Jump to content

Från Class AB till Class A


limpansson

Recommended Posts

Jag skriver inte ofta på detta forum men läser desto mer! :)

Min rigg har sedan 8 år bestått av Dac/Pre, Cd-drive och slutsteg

från B.M.C. Audio. De har drivit ett äldre par Vienna Acoustics Beethoven

Concert Grand som har fått de nya justerbara plintarna.

 

Jag har varit rätt nöjd med ljudet men saknat lite i mellanregistret.

Skaffade en REL G2 för att kanske kunna lyfta upp det hela.

Visst blev allt bättre (inte i plånboken) men det räckte inte riktigt.

 

Jag har länge suktat efter att prova Class A-förstärkeri och nyligen

uppstod möjligheten att införskaffa en Pass Labs XA 25 + att ny källa

är beställd, nya EAR Dac 5 + EAR drive.

 

Tyvärr var det lång väntetid på EAR-prylarna så jag har fått låna en

EAR Cd-spelare under tiden. :)

 

Denna Class A-förstärkare, ihop med rören i EAR´s Cd-spelare

gör underverk för min ljudåtergivning! Jag trodde att BMC´s slutsteg

med 2kw transformator var tillräckligt men icke!

 

Denna lilla och förhållandevis "billiga" Pass-förstärkare sätter press

på mina Vienna att leverera! Och det gör dom som aldrig förr!

XA 25 är tydligen stabil till 0,5 Ohm, vilket jag förstår är bra...

 

Förutom att mellanregistret har blivit mer naturligt så är allt mer distinkt och mer

organiskt!

 

Speciellt i basen och den går så pass djupt att REL G2 kanske är överflödig...

Jag hör också detaljer som inte hördes tidigare. Roligare att lyssna nu!

 

Saknar dock BMC´s balanserade silverkabel. XA 25 är obalanserad så

f n kör jag med en gammal oskärmad Tara Labs Veckor 1. Bättre kabel ska köpas men

det är verkligen ingen brådska, det låter bra ändå!

 

2x25 watt låter inte mycket men XA 25 låter betydligt mer potent

än mitt gamla BMC-steg som var specat till typ 200w i 8 Ohm

 

Visst, Pass-steget kostar en del mer än BMC-steget men är, vad jag

tycker, betydligt bättre och väger hälften...

 

Det sägs att XA 25 är som en riktigt bra rör-förstärkare men utan dess nackdelar.

Skriver detta som ett tips till presumtiva köpare av förstärkare.

 

Mvh

 

Anders

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall blev det iallafall ett stort lyft! Mina Vienna är specade till 91 dB

men de är uppmätta till 87 dB enl. någon känd tidning, kommer inte på

vilken... Oavsett så verkar det som om Pass kan sin sak och vissa hävdar att

XA 25 faktiskt är den bästa förstärkaren från Pass hittills...

 

Ingen aning om det stämmer men ofta är det enkelhet i konstruktionen

+ väl valda komponenter som verkar göra susen... :)

 

Mvh

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en förstärkare du är nöjd med. Har också hört att den ska vara bra.

 

Vill dock påpeka att klass A inte innebär något särskilt ljudmässigt.

 

Att jämföra 2 helt olika slutsteg och därefter dra slutsatsen att det beror på hur utgångsstegen arbetar är att göra det för enkelt för sig.

 

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vinylcalle said:

Grattis till en förstärkare du är nöjd med. Har också hört att den ska vara bra.

 

Vill dock påpeka att klass A inte innebär något särskilt ljudmässigt.

 

Att jämföra 2 helt olika slutsteg och därefter dra slutsatsen att det beror på hur utgångsstegen arbetar är att göra det för enkelt för sig.

 

Mvh Carl

Varför är inte Klass A något särskilt? Utveckla gärna.

