MatsT Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Det är intressanta funderingar och jag tror också att kurvformen kan ha viss betydelse, mina erfarenheter pekar i den riktningen. De "lärde" menar att fasen saknar betydelse från cirka 3.5kHz och uppåt och det verkar ganska logiskt att vi har en upplösning av tidsskillnad ungefär där med tanke på hur exakt vi kan fastställa ljudande objekts position och även avståndet mellan öronen påverkar säkert. Jag tror dock att vi i vissa fall kan uppfatta kortare tidsskillnader och det är i mina öron högfrekventa transienter som upplevs annorlunda i vissa lägen. Jag har lite funderingar på vad som händer med överlagrad högfrekvens på deformerad lågfrekvens och skulle vilja undersöka det lite närmare men har inte riktigt rätt utrustning för att göra det och kanske inte tid heller. Många menar nog att vi fiskar i grumliga vatten och att verkligheten är enklare än vi försöker utmåla dem som så man får kanske vara lite försiktig med att säga att något är på ett visst sätt innan man vet det men som arbetshypoteser är resonemangen intressanta. "Tröghet" kan visa sig i olika komponenter och vid mitt pågående kondensatortest tycker jag mig uppfatta skillnader på just detta. Det är lite mindre handbroms i ena fallet och musiken flödar på något sätt fram lättare. Där är det knappast skillnader i frekvensgång som gör det utan min arbetshypotes är att det är någon förlust som är frekvensberoende på ett sätt som ger någon form av dispersion men det är inte lätt att visa. Förmodligen kan man mäta upp skillnader i ohörbara frekvensområden och då borde de vara ohörbara eller är de kanske inte det? Jag lyssnar vidare och funderar på vad som gör att jag kan uppleva skillnader, just nu kan jag inte göra mer men kanske kan funderingarna bära någon form av frukt så småningom? Om inte annat kan jag lära mig vad som lurar mig bäst och därmed ger önskat resultat. Quote
tek Posted September 10, 2018 Posted September 10, 2018 On 2018-09-09 at 08:53, calle_jr said: Här är ett enkelt exempel för att illustrera effekten av ovanstående dämpning tror jag. Antag att jag blandar tre rena högfrekventa toner som har samma amplitud. I det ena fallet är de helt i fas. I det andra fallet är de mycket lite fasförskjutna i förhållande till varandra. Kommer man höra skillnad på den ena och den andra blandningen Säg att jag väljer att blanda 8, 10 och 12 kHz: I det andra fallet fasförskjuter jag mindre än 10µs, dvs långt under vad man säger att människor kan urskilja: Då kommer följande två ljud att skapas (grön korrekt, röd fasförskjutningar): Jag har mycket svårt att inse att dessa två ljud inte går att skilja från varandra. Nu ligger 8, 10 och 12kHz så nära varandra att de relativa fasförskjutningarna inte hinner bli så stora, men effekten är likadan oavsett vad man blandar, och jag började rita med dessa tre val Om du har tillgång till en dator kan du lajja runt med all-pass filter för att se vad du tycker är hörbart. Kan inte tipsa om ett program för ändamålet, förutom att det bör kunna göras. Quote
calle_jr Posted September 10, 2018 Author Posted September 10, 2018 On 2018-09-09 at 12:31, MatsT said: De "lärde" menar att fasen saknar betydelse från cirka 3.5kHz och uppåt och det verkar ganska logiskt att vi har en upplösning av tidsskillnad ungefär där med tanke på hur exakt vi kan fastställa ljudande objekts position och även avståndet mellan öronen påverkar säkert. Jag tror dock att vi i vissa fall kan uppfatta kortare tidsskillnader och det är i mina öron högfrekventa transienter som upplevs annorlunda i vissa lägen. Precis, och i många fall är det så. Men om ändringstakten av fas inte är hyfsat konstant så måste det bli hörbara distorsionseffekter, förstärkningar, utsläckningar osv. Våra högtalarbyggare på forumet borde kunna ge lite mer input om detta Det är det man brukar kalla homogeneous, coherent och andra superlativ 4 hours ago, tek said: Om du har tillgång till en dator kan du lajja runt med all-pass filter för att se vad du tycker är hörbart. Kan inte tipsa om ett program för ändamålet, förutom att det bör kunna göras. Tanken har slagit mig. Det går att skapa sådana ljudfiler i Audacity, helt syntetiskt om man så vill. Quote
Recommended Posts