Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg

byZan

Recommended Posts

Ena sonen hade två kompisar med sig ut till stugan igår och på deras önskelista stod det - lyssna på musik hos farsan din!

De kom vid 21.30 med fyra glas med brun vätska i och bad om lyssning. Okej, med frugan i sovrummet med en god bok så kunde vi spela på lite högre volym än brukligt. Började med att berätta vad de olika prylarna hette och vad de gjorde för presentationen, de satt som fågelholkar!?!

Streamade lite av sådant jag gillar och sedan fick de önska vad de ville höra. Fleetwood Mac, Metallica, och ett par album till. Jag hade förbett min Studer med Pink Floyd för jag inbillade mig att de lyssnat på de tidigare? Lite kul när den ena sa att han önskade lite Pink Floyd? Jag sa att jag hade just PF laddat på rullbandspelaren.

Vilken reaktion det blev när musiken började spela, de kunde inte sitta still tidigare och nu reste sig en av dem och började ta danssteg och klappa händerna i takt med musiken.

Jag vet inte hur många tack jag fick för demon när de gick efter knappt 2 timmar, men de var lyriska och klart sugna på att skaffa sig något liknande system, men när min son berättade och höftade priser så sa de - Å-fy-fan! Men jag räddade deras tankar med att säga att det finns system som kan låta låta lika bra men då måste de ha en R2R - de skrattade, men jag sa att allt är möjligt för att få bli berörd av musik och då kanske främst ”live”, men det var de tveksamma till? Jaja, var och en blir salig på sitt!

/byZan

Nog ändå väldigt bra att dom fick reda på priserna EFTER demon. . .har ofta känslan att när folk vet vad det kostar INNAN så är det priset man "lyssnar på" dvs visst låter det bra men 100ggr dyrare än många har hemma så det blir ofta "visst låter det bra men för DOM PENGARNA trodde jag på mer" 

On 2024-09-29 at 19:05, figge said:

Du kanske har väckt ett intresse?

Ja kanske det:smile: Det är lätt att väcka intresse när man lyssnar hos andra, har fått uppleva det själv och hört av andra att det är så!

Lite griller i huvudet efter sejouren i Gbg snurrar i knoppen just nu och kanske kan det bli lite testande nu när säsongen är i sin linda. Just nu mest funderingar och lite nätverkande ute i rymden och även fysiskt, kolla och höra sig för är en bra början innan ett ev testande skulle kunna ske?

Imorgon ska jag få börja testa hörapparat/-er  och vad vet jag om det påverkar hobbyn positivt eller negativt? Hör inte jättedåligt så inga problem vid musiklyssnandet förutom att frugan tycker ja spelar lite högre numera? Jag har sagt att det inte beror på hörseln utan att det är så att jag vill känna musiken oxå - pyttsan heller svarade hon och skakade på huvudet:winking:

/byZan

3 hours ago, byZan said:

Imorgon ska jag få börja testa hörapparat/-er  och vad vet jag om det påverkar hobbyn positivt eller negativt? Hör inte jättedåligt så inga problem vid musiklyssnandet förutom att frugan tycker ja spelar lite högre numera?

Vore väldigt bra (för mig, tyvärr också :rollingeyes:) med en noggrann redogörelse för hur detta går till. Och gärna en redovisning för hur olika apparater fungerar och deras ljudkvalitet (och pris) mm...

/ Ulf

Jag kan skriva om hur jag tycker att det fungerar för mig både i vardag och i sweetspot framledes.

/byZan

PS lägger in en länk till hörselfrämjandet https://hrf.se/ där det går att få svar på de flesta funderingarna. Att vi sedan är olika som personer och krav vi har så är det absolut nödvändigt att prata en audionom och vara öppen med de problem man upplever  med sin hörsel. DS

Kan säga att Apples Airpods Pro 2 nu blivit godkända av FDA som hörselhjälpmedel och integrationen med iPhone och även utan är ganska imponerande. Det går att göra hörseltester med signaler som är intermittenta i sin egen miljö ( mot standard som är sjukt dåligt utförda i en trycksatt telefonkiosk) och anpassa enskilt höger och vänster kanal. Man kan få dialog förstärkt rakt framifrån. Har flera kompisar som faktiskt lagt mellan 10'-20´för hörapparater och var jättenöjda. Idag använder dom knappt sina hörapparater. Och dom vet inte varför förutom att det inte riktigt är bra och ingen av dom har något HiFi-intresse. Jag har en känsla av att en del ligger i om apparaten har mikrofoner som sitter uppåt-bakåt vilket är vanligt på de som sitter bakom örat så får man inte upplevelsen av att ljudet kommer ifrån riktigt rätt ställe. Fördelen med mikrofon i kanaler eller mot örsnibben som iPod är att då får man en mera naturlig skuggning höger-vänster och fram-bak så att man inte får någon konstig upptagning som inte liknar de separerade öronen. Kan vara en iPod Pro 3 på gång inom en inte alltför avlägsen framtid då man nyligen presenterade en iPod 4 som har mycket av finessen med iPod Pro 1 och 2 i sig. Personligen har jag aldrig pratat med någon audionom som förstått vad man pratar om när det gäller musiklyssning och naturlig ljudbild, för dessa är det enda intressanta taltydlighet upp till 8 kHz och spotify uppkopplat med Bluetooth. Lycka till, jag är i samma sits men kommer vänta någon månad och se om det kommer en iPod Pro 3. 

12 hours ago, byZan said:

Imorgon ska jag få börja testa hörapparat/-er  och vad vet jag om det påverkar hobbyn positivt eller negativt? Hör inte jättedåligt så inga problem vid musiklyssnandet förutom att frugan tycker ja spelar lite högre numera? Jag har sagt att det inte beror på hörseln utan att det är så att jag vill känna musiken oxå - pyttsan heller svarade hon och skakade på huvudet:winking:

/byZan

’Det kommer bli jättebra! För 6-år sedan besökte jag audionomerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset på grund av min tinnitus. I samband med utredningen gjordes flera olika hörselprov. Mitt audiogram visade klart och tydligt att jag skulle ha nytta av hörhjälpmedel. Den såg jag inte riktigt komma 🫣 men nu var det på det viset. Testade några olika modeller innan valet föll på en hyfsat liten ”bakom örat” apparat från Oticon. 
- ”Jag kan inte längre höra syrsor” - som Sarah Leander sjöng i visan, gällde även för mig. Men med ett modernt hörhjälpmedel som anpassar förstärkningen av de frekvenser där audiogrammet visar en hörselnedsättning gör en väldigt stor skillnad. Det är som att korrigera ett synfel med ett par linser eller glasögon. Du kommer att uppleva din HiFi-anläggning på en helt ny nivå med ett bra hörhjälpmedel. Till det bättre hoppas jag. Inget kabelbyte i världen kan kompensera ditt hörselbortfall. Du har valt helt rätt väg tycker jag 👍🏻

’Däremot finns det ett stigma mot hörhjälpmedel - speciellt personer som har ett HiFi-intresse och använder detta är ju en ”märklig” kombo. Däremot om du använder linser eller glasögon och gillar läsning eller konst - inget konstigt med det, eller skaffar nya tänder för att kunna tugga maten. 

Ser fram emot att få ta del av dina kommande erfarenheter. Lycka till att hitta något du kommer trivas med!

En första reaktion som jag hade kl 9 i morse efter att jag satt mig i bilen efter avklarad genomgång av mina Oticon apparater so för övrigt satt som en smäck🙂 kände inte att jag ens hade de på mig men hörde desto mer ”nya” ljud.

Tillbaka i bilen och radion var på och jag hörde hur illa eller konstigt det lät. Fick ställa om bas-mellan och diskanten. Bort med förhöjd diskant och mellan register, upp lite med bas och jag kände att ljudet blev mer likt som tidigare i hjärnan👍

Sedan blev det bridge med gubbarna och de tyckte att jag talade tystare än tidigare, de sa va flera ggr och jag sa - köp hörapparat😉

nu ska vi inte dra för stora slutsatser av detta utan låta tiden gå så min hjärna blir programmerad efter de intryck den får nu.

Återkommer när jag vet mer och spar lyssning via stereon till i morgon bitti då jag faktiskt känner mig lite trött i huvudet nu.

/byZan

24 minutes ago, Vox said:

Kul/intressant att läsa om era positiva erfarenheter med hjälpmedlet. Det är dags för mig att gå samma väg. Mitt problem är framförallt offentliga lokaler som till exempel restauranger med mycket folk. Då hänger jag inte riktigt med i samtalen. 

Utbyte av erfarenheter som kan mynna ut i något som blir positivt är bra👍

Just det du beskriver att du lider av är det som är just ett kvitto på sämre hörsel, gå och kolla är mitt tips.

Laddade inför dag 2 var både jag och hörapparaterna! Fulladdade då jag sovit som en stock i 8 timmar och laddaren har gjort sitt jobb! VEfter frukost och med en espresso i handen så intog jag sweetspot, spännande…….ja men oxå med lite oro för vad som komma skulle?

Oj vad konstigt det lät, ingen bas och inget kött och blod, mesigt, tråkigt och värre än befarat:hotface: Vad göra nu då? Tänkte till och vips så var jag inne i Otricons app som jag laddat ner i telefonen. Justerade lite i de olika frekvenserna och det blev klart bättre. Lyssnade någon timma väl nersjunken i fåtöljen och försökte komma in i musiken, fungerade sådär då tankar och funderingar snurrade runt i knoppen. Precis innan jag skulle gå och göra en kopp espresso till så tyckte jag att det lät lite bättre……hmm, har hjärnan redan börjat vänja sig tänkte jag? Ja kanske har den redan börjat sortera och programmera det som är nytt för den? Ingen aning men någonting hände efter ca en timmes lyssnande? Gick in i appen för att testa de förprogrammerade inställningarna och hittade ett som jag tyckte förhöjde presentationen lite, kanske lite för tidigt att säga att den gjorde det bättre  innan jag lyssnat mer?

