Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

8 minutes ago, Bebop said:
4 hours ago, byZan said:

Det är väl inte ok för de riktigt insatta att gilla den lite mer poppiga Symfoni nr.3,

Varför inte det?

Nu var det inte jag utan @Daniel som skrev det, men spelar ingen roll. då jag kan tänka mig att det finns både de som inte tycker att det okej och tvärtom.

12 minutes ago, Bebop said:

Symfonin blir inte sämre av att Santana hade en dunderhit av tredje satsen i "Love of My Life".

Hade jag ingen aning om:sunglasses:

13 minutes ago, Bebop said:

Ett annat motsvarande exempel är Paul Simons "American Tune" som han "lånade" från J.S. Bachs "Matteuspassion". Så har man gjort i alla tider, inklusive Brahms himself.

Visste jag inte heller och att ”låna” är väl mer vanligt idag än tidigare men tanke på så mycket musik det finns idag?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, byZan said:

Nu var det inte jag utan @Daniel som skrev det, men spelar ingen roll. då jag kan tänka mig att det finns både de som inte tycker att det okej och tvärtom.

 

Jag lyssnade på P2 där de pratade om just detta stycke. Och det menade att det är lite för mycket poppmusik. Jag vet inte hur de tänker men det kanske är lite för enkel musik. Jag tyckte att det var lite kul, i övrigt tyckte det att Blomstedts insats var riktigt bra. 

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att uppfattas som tjatig med t ex upprepningar om mina morgnar i mina inlägg så är det så, men jag vill med dessa inlägg förmedla hur jag känner och lyssnar på musik, så ni får stå ut eller inte läsa alls!

Såg nu att tråden passerat 100 sidor och fattar inte att den blivit så lång? Jo, det är såklart alla mina frågor om det digitala som ni försökt förklara som tagit mest plats, tackar och bockar för alla svar som lett fram till många bra beslut för min del:smile:

 

Denna morgon var grå och med  en susande vind ute i det fria men inomhus var det desto roligare tongångar och en palett av toner som gick rakt in i hjärtat och gjorde min morgon så betydelsefull för hur jag mår när det är som allra bäst. 

Om jag inte dåsar till så ser jag min ”minimalistiska” anläggning framför ögonen och som presterar så bra för mig, saknar idag ingenting ljudmässigt men skulle behöva snygga till lite bland kablarna. De sista kablarna från Sablon skulle jag kunna bli ambassadör för om de skulle göra samma sak hos er alla som de gjordt för mig här i stugan., Jag ska nog testa deras senaste strömkablar vad det lider - för att höra om det blir någon typ av synergi effekt som skulle tillföra något ljudmässigt? Om inte så är jag tok nöjd ändå! Det som gör mig så glad idag är att det är så musikaliskt, klangen som är naturlig, släppet ifrån högtalarna är lätt och otroligt ”naturligt organiskt”. Så sökandet och testandet har givit det resultat jag önskat -även om det har tagit lång tid så har det varit värt det och lite roligt har det varit.

 

Nu ska jag ta min tredje kopp espresso och det till musik av bl a Ben Webster och fortsätta njuta av musiken som flödat sedan ottan:satisfied:

 

/byZan 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Om inte så är jag tok nöjd ändå! Det som gör mig så glad idag är att det är så musikaliskt, klangen som är naturlig, släppet ifrån högtalarna är lätt och otroligt ”naturligt organiskt”.

 

kul att det blivit så bra med "Sahlin" kablarna... :winking:

 

inte dålig att komma upp i 100 sidor, det blir många funderingar genom åren det....

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-26 at 20:05, byZan said:

Nu skulle jag spela en låt med TOTO och kan inte komma på vad den heter och blir frustrerad så det räcker och blir över. De har ju gjort några skivor och det skulle bli som att leta efter en nål i en höstack för mig.

Ledtråd;

Låten har lite skön saxofon i sig? Detta är inget långskott utan det är en fråga om vem av er som tar ledtråden och får mina stående ovationer:winking:

 

/byZan

Vilken Toto låt var det? Med den där härliga saxen! För övrigt grattis till dina 100 sidor. Kul att ha som typ dagbok o se var man varit i sin musikaliska utveckling.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, magnuskan said:

Vilken Toto låt var det? Med den där härliga saxen! 

 

 

Precis va, jag vill också veta.

Du tar väl förresten sikte på 100 sidor till hoppas jag ?

 

... :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Har totalt glömt det där med låten jag sökte, sorry:blush: Har inte ens kvar melodin i huvudet så jag kan söka, men "plötsligt händer det” och återkommer när så sker:winking: Fokus har legat på helt andra saker i både hobbyn och i byggandet som så sakteliga tar form, kanske kan bli klart till årsskiftet? Lite problem med mtrl och att hantverkarna också har lite andra projekt att utföra. Men har mig själv att skylla då jag sa att jag har ingen brådska bara att jag ville att det helst skulle vara klart till hösten!!!!!  

 

@P-pan, siktet är inte inställt på det, utan det blir som det blir……… bli kan förvisso bli några sidor till nu när paketen snart ska skickas och lite intryck ska ges, men sedan blir det tyst härifrån för då går jag i ide och får förhoppningsvis njuta av musik och det oavsett om det är i "slott eller koja":winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Idag är garaget färdigt när det gäller murningen och snickaren har beställt sina saker som verkar finnas inom räckhåll så det blir klart till midsommar. Markfirman ska börja med återfyllning av massor på tre av sidorna samt fixa till marken framför (lite grovt) så det går att börja använda garaget som tänkt. Attefallshuset kommer att börja muras om ett par veckor och det arbetet kanske hinner bli klart tills hantverkarna tar semester? Viss mtrl verkar vara långt borta (fönster 150-200 dagars leveranstid) vilket är surt då jag hade hoppats att det skulle vara klart till hösten. Men till Jul/Nyår kanske sa jag till snickaren, i bästa fall blev svaret, allt beror på leveranstiderna!

 

Jag sitter inte i sjön även om det är nära! Ungdomarna hade spetsat in sig på firande av de båda helgerna i ”deras” hus vilket nu kanske inte blir av? Men de får vänta precis som jag gör, hoppas min väntan är över till midsommar? Projekten går m a o inte fort men förhoppningsvis blir de bra?:handovermouth:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Om jag får/kan använda ordet euforisk så gör jag det nu/idag då jag åter är i stugan efter några dagars frånvaro. Det är alldeles för tyst hemma för att jag ska trivas när jag är där, något saknas definitivt! Med risk för upprepning och tjat så känner jag att jag ändå vill förmedla vad jag upplever just nu. Här är det "liv i luckan” och jag sitter med ett lugn, axlarna nästan löjligt avslappade och med ett flin på läpparna. Tänker att jag har lyckats med att få det som jag ville ljudmässigt och mår alltså förbaskat bra där jag nu sitter. Frugan frågade om vi skulle ha vin till maten idag och jag sa och Champagne före - här ska firas! Nä riktigt så blir det inte, men en slurk rött till pastan blir det.

 

Euforisk kanske var att ta i men glad och nöjd är jag:satisfied: Må hemmet få samma utveckling så mina sinnen blir lika tillfredsställda, till midsommar kanske jag vet det?

 

Trevlig helg på Er alla!

 

/byZan

Edited by byZan
glömt ord tillagt
Link to comment
Share on other sites

Det är med stora smilet (hela ansiktet) jag nu skriver att musiken som spelas i stugan numera presenteras med sådan glädje och är så medryckande. HiFi-analysering är inte ens i tankarna längre utan det är 100% spelglädje, stampande fötter, nynnande, vaggande kropp till rytmerna och allt är toppen i knoppen och tillika i själen:satisfied:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-28 at 11:19, Daniel said:

 

Jag lyssnade på P2 där de pratade om just detta stycke. Och det menade att det är lite för mycket poppmusik. Jag vet inte hur de tänker men det kanske är lite för enkel musik. Jag tyckte att det var lite kul, i övrigt tyckte det att Blomstedts insats var riktigt bra. 


1:a satsen i 3:e symfonin är ju en av Brahms oidipala uppgörelser, och Måns Tengnér är lite skitnödig.

Jag tror att du behöver hjälpa honom med bättre hifi.

Pentatoneinspelningen fick en femma i betyg. Bättre blir det väl inte?

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, parsifal said:

Denna dök upp i mitt flöde idag och på något konstigt sätt så kom jag att tänka på dig och dina morgonrutiner. Är det ungefär såhär du startar dagen?  En kopp kaffe, lite tidig fågelsång och så israelisk trance:

Förstår att mina morgonrutiner inte undgått de som läser i min tråd, det är ju ett evigt tjatande om dessa från min sida:winking:

Du har uppfattat kaffet sånär som att det oftast är två espresso som intas inom en ganska kort intervall. Fågelsången hör jag inte där jag då sitter, men om den ”hackspetten" som spelas i videon skulle ge sig på stugan så skulle den få med mig att göra. Nä oftast är det klassikt eller lugn musik på morgnarna, det för mig in i en sorts ”trance":winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Bli inte så förvånade bara för att jag skriver i denna sena timma:winking:

 

Redan före middagen idag så kom jag på att det är ju Sveriges nationaldag i morgon, en dag jag som jag tror mig aldrig har reflekterat över, men idag så gjorde jag det av någon anledning? Så det blev Qobuz med svenska artister som rullat på fram till nu och en lien stund till tror jag då jag tycker att jag får ”feeling” för svenskt musikskapande. T o m frugan kom och satt sig bredvid mig och hon gillade oxå det hon hörde, musiken alltså! I övrigt så har hon inga åsikter då hon inte kan höra det hon tror att jag hör, ointresse skulle jag kalla det? Hur som så är hon bra på att höra vilka artister det är, t o m mycket tidiga inspelningar från kanske 30-talet.

 

Jag/vi har haft så många artister här ikväll som både har sjungit och spelat så bra/fint. Vi har blivit berörda på flera olika vis av framförandena och framställningen som systemet numera klarar av …….. det låter ”tokbra” och jag vill dela med mig av mina upplevelser, så nöjd! Har jag inte skrivit det tidigare? Jo!:winking:

 

Godnatt:sleeping:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Inte f*n kunde jag sova längre trots att klockan han bli 00.40 innan jag gick till säng, 05.05 så slog jag upp mina ljusblå. Frukost och en espresso till musik, precis som vanligt. Fortsatte musiklyssningen från gårdagen med svenska artister men idag gav det inte rätt vibbar, inte i rätt tillstånd tydligen? Det blev ett klassiskt stycke och jag somnade efter några minuter och vaknade med sk. gam-nacke, aj aj! Tog mig med möda fram till espressomaskinen och vattnet i den tog slut, så det blev lite fix innan jag fick min andra espresso för dagen, men den var ack så god. Nu tillbaka i sweeyspot och på’t igen, de svenska artisterna alltså, här ska den Sveriges nationaldag firas med åtminstone lite svensk musik, i övrigt bryr jag mig inte så värst.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Latin Kings och Adam Tensta?

Nä det är inte riktigt min typ av musik även om en eller annan hiphop kan vara bra.

Nä det är allt mellan himmel och jord, just nu är det Svante Thuresson som är här, tidigare har Freddie Wadling, Lisa Nilsson, Rigmor Gustafsson, Fred Åkerström, Mando Diao, Björn Skifs, Cornelis Vreeswijk, Anna-Lotta Larsson, Peter Lemarc o s v varit på besök, m a o hela Sveriges artister får sig en lyssning och det jag gillar allra mest är nog själva musiken med alla bra musikanter vi har och producenter. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

De två paketen som jag väntat på är inte ens skickade enligt senaste info jag fått, de har haft ”komponentbrist" som det heter numera? De sa att det kanske kan komma till midsommar!?

Så länge jag är i stugan så saknar jag de inte, men när jag är hemma så går jag omkring och är sur, besviken och lite förbannad. Jag har för det mesta/ofta relativt svårt att leva upp/ut utan att få lyssna på musik, det är det som är och har varit en stor del av mitt liv. Men det får väl ta sin ”lilla” tid och jag får hoppas att det blir bra även i hemmet. Spänd och förväntansfull är jag och hoppas att jag inte har ställt för höga krav på det som komma skall……tänk om jag tänkt fel? Grejerna i sig är det inget fel på utan jag tänker på matchningen och särskilt nu efter den enligt mig lyckade uppgraderingen i stugan. Jag får väl se eller snarare höra! Kanske t o m krävs kabelbyten även där, vem vet?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, byZan said:

Så länge jag är i stugan så saknar jag de inte, men när jag är hemma så går jag omkring och är sur, besviken och lite förbannad.

 

jag vet hur sjukt jobbigt det är att gå och vänta.

 

istället för att åka hela vägen till ett ljudlöst hem så är du alltid välkommen att stanna halvvägs längs 276:an och lyssna på lite musik och ta en kaffe (om det nu går att dricka sån där kaffe som man bara trycker på en knapp för).

 

själv har jag petat mig för mycket i vänster öra (WaxInMyEar) och hör inget alls vilket är om möjligt ännu mer frustrerande. :rollingeyes:

 

12 hours ago, byZan said:

Kanske t o m krävs kabelbyten även där, vem vet?

 

tja, frågar du mig så.... :winking:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

jag vet hur sjukt jobbigt det är att gå och vänta.

 

istället för att åka hela vägen till ett ljudlöst hem så är du alltid välkommen att stanna halvvägs längs 276:an och lyssna på lite musik och ta en kaffe (om det nu går att dricka sån där kaffe som man bara trycker på en knapp för).

 

själv har jag petat mig för mycket i vänster öra (WaxInMyEar) och hör inget alls vilket är om möjligt ännu mer frustrerande. :rollingeyes:

 

 

tja, frågar du mig så.... :winking:

Ja det är jobbigt och tycker att mitt tålamod har varit över förväntan, de som känner mig från tidigare ålder skulle nog tro att det skulle gälla mig:winking:

 

Jo den vägen kan jag och visst kommer du få besök en vacker dag så jag kan åka med cabben nere och insupa Roslags luften. Jag fuskar ju själv ibland med Nespresso så det funkar med trycka-på-knappen-kaffe.

 

Wax on - Wax of! En lång varm/het dusch brukar fungera för mig i de flesta fall.

 

Ska nog i lugnan ro lyssna in mig först innan och om jag tror att Sablon kablarna kan tillföra något hemma, har ju även möjlighet att testa lite innan ett eventuellt köp.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

jag vet hur sjukt jobbigt det är att gå och vänta.

 

istället för att åka hela vägen till ett ljudlöst hem så är du alltid välkommen att stanna halvvägs längs 276:an och lyssna på lite musik och ta en kaffe (om det nu går att dricka sån där kaffe som man bara trycker på en knapp för).

 

själv har jag petat mig för mycket i vänster öra (WaxInMyEar) och hör inget alls vilket är om möjligt ännu mer frustrerande. :rollingeyes:

 

 

tja, frågar du mig så.... :winking:

byZan skicka en spolbil.🤔😂

Link to comment
Share on other sites

Senaste tveksamma info om ett av paketen är att leverans inte ens kan utlovas till midsommar, de vet inget eller vågar inte lova något datum alls:steam: Nu börjar det bli riktigt tjatigt i tråden, ursäkta!

Jag har några inbokade hemma-hos i juli och då skulle ju helst vara inspelat för utvärdering av de som skall närvara, men-men, det är bara att vänta och försöka hålla dryckerna kalla:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Senaste tveksamma info om ett av paketen är att leverans inte ens kan utlovas till midsommar, de vet inget eller vågar inte lova något datum alls:steam: Nu börjar det bli riktigt tjatigt i tråden, ursäkta!

Jag har några inbokade hemma-hos i juli och då skulle ju helst vara inspelat för utvärdering av de som skall närvara, men-men, det är bara att vänta och försöka hålla dryckerna kalla:winking:

 

/byZan

Det börjar nästan låta som att det varit enklare att skicka ett nytt exemplar, med tanke vilken tid det tagit.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-09 at 10:59, figge said:

Det börjar nästan låta som att det varit enklare att skicka ett nytt exemplar, med tanke vilken tid det tagit.

Den frågan ställde jag direkt när jag fick höra att det skulle ta 5 v, nu har det gått 2,5 månader:handovermouth: Undrar om jag får den innan snön kommer?:winking:

 

Jag har funderat lite på det där med bänken och tänkte jag testar med de SolidTech skivorna jag redan har först? Hmm, skulle behöva en större skiva för att det skulle se mer enhetligt ut. Om det finns någon som har en begagnad i svart så skulle jag kunna tänka mig att köpa den för att testa? I annat fall så testar jag med de mindre skivorna jag redan har och få se hur den kombon ter sig estetiskt?

 

Nu mer morgonmusik och en espresso till innan snickaren kommer och ska börja med taket på garaget, det går m a o framåt om än långsammare än tänkt.Leveranstiderna på byggmaterial är minst sagt inte bättre än på elektronikprylarna.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar hantverkarna försöka hinna med lite innan semestertiderna. I går kom takstolarna på garaget på plats. I morse 06.30 kom en leverans med skivor (isodrän) som ska upp innan de schaktmassorna som ligger i högar på tomten ska återbördas. Det momentet ska vara klart till midsommar är det lovat. Därefter blir det lite mer murning och sedan ska taket på, med det sistnämnda vete tusan om det hinns med innan semestertiderna börjar.

 

När det gäller ett av paketen som jag väntat så länge på så verkar det kunna bli levererat till midsommarhelgen? Det andra paketet är det fortfarande helt tyst om, inte ens info om hur läget ligger. Fabriken ger ingen mer info än ”komponent brist”, surt!

 

Men varför gnälla? Här skiner solen, spegelblankt vatten, jazz ur högtalarna och en andra espresso och det med alldeles färskt kaffe i kvarnen, så jag ska absolut inte gnälla, bara lite!

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...