Jump to content

Acoustic Revive in Japan


Recommended Posts

Ni som varit med på detta forum ett tag har säkert hört namnet Acoustic Revive redan innan? Den "galna uppfinnar-jocke" som bygger produkter på teknik som är rätt omdebaterade i sin funktion på ett flertal forum. Men som av andra hyllas som en guru. Jag ska försöka åka till Japan för att få möta denna mannen (jag träffade honom helt kort i Hong Kong men vi hann inte med att prata någonting) och få en genomgång på hans tankar och teorier. Det var en artikel som jag läste (som jag givetvis just nu inte kan hitta...) som hävdade att han jobbar som professor på ett Universitet i Japan och forskar till bla SONY mfl. Men uppfinningar som är lite för extrema / galna för dem hamnar i detta varumärke. 

 

http://acousticrevive.jp/

 

Kort bara lite favoriter i repris:

1. "Saltburken" dvs RGC-24 (som också var en inspiration till Entreqs tidiga produkter) som tar bort HF från jorden. 

 

RGC-24tripleC-FM-e1508050836477.jpg

 

2. CD-avmagnetiseringen RD-3 (som ett tag såldes av Furutech)

rd-3left-e1508050875199.jpg

 

3. RR-777 som utsänder en lågfrekvent radiovåg för allmänt "välbefinnande". 

 

rr7-f-e1508051210460.jpg

 

En relativt ny modell som Akkelis redan sålt massor av är dessutom LAN-isolatorn RLI-1 som många menar är fantastisk. 

 

RLI-1GBtripleC-1020x720.jpg

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

Lite mindre kontroversiella är deras olika kablar som mest bygger på renhet hos kopparn och fina kontakter. Jag och flera av mina vänner som provat / köpt dessa tycker mycket bra om dem då de inte ger den mest högupplösta upplevelsen utan snarare fokuserar på känsla och musiken i första rummet med en närmast magiskt bra rösthantering. 

 

De två modellerna som nu funnits i ett par år är LINE-1.0R Triple C FM som kostar ca 3500kr till kund. 

 

 

LINE-1.0RtripleC-FM.jpg

 

Och den dyrare RCA-1.0 Triple C FM för ca 15 000kr. 

 

RCA-1.0tripleC-FM-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta gör att priser i Sverige kommer att landa på ca 75 000kr för ett 1 meters par. Och de har redan fått flera priser och utmärkelser för sina kablar i Japan och själva anser de (givetvis) att detta är den klart bästa kabeln i hela världen. Men eftersom tycke och smak kommer in i bilden så tror jag inte på att det finns bara en enda kabel som är "bäst". Men säkert är denna mycket bra. 

 

För vinyl-entusiasten så har de även tagit fram denna gobiten: 

 

ba2619facb5b6b9ce7197f09d94eb54c.jpg

 

Som bara kostar ca 7500kr för 4 st små stumpar att koppla in sin pickup med. Är du sugen JR? :-) 

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...