Har annan erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

9.Jag är beredd att hålla med @Vinylcalle. Klass A har alltid framhållits som en bättre lösning pga lägre övergångsdistorsion men jag har läst från initierade personer att den fördelen finns inte längre då moderna A/B-förstärkare klarar detta lika bra. Pass gör utmärkta förstärkare som låter mycket bra men vad det är som gör detta kan ju vara lite knepigare att reda ut. Jag tror det är betydligt mer komplicerat än att söka orsaken till A-drift. 

 

Nelson Pass har utvecklat flera intressanta lösningar som jag tror är minsta lika viktiga för helheten.

Link to comment
Share on other sites

Tack för engagemanget och glada tillrop!

Lite mer kött på benen. :)

Nelson Pass förklarar. Jag har absolut inga intentioner att diskutera tekniska lösningar

eller för/nackdelar med olika konstruktioner utan vill bara tipsa om en förstärkare som

i mina öron låter väldigt bra! Och inte kostar skjortan...

 

Testade EAR Cd med den gamla BMC-riggen och det blev lite bättre med 2 rör i signalvägen

men med XA 25 blev det rejäl skillnad. Betydligt bättre driv och respons.

 

"The XA25 has an RCA input and no balanced outputs. It is a very simple amp of surprising performance. However, it is the intellectual property of Pass Lab. So it remains under wraps. But I will tell you this so that you can reverse engineer it: three stages; ~700 damping factor; high current; high slew; .00x% distortion; 40µV output noise; big Class A envelope; 25wpc into 8Ω, 100 into 2. And it sounds great." That was Nelson Pass; papa as he's affectionately known on the DIY Audio forum dedicated to all things Pass and present. Today's amp lacks a decimal point. So it belongs not to the point.8 range and it also lacks their power meter. Yet it's got more dissipation surface than the standardized FirstWatt enclosure. And unlike their occupants, it not only power doubles into 2Ω. It's stable down to—pop the cork!—0.5Ω. That's Scintilla turf as long as you don't ask it to dispatch >10 amperes (200 watts peak into 2Ω) at which point protection would clamp down on your excess.


Meanwhile unlike Pass Labs but very much like FirstWatt amps, it gets by with just two output transistors per channel (one per half cycle), not an entire alley. That's the absolute minimum for a push/pull output stage. Here it involves 700w/40A devices of the Ixys HiPerFet type. Those parts clock high power density and efficiency. They don't require a beastly power supply. Cosmetically and conceptually then, the XA25 occupies ground somewhere between FirstWatt and Pass Labs. Of course it remains pure Pass as 55bs of 17x14.4x6" WxDxH hardware that runs ~25C° at the radiators, consumes 240 watts at idle and presents your preamp with a 47kΩ input. Voltage gain is 20dB, bandwidth DC-100kHz, noise sub 50µV, slew rate 100V/µs. "The signal path from input to output was simplified to fewer components. Degeneration, 'the other form of feedback', was eliminated. This increased efficiency and class A operating current for greater class A operation into low-impedance and reactive loads. 
   
"The output stage consists of a single pair of 700-watt new generation transistors operating in push-pull Class A with a new constant-current bias circuit to compensate for temperature drift. They connect directly to the loudspeaker without ballast resistors for lowest possible distortion and highest damping factor. We still use the same new-old stock of complementary cascoded small power Jfets and medium-power Mosfets in the classic current-feedback voltage gain circuit. The amplifier is still DC coupled and has no frequency compensation. The result is faster, lower distortion, lower noise, higher damping and larger Class A operating envelope all with a total of three pairs of push-pull gain transistors. In their ideal state, matched push-pull Fets give perfect square-law cancellation of distortion. That effect is somewhat spoiled by degenerative source resistance used to constrain the 'personality' of the devices. The removal of this form of feedback is an important element in the performance of the XA25. It is accomplished by new approaches to stabilizing gain and bias of push-pull Fets. This gives a lower output impedance, more gain and lower spectral content of distortion as evidenced by measurements. But the more important factor is the difference it makes to the music. We observed this difference in listening tests some years ago. Degeneration removed some of the organic quality to the sound. So it became the subject of further development work. The XA25 measures superbly but its subjective qualities are most special."
Link to comment
Share on other sites

Vad som vore intressant (och ev dyrt...) att prova är att testa med ett separat försteg.

Förslagsvis kanske Pass HPA-1.

Min förhoppning är att EAR´s inbyggda försteg är av tillräckligt hög kvalitet...:unsure:

Är det någon som vet hur det ligger till med det?

 

Ytterligare typ 40kkr + signal/ström-kabel lockar inte...

Flera fonder har hittills sålts av för att finansiera välljud men det finns (kanske)

gränser för hur långt vansinnet kan nå... :dead:

 

F ö så är det nog så att mina Vienna B.C.G numera är en svag länk i mitt system... :unsure:

Har fastnat för franska Aperturas 2-vägare men de finns tyvärr inte i Sverige, vad

jag vet...

 

Nåväl, det låter f n bra i mitt rum på 17 kvadrat! Det ska bli kul i höst när EAR Dac 5

och motsvarande Drive ramlar in...

 

Det kommer nog inte att låta sämre... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, figge said:

Varför är inte Klass A något särskilt? Utveckla gärna.

Har annan erfarenhet.

Varför det inte är något särskilt ljud i en klass A förstärkare.

 

Därför att fördelen med klass A drift är att du slipper den potentiella övergångsdistorison som en klass AB/B förstärkare har.

Detta har dock inte varit några problem att eliminera för en kompetent konstruktör sedan åtminstone 40 år tillbaka.

 

Klass A har inga andra egenskaper.

 

Att tro något annat blir lite som att hävda att rödlackerade bilar är snabbare, när det egentligen inte är lacken som påverkar prestandan utan att ovanligt många Ferrari råkar ha den färgen och att en Ferrari är snabb oavsett färg.

 

Notera att detta gäller transistorförstärkare, hur stort problemet med övergångsdistorsion är i en rörkonstruktion känner jag inte till.

Edited by Vinylcalle
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag blev speciellt mycket klokare av ditt svar, sen vet jag inte varför du drog upp liknelsen med röda bilar?

Det gjorde det bara hamnade helt utanför ämnet.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vinylcalle said:

Klass A har inga andra egenskaper.

Jag tror du förenklar väl mycket här.

 

Jag är helt säker att Pass, Accuphase, Krell och många andra märkens konstruktörer inte sätter sig vid sina ritbord och tänker;

- ”Nu ska jag konstruera en Klass A-förstärkare som drar orimligt mycket ström, blir skrymmande pga kylbehov, har sämre livslängd(?), kräver förhållandevis större nätdelar. Den kommer inte låta bättre än en AB-konstruktion, men... Det här blir nog bra!” ;)

 

Om man vänder på steken så tror jag däremot att många fortfarande idag klurar på hur man ska konstruera förstärkare som har Klass A-egenskaper och prestanda, men inte har de nackdelar jag spekulerar i ovan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte argumentera för olika tekniska delar i olika förstärkarkonstruktioner, men jag tycker mig ändå höra vissa generella skillnader i ljudåtergivning mellan olika konstruktioner. 

Jag tycker det är lönlöst att försöka kora en vinnare i olika förstärkar klasser. De kan fylla olika funktioner i olika system. Det blir tycke och smak även om det i vissa system passar bättre med det ena eller andra för merparten lyssnare.

Alla konstruktioner har jag hört låta bra, men visst har jag favoriter i Klass A som jag tycker passar mig bra i mitt system. Rör låter fantastiskt där de passar i systemet , med högtalare etc. Klass AB kan låta fruktansvärt bra även om jag föredrar Klass A för egen del. Klass D kan låta bra också även om jag inte föredrar det själv. 

Alla konstruktioner blir en kompromiss. 

 

Jag tycker det ofta är skillnad på klass A och klass AB i hur det låter. När Klass A är som bäst har de lite av de fördelar som är typiska för rörkonstruktioner. Luften, skimret och lättheten i ljudet.

