på med de märket är bättre på gles musik, den kabeln filtrerar bort eller lägger till, det är bara ettor och nollor, högtalare måste kunna prestera ett ljud som är änglalikt naturtroget o s v .

 

Har jag problem att bestämma mig (egentligen inte) eller med vad andra ska tycka (nä) ……., "I did it my way" säger några och jag säger att "I did it my way” och så levde vi lyckliga tillsammans i alla år:)

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Om jag får tänka fritt så tycker jag att hifi är sjukt dyrt generellt om jag jämför med t ex en bil, tänk så många komponenter det finns i en bil, utvecklingskostnader för funktionalitet, säkerhet och alla lagar som måste följas för att få ut denmarknaden.

Håller helt med. Det finns dock en stor skillnad och den stavas volym- eller skalfördelar. Handbyggda och esoteriska bilar i småvolymer finns ju också och de är inte billiga. Om förstärkare hade tillverkats i miljonupplagor som de gjorde i Japan på 70-80-talen så blir det också billigare. Men är det "billigt" så tolkas detta ofta att det inte är bra plus att det dyra riskerar att övertolkas i dess ljudkvalitet.

 

Jag har lyssnat en del på senare tid på nyare elektronik från "masstillverkare", framför allt nyare Yamaha och Rotels nya värstingar Michi. De låger mycket bra. Det har skett utveckling även här men förbises ofta. Att handlöda dessa skulle kosta en förmögenhet. De använder robotar som sätter ihop kretskort på några sekunder. De drar fördel av teknik som det krävs en basvolym för att ge avkastning på den typ av investeringar och de tillverkar via OEM-tillverkare som dra fördel av större volymer. I botten ligger en byggfilosofi kring material och olika tekniska lösningar, naturligtvis, som ger produkten sin karaktär plus design.

 

Jag tillhör själv generationen som växte upp med japanska produkter där Luxman, Kenwood, Sansui och någon till var drömmärkena och som hade tagit över från i huvudsak engelska märken då. Men efter några år riktades blickarna åt USA för dåtidens audiofiler, mot märken som GAS, Soundcratfman, Krell, McIntosh, Ampzilla, Marantz (som då var en USA-produkt) och Audio Research. Det var helt andra priser också. Dyra, men bra mer eller mindre handbyggda produkter. Japanska produkter i övre skiktet tappade marknad och anseende.

 

Samtidigt kom det upp nya aktörer i Europa som t ex Naim, Linn och Musical Fidelity från England och efter ytterligare ca 10 år spottades det ut flera märken från andra länder, inte minst Tyskland, Italien, Frankrike, Norge och Danmark. Senaste trenden, som @Apexorca är inne på är att allt fler "garagetillverkare" sett dagens ljus. Många av dessa är säkert bra och det är duktiga ingenjörer bakom konstruktionerna. Det har oockså utvecklats många hjälpverktyg där konstruktioner kan testas virtuellt innan man bygger. Jag inbillar mig att detta minskar skillnaden mellan hur produkter låter ungefär som vindtunnlar inom bilindustrin tenderar att likrikta ytrre design om vi bortser från grill, lister, lyktor och interiör.

 

Jag tror att detta överlag gett bättre produkter men dessvärre också en hel del överprisat. Dels p g a volymnackdelar men också p g a nationalekonomins grundpelare i utbud/efterfrågan. Den säger bl a att om det finns pengar att tjäna inom en sektor så söker sig fler aktörer dit tills vi nått en mättnad och ett överutbud. Därefter sker en motsatt rörelse. De prisnivåer vi ser nu skapar möjligheter för t ex japanerna som kan tillverka motsvarande produkter för en bråkdel av vad de s k esoteriska märkena gör. Om den teorin håller kan vi räkna med utslagningar. Det är kanske det HiFi-branschen står inför nu plus att hifi-konsumtionen ser väldigt annorlunda ut nu än för ca 20 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, triomio said:

Jag vet inte... exklusiva high end bilar tillverkade i få antal är ju inte direkt billiga heller. Dessutom så kostar ju skatt, drivmedel, försäkring, service för att inte tala om slitage osv.

 

Inte jag heller och visst kan det vara så som du skriver.

 

41 minutes ago, Bebop said:

Det är kanske det HiFi-branschen står inför nu plus att hifi-konsumtionen ser väldigt annorlunda ut nu än för ca 20 år sedan.

 

Ja det är en match som vi inte sett resultatet av ännu och det är nog många som undrar hur den ska sluta? Hur vi i framtiden kommer att lyssna på musik står kanske skrivet i stjärnorna och inget som jag kommer att behöva ta ställning till för mitt fortsatta lyssnande, jag har skivor etc för att få en stunds lyssning och dos varje dag. Men därmed inte sagt att jag fortfarande är nyfiken på teknik o s v samt skulle också kunna köpa mer vinyl och band bara för att få kunna höra musiken så som jag tycker den presenteras bäst i mina öron.

Att det sedan är så som du beskriver det andra är säkert rätt i mångt och mycket men själv känner jag mig färdig med mycket av det oxå, däremot tycker jag att det fortfarande är roligt med hobbyn även om fokus ligger på att det är musiken och inte prylarna som får mig att fortsätta, en sanning med modifikation eftersom jag har svårt att avstå från hur jag vill och tycker att det ska låta. Jag gnuggar vidare så får vi se vilket beslut som tas när det gäller musiklyssnandet och ev. nya tokiga idéer?

 

Kul att ni skriver och att ni reagerar på mina tankar/funderingar som inte alltid är så genomtänkta - men ändå tänkta:)

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-21 at 07:29, byZan said:

 

De gånger jag hört Accuphase (A70? monoblock) och det är några år sedan och inte jämförd med annan elektronik vid det tillfället, så uppfattade jag de som mycket välljudande och åt det varmare hållet men med hög upplösning. Så jag tycker att det lät ganska stort och trevligt och byggkvaliteten var riktigt fin, så vill jag minnas det? Senare har jag lyssnat på både kraftfullare, integrerade och tycker om det mesta jag hör, men med TAD har jag aldrig hört Accuphase vad jag kan minnas. 

Men som alltid så är det matchning och lite annat som ska till för att man ska få njuta fullt ut och då kanske Accuphase nyare, större och kraftfullare doningar ska till för att TAD ska må bäst? Inte en aning och kommer nog inte heller få svar på då en test hemma verkar omöjligt att få till.

 

Jakten går vidare;)

 

/byZan

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Mr Byzan

Jag kan berätta lite om Accuphase senaste 480 som jag köpt för c:a 6 mån.sen

Där finns inget mörkt eller mustigt med den, däremot är den väldigt neutral och transparant 

vad som förvånade mig mest med den var basen som kopplade ett enormt grepp om mina baskoner  på mina Paradigm Persona F7

den verkar till att kunna driva vad som helst, så har du möjlighet att låna hem den. kanske det slutar med att du behåller den!

mvh Bengt
 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-26 at 19:54, plind said:

En "dark horse" till förslagen. Osäker på om den kan hittas i Sverige men Välljud kan ha den i sitt sortiment ev. Annars är det Norge som gäller.

http://v2.stereotimes.com/post/coda-technologies-16.0-amplifier-by-terry-london/

 

Coda640.jpg.d60a47e0e4838218817e0145ca717921.jpg

Har läst lite om den, den verkar snuskigt bra

även deras Coda 8 lär vara väldigt bra där man kan beställa någorlunda hur mycket klass A den skall spela i

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, byZan said:

Men att dess priser står sig på beg. marknaden vete tusan?

 

Nej visst. Står sig gör de ju inte,men man får sålt och betalt med kända stora märken vilket man inte får för alla märken.

 

 

6 hours ago, byZan said:

Om jag får tänka fritt så tycker jag att hifi är sjukt dyrt generellt om jag jämför med t ex en bil, tänk så många komponenter det finns i en bil, utvecklingskostnader för funktionalitet,

säkerhet och alla lagar som måste följas för att få ut den på marknaden.

 

Med tanke på all utveckling och avancerad teknik och material som finns i en bil så är det grymt prispressat. Jag tycker bilar är mycket prisvärda produkter. Något som är dyrare än HighEnd prylar sett till vad man får är helt klart prylar och utrustning till tandvården där tex en liten liten lampa som man härdar plast med kan kosta 15000kr och det är egentligen bara en lampa. Skulle den suttit i en bil hade det nog varit tal om hundralappar. Då förefaller plötsligt HiFi och High-End billigt. Allt är relativt och varje bransch har sina förhållanden. Små serier av avancerade produkter som kräver något mer än standard material och driftsäkerhet tenderar att bli mycket kostsamma.

Link to comment
Share on other sites

Men @Apexorca, det är dyrt att gå till tandläkaren också tycker säkert många som precis har varit eller ska dit, men attans så skönt att kunna få det gjort och slippa ha problem eller få framtida problem. En årlig service uppskattar jag och sedan bort med alla gamla skollagningar som gjort så man spräckt andra tänder genom att ha bitit i en gammal plomb som ploppat ur.

Nä mer lampor till tandläkarna så att de kan smälta ”plasten” som de återfyller hålen i tänderna med så man härdar ut;)

 

Precis som du skriver så är allt relativt och jag förstår att allt kostar kosing och nu är det hifi jag hakat upp mig på eftersom det är det jag just nu är drabbad av pga mina nyckfulla idéer. Måste det kosta så mycket bara för att det ska sälja bra till de som har kosingen? Det handlar om efterfrågan, marknadskrafterna etc! Ja jag vet! Men ändå? Iofs så bestämmer man sig för var man lägger sina pengar och då får man ta de beslut som passar, svårare än så kanske det inte är:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Precis som du skriver så är allt relativt och jag förstår att allt kostar kosing och nu är det hifi jag hakat upp mig på eftersom det är det jag just nu är drabbad av pga mina nyckfulla idéer. Måste det kosta så mycket bara för att det ska sälja bra till de som har kosingen? 

Corona sätter många marknader under nya förutsättningar just nu.  Många marknader blir fullständigt onormala och inte i balans på extremt kort tid. Mängder av olika onormala orsaker till ökad efterfrågan styr. Dessutom minskar tillgången drastiskt. Munskydd har ju varit på tapeten i media. Jag köper tex begränsat antal munskydd via specialkontakter som inte alla har tillgång till. De kostar minst 10-20 ggr så mycket som för 2 månader sedan. De är engångs... Snacka om marknadskrafter som styr. Jag kan lipa hur mycket som helst över det, men det hjälper inte alls. Marknaden är nästan en naturkraft. Vad har det med Hifi att göra? Jo det kommer nedan. 

 

(Obs! skämtsamt menat. Fick lite feeling och tycker bara det var kul att bena ut marknadskrafterna inom HiFi lite)

HiFi fungerar utanför dessa kristider som allt annat därför tar jag andra exempel. 

Visst kan man tycka att det är skevt när priser sticker upp, men det hjälper inte. Visst är det komplicerat, men samtidigt ganska logisk. Lite som att den starka arten överlever den svagare fast inom ekonomi på gott och ont. Eller som fysiklagar där olika energier jobbar mot att jämnas ut. Balans. Spänningen mellan tillgång och efterfrågan vill jämnas ut liksom att isen smälter i solen. 

Det är så marknadsekonomi fungerar även i Kina. Till och med i Stalins kommunistiska Sovjetunion var det ohyggligt svår att få bort marknadsekonomin på landsbygden. Stalin fick ta i som f-n men hans mål kanske aldrig helt lyckades att genomföra och det kostade miljontals människors liv.  Så jag tror inte ens du klarar att avskaffa marknadsekonomin inför dina tänkta köp @byZan:cool: (Obs! skämtsamt menat. Fick lite feeling och tycker bara det var kul att bena ut marknadskrafterna inom HiFi lite)

 

Enda sättet att själv påverka detta för dig är att bli en superduper-influenser som kan påverka marknadens efterfrågan åt något håll eller bara vänta på att det reglerar sig själv när kineserna tröttnat. Det kanske är det du skall försöka dig på @byZan bli en superduper-influenser. :64:  Ut på nätet i dessa Coronatider och döda intresset för extrem Hifi. Då blir det billigt. Det är en gungbräda av tillgång och efterfrågan. Många lätta på ena sidan eller få tunga som skall balansera mot samma förutsättningar på andra sidan. När marknaden funkar är balansen bättre och det vippar inte lika mycket. Som det är nu inom HiFi är det nog rätt bra balans förutom i Hi-End segmentet där efterfrågan är rätt stor och uppenbarligen inte rätt tillgång på svindyra produkter som förhoppningsvis dessutom har en mycket bra prestanda. Därför finns utrymme för nya märken och extremt dyra produkter. Det märks inte minst i München där en del stora dyra prylar är spektakulära mest pga utseende och pris, men går ibland knappt att lyssna på. Det finns så klart riktigt bra dyra system också och de är ofta från det internationellt mer stabila firmorna som bevisat sig år efter år. Kineserna köper ju på pris på ett för oss omvänt sätt... dyrt är bättre för att man kan skryta om det, men ljudet då... ähh, skit i det... eller så saknas fullständigt förmåga att bedöma det. Bling bling och att det ser dyrt ut är viktigt om jag spetsar till det lite.  En insatt och intresserad köpare som är  vill ha välljud  på riktigt, en sådan som du är,  får vara lite klurig för att fixa bra priser för den prestanda han vill ha. Det är jag säker på att du kommer du att vara. En analog är priser på fina årgångar vin som också rusar i höjden pga en stor ofta mycket okunnig köpmarknad med mycket deg över i Asien. Gungbrädan tippar av alla rika kineser och vägs då upp av fler aktörer som höjer priser och bygger som kinerserna vill ha. Nu i Usa finns för mycket olja så lagren är fulla och oljan rinner över, då får man betalt för att ta emot den. Raka motsatsen till situationen kring dyr hifi alltså. Ett axiom.

 

3 hours ago, byZan said:

Det handlar om efterfrågan, marknadskrafterna etc! Ja jag vet! Men ändå?

 

Du är ju inne på det själv, så spara på den frustrationen. Bryt ihop och kom igen.:redface2: Det dröjer nog innan riktigt bra HiFi blir mycket billig rent generellt. Men nu i Coronatider och konkursernas tider kan det kanske dyka upp något oväntat. Hade man stålar över och är snabb i reaktionerna kan man kanske göra klipp just nu med både det ena och det andra. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • byZan changed the title to byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...