Ljudbilden var platt till en början tyckte jag men den växte iaf på bredden under lyssningen. Från inget djup alls tills jag nu hör att även det har ökat så tycker jag att frågetecknen har rätat ut sig. Om det är hjärnan eller pillande i appen som bidragit mest vet jag inte men jag tror att hjärnan är en finurlig jäkel:winking:

Fortfarande för tidigt att säga om detta kommer att fungera vid seriös musiklyssning, resan fortsätter och jag ska försöka skriva om hur jag och hörapparaten ska bli riktiga kompisar vid dessa tillfällen. I vardagen fungerar de kanon tycker jag även om en del ljud känns onaturliga och väl förstärkta eller om det är jag som glömt bort hur de lät och hur bra jag hörde en gång i tiden?

Fortsättning följer……

PS min fru är glad då jag svarar henne på tilltal och bara det är värt investeringen, en glad fru är en bra fru DS

/byZan

Igår hörde jag en fågel kvittra!

Idag hörde jag ett ”nytt” system förmedla musik! Mer annorlunda än hemmavid!

Nya upptäckter av ljud som får mig att ändra inställningarna i appen, finjustering kanske är ett bättre ord på att försöka hitta det som låter bäst vid olika scenarion. Eftersom jag inte vet hur det egentligen ska låta vid ”perfekt” hörsel så är det lite svårt att säga vad som är mest naturtroget, typ!? Men så mycket kan jag säga redan nu, en ny värld för mig och min hjärna som uppskattas. 

Vid morgonens lyssning  i stugan så blev det liksom hemma och i bilen så är det basen som låter mindre. Fick justera i appen under kategorin My Music  som jag hade ställt in för systemet hemmaoch nu lät det riktigt bra igen. Men då kom funderingen om jag måste ändra i appen beroende på var jag lyssnar? Hoppas och tror inte det, jag tror att jag snart hittar den bästa inställningen och att hjärnan snart lär sig att ta de nya ljuden till sig, det låter lika bra som tidigare men lite annorlunda. 

Nya upptäckter varje dag såhär i början av testperioden och som allra mest är tillgodo även om jag tycker att en del ljud låter konstigt och väl förstärkt. Ett exempel är vid spolning i wc, det låter mycket och inte naturligt, så uppfattar jag det nu, men det kanske går att fixa via appen:winking: Nä jag tror att när jag hittat rätt inställningar och hjärnan har fått göra sitt så blir det riktigt riktigt bra, tålamod även i denna sport är vad som krävs för att uppnå bästa resultat.

Nu snart blir det Herbie Hancock via band och en kopp espresso till, en bra och givande kunskaper denna morgon:sunglasses:

/byZan

4 hours ago, byZan said:

Igår hörde jag en fågel kvittra!

Idag hörde jag ett ”nytt” system förmedla musik! Mer annorlunda än hemmavid!

Nya upptäckter av ljud som får mig att ändra inställningarna i appen, finjustering kanske är ett bättre ord på att försöka hitta det som låter bäst vid olika scenarion. Eftersom jag inte vet hur det egentligen ska låta vid ”perfekt” hörsel så är det lite svårt att säga vad som är mest naturtroget, typ!? Men så mycket kan jag säga redan nu, en ny värld för mig och min hjärna som uppskattas. 

Vid morgonens lyssning  i stugan så blev det liksom hemma och i bilen så är det basen som låter mindre. Fick justera i appen under kategorin My Music  som jag hade ställt in för systemet hemmaoch nu lät det riktigt bra igen. Men då kom funderingen om jag måste ändra i appen beroende på var jag lyssnar? Hoppas och tror inte det, jag tror att jag snart hittar den bästa inställningen och att hjärnan snart lär sig att ta de nya ljuden till sig, det låter lika bra som tidigare men lite annorlunda. 

Nya upptäckter varje dag såhär i början av testperioden och som allra mest är tillgodo även om jag tycker att en del ljud låter konstigt och väl förstärkt. Ett exempel är vid spolning i wc, det låter mycket och inte naturligt, så uppfattar jag det nu, men det kanske går att fixa via appen:winking: Nä jag tror att när jag hittat rätt inställningar och hjärnan har fått göra sitt så blir det riktigt riktigt bra, tålamod även i denna sport är vad som krävs för att uppnå bästa resultat.

Nu snart blir det Herbie Hancock via band och en kopp espresso till, en bra och givande kunskaper denna morgon:sunglasses:

/byZan

Hur kommer det här att sluta?

Ingen kommer att våga bjuda in dig på hemmalyssning med risk att få uppgradera eller sälja hela anläggningen.😉

Eller att bygga om hela rummet.🤔

2 hours ago, figge said:

Hur kommer det här att sluta?

Ingen kommer att våga bjuda in dig på hemmalyssning med risk att få uppgradera eller sälja hela anläggningen.😉

Eller att bygga om hela rummet.🤔

Ja vem vet?

Det kanske blir jag som får skaffa nytt eller bygga om:grin:

/byZan