Jump to content

Figges ljudlåda


figge

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
On 2018-10-30 at 18:34, Bebop said:

Hmm... :39:

Det är väl det minsta jag kan säga.

Frågade vår servicekille och han hade en förklaring till fenomenet.

Skall fråga elektrikern också, som är tänkt att installera en separat lina.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

Det är väl det minsta jag kan säga.

Frågade vår servicekille och han hade en förklaring till fenomenet.

Skall fråga elektrikern också, som är tänkt att installera en separat lina.

Jag frågade vilken "hankontakt" som vändes? Den i vägguttaget eller någon på vägen till motorn?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
1 hour ago, figge said:
 
 
I min beslutsångest och tankar om vad som ger mesta välljud för pengarna står valet mellan subbar, ny PU eller bättre lurar.
Vad tror ni.
Summan för subbarna ungefär 45000:-.
Får nog en ganska bra puppa/lurar för de pengarna.

 

Hmmm, jag ser bara en svart ruta? Men jag såg texten i "Aktivitet"-sidan jag kom från? 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Hmmm, jag ser bara en svart ruta? Men jag såg texten i "Aktivitet"-sidan jag kom från? 

 

 

Samma här, men kan kopiera texten.

 

 

”I min beslutsångest och tankar om vad som ger mesta välljud för pengarna står valet mellan subbar, ny PU eller bättre lurar.
Vad tror ni.
Summan för subbarna ungefär 45000:-.
Får nog en ganska bra puppa/lurar för de pengarna.”



Link to comment
Share on other sites

Själv hade satsat på en ny puppa:tongue:

Att integrera subbar i ett hifi-system är inte plättlätt att få till, så jag hade kanske tittat på nya högtalare och det med tanke på utrymme också då du skriver subbar som jag då antar är 2st?

Lurar är inte min cup of tea än, men åldern tar ut sin rätt så det kanske blir ett par från hörselläkaren såsmåningom;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, JWE said:

Vad tror ni.

Inte så lätt att tro. Jag har inte en susning hur det låter hos dig och vad som eventuellt kan fattas.

 

Själv har jag köpt ett par subbar och jag hade flera kontakter med Dynaudio om på vilket sätt de kan bidra. Det de sa hade jag tidigare fått bekräftat hemma hos @calle_jr. Så jag tvekade aldrig. Det handlar inte så mycket om att få mer bas. Mina Dynaudio Evidence går ner till 28 Hz (-3 dB) och det finns inte mycket musik under det området. Det man får (rätt applicerade) är en större tyngd och lätthet i ljudet plus att man får större rymd. Om man har bumpig bas i rummet skapas också mer lugn då basen på något sätt "städar" upp i rummet. 

 

I mina subbar sitter 12"-basar och det blir en annan sorts bas än från många och mindre baselement även om frekvensområdet är det samma. På frågan om jag skulle två eller om jag klarade mig med en, svarade Dynaudio att jag behöver fyra, en i vart hörn. Framförallt om jag hade besvärliga basnoder, vilket 4 subbar kan tygla. Jag har ju gjort det på annat sätt.

 

Om du får till det rätt blir skillnaden definitivt större och påtagligare än att byta pickup. Men det hänger ju också på hur det låter idag. Om du vill ha mer djupbas så kan de naturligtvis bistå med det också. Jag har de rätt lågt ställda och jag kan förundras över hur mycket de trots allt tillför ljudbilden. Hos mig är det stor skillnad till det bättre.

 

När du väljer subbar till hifi är det viktigt att du hittar ett par som är anpassad (eller som du kan anpassa) för musik, vilket innebär att de skall vara snabba med lite torrare ljud och låg distorsion än "filmsubbar". I min värld betyder det minst 12" i en mycket stabil låda och ordentligt med power typ 300 Watt. Stabila och täta lådor gör en sub relativt trögdriven så det behövs kraftfull förstärkare. 

 

Dynaudio rekommenderar att man inte använder delning på huvudhögtalarna om man har fullregisterhögtalare då man kan tappa deras ljudkaraktär om skär av en del av deras normalregister. Men det är sådant man får prova sig fram med. Jag använder lågnivåutgång från försteget, vilket är möjligt om man har extra pre-out från försteget. Ett annat sätt är lågnivå från försteg och sedan till slutsteg från subbarna om de klarar det. Men eftersom jag inte använder delning så känns den vägen onödig för mig. Man kan också använda högnivå från slutstegen beroende på subbens möjligheter. Viktigt att du har klart för hur du vill/kan koppla och att subbarna ger stld för detta, vilket inte är självklart.

 

Frågan är lite vad du söker? Varför funderar du på subbar?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calle_jr said:

Vad är det för subbar?

Två Rel S5 med med Longbow. Tanken är att ha dem på lyssningssidan en varje hörn. Vid sidorna på soffan.Kanske en tokig tanke?

Får ta en bättre bild imorgon.

 

A93D745F-8C00-4DED-A8BB-F66FF53DD235.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fråga runt lite, får du bara lånat 2 subbar i ungefärlig prisklass så får du ju ändå en indikation om hur det skulle bli med just 2 subbar.

Sedan har du ju öppet köp eller liknande varianter att förlita dig på om du vill gå den vägen.

Och skulle inte det funka så är 2 av 3 ändå inte så illa pinkat. (",)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...