Jump to content

Figges ljudlåda


figge

Recommended Posts

1 hour ago, figge said:

Ah, du tänkte på kameralinsen?

 

Den funkade riktigt bra tycker jag så det måste vara något annat... ljudåtergivningen kanske ? :65:

Subwoofern såg ju faktiskt ut att behöva dammas lite...

 

Figges HörnaDSC_4972_10127_003585.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Från gårdagens hemma-hos @figge var det ett par nya ansikten för mig, trevligt med lite skitsnack innan vi satte oss i soffan för att lyssna.

Inget dramatiska förändringar ljudmässigt via mina öron vad jag minns från senast det begav sig, men visst lät det bättre….. systemet andas lugn och att man kan sitta och njuta av musiken utan att något sticker ut. Akustikproblem tycker jag mig inte hitta även om det säkert skulle kunna små fixas till lite efter ens eget tycke och smak, den öppna planlösningen och höjden i rummet bidrog säkert mycket till den luftiga presentationen.

Efter lite cd så blev det vinyl och det lät lika bra det. Men efter ett byte av en pu som ägaren ville testa så tyckte jag det lyfte ytterligare och det direkt efter att ha bara hört några toner (kan bero på den perfekta inställningen av nåltrycket;)) , gillade vad jag hörde!

 

Ett väl matchat system som växt med tiden och det genom mina öron.:)

Tack till alla som var med och gjorde denna trevliga eftermiddag minnesvärd.

 

 

PS fina bilder @P-pansom vanligt DS

/byZan

 

Edited by byZan
PS - DS tillagt
Link to comment
Share on other sites

Den nya pickupen var faktiskt ett nyförvärv köpt för några månader sedan men leverans igår.

Ingen skugga på säljaren det var planerat med en träff sedan en tid tillbaka. Fördröjd leverans.

Gjorde lite justeringar efter att två av herrarna åkt och lyssnade vidare under kvällen och kan konstatera att det blev riktigt bra.

 

1257EDC8-D897-401D-B954-9E53DA63E4FF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

 

Den funkade riktigt bra tycker jag så det måste vara något annat... ljudåtergivningen kanske ? :65:

Subwoofern såg ju faktiskt ut att behöva dammas lite...

 

Figges HörnaDSC_4972_10127_003585.JPG

 

Låter inte så mycket från den, kanske bättre som basfälla?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Från gårdagens hemma-hos @figge var det ett par nya ansikten för mig, trevligt med lite skitsnack innan vi satte oss i soffan för att lyssna.

Inget dramatiska förändringar ljudmässigt via mina öron vad jag minns från senast det begav sig, men visst lät det bättre….. systemet andas lugn och att man kan sitta och njuta av musiken utan att något sticker ut. Akustikproblem tycker jag mig inte hitta även om det säkert skulle kunna små fixas till lite efter ens eget tycke och smak, den öppna planlösningen och höjden i rummet bidrog säkert mycket till den luftiga presentationen.

Efter lite cd så blev det vinyl och det lät lika bra det. Men efter ett byte av en pu som ägaren ville testa så tyckte jag det lyfte ytterligare och det direkt efter att ha bara hört några toner (kan bero på den perfekta inställningen av nåltrycket;)) , gillade vad jag hörde!

 

Ett väl matchat system som växt med tiden och det genom mina öron.:)

Tack till alla som var med och gjorde denna trevliga eftermiddag minnesvärd.

 

 

PS fina bilder @P-pansom vanligt DS

/byZan

 

Mottager gärna tips på förbättringar på akustikfronten.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, figge said:

Vet att det finns mer bilder, hörde det med tanke på hur det smattrade i avtryckaren.

 

Det var inte avtryckaren, jag fick ju göra om ditt jobb så smattrandet kom sig av att jag skakade av dammtrasan med jämna mellanrum...

 

Figges HörnaDSC_4992_10147_003596.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, P-pan said:

 

Det var inte avtryckaren, jag fick ju göra om ditt jobb så smattrandet kom sig av att jag skakade av dammtrasan med jämna mellanrum...

 

Figges HörnaDSC_4992_10147_003596.JPG

 

 

 

Var du torkade ända där uppe?:cool:

Link to comment
Share on other sites

Visst var jag det, som tack för det utsökt grillade tilltugget tänkte jag :)

När man ändå står på en "höjd" kan man ju passa på och ta några bilder också...

 

Figges HörnaDSC_4996_10151_003598.JPG

 

Figges HörnaDSC_4993_10148_003597.JPG

 

Vinklarna är säkert redan säkrade i.o.m med tidigare bilder i tråden men jag får väl ändå

bidraga med en upprepning för de av er med ett eventuellt lite "diffuserat" minne.