 

På den förstärkare jag har nu och en tidigare Plinius SA 250 gick det att byta lägen mellan klass A och AB och då var det i vart fall tydliga ljudmässiga skillnader till klass A's fördel. I mitt system vill jag påstå att det inte varit så att folk tyckt olika om detta. Det har varit enighet kring att Klass A varit bäst. På Gryphon Antileon är det en ännu större skillnad och på Gryphon Mephisto är den enorm mellan A och AB.  

Men det är nog krångligare än så eftersom klass A förstärkare går över i klass AB när det blir högre effekt. Så då bir det ju en blandning något vis. Olika tillverkar definierar olika hur deras förstärkare spelar. Tex Gryphon menar att många fuskar när de beskriver hur långt upp i effekt deras förstärkare spelar i klass A, medans Gryphon själva spelar Klass A hela vägen och på rätt sätt. Jaha... Om det finns något koncensus om detta var jag inte och inte heller om Gryphon har mer rätt än någon annan som kör med annan konstruktion men med samma argument. Men ju mer klass A det är desto bättre har det låtit i mitt system i alla fall. Rör på slutstegssidan har jag inte provat hemma men betvivlar inte att det skulle att gå att få till jättebra med rätt match av rörprodukter till mina högtalare. 

Rör har ju en fantastisk luft och behaglighet i sin musikpressentation som jag älskar. Klass A, när det är som bäst, är åt det hållet men med mer tung brutal kraft. Det passar om man inte har så lättdrivna högtalare tex. Men jag har hört extrema rörkonstruktioner som har detta också, men de har varit ofantligt dyra. De kanske är de bästa förstärkare jag hört. Men nu snackar vi mer rimliga prisnivåer antar jag.

 

 

 

Efter alla dessa personliga synpunkter blir det ändå inga lätta råd om vilken klass du skall välja. Det bästa är att lyssna runt MYCKET på olika produkter. Låna också hem flera olika samtidigt till ditt eget system. Det är ruggigt nyttigt. 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Klass D har nog fördelar i basen, men jag har ännu inte hört en Klass D förstärkare som jag gillar oreserverat i alla band. För en del är basen helt avgörande och då fattar jag det valet. Jag skulle kunna bi-ampa med klass D i basen. Samtidigt har jag svårt att att säga att jag gillar en typ av förstärkare. Som alltid är utförandet det som avgör, i alla fall för mig. Komponentval etc. Undantaget är klass D, där har jag fortfarande fördomar. Inte ens Devialet värstingen får mig på knä.

Men det jag faktiskt lagt mest pengar på, och det är väl där som teorierna och snacket slutar, är pigga rörförstärkare. Troligen lite slankare än de flesta klass A förstärkare. Men jag har också en klass A/B transistor förstärkare, och den lyssnar jag mest på. Enklast och mest praktiskt...

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, DrKlang said:

Samtidigt har jag svårt att att säga att jag gillar en typ av förstärkare.

Me too. I dagens hifisamhälle finns det både ypperliga lösningar och ren skit, i alla kategorier.

Att man förordar vissa lösningar betyder inte automatiskt att allt annat är skit.

 

Men i slutändan är klass A nog ändå klass A :cool:

 

Link to comment
Share on other sites

Baserat på min erfarenhet av många olika principer, topologier och tillverkare under senare år (på nära håll och under längre perioder) så anser jag att de hörbara skillnaderna mellan Klass A, A/B och D ännu finns där även om de har suddats ut betydligt. Generellt sett ska tilläggas. Jag anser personligen att den bästa kompromissen många gånger är en bättre A/B lösning. Ren Klass A är i de flesta fall oerhört opraktiskt, inte minst om högtalarna är något mer trögdrivna (i likhet med de flesta moderna konstruktioner). Det blir stort, tungt, varmt, ineffektivt och kostsamt helt enkelt.

