Jump to content

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg


byZan

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jaha så var det dags igen för en fråga om att efter installationen av fibern gör så att Roon/Tidal slutar eller inte hittar Roon ibland? Den slutar spela och så trycker jag igång och den går ett par låtar igen, någon som vet om man måste ändra inställning någonstans?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Jaha så var det dags igen för en fråga om att efter installationen av fibern gör så att Roon/Tidal slutar eller inte hittar Roon ibland? Den slutar spela och så trycker jag igång och den går ett par låtar igen, någon som vet om man måste ändra inställning någonstans?

 

/byZan

 

Intermittent uppkoppling skulle jag ifrågasätta gentemot leverantör av uppkopplingen, dvs Telenor eller vad nu din ISP kan heta.

Roon är oberoende av leverantör av internetkoppling, den förutsätter bara att det finns en viss bandbredd. (som du garanterat inte uppnår genom att streama Tidal)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AlfaGTV said:

Intermittent uppkoppling skulle jag ifrågasätta gentemot leverantör av uppkopplingen, dvs Telenor eller vad nu din ISP kan heta.

Roon är oberoende av leverantör av internetkoppling, den förutsätter bara att det finns en viss bandbredd. (som du garanterat inte uppnår genom att streama Tidal)

 

Så tycker jag också att det bör vara eftersom jag nu har bättre bandbredd än mot ADSL. 

Men kan det vara någon inställning som ändrat sig per automatik i o m en ny leverantör, ny IP adress eller annat humbug i den digitala världen?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Så tycker jag också att det bör vara eftersom jag nu har bättre bandbredd än mot ADSL. 

Men kan det vara någon inställning som ändrat sig per automatik i o m en ny leverantör, ny IP adress eller annat humbug i den digitala världen?

 

Jag fick oxå fiber för ett tag sedan och vill minnas att jag upplevde viss instabilitet med Tidal i början, tror inte det har så mycket med fiber anslutningen i sig att göra utan mer nätverksförändringarna det innebär. . Prova stänga av allting en stund, kanske även logga ut ur Tidal ifrån Roon.

 

Sen en fundering på hur nätverket ser ut, använder du en router "bakom" fiberdosan för nätverket som du ansluter grejerna till eller har du streamern osv kopplad direkt till fiberdosan? Här kan det alltså tänkbart vara en förändring mot tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Allting har inte alltid en logisk förklaring... När jag haft lite strul med Tidal tidigare så har det oftast hjälpt att logga ut ur Tidal, och ibland att starta om nätverksgrejer. Starta om Roon ROCK servern, till och med starta om Roon klienten i vissa fall osv. Man får testa vad som går att testa.

 

Funkar allt bra i övrigt? Kan du t.ex spela Spotify utan avbrott? Kan du spela Tidal via deras egna klient eller via Lumin istället för Roon?

 

Vad säger mätsajter, typ som bredbandskollen.se osv?

 

Link to comment
Share on other sites

Dateriet är inte logiskt enligt mitt sett att se det om det varit det så hade jag fixat det;)

 

Urkoppling under längre tid fungerad inte, så jag får försöka ge mig på de andra tipsen om jag nu hittar var man gör detta? Men jag försöker så får vi se vad som händer?:NailBiting:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, byZan said:

Så tycker jag också att det bör vara eftersom jag nu har bättre bandbredd än mot ADSL. 

Men kan det vara någon inställning som ändrat sig per automatik i o m en ny leverantör, ny IP adress eller annat humbug i den digitala världen?

 

/byZan

 

Problem med Tidal genom Roon kan bero på både server problem hos Roon eller Tidal vilket är svårt att veta var de är problem. Jag upplevde inga problem igår men såg däremot någon på ett hififorum på Facebook som hade problem med att Tidal att det bröts.

