Jump to content

Figges ljudlåda


figge

Recommended Posts

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Och jag hoppas o tror du kommer gilla Roon när du får mickla runt lite! ;) Smidigt och flexibelt, visst är det?

 

Jag hörde att du @AlfaGTVvarit ute med en hjälpande hand igen och vilket säkert uppskattades av @figge också.

Synd att du inte han förbi innan hemfärd, men det får bli en annan gång, du är välkommen!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, A/Wing. said:

GBG området  så hör gärna av dig:cool:

Det kan du räkna med! :) Jag får ju tillfälle att höra fantastiska anläggningar så om jag kan återgälda i någon mån så är det bara roligt!

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från gårdagens session, AlfaGTV får förklara vad det är. Vet bara att det låter från dessa burkar, speciellt från den i ”rislådan”:D

 

DD3B35A7-D8E4-4A4B-8936-323E57071E5D.jpeg

D4D6D6A1-24D1-4F10-A614-9A44101C3139.jpeg

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Vad Figge fått på plats är helt enkelt en likadan Roon-server som den @byZan har ute i sin stuga, en ROCK byggd på en NUC7i3 (120Gb m.2 SSD minne och 8Gb RAM, plats för en intern disk). Inkopplingen var i detta fall ytterst enkel, @figge har sin inkommande anslutning på andra sidan väggen från anläggningen sett. (Lätt att dra kabel, men WLAN funkar fint också) Musiken ligger f.n. på en extern 4Tb WD 2.5" disk och efter inkoppling och uppstart dök genast Roon upp i paddan.

 

En kabel drogs ut till den lille tingesten i rislådan (Hittar inget bra chassi till denna, tips?) som är en Raspberry Pi 2B med en Sabre ESS9038Q2M. Den här lilla DACen låter som jag tidigare nämnt, pinsamt bra i förhållande till riktigt kostsamma alternativ. Har beställt en till Figge som är på väg från Kina då jag inte vill vara utan denna!

 

Behöver leta rätt på ett lämpligt chassi dock så man inte råkar kortsluta något när sladdarna tar med sig den lilla apparaten på "upptäcktsfärd", därav rislådan! :D

 

Och jo, för att hjälpa Figge med rippning och komplettering av musikbiblioteket har jag "byggt" en rippnings-PC baserad på Vortexbox 2.5 (ny release i mars!) som rippar CD'n automatiskt, lägger till taggar och ordnar en begriplig struktur. När CD'n är klar spottas den ut och Figge får byta ut den mot nästa.

Hela processen tar ca 7-8minuter per CD och kommer väl fortgå ett tag! ;) Apparaten är en slim desktop kontors-pc utan vare sig tangentbord, mus eller skärm, mycket diskret. Hela gränssnittet är tillgängligt via en websida på hans lokala nätverk, och om man önskar är den både en musikserver och spelare också. Filerna är också tillgängliga via nätverket och flyttas enkelt över till Roon vartefter de är färdiga.

 

Lägg märke till hur enkelt detta framhålls! Jag låter som en bilförsäljare... ;)

 

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Vad är det för mjukvara i Pi enheten?

Den har idag DietPi vilket tillåter PCM192 och DSD64 tillsammans med Roon. 

Har också kört samma grunka med Ropieee, Volumio och PiCorePlayer där den ena har en bättre egenskap än den andra eller vice versa.

 

Sammantaget har jag toppenförtroende för DietPi och den kan spela det biblioteket innehåller utan nedsampling, vilket ger fullgott resultat i mina öron. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 2019-05-11 at 21:13, byZan said:

 

Jag hörde att du @AlfaGTVvarit ute med en hjälpande hand igen och vilket säkert uppskattades av @figge också.

Synd att du inte han förbi innan hemfärd, men det får bli en annan gång, du är välkommen!

 

/byZan

Var nära att ringa supporten(byZan) idag ingen kontakt med ljudenheterna,  hade glömt att jag drog ur nätkabeln i morse då det åskade.:105:

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

On ‎2019‎-‎06‎-‎18 at 17:18, figge said:

Jag gillar vad jag hör och väldigt enkelt handhavande, har inte spelat en silverskiva sedan Alfa var här.

 

Går höra nästa vecka vad juryn säger.

Kommer även finbesök från norr idag/kväll.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för suveränt käk (igen) @figge!

Och kanontrevligt att träffa några fler bröder i "träsket", hälsa Filip, linkan o snutten!

Intrycken av din anläggning ger mervärde vare gång, och nu när skiv-vasken äntligen startats ser jag en ökad vinylspelning i kristallkulan! ;) 

Men, å andra sidan kommer du ju få mata CD-skivor i "tuggen" nu framöver. :)

 

Jag passar på att gratta till en trevlig anläggning som jag personligen tycker klarar det mesta, allt från finstämd singer/songwriter till Infected Mushroom på rejäl volym! :D 

 

Link to comment
Share on other sites

En sammanfattning på vad som införskaffats:

Raspberry Pi 3B+ 
Strömadapter+specialkontakt 
microSD-kort -  

Sabre ES9038Q2M DAC HAT 

Dell Optiplex 1080i Intel Core i5 +8Gb RAM o 500Gb HD installerad med Vortexbox OS för automagisk Intel NUC7i3BEH med 8Gb RAM och en 128Gb m.2 PCIx NVME med Roon ROCK installerat, samt en extern Seagate 2.5" 4Tb hårddisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...