Jump to content

Figges ljudlåda

figge
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, figge said:

Köpte lite mer när jag ändå var på G

Hmm, farligt när man blir sittande framför en dator och surfar runt:winking:

Accuphase har i mina öron alltid varit välljudande och ett märke som absolut hade kunnat få ta plats.

Avvaktar lyssnandet och omdöme!

/byZan

Bra kontroll, lite mörkare än Pure Audio. Men inte utan detaljer. Kan helt klart leva med vad den prestera i nuläget. Har inte testat med vinyl och klassisk musik. Den stora bekännelsen.

1 hour ago, figge said:

Bra kontroll, lite mörkare än Pure Audio.

Vad  kul att läsa - om jag minns rätt så var dina Pure Audio monoblock på 70W och jag undrade just om Accuphasens modesta 20W skulle mäkta med att spela med den kontroll som du är van vid.

Jag själv spelar med 30W och drömmer då och då om att uppgradera till monoblock eller förstärkare med mer kraft men som det känns nu så kan jag ärligt talat inte säga att jag saknar något i musiken och denna förstärkaren jag har nu kommer hänga med mig länge som någon slags referens.

15 minutes ago, j_bloom said:

Vad  kul att läsa - om jag minns rätt så var dina Pure Audio monoblock på 70W och jag undrade just om Accuphasens modesta 20W skulle mäkta med att spela med den kontroll som du är van vid.

Jag själv spelar med 30W och drömmer då och då om att uppgradera till monoblock eller förstärkare med mer kraft men som det känns nu så kan jag ärligt talat inte säga att jag saknar något i musiken och denna förstärkaren jag har nu kommer hänga med mig länge som någon slags referens.

När jag stod in för valet att byta min dåvarande förstärkare en Coda TS så testade jag både monoblocken och stereosteget från Pure Audio och det var ingen tvekan vilken som var vinnaren. Samma sak med samma jämförelse med Pass Labs.

1 hour ago, P-pan said:

@figge :

Du övervägde aldrig att testa något med rör ?

Inte i mitt första val för 4 år sedan men nu som tillfällig ersättare. Har lite dålig erfarenhet av rör i ett tidigare försteg från Rogue som brusade ganska mycket.

9 hours ago, figge said:

Har lite dålig erfarenhet av rör i ett tidigare försteg från Rogue som brusade ganska mycket.

Kan inget om Rogue men normalt brusar inte rörförstärkare speciell mycket. Jag hör inget mer än ett litet svagt sus om jag lägger örat nära högtalarna. Så är också med Audio Research, McIntosh, Lamm, Aestetix, Jadis och säkert fler än så. Brus är normalt relaterat till rör och det har jag haft problem med. Speciellt känsligt brukar det vara med smårör och framför allt då med 12au7/ecc82 och 12bh7. Det är de som har lägst förstärkning och de brukar vara mer känsligare för att ge brus i system. 12bh7 brukar sitta i slutsteg och kan ge lite brus där. Slutstegsrör brukar inte brusa.

Väljer man utsorterade rör för lågt brus eller ”säkra” kort från Tesla, RFT, Siemens, Mazda, Philips, JJ med flera från seriösa handlare så är det sällan problem. Jag har dock sämre erfarenhet av smårör från nytillverkade ryssar som Mullard, Electro-Harmonix, Svetlana och Tung-Sol. 

1 hour ago, figge said:

Tycker att Redline passar bättre än Pulse R i systemet just nu, mer balans i ljudbilden.

Det är kul att dyrast inte alltid funkar bättre i alla sammanhang. Fast det blir väl lätt så att ett kabelbyte kan vara på plats när man provar andra förstärkare.

5 hours ago, figge said:

Tycker att Redline passar bättre än Pulse R i systemet just nu, mer balans i ljudbilden.

4 hours ago, LPL said:

Det är kul att dyrast inte alltid funkar bättre i alla sammanhang. Fast det blir väl lätt så att ett kabelbyte kan vara på plats när man provar andra förstärkare.

Mmmm, det är en ganska bra bedrift dessutom då prisskillnaden inte är så liten mellan dem heller. Jag har själv föredragit Redline framför betydligt dyrare modeller på strömsidan, sen är det såklart beroende på anläggning och personlig smak, men ändock. Redline framstår mer och mer som väldigt prisvärda.

3 hours ago, bigblue said:

Imponerande. Fattar inte hur ni hinner :-). 

Roon Radio... Fixar biffen när grabbarna här ovan tuppat av i soffan... ;) (Roon Radio slumpar ut musik tills man stoppar den)

3 hours ago, bigblue said:

Imponerande. Fattar inte hur ni hinner :-). 

äsch, jobba hemifrån och undvika möten som man inte kan spela musik i bara... :smile:

jag flyttade mitt kontor från andra änden av huset till vardagsrummet så jag kan lyssna på musik, annars hade jag blivit deprimerad av att sitta hemma hela dagarna.

• 2 weeks later...
18 hours ago, figge said:

Äntligen ute på landet, två månader sen senast. Har verkligen hänt mycket.

Skönt!

Du måste ha haft någon typ av hantverkare där om det hänt mycket, vad har hänt?:winktongue:

/byZan

1 hour ago, byZan said:

Skönt!

Du måste ha haft någon typ av hantverkare där om det hänt mycket, vad har hänt?:winktongue:

/byZan

Det som hänt är mer på växtsidan, frun har farit fram som en jordfräs.

Så när jag kan flytta ut får jag mer att hålla reda på än förra året, hur skall jag hinna cykla?:biking:

6 hours ago, figge said:

Lite grejer från Klarsund på väg in för test, måste bra hämta i nästa vecka. Lite beroende på hur mobil jag kommer att vara.

Lite grejer från Ica på väg in för tillagning, måste bara hämta i nästa vecka. Lite beroende på hur hungrig jag kommer att vara.

Asså, kom igen här va... :zipper: ???