 

Figges HörnaDSC_5004_10159_003602.JPG

 

Figges HörnaDSC_5009_10164_003604.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Aj då, Snabbt Motmedel Tillges snarast... vilket också kanske t.o.m kan ge en aning mer fokus i ljudbilden ?

Du var ju inne på förslag angående akustiken... har du provat något ur Svanås sortiment ?

Ett par Wingar är ju relativt lätt att experimentera lite med tänker jag då.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, P-pan said:

Aj då, Snabbt Motmedel Tillges snarast... vilket också kanske t.o.m kan ge en aning mer fokus i ljudbilden ?

Du var ju inne på förslag angående akustiken... har du provat något ur Svanås sortiment ?

Ett par Wingar är ju relativt lätt att experimentera lite med tänker jag då.

 

Precis som P-pan skriver så är akrylvingarna både bra och snygga

Är mer än nöjd med mina. 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, P-pan said:

Akryl är bra... stadiga, släpper in ljuset och försvinner lättare för ögat.

Och så gör de "jobbet" också förstås :)

 

Lite mer bilder annars...

 

Figges HörnaDSC_4970_10125_003583 - kopia.JPG

 

Figges HörnaDSC_4984_10139_003591.JPG

 

Figges HörnaDSC_4991_10146_003595.JPG

 

Figges HörnaDSC_5001_10156_003601.JPG

 

Figges HörnaDSC_4979_10134_003587 - kopia.JPG

 

Figges HörnaDSC_5007_10162_003603.JPG

 

 

Trevligt hem och fina bilder. Hoppas det låter som det ser ut?

Link to comment
Share on other sites

On 2019-04-16 at 21:50, figge said:

Hade faktiskt Wingar i papp ett tag. Kändes inte så speciellt gedigna. Kanske helt annat med akryl?

Skulle säga att det finns ett före och efter wingarnas intåg i mitt lyssnings/vardagsrum. Sitter nu med inalles åtta wingar av två olika slag. V-vingen som är den ursprungliga acrylvingen och S-vingen som jag tycker är strået vassare i att "släppa tillbaka" reflexen och låta hjärnan uppfatta mer av detaljer och mjukhet i ljudet. De står följaktligen i centrum för förstareflexen. Sedan har jag wingar bakom högtalarna vilka har samma effekt och ytterligare tre bakom ryggen. Har lite svårt idag att förstå hur jag kunnat lyssna utan dem innan. En elak puckel om ca 12 dB i 48 Hz området har också kunnat fås ned avsevärt med HH-resonatorer. Jag har ett helt kvadratiskt rum som  ställer till problem. Jag tror som bäst att jag varit nere på ca 4 dB nu. Jämfört med ljudet innan som jag på inrådan försökt att dämpa med all möjliga filt bakom möbler, tavlor och mattor så att ljudet lät instängt och tråkigt, så har det nu ett luftigt och naturligt ljud, med naturlig klang. När jag har anledning att tänka på detaljer vilket numera är sällsynt eftersom ljudbilden känns så avslappnad utan att vara laidback, så sänder jag en tacksamhetens tanke till Matts Odelmalm som räddade mig från absorptionsträsket. Heder åt den mannen, han är ett geni!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, figge said:

Den har verkligen fått bekänna färg de senaste dagarna, positivt överraskad vad den prseterar.

Så mycket bättre bas och mera detaljer, skirare diskant.

Nackdelar då?

Den gräver upp smuts i spåren, måste nog starta skivtvätten snarast.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2019-04-18 at 07:31, figge said:

Anledningen till träffen var ju den här.

 

90753A5A-E463-46DC-9F48-B72A8DE98467.jpeg

Den har verkligen fått bekänna färg de senaste dagarna, positivt överraskad vad den presenterar.

Vi får höra om masarna tycker att det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Kul med besök och när man även kan få hjälp med ett och annat. 

Undrar när AlfaGTV har vägarna förbi hos mig då skulle han få mycket att göra ;)

Bara att skicka en inbjudan, han är  aldrig omöjlig.

 

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Bara trevligt att träffas Figge! :) 

Tyckte att Shiraz var en riktigt trevlig bekantskap! Hade inget att klaga på med Soundsmith heller, men tyckte nog det här var ett markant steg framåt! Detaljerad med stor ljudbild, bra tryck och härligt driv.

 

Och jag hoppas o tror du kommer gilla Roon när du får mickla runt lite! ;) Smidigt och flexibelt, visst är det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...