 

Den största utvecklingen sker givetvis inom Klass D, där många äldre fördomar har fått komma på skam under senare tid (vanligen att resultatet blir alltför kliniskt, sterilt, livlöst etc.). Rätt matchat med lämplig högtalare så behöver det absolut inte upplevas så. Med det sagt så finns det egenskaper hos Klass D som ännu gör dem relativt enkla att särskilja ifrån Klass A och Klass A/B, även på den allra högsta nivån. Egenskaper som baskontroll, definition och bakgrundstystnad är oslagbara hos en bättre Klass D baserad förstärkare. En rörälskare saknar dock vanligen de organiska kvaliteterna hos en triod-baserad förstärkare i Klass A för att ta ett något extremt exempel ifrån en annan del av skalan.

 

Som alltid så är lyssning och egna jämförelser med ett öppet sinne den enda vägen framåt.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tror du förenklar väl mycket här.

 

Jag är helt säker att Pass, Accuphase, Krell och många andra märkens konstruktörer inte sätter sig vid sina ritbord och tänker;

- ”Nu ska jag konstruera en Klass A-förstärkare som drar orimligt mycket ström, blir skrymmande pga kylbehov, har sämre livslängd(?), kräver förhållandevis större nätdelar. Den kommer inte låta bättre än en AB-konstruktion, men... Det här blir nog bra!” ;)

 

Om man vänder på steken så tror jag däremot att många fortfarande idag klurar på hur man ska konstruera förstärkare som har Klass A-egenskaper och prestanda, men inte har de nackdelar jag spekulerar i ovan.

 

 

Inte alls.

 

Om man tror att hifibranchen baserar sig på att det säljs och tillverkas saker för att dom är bra så förenklar man det väl mycket.

 

Tillverkarna inser själva att det finns en efterfrågan på klass A förstärkare då bilden av det som varandes bättre lever starkt bland kunder, något som syns tydligt i tråden.

 

Krell har ju dessutom inte tillverkat riktiga klass A förstärkare på över 30 år (någon annan har säkert annorlunda uppfattning om defintionen av klass A) men inser också att värdet av att kalla något klass A är värt mycket i marknadsföringsled, precis som att Devialet försöker övertyga kunder om att deras klass D konstruktion har något med klass A att göra.

 

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, figge said:

Vet inte om jag blev speciellt mycket klokare av ditt svar, sen vet jag inte varför du drog upp liknelsen med röda bilar?

Det gjorde det bara hamnade helt utanför ämnet.

 

Därför att jag vill visa på hur lätt man drar felaktiga slutsatser.

Kommer och tänka på barnboken Nasses taxi, där han försöker räkna ut varför det är jobbigare att gå uppför en backe än nedför den, problemet är att han inte fokuserar på backen utan andra variabler.

 

Med andra ord, om man lyssnar på 5 stycken klass A förstärkare och tycker att dom låter bra så är det såklart lätt att tro att det beror på att man driver utgångssteget i klass A, det är nämligen en väldigt tydlig gemensam egenskap, men det kanske finns någon annan egenskap som också delas och som egentligen är det som gör att dom låter bra? Eller är det helt enkelt så att helt skilda konstruktioner kan låta bra bara man har gjort ett gediget konstruktionsarbete.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Apexorca said:

Jag kan inte argumentera för olika tekniska delar i olika förstärkarkonstruktioner, men jag tycker mig ändå höra vissa generella skillnader i ljudåtergivning mellan olika konstruktioner. 

Jag tycker det är lönlöst att försöka kora en vinnare i olika förstärkar klasser. De kan fylla olika funktioner i olika system. Det blir tycke och smak även om det i vissa system passar bättre med det ena eller andra för merparten lyssnare.

Alla konstruktioner har jag hört låta bra, men visst har jag favoriter i Klass A som jag tycker passar mig bra i mitt system. Rör låter fantastiskt där de passar i systemet , med högtalare etc. Klass AB kan låta fruktansvärt bra även om jag föredrar Klass A för egen del. Klass D kan låta bra också även om jag inte föredrar det själv. 

Alla konstruktioner blir en kompromiss. 

