figge Posted October 19 Author Share Posted October 19 On 2024-10-17 at 02:42, byZan said: Ja det så trevligt ”down under”👍 Not under yet, just in the middle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted October 20 Share Posted October 20 Va mycket i Singapore i 86 o 96, då va det iaf nått kvar av det gamla asiatiska runt om nu er det vel mer en high tech som vilken som helst million stad, man fick redan 500 Singapore dollar i böter i 86 för att slänga sigg eller tuggummi på gatan, det va rent 😊 vi låg på redden utanför Clifford Pier i 4 veckor, det va trevligt 😁 mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 20 Author Share Posted October 20 Lovande inledning vid incheckningen, 01.45. Daniel, byZan and P-pan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 21 Author Share Posted October 21 7 hours ago, musicus said: Va mycket i Singapore i 86 o 96, då va det iaf nått kvar av det gamla asiatiska runt om nu er det vel mer en high tech som vilken som helst million stad, man fick redan 500 Singapore dollar i böter i 86 för att slänga sigg eller tuggummi på gatan, det va rent 😊 vi låg på redden utanför Clifford Pier i 4 veckor, det va trevligt 😁 mvh Samma goda ordning fortfarande, känns lite övervakningssamhälle som Kina. Fortfarande skepp på redden i sundet. Det är nog mer uppblandat idag med allt från hitech till ganska låg standard. musicus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 21 Share Posted October 21 On 2024-10-04 at 10:53, figge said: Det kommer att ordna sig med försäkringsbolaget på Drulleförsäkringen. Sen kom ett trevligt samtal från Daniel på Stylus igår em att det är en rebuild Delos på väg från tillverkaren. Verkligen snabb och uppskattad service, stort tack till Daniel och Stylus. Trist när det händer. Tyvärr gjorde jag samma sak med min Pickup för några veckor sedan. Jag har kontaktat vårt försäkringsbolag men vet inte hur det går än. Får man fråga vilket Försäkringsbolagt som Du har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted October 21 Share Posted October 21 1 hour ago, shaft said: Jag har kontaktat vårt försäkringsbolag men vet inte hur det går än. Jag har gjort samma sak men min pickup när jag hade skivspelare även blåst en diskant i de Focal högtalare jag hade innan och de var inga problem med Folksam, har deras stora hemförsäkring. shaft 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 21 Share Posted October 21 1 hour ago, shaft said: Får man fråga vilket Försäkringsbolagt som Du har? Det är snarare en fråga om du har tecknat det man förr kallade drulleförsäkring till din hemförsäkring. Det tillägget heter lite olika hos försäkringsbolagen typ ”Plus” och ”allrisk”. Det är det du bör kolla först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted October 21 Share Posted October 21 Jag sabbade oxå en nål och fick ersättning fullt ut via Folksam. Det enda kommentaren var om det var hela vinylspelaren som var trasig med tanke på priset för en PU🤣 /byZan shaft 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 21 Share Posted October 21 6 minutes ago, Bebop said: Det är snarare en fråga om du har tecknat det man förr kallade drulleförsäkring till din hemförsäkring. Det tillägget heter lite olika hos försäkringsbolagen typ ”Plus” och ”allrisk”. Det är det du bör kolla först. Vi kör If vanlig hemförsäkring och jag är tveksam till om det är Allrisk. Jag har lagt ett ärende , men har inga större förhoppningar. Kankse värt att uppa försäkringen om den är så dålig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted October 21 Share Posted October 21 För några år sedan gav min nål upp efter alldeles för kort tid på min Cadenza Black. Det sög till lite i magen att undra hur tusan ska detta kunna bevisas att jag inte är anledningen. Ortofon plockade in och konstaterade att byter nål utan kostnad. Toppservice! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 21 Share Posted October 21 1 hour ago, shaft said: Vi kör If vanlig hemförsäkring och jag är tveksam till om det är Allrisk. Jag har lagt ett ärende , men har inga större förhoppningar. Kankse värt att uppa försäkringen om den är så dålig... Jo vår försäkring var tyvärr alldeles för dålig.....inte en spänn...Allrisk kankse hade gett något men man skulle behöva betala det dubbla för att inte få avdrag på 2 år gamla elektronikprylar. Värt det? Vi får se ;-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 21 Share Posted October 21 2 hours ago, shaft said: Vi kör If vanlig hemförsäkring och jag är tveksam till om det är Allrisk. Om inte så tycker jag att du skall uppgradera. Själv har jag fått ersättning för minst två söndertrampade glasögon, en ny ersättningsnål till min dåvarande Ortofon OM30 som min dotter pillade bort, snubblade över mattkanten med ett glas vin som jag hällde över ny klädsel i en av mina Dux-stolar. En spräckt ny toalettstol som jag drog åt för hårt så att den spräcktes. Min fru har också råkat ut för en del olyckor. Det har alltid räckt med ett telefonsamtal och ett kvitto och en bild. Om det är helt nya prylar så tappar man inte så mycket. Självrisk väljer man oftast själv. Jag har 2000 kronor. shaft 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 21 Share Posted October 21 1 hour ago, shaft said: vår försäkring var tyvärr alldeles för dålig Mitt tips är att kontakta ditt försäkringsbolag. Jag var under många år hos Trygg Hansa och de hade inte sådana begränsningar. I somras bytte jag till Länsförsäkringar (LF) eftersom Trygg H. blivit alldeles för dyra. Jag har i stort samma vilkor hos LF vilket jag betalar 395:- extra per år för med en självrisk på 1,500:-. Någon 2-årsgräns finns inte men visst görs den nerskrivning från fullvärde vart år. Jag inbillar mig att även de andra bolagen har liknande lösningar. Snacka med dem för att hitta bäst lösning. Det går att förhandla. Jag fick till lite andra skydd också, t ex ohyra och hussvamp. lindvall and shaft 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted October 21 Share Posted October 21 5 hours ago, YYZ said: För några år sedan gav min nål upp efter alldeles för kort tid på min Cadenza Black. Det sög till lite i magen att undra hur tusan ska detta kunna bevisas att jag inte är anledningen. Ortofon plockade in och konstaterade att byter nål utan kostnad. Toppservice! I sådant här fall gäller inte allrisken i hemförsäkringen. Det är viktigt att man vid skadeanmälan berättar om en PLÖTSLIG och OFÖRUTSEDD händelse. annars - som i detta fall - är det reklamationsrätten gentemot säljaren eller ev garanti utfärdad av tillverkare som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 21 Share Posted October 21 Man kan alltid be försäkringsbolaget om att de skall använda en värderingsman som kan skilja på en stormarknad och en HiFi-butik för mera exklusiva produkter. När jag jobbade i butik på 80-talet så var vi rådfrågade av ett antal bolag när det gällde exklusiva grunkor även när vi själva inte sålde de produkterna ens. Och man kan ju själv som bilaga lämna in en värdering som man fått ifrån sin ”egen” handlare tillsammans med skadeanmälan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 22 Author Share Posted October 22 Nu kommer solen från norr, lite mer human temperatur och luftfuktighet, runt 20-25 grader.🌞 Kvällens köttbestick, lite Crocodile Dundeestile,25 cm kniv. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted October 22 Share Posted October 22 3 hours ago, figge said: Kvällens köttbestick, lite Crocodile Dundeestile,25 cm kniv. Får man ta livet av middagen själv? 😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 22 Author Share Posted October 22 45 minutes ago, AlfaGTV said: Får man ta livet av middagen själv? 😅 Ja, där vi var idag, Perth Zoo.😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 23 Author Share Posted October 23 Last day in Perth. byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 23 Author Share Posted October 23 Nu i Margret River och en tur imorgon.🍷 Vinlistan Matsedeln kanske inte riktigt matchar vinlistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted October 23 Share Posted October 23 8 hours ago, figge said: Nu i Margret River och en tur imorgon.🍷 Vinlistan Matsedeln kanske inte riktigt matchar vinlistan. Underbar vinlista! Kul med lite storytelling! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 25 Author Share Posted October 25 Lite udda 2,5 timmar i tidsskillnad mot Perth. Nu i pensionärsmetropolen Adelaide, enligt taxichauffören.🦼🦽 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 26 Author Share Posted October 26 Trevlig matmarknad precis rakt över gatan. Adelaide centralmarket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 28 Author Share Posted October 28 I Glenelg, kan vara grundat av en Göteborgare, Glenn Älg.😎 Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 28 Author Share Posted October 28 Klockan är 16.10 och inte ett ölställe i sikte.😎 sen inte ett ölställe i sikte i hela j…la centrum av Adelaide.😓🤨 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 28 Share Posted October 28 1 hour ago, figge said: inte ett ölställe i sikte i hela j…la centrum Kanske bäst så… Minns en historia som Sten Broman berättade i något program. Han var i Australien och beställde en bier, som han sa. Han smakade den och smackade och sa. - Det var ju märkligt. Jag får ta en mun till. Jo minsann… Han reste sig upp och utbringade ett trefaldigt hurra. Personalen tillskyndade och undrade vad som hänt. Sten Broman svarade prompt. - Jag har just upplevt något som jag inte trodde var möjligt. Jag har just druckit en bier som smakar sämre än den svenska. Det trodde jag inte var möjligt… figge and Richard 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 28 Author Share Posted October 28 Hittade till slut på Coles hittade vi både vin och öl. Taylor en riktig höjdare, Shiraz från både Clare Valley och Mclaren Valley. Flera guldmedaljer i Europa men inte i Australien.😲 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted Tuesday at 03:55 Author Share Posted Tuesday at 03:55 Välförtjänta öl efter ha gått 2 mil på stranden från Seacliff till Glenelg. Intressant med UV-index i Sverige under sommaren blir det mellan 4-7 nu i oktober i Adelaide UV-index 10. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted Wednesday at 21:49 Author Share Posted Wednesday at 21:49 Bättre utsikt i Melbourne än Adelaide. Från 34:e våningen, måste räkna hur många våningar de andra husen har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted Wednesday at 21:50 Author Share Posted Wednesday at 21:50 Ännu en het sak, Hot Pot. Nu med skala 2 av 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts