Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

4 minutes ago, byZan said:

Aries Cerat - ingen aning för jag tror inte att jag hört dessa, men kollar lite, okej?

 

Säkert bra men med enbart rör blir nog för varmt och tillika kanske inte kraftfulla nog? Lamm blir också för varma och därför faller de oxå bort, tror jag?!

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

VTL - har jag hört och de har i princip alltid spelat bra de gånger jag lyssnat, men till TAD är jag lite tveksam?

Det tycker inte Luke Manley hos VTL som använder TAD i hemmiljö (enligt hemreportage i ett Taiwanesiskt magasin) och på mässor numer. Tidigare var det mest tillsammans med Wilson. :cool:

vtl_system_1.jpg

 

vtl_room.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, byZan said:

 

Säkert bra men med enbart rör blir nog för varmt och tillika kanske inte kraftfulla nog? Lamm blir också för varma och därför faller de oxå bort, tror jag?!

 

/byZan

 

 

Tidal har just i dagarna släppt ny DAC med streamer, nytt försteg och nytt slutsteg. Skulle fått bekanta mig med dem, men så kom viruset.

De som lyssnat på dem är lyriska. 

Har du inte för bråttom kan det kanske vara värt att låna ett öra till dem.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Är det inte bara dags att inse att det är XXX som är problemet här? ;) 

 

Haha! Inte genom mina öron, jag tror bara att en del tillverkare inte klarar av att bygga elektronik för mina öron;)

 

8 hours ago, Bebop said:

Det tycker inte Luke Manley hos VTL som använder TAD i hemmiljö (enligt hemreportage i ett Taiwanesiskt magasin) och på mässor numer. Tidigare var det mest tillsammans med Wilson. :cool:

 

Jag kan inte Luke Manley’s ljudideal men tror inte heller att det skiljer sig alltför mycket från mitt, jag är bara tveksam till VTL och TAD utan att veta om jag har rätt eller fel? Kombon skulle säkert duga även till mig för resten av livet, no doubt!

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Entreq said:

Tidal har just i dagarna släppt ny DAC med streamer, nytt försteg och nytt slutsteg. Skulle fått bekanta mig med dem, men så kom viruset.

De som lyssnat på dem är lyriska. 

Har du inte för bråttom kan det kanske vara värt att låna ett öra till dem.

 

Tidal har jag hört och kan väl inte annat än erkänna att i ett av dessa system så fick jag gåshud och någonting i ögonen redan efter 15-20 sekunder. Det bästa jag någonsin hört på de flesta av hifi parametrarna och så musikaliskt närvarande. Nu när det systemet lär vara intrimmat så vet jag inte ens om jag vågar mig dit igen;)

Tidal står kvar på min lista som en tänkt kandidat.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finns en del att välja på...:)

 

Här kommer några funderingar och kanske lite hjälp på vägen ifrån mig:

 

- Är en helintegrerad förstärkare ett absolut krav? Det har låtit så tidigare, men med tanke på förslagen som nu har dykt i tråden så blir jag plötsligt tveksam...
- Kan du leva utan rör i kedjan? Detta mot bakgrund av att du idag har rör i båda dina anläggningar.

 

Utmaningen som jag ser det är att du redan har en av världens mest högpresterande förstärkare (Absolare) i din andra anläggning tillsammans med TAD. Det blir inte enkelt att överträffa denna förstärkare hemma om integrerat är ett krav. Detta är dessutom en rörhybrid som bekant, vilken erbjuder både effekt och finess med en sällsynt kombination av egenskaper och kvaliteter.

Det finns fantastiskt fina och ambitiösa integrerade förstärkare idag, men få är i närheten av Absolare som jag ser det. Ett par alternativ som kan tänkas utmana på denna nivå med potential att kunna driva dina stora TAD högtalare fullt ut är nya Audionet Humboldt, Accuphase E-800, Ypsilon Phaethon och Vitus SIA-030.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, zood said:

Siktar du på integrerat så tror jag denna pjäs vore mumma.

 

https://www.passlabs.com/amplifier/int-250


Detta är en värdig kandidat som jag själv hoppas kunna utvärdera här inom kort. Den mindre INT-25 är väldigt fin. Slår den Absolare på fingrarna? Tveksamt, men det är också skilda konstruktioner i olika prisklass.