 

Jag tycker det ofta är skillnad på klass A och klass AB i hur det låter. När Klass A är som bäst har de lite av de fördelar som är typiska för rörkonstruktioner. Luften, skimret och lättheten i ljudet.

 

På den förstärkare jag har nu och en tidigare Plinius SA 250 gick det att byta lägen mellan klass A och AB och då var det i vart fall tydliga ljudmässiga skillnader till klass A's fördel. I mitt system vill jag påstå att det inte varit så att folk tyckt olika om detta. Det har varit enighet kring att Klass A varit bäst. På Gryphon Antileon är det en ännu större skillnad och på Gryphon Mephisto är den enorm mellan A och AB.  

Men det är nog krångligare än så eftersom klass A förstärkare går över i klass AB när det blir högre effekt. Så då bir det ju en blandning något vis. Olika tillverkar definierar olika hur deras förstärkare spelar. Tex Gryphon menar att många fuskar när de beskriver hur långt upp i effekt deras förstärkare spelar i klass A, medans Gryphon själva spelar Klass A hela vägen och på rätt sätt. Jaha... Om det finns något koncensus om detta var jag inte och inte heller om Gryphon har mer rätt än någon annan som kör med annan konstruktion men med samma argument. Men ju mer klass A det är desto bättre har det låtit i mitt system i alla fall. Rör på slutstegssidan har jag inte provat hemma men betvivlar inte att det skulle att gå att få till jättebra med rätt match av rörprodukter till mina högtalare. 

Rör har ju en fantastisk luft och behaglighet i sin musikpressentation som jag älskar. Klass A, när det är som bäst, är åt det hållet men med mer tung brutal kraft. Det passar om man inte har så lättdrivna högtalare tex. Men jag har hört extrema rörkonstruktioner som har detta också, men de har varit ofantligt dyra. De kanske är de bästa förstärkare jag hört. Men nu snackar vi mer rimliga prisnivåer antar jag.

 

 

 

Efter alla dessa personliga synpunkter blir det ändå inga lätta råd om vilken klass du skall välja. Det bästa är att lyssna runt MYCKET på olika produkter. Låna också hem flera olika samtidigt till ditt eget system. Det är ruggigt nyttigt. 

 

 

Du pratar om klass A förstärkare kontra rörförstärkare, rörförstärkare är också antingen klass A eller AB (generellt).

 

I en klass A transistorförstärkare kan du antagligen (rätta mig den som är bättre insatt) lättare designa ett ljud med mer distorsion av lägre ordningen genom låg motkoppling osv. Möjligen kan det göra att där kan finnas en likhet mellan hur rörförstärkare generellt låter och klass A transistorförstärkare.

Vilket i sig blir lite motsägelsefullt då klass A ursprungligen användes för att komma ifrån distorsion.

 

Jag köper helt att man upplever ett bättre ljud när man kopplar om sin förstärkare till klass A. Men hur stor del av det bygger på att man har den förväntan och övertygelsen sedan innan?

I ett tidigare inläggs nämns tydligt att det ju knappast skulle finnas klass A förstärkare om det inte lät bättre, då kan man ju inte heller ha förväntan att det inte ska låta bättre när man slår till den där av tillverkaren hypade omkopplaren?

 

Man bör vara öppen för detta. Kanske är det skillnad? Det kanske till och med medvetet är konstruerat för att det ska låta bättre i klass A läget (dvs trots att det inte hade behövts).

 

Själv har jag ett klass AB slutsteg, ett hittepå klass A sutsteg (mono block) och ett riktigt klass A slutsteg (monoblock). Klass A stegen får driva mina subwoofers =).

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vinylcalle said:

Om man tror att hifibranchen baserar sig på att det säljs och tillverkas saker för att dom är bra så förenklar man det väl mycket.

 

Tillverkarna inser själva att det finns en efterfrågan på klass A förstärkare då bilden av det som varandes bättre lever starkt bland kunder, något som syns tydligt i tråden.

