Jump to content

Figges ljudlåda


figge

Recommended Posts

Om man får lite hjälp med koordinater och så så kan man hitta ett väldigt trevligt och välskött villaområde strax nordväst om Stockholm. 

Figge_08.JPG

Där står dörren öppen och musikentusiaster välkomnas in!

 

Förmodligen spelas det redan musik, och ljudet produceras av de mycket välljudande Verity Audio Rienzi:

Figge_09.JPG

Tror de står på Stillpoints eller nåt liknande?

 

Nåväl, Rienzi ska ju få kraftfull, ren och svängig signal nånstans ifrån också, och då gör dessa kiwisar ett strålande jobb!

Figge_05.JPG

Pure Audio heter iaf märket men om modellen heter nåt mer än Mono vet jag ej...

 

Men vid det här laget så har ju värden redan värmt upp grillen!

Figge_07.JPG

Och dra mig baklänges vilket kött herrn kommit över? Det smakade absolut toppklass!

Figge_06.JPG

Sådär då, maten avklarad! Då kan vi återgå till musiken igen!

 

Det kan ju vara skönt att kunna reglera volymen ibland, även om vi bitvis faktiskt spelade så högt att Music First Audio inte hade mer volym att bjuda på!

Figge_04.JPG

CD-spelaren i bakgrunden gästspelade litet kan man säga? Kommer snart i en annan tråd nära dig!

 

Värden har nyligen erövrat en riktigt, riktigt trevlig vinylsnurra som fick dra det tunga lasset när mörkret sänkte sig:

Figge_03.JPG

Nottingham Analogue Spacedeck med en tonarm som jag inte minns namnet på? Space Anna? Spetsen på svärdet utgörs i alla fall av en Soundsmith Aida som vi för övrigt besiktade med USB-mikroskopet också. Tycker det är fantastiskt att man gör nålarmar av rubin, förstår inte hur!

 

Den andra källan som också gjorde ett kanonjobb var denna pjäs.

Figge_02.JPG 

Meridian G08, med en fjärrkontroll som fotografen faktiskt trodde var ett litet tangentbord först! :blush:

Här spelade CD med underbart klipp och jag skulle lätt kunna sitta nöjd med vad jag hörde, riktigt bra!

 

Slutligen en överblick där lite andra trotjänare också syns, t.ex. RIAA-steget Trilogy 907(?) samt en härlig gammal Luxman tuner. 

Figge_01.JPG

Just det, även en Musical Fidelity hörlursstärkare som bjuder välljud i Hifiman HE-400i, iaf än så länge... ;)

 

Åter, ett gigantiskt tack för att vi fick besöka dig @figge! Nu vet jag inte riktigt hur jag ska kunna återgälda.. :blush:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är redan återgäldat med tanke på att jag fick ändan ur med att skaffa en ny vinylspelare efter 40 år och med tips om ny musik.

Sen har vi den digitala biten kvar.:blush: Tur att den inte blev en bild på alla silverskivorna.

 

Gästfiheten har jag redan upplevt både hos dig och din medresenärer.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Här är facit till sista bilden.

 

Meridian G08, NAS Spacedeck, Space arm och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, GigaWatt PF 1e och LC 2 MK III.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Apexorca said:

Oklanderligt. Tvinnade kablar. Kabellyftare som säkert är i porslin. :blackeye: 

Jag funderade en stund om det var vår @Adagiosom gjort installationen? ;)

3 hours ago, figge said:

 

Även en onsdag i Alba är inte fel.

 

Ost ser gott ut, men med havregrynsgröt vet jag inte... :24:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Trevligt! La Morra bjuder som synes på underbara vyer.

Var ni möjligtvis inne på Cantina Comunale och botaniserade bland områdets viner?

Jo och på Renato Ratti men det bästa var Enzo Boglietti. Gångavstånd från huset.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Vilken underbar vy! Hoppas ni har haft det lika bra, med god mat och dryck. Om du rappar på lite, hinner du till mässan i Gbg? ;)

 

Helt fantastiskt bättre än vad vi trodde, fint hus och trevlig by med lagom avstånd till många andra byar. Var på matvandring i Alba.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...