 

Andra tips än att starta om allt och eventuellt logga ut ur Tidal kontot i Roon har jag inte att komma med just nu.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det fungera!? Nu har jag lirat i 15 min utan avbrott. Loggade ur mig ur Roon och Tidal - loggade in mig i båda igen och allt verkar fungera?? Så då undrar man vilken av dessa åtgärder rättade till felet eller om det var båda som gjorde det? Spelar ingen roll för mig och jag måste inte veta utan är bara glad att det fungerar som vanligt igen:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Nu fungerar det med största sannolikhet helt ofelbart, och hoppas så framöver också:64:

 

Min ena son tycker att det är bra mycket snabbare nu med fibern än innan och själv märker jag ingen nämnvärd skillnad alls, kan det bero på åldern eller att vi inte surfar på samma våglängd tro?;)

Hur som helst så är det skönt att även fibern är på plats och installerad efter ett antal års väntan. Så nu ska jag ta tag i ett annat projekt och det är golvet i vinkällaren. Har kontakt med en kille som ska komma och kolla på vilken metod som går att göra, han kommer innan midsommar säger han och då får jag hoppas på det?!

Har lite annat som ska planeras att göra nu när familjen bara blir större och större, har ungdomarna ingen TV numera? Men det är ett stort projekt och frugan och jag är inte alls överens om hur det ska se ut, kostnader och när vi ska börja, men jag tror hon närmar sig mina tankar och när hon får se ritningarna som min kompis skissar på just nu. 

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Din Appledosa kan vara inställd för att ge ett nytt ip-område efter din fiberdosa som också möjligen gör det, kallas för dubbel NAT.

En av dom borde inte göra det. Man kan säkert ställa fiberdosan i modemläge och Appledosa som router eller så låter man fiberdosan vara som den är och gör Appledosan till en brygga. I början kan det vara klokt att inte ändra fiberdosan ifrån router till modem eftersom det försvårar felsökning och mätning ifrån leverantören av fibern.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag spelat via R2R i några dagar och njutit i fulla drag. Idag blev det lite streamat via Roon/Tidal vilket också var njutbart även om jag höll på med lite fix och trix bland skivor och pinaler som hade kommit i oordning av någon anledning. Helt plötsligt så dök det upp en vinylskiva som jag inte spelat på mååååånga år och det var Traks en 45rpm med låten Long Train Running från 1982 inköpt på Domus tydligen. Originalet med Doobie Brothers köpte jag 1973, bandet kategoriserades som "klassisk rock" och var en tidig favorit när det gällde pop/rock.

Hursomhelst så slängde jag på Traks version och jäklar vad minnen som dök upp ur det fördolda, bl a en nyårsafton då vi dansade på ett bord, bordet finns kvar och är vårt köksbord idag. Ett bord jag aldrig kommer att sälja för det finns så mycket märken på det som talar om att morfar borrade och snickrade på det, mormor spände upp stickningar, brännmärken efter lödkolv, cigaretter och ljusstakar som tagit eld. Bordet är endast ca 7 år yngre än vad jag är men har varit med om mycket så det får gå i arv (min önskan).

 

Hur lät skivan då? Jo den lät kanon även om inspelningen var annorlunda mot originalet, kul när man rotar runt ibland!

 

/byZan

 

Edited by byZan
glömda ord tillagda
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-05-08 at 19:24, byZan said:

Nu har jag spelat via R2R i några dagar och njutit i fulla drag. Idag blev det lite streamat via Roon/Tidal vilket också var njutbart även om jag höll på med lite fix och trix bland skivor och pinaler som hade kommit i oordning av någon anledning. Helt plötsligt så dök det upp en vinylskiva som jag inte spelat på mååååånga år och det var Traks en 45rpm med låten Long Train Running från 1982 inköpt på Domus tydligen. Originalet med Doobie Brothers köpte jag 1973, bandet kategoriserades som "klassisk rock" och var en tidig favorit när det gällde pop/rock.