/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Perfect sense said:

Är en helintegrerad förstärkare ett absolut krav?

 

Nej, men ett tänkt alternativ om en ev flytt skulle bli av, men nu tror jag att vi blir kvar i huset några år till? Så därför blev det lite annat som skulle kunna komma på tal och inte blev det lättare  heller:blush:

 

 

14 minutes ago, Perfect sense said:

Kan du leva utan rör i kedjan?

 

Ja säg det den som vet? Klart att jag skulle kunna men vågar jag? Skulle så gärna vilja åka runt och lyssna på ”vanlig” transistor elektronik bara för att med större säkerhet kunna svara ja eller nej på den frågan.

 

Absolare'n i stugan är väl förankrad där den står och jag gillar verkligen ljudet den lämnar ifrån sig. Så tanken att ta hem den finns inte dagsläget.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Perfect sense said:



Det finns fantastiskt fina och ambitiösa integrerade förstärkare idag, men få är i närheten av Absolare som jag ser det. 

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Absolare är utan tvekan bra. Du skriver att få är i närheten. Det stämmer säkert. Jag skulle nog säga att Dan d'Agostinos integrerade Momentum är där uppe också. Jag har hört den i München flera gånger och jag vill påstå att den är unikt bra med värme och musikalitet och kraft blir du inte utan. 200 Watt i 8 ohm och dubblar till 4 och 2 Ohm, men det är som på den gamla goda tiden att Dan specar sina watt lågt. Det är säkert betydligt mer.  Dessutom är den liten vilket du tycker är bra numera. Jag skulle inte missa att testa den på dina TAD. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

Dan d'Agostinos integrerade Momentum

 

Den var/är också med på listan innan jag blev varse om att vi nog skulle bli kvar i huset. Men det finns ju andra modeller hos den tillverkaren som säkert inte skulle göra ljudet sämre, hupp! Men då börjar det också kosta!!!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Apexorca said:

Jag har hört den i München flera gånger

 

Det var synd att mässan inte blev av i år, för tanken var att jag skulle varit där och säkert fått några av mina frågetecken uträtade. Men spricker plan A så tar man till plan B, inget att spilla energi på nu utan det är bara att försöka traggla vidare. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, byZan said:

 

Den var/är också med på listan innan jag blev varse om att vi nog skulle bli kvar i huset. Men det finns ju andra modeller hos den tillverkaren som säkert inte skulle göra ljudet sämre, hupp! Men då börjar det också kosta!!!

 

/byZan

 

Släpper vi integrerat finns som du säger ganska små och fullständigt fruktansvärt bra slutsteg från samma tillverkare...

Kostar gör det, men tror Absolare är samma prisklass?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att du vet detta Byzan. Men att börja med jobbet att ställa upp lite prioriteringar är nog bäst. T ex, hur stor, bred och djup scen vill du ha? Vilken typ av närvaro? Ska den vara intim och ”nära” eller söker du mer inblick i inspelningen. Ska varje inspelning få skina igenom, eller söker du en färgning som slår igenom lite oavsett material? Det mesta av detta går att välja genom elektronik till dina högtalare som utan tvekan visar vilken signal som serveras. Däremot kommer källan ge det där viktiga som ofta får nackhåret att resa sig, eller dopaminet att kicka in. ? en integrerad kan ge dig mycket av närvaro, intimitet och kontroll, men får svårare att måla upp den där enorma ljudscenen. Vi är ju som bekant olika, och vi går igång på olika saker. Jag söker alltid det jag kallar nerv, ett begrepp som jag inte ens själv kan beskriva i ljudtermer. Men när det sitter så blir soundstage och allt annat mindre viktigt. När det uppstår så kopplar hjärnan av och jag blir helt uppslukad i det musikaliska, nästan oavsett inspelningskvalitet. 

 

Så vad är den där kvaliteten som du bara måste ha? Sitter det i höften, magen, bröstkorgen eller i huvudet så att säga. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Daniel said:

Vi är ju som bekant olika, och vi går igång på olika saker. Jag söker alltid det jag kallar nerv, ett begrepp som jag inte ens själv kan beskriva i ljudtermer. Men när det sitter så blir soundstage och allt annat mindre viktigt. När det uppstår så kopplar hjärnan av och jag blir helt uppslukad i det musikaliska, nästan oavsett inspelningskvalitet.