 

Jag kan inte argumentera för det ena eller det andra ur ett tekniskt perspektiv, men jag trodde faktiskt jag var den cyniske här! ;)

Vad jag däremot påstår, är att de förstärkare jag hört, som rullat med mycket hög tomgångsström, ofta har klingat vackert och naturligt i mina öron. Det gör även mina Karan-steg men då har jag också fattat det som att de jobbar med någon form av "kvasi"-klass A med variabel tomgångsström beroende på insignalen. Alltså, fördelen av en tomgångseffekt på runt 50-60W men med i princip noll genomgångsdist.

 

Oavsett så är min uppfattning att @Apexorca har så rätt;

Skaffa egen lyssningserfarenhet och bilda dig en välgrundad uppfattning baserad på eget tycke och smak. Det är receptet på en njutbar ljudanläggning, tror jag!

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-18 at 09:11, AlfaGTV said:

 

 

Oavsett så är min uppfattning att @Apexorca har så rätt;

Skaffa egen lyssningserfarenhet och bilda dig en välgrundad uppfattning baserad på eget tycke och smak. Det är receptet på en njutbar ljudanläggning, tror jag!

 

Tack!

Gör man så kommer anläggningar med mycket olika uppbyggnad att kunna låta riktigt bra när man fintrimmat och matchat produkter väl. Jag har som sagt massvis med favoritanläggningar jag hört som alla egentligen är mycket olika tekniskt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-06-15 at 21:10, figge said:

Klass A is da shit.?

Jag är lite nyfiken på din kommentar. Du får gärna utveckla tankarna bakom detta påstående.  Är själv på väg att uppgradera mina "effektreserver" genom att köpa ytterligare en Accuphase A-30 och sedan bryggkoppla respektive. Dessa slutsteg går ju i klass-A, och det som jag har idag har fungerat klanderfritt och låter underbart. I min anläggning, dvs. Du har kanske andra erfarenheter - låt höra! :Sing:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-17 at 01:35, Vinylcalle said:

Att tro något annat blir lite som att hävda att rödlackerade bilar är snabbare, när det egentligen inte är lacken som påverkar prestandan utan att ovanligt många Ferrari råkar ha den färgen och att en Ferrari är snabb oavsett färg.

 

Rödfärgade bilar  och motorcyklar är snabba! Det är Italiens färger i racing

Därför kan man konkret konstatera att rödfärgade bilar (och hojar) är skitsnabba. Åtminstone i tävlingssammanhang...??

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, string said:

Jag är lite nyfiken på din kommentar. Du får gärna utveckla tankarna bakom detta påstående.  Är själv på väg att uppgradera mina "effektreserver" genom att köpa ytterligare en Accuphase A-30 och sedan bryggkoppla respektive. Dessa slutsteg går ju i klass-A, och det som jag har idag har fungerat klanderfritt och låter underbart. I min anläggning, dvs. Du har kanske andra erfarenheter - låt höra! :Sing:

När jag funderade på att uppgradera från mitt Coda TS, så var jag och lyssnade många gånger på Pass Labs. Det började med X250.8 hos HiFiexperience sen gjorde jag misstaget att låta dem koppla över till Xa60.8. Absolut inget fel på 250.8 men det fanns inte den magin i ljudet som hos 60.8. Var i Uppsala säkert 5-6 gånger.

Att det sen blev Pure Audio Reference 2 var en tillfällighet, lånade hem dessa under en jul- och nyårshelg tillsammans med Pure Audio Duo visserligen också Klass A, så hemligheten kanske inte är bara Klass A utan även monoblock.

 

Sen måste du förlita dig på dina egna upplevelser och lyssningar.

4B9A13CA-95F7-4784-964A-9D56EE93E6C9.jpeg

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Hmmm.....  även om jag gillar ljudet från min Accuphase kan det ju inte skada att testa något nytt. Tror jag ska spana in dessa "bestar".  Det är sådana här tips som är så värdefulla. Tack figge!

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...