Hursomhelst så slängde jag på Traks version och jäklar vad minnen som dök upp ur det fördolda, bl a en nyårsafton då vi dansade på ett bord, bordet finns kvar och är vårt köksbord idag. Ett bord jag aldrig kommer att sälja för det finns så mycket märken på det som talar om att morfar borrade och snickrade på det, mormor spände upp stickningar, brännmärken efter lödkolv, cigaretter och ljusstakar som tagit eld. Bordet är endast ca 7 år yngre än vad jag är men har varit med om mycket så det får gå i arv (min önskan).

 

Hur lät skivan då? Jo den lät kanon även om inspelningen var annorlunda mot originalet, kul när man rotar runt ibland!

 

/byZan

 

 

Kul historik. Du belyser en viktig del i storheten av musik. Tankar och minner som poppar upp.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hej Byzan! Tack för en mycket trevlig träff. Det som jag tänkte på i bilen hem var hur härligt du presenterade musiken. Det är inte alla man träffar som har så mycket musikglädje med flera intressanta och personliga reflektioner kring dem. Kul med några nya och gamla saker jag inte hört innan. 

 

Ditt system är väldigt fint ihopsatt. Och alla eventuella "uppgraderingar" skulle antagligen vara sidosteg snarare än uppåt skulle jag tro. Av ren nyfikenhet skulle jag givetvis vilja snöra om det med Nordost rakt igenom. Bara för att jag vet vad det brukar göra med väghållningen så att säga. :-) För du har ju många hästkrafter.

 

Jag upplever att ditt system har en fin och välartikulerad bas som visar prestanda när det finns i materialet, inte annars, vilket många system kan lida av. Röster och instrument har en fin och rik klang med mycket färg och hela systemet klarar av rytmik, engagemang, rymd och att få en som lyssnare att fokusera på det musikaliska. Mycket, mycket trevligt. 

 

Kul att få höra 3 olika format också!

 

Ha en grym sommar, med både vin och sång!

 

/Daniel

 

Link to comment
Share on other sites

Man tackar och bockar för de fina orden, och tack själv för att det blev trevligt och tack också för skivan som ska avspelas i morgon kväll i lugn och ro.

 

Att ha en vinylkille på besök är lite extra roligt och en som gillar att man lirar på lite högre volym än normalt var extra roligt eftersom jag sällan får dra på när hon är hemma. Vinyl är det som jag uppskattar och som berör mig mest när det gäller den totala upplevelsen och jag tror att den fysiska kontakten man får av att hantera både skiva och konvolut är en stor bidragande orsak till mitt tyckande. Visst låter R2R fantastiskt bra det oxå om inte än bättre oftast, men vinylen vinner tack vare det lilla ”fibblandet” runtomkring som även det gör gott för själen.

 

Ha en grym sommar själv så hörs vi till hösten!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Analogt och högt är alltid kul! När man har en skivspelare, puppa och framförallt riaa i din nivå så blir skillnaden mellan vinyl och R2R inte så där jättestor tycker jag. Därför har jag satsat på riaa med stora nätdelar. :-) Och en bra puppa förstås. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En tanke som slog mig i helgen ute i stugan var att jag tyckte det bättre än tidigare och då undrar jag ju varför?

Lät det mycket annorlunda mot tidigare? Nä, jag tyckte bara att det hänt något som gjorde att presentationerna lät bättre. Vad som skulle kunnat ha skett vet jag inte,  men det kändes som om allt passade som handen i handsken. Inbillning? Ja kanske!? Ska ha en övning eller två snart med en som lyssnat mycket tidigare i stugan och vi får se om jag inbillat mig eller om systemet liksom har satt sig, prylarna har gosat in sig med varandra som gjorde att det lät så bra? Ibland kanske allt bara stämmer, ström, väder och vin, mottagligheten hos en själv etc. det kanske inte behöver vara svårare än så? Varför krångla till det och börja söka orsak och verkan när man bara kan luta sig bakåt och lyssna på musik? Fast lite roligt att testa/söka/finna lite är det dock. 

 

Återkommer till helgen med vilka övningar som genomfördes och om det ljudmässigt blev bättre, annorlunda eller om jag bara blev en erfarenhet rikare.

Trots sommar och sol så bedrivs det hifi relaterade övningar runt om i landet kan jag läsa här på forumet. Det är kanske under semestern som man verkligen är tillräckligt avslappnad och mottaglig för de små-små skillnaderna som får det att låta lite bättre? 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, byZan said:

ström, väder och vin

 

Just när ström, väder och vin möts så blir det oftast väldigt bra... :)

 

Men precis som du säger, ibland kanske man inte behöver fundera för mycket på varför utan bara njuta. Sinnesstämning och faktorer runt omkring kan ju mycket väl påverka, sent kvälls lyssnande t.ex som ofta upplevs helt underbart kanske inte enbart har att göra med att folk stängt av sina diskmaskiner, man kanske även är lite mer mottaglig på nåt sätt?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, byZan said:

Det är kanske under semestern som man verkligen är tillräckligt avslappnad och mottaglig för de små-små skillnaderna som får det att låta lite bättre? 

 

 

11 hours ago, rikard said:

Men precis som du säger, ibland kanske man inte behöver fundera för mycket på varför utan bara njuta. Sinnesstämning och faktorer runt omkring kan ju mycket väl påverka, sent kvälls lyssnande t.ex som ofta upplevs helt underbart kanske inte enbart har att göra med att folk stängt av sina diskmaskiner, man kanske även är lite mer mottaglig på nåt sätt?

 

Det här håller jag med om tycker min anläggning nu under sena ljumna sommarkvällar låter fantastiskt bra (antagligen varken bättre eller sämre än annars) när man är ledig. Antagligen är man väl avslappnad (låter otroligt med en 5 och en 3 åring i huset) efter dagar med vänner, god mat och dryck :) och tid att bara vara.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 hour ago, figge said:

Du har väl medicinerat mot förkylningen?:thumbsup:

 

Hostmedicin och alvedon i x-antal dagar nu, nätterna är värst! Men tycker att det blir bättre för var dag som går vilket känns skönt.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har på senare år skrivit att jag i princip ”skiter” i hur det låter, bara musiken berör. Nu är det kanske en sanning med lite modifikation, jag är klart öppen för att testa lite tweaks och det är vad vi gjorde senast när @Audionet och Audionettan var och hälsade på oss i Roslagen. Jag var som vanligt helt oförstående om vad som skulle kunna göra att det lät bättre och helt borta när det gäller hur det går till. Anledningen till detta var att jag inte gillade basen så som den presenterades, lite för mycket och oren bas om ni förstår hur jag menar? Den förstörde lite av de andra registrens övertoner, de drunknade i den bumliga basen (kan inte förklara det bättre).

Nu kommer jag inte ihåg turordningen på det vi gjorde och inte heller exakt vad som gjordes, jag överlät sweetspot åt @Audionet medans jag stod i köket och fixade med det som skulle grillas lite senare. På min vanliga arbetsplats (läs köket, hoppas inte frugan läser detta) så hörde jag tydliga förändringar vid flera tillfällen och flera av dessa var mycket positiva för ljudet.

 

1. Vi började med att mäta rummet med några prylar och via datorn som skulle tala om för oss hur det såg ut via ett diagram (har ingen bild på detta). Det var ganska okej förutom två toppar, en på ca 97Hz och en på 54Hz vill jag minnas.

2. Så vi började med att koppla om högtalarkablarna, bytte från nedre till övre kontakter - positiv skillnad enligt våra öron, även mina som var i köket.

3. @Audionet gjorde något med datorn och vips så fanns det en korrigering av topparna via DSP i Roon - ni fattar va? Inte jag! men basen lät bättre, renare och tydligare, även om jag senare tyckte det lät lite tunnare, men det skulle visa sig vara mitt invanda ljud som sa så.

4. Jag var positiv till det ”nya" ljudet och allt var helt gratis, men det skulle testas mer……..

 

/byZan

 

 

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...