 

Intressant påpekande. Jag håller med. Det börjar där. I verkligheten och för mig blir det dock andra saker som spelar in innan jag köper något. Allt ifrån utseende, värmeutveckling, storlek m.m. Praktiska saker.

Men det börjar med en känsla av närvaro. Hade det räckt skulle jag komma undan ganska billigt. Det finns små rörförstärkare och enkla baffel eller hornhögtalare som förmedlar det. Men jag vill också ha en skala som är verklig. Verklig klangfärg är ett grundgrav. En klarinett måste låta som en klarinett, inte som en version av klarinettljud. (Och klarinett är svårt..) Sedan har vi de musikaliska lagren, mellanrummen som måste finns där. Sedan presentationen, om den är romantisk eller drar åt det tydliga hållet. I slutändan vill jag ha allt med extra plus.

 

Jag har inte tillräcklig erfarenhet av de stora märkena för att kunna ge en översiktlig kommentar. Men jag har landat i att "miljön" för förstärkaren (och övriga delar av systemet) spelar större roll än vad jag har trott tidigare, för att få "nerven" och närvaron. Med miljö menar jag vibrationskontroll (som jag har investerat i den senaste tiden), elektrisk anpassning till högtalaren, ström och kablar. Jag har ganska beskedliga förstärkare, men tycker ändå att jag får bra resultat. Mina förstärkare är Moon 600i och Atma-sphere M60. Båda är neutrala, inte speciellt "varma" och det är precis som jag vill har det. Så jag skulle titta mot nya Boulder, kanske Constellation och vissa andra OTL tillverkare. Kanske större Moon, dom gör  mycket bra på så många parametrar, men bra rörförstärkare tenderar att lyfta mer i de övre registren, i rätt miljö förstås.

 

Även om jag gillar mitt nuvarande ljud står jag också inför en förstärkaruppgradering, post-corona. Även "miljön" ska uppgraderas ytterligare, och jag är övertygad om att det gör att jag upplever "extra plus" med en lite mindre förstärkare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

T ex, hur stor, bred och djup scen vill du ha? Vilken typ av närvaro? Ska den vara intim och ”nära” eller söker du mer inblick i inspelningen. Ska varje inspelning få skina igenom, eller söker du en färgning som slår igenom lite oavsett material? Det mesta av detta går att välja genom elektronik till dina högtalare som utan tvekan visar vilken signal som serveras. Däremot kommer källan ge det där viktiga som ofta får nackhåret att resa sig, eller dopaminet att kicka in. ? en integrerad kan ge dig mycket av närvaro, intimitet och kontroll, men får svårare att måla upp den där enorma ljudscenen. Vi är ju som bekant olika, och vi går igång på olika saker. Jag söker alltid det jag kallar nerv, ett begrepp som jag inte ens själv kan beskriva i ljudtermer. Men när det sitter så blir soundstage och allt annat mindre viktigt. När det uppstår så kopplar hjärnan av och jag blir helt uppslukad i det musikaliska, nästan oavsett inspelningskvalitet. 

 

Precis så:thumbsup::cool::24:

 

2 hours ago, Daniel said:

Så vad är den där kvaliteten som du bara måste ha? Sitter det i höften, magen, bröstkorgen eller i huvudet så att säga. 

 

Jag får kompromissa genom att säga att det beror på dagsform, inspelning etc etc och det är just det som gör det så svårt. Men allt eller inget är nog bara att glömma!

 

Allt kanske inte bara handlar om ljudet för lite lyssnar jag med ögonen också och där ytterligare en aspekt att ta hänsyn till. När dagsformen och den valda musiken för dagen är den rätta så kvittar de hifi parametrarna jag letar efter på pappret, men om jag kan hitta något som gör det oftare än något annat och som i mina ögon ser okej ut så måste jag vara/bli nöjd.

Men trots att jag ältar så tycker jag att det är roligt med andras intryck och upplevelser och ser fram emot fortsatta inputs.

 

PS inga rätt inga fel utan bara olika syn/hörsel DS

 

/byZan

Edited by byZan
PS - DS tillagt
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, figge said:

När kommer du att publicera en kandidatlista på ersättare??

 

Tror jag gjort det tidigare i tråden? Har också strukit några av olika orsaker men du ska inte tro att detta är så lätt, vet inte ens om jag ska ha en integrerad, slutsteg/försteg eller monoblock/försteg, sedan har jag ingen dac/streamer heller. Jag har ju nästan bara xlr kablar och måste ha minst 3 ingångar så några combo ströks av anledningen att det inte finns 3 xlr input, att jag inte vill byta ut mina TaraLabs kablar och testa nytt samt att jag tror att det i ren klass A med enbart rör blir för klent och varmt, så en hybrid eller SS är det som jag tittar på nu. Sedan finns det en ådra i mig som gillar byggkvalitet och jag tror att det också blir en parameter jag kommer att ta hänsyn till?

 

Ex. på tänk och ev fördomar;

Dan d’Agostino - har alla modeller som jag skulle kunna tänka mig och som jag tror skulle uppfylla de kriterier jag har, eller?

Accuphase - likaså, men vilken combo, kan det bli för soft, laid back?

Tidal - skulle säkert passa mig?

Nagra - deras HD Line, vill ha pga byggkvalitet etc men skulle den passa?

Solution, CH Precision osv, osv. osv.

 

Så där håller jag på när jag funderar på märken och olika combo, sedan är det matchningen till TAD och mina öron (det avgörande), så jag har lite läxa att göra innan jag bestämmer mig. Allt kostar pengar oxå och där är jag oense med mig själv om hur mycket jag är beredd att lägga, så där har jag ytterligare en parameter att fundera på.

 

/byZan

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, byZan said:

Accuphase - likaså, men vilken combo, kan det bli för soft, laid back?

 

Jag tror inte Accuphase är så laid back men de är iofs bara vad jag tror efter att läst lite tester av dem.

 

I Polska High Fidelity så testas Dan D'agostinos Momentum Stereo och där jämförs den med Solution 710 och Accuphase A-200 som i deras öron är mer hög upplösta. 

 

http://highfidelity.pl/@main-360&lang=en

 

"The Momentum Stereo is such a miracle; we can even say a "little miracle", at least compared to the size of its main solid state competitors. It was designed by a man who is one of the "founding fathers" for high-end and through whom we have all learned a lot. You can hear that he had good fun designing it, starting from scratch and not being burdened by Krell's heritage - the heritage that binds one to a certain path. We get an amplifier that boasts a very tasteful, sophisticated sound that resembles the best tube amps while being better than the vast majority of them. The Momentum Stereo has its own character; this is not some "wire with signal gain", which is just an idea, not even trying to pretend. It does it in its own way that we can only be envious of. Another solid state amplifier, in a very short time, that denies the stereotype of cold, dry, sharp transistor sound. Many tube amps sound much colder, drier and harder. And they are being praised left and right. I will praise Dan’s amplifier and will be honest doing that."

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Jag tror inte Accuphase är så laid back men de är iofs bara vad jag tror efter att läst lite tester av dem.

 

Att jag skrev så är bara taget från gamla lyssningar och vad jag då tyckte, inget annat.

 

The Momentum står högt upp på listan och skulle varit rolig att få ha hemma på test, tror t o m att den skulle kunna bli kvar!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Jag tror inte Accuphase är så laid back

Förr sas det att det var ”stor” skillnad mellan deras integrerade produkter som lär ha låtit mer laid back än framför allt deras A-klassteg tillsammans med deras försteg. Jag har haft nöjet att lyssna hemma hos Timbre som har huset fullt av Accuphase. Det låter definitivt inte laidback.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Förr sas det att det var ”stor” skillnad mellan deras integrerade produkter som lär ha låtit mer laid back än framför allt deras A-klassteg tillsammans med deras försteg. Jag har haft nöjet att lyssna hemma hos Timbre som har huset fullt av Accuphase. Det låter definitivt inte laidback.

 

Det var ungefär så jag kom ihåg det. Samtidigt så tror jag inte alls att det är så idag.

 

37 minutes ago, octavia rs said:

Den var på tapeten för två månader sedan :thumbsup:

 

Se där och nu är tankarna på?;)

Betvivlar inte alla fina omdömen den har fått och jag som alltid sagt att ett separat försteg är toppen på isberget:smash:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...