Jump to content

Into The Great Wide Open


calle_jr

Recommended Posts

Tjenare nördar.

 

Mina Zen steg är något senare och lite mer komplicerade än schemat. Version 4 har en ingångsbuffert också så det är hela 2 transistorer i signalvägen. Men fortfarande får man säga att det är en enkel o fin konstruktion. Jag valde att ta bort moduleringen på spänningsreglerings feten. Tyckte att det lät bättre. Sen har jag något högre gain än vad som är i originalschemat. Det svarta steget är nåt standardaktigt mosfet steg. Ungefär samma schema som alla vanliga förstärkare. Det låter väl egentligen sådär, men det duger till att driva en bas med.

 

Lite info för såna som gillar att gjuta o mura. Betong: Ja en del har gått åt - 300 kg per midbas (Rep 920 med 40mm Duolock stålfiber), bastratten står på en gjuten platta så där är väl ett par ton. Sidorna och toppen är uppmurat av leca. Nätat o putsat på både ut och insida. Insidan är putsad med B-bruk och sen ett lager fiberputs. Utsidan har först grundningsbruk A, följt av B-bruk o fiberputs. Putsa taket på insidan var ett rätt besvärligt