VoicesInMyHead Posted June 21, 2021 Share Posted June 21, 2021 17 hours ago, figge said: Efter en ”ljudlös” helg på landet så bär det av på en lyssning i Roslagen imorgon kväll. Bra val av dag dessutom... figge, Josaa and byZan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted June 21, 2021 Author Share Posted June 21, 2021 Kan bara konstatera efter tre dagar på landet utan musik att det fortfarande låter väldigt trevligt med vinyl. Dags att dra plåstret och koppla in mitt ordinarie Riaa. Ampalang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted July 21, 2021 Author Share Posted July 21, 2021 On tour in Bergslagen. AlfaGTV and YYZ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted July 21, 2021 Share Posted July 21, 2021 Var e du då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted July 21, 2021 Share Posted July 21, 2021 9 minutes ago, AlfaGTV said: Var e du då? i dimman, rökig AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted July 21, 2021 Author Share Posted July 21, 2021 Utanför Kölswa. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted July 27, 2021 Author Share Posted July 27, 2021 (edited) Tillfälligt hemma, skönt att få lyssna lite på vinyl. Skickar upp frun till Norrland tidigt imorgon bitti. Samt kommit ikapp lite med OS också. Nu har ju det intressanta redan varit.😉 Edited July 27, 2021 by figge Tillägg AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 4, 2021 Author Share Posted August 4, 2021 Kvällslyssning på Yello, får nog snart sänka volymen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 4, 2021 Author Share Posted August 4, 2021 Stämningsbild. JWE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Jag placerar inte Kohlswa i Bergslagen. 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 5, 2021 Author Share Posted August 5, 2021 9 hours ago, Vox said: Jag placerar inte Kohlswa i Bergslagen. 🤔 Bergslagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 5, 2021 Author Share Posted August 5, 2021 Leverans mottagning efter besöket hos Pan och mer på gång, dyrt att åka på lyssning.😉 VoicesInMyHead, Daniel and Sammy 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Gringo är mitt favoritmärke av kaffebönor, brukar köpa Daily Espresso, Brutal Espresso samt Sertao Bourbon Espresso och göra en egen blandning av dessa innan malning. Vi får väl se på vilket kaffe som bjuds på idag då vi ska lyssna på olika RIAA-steg hos Figge: Keces och Trllogy. Trilogy har ju funnits med några år medans Keces är en helt ny bekantskap, kan vara intressant att låna hem denna då mitt RIAA ska bytas ut under hösten troligen. Undrar om frun bakat rabarberkaka VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 1 hour ago, Linkan said: Gringo är mitt favoritmärke av kaffebönor, brukar köpa Daily Espresso, Brutal Espresso samt Sertao Bourbon Espresso och göra en egen blandning av dessa innan malning. jag gjorde ju som vanligt lite research innan jag handlade bönor och gick därför direkt på några olika Gringo sorter (Outsider, Prime och Radical), jag hade ju inte så mycket att jämföra med, men så här i efterhand efter att ha provat lite annat så känns det som att Gringo höll en väldigt hög nivå och jag har förmodligen inte köpt mina sista Gringos. Däremot tycker jag alltid det tar ett tag att vänja sig vid nya bönor, de första kopparna känns alltid lite sisådär. bönorna behöver väl spelas in lite helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Tror att kvarnen behöver inspelas då det är nya bönor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triomio Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 2 minutes ago, Linkan said: Tror att kvarnen behöver inspelas då det är nya bönor Inte för att jag vet något om sånt här men visst kan det påverka om man rengör kvarnen mellan de olika bönsorterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 1 minute ago, triomio said: Inte för att jag vet något om sånt här men visst kan det påverka om man rengör kvarnen mellan de olika bönsorterna? förmodligen, jag är inte sådant proffs dock utan kör en automatisk maskin, det går väl säkert rengöra där också på nåt sätt men lite krångligare och jag är bekväm av mig. nåväl, kaffe är kanske lite off-topic i tråden. det alla undrar nu är ju om det blir någon rabarberkaka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Maskinen rengjord och laddad med nya kaffebönor. Blir inte rabarberpaj men förhoppningsvis en värdig ersättare, finns två alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 23 minutes ago, Linkan said: Tror att kvarnen behöver inspelas då det är nya bönor Eller en ny elkabel, en Vertere Redline för riktigt hett kaffe eller förespråkar göteborgarna en NO till Gringo?🤔 Med Radical eller The Outsider? triomio 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triomio Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 4 minutes ago, figge said: Eller en ny elkabel, en Vertere Redline för riktigt hett kaffe eller förespråkar göteborgarna en NO till Gringo?🤔 Och varför inte prova olika fötter och spikes, för vi vet ju inte hur mycket vibrationerna från kvarnen kan påverka smaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Valet av kaffe var helt avgörande när det gällde hur de olika RIAA-stegen lät, andra bönor annan vinnare kanske Suverän lunch och bra musik med två lite olika ljudideal och tror att Figge kan sitta lugnt i båten då hans nuvarande RIAA låter minst lika bra som Keces. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Inne på LP nr 2 i E.S.T-boxen ”Live in Hamburg” och kopp nr 2 av Radical. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Underligt Kopplade ur Keces ström med Trilogy inkopplad då fick jag brum ganska högt, kopplade bort jordkabeln på Trilogy då försvann det?🤔 Någon med mera kunskap som kan förklara fenomenet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 38 minutes ago, figge said: Någon med mera kunskap som kan förklara fenomenet? Kanske inte så mycket kunskap men väl en erfarenhet. När jag kopplade in min nyköpte SUT från Ortofon så fick jag brum. Rådet jag fick då var att kolla om SUTen var jordad mot sitt chassi, vilket var fallet. Jag ombads ta bort den länken och brummet försvann. Varför vet jag inte men det handlar väl om jordpotentialer mellan enheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Jo, du bröt upp en jordslinga. Det är inte ovanligt och beror mycket på att apparater har olika filosofier kring hur jordning bör göras. Ofta är det bäst att inte jorda utan låta apparater vara frikopplade från varandra. Det är ju inget i detta sammanhang som blir optimalt. Då måste man anpassa apparaterna till varandra genom omkonstruktion. Enklast att prova sig fram om man inte vill dyka ner i kretsscheman och layouter. byZan and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 18, 2021 Author Share Posted August 18, 2021 Flyttade om lite i bänken och drog om kablarna, tyvärr samma resultat.🧐 Kopplade in min Pulse R XLR till slutsteget, förhoppningsvis till det bättre.🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 8 minutes ago, figge said: Flyttade om lite i bänken och drog om kablarna, tyvärr samma resultat.🧐 Provat "ground lift" switchen på Baby Referencen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Trot den som vill, men jag hade en RCA som inte fick kontakt i jorden, trots fullt intryckt. Det blev ett brummande av detta och jag upptäckte den felande kontakten genom att böja lite på varje så att jorden anslöt korrekt. För BNC, XLR och liknande har jag svårt att se detta problem, men det kan finnas skäl att kolla hur en XLR är ansluten då jord och skärm kan vara ansluten och skapa oväntade jordslingor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 18, 2021 Author Share Posted August 18, 2021 15 minutes ago, VoicesInMyHead said: Provat "ground lift" switchen på Baby Referencen? Den var påslagen, men slog av och på igen då blev det bättre.🧐🤔 VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 18, 2021 Author Share Posted August 18, 2021 Kopplat in Entreq på jorden från skivspelaren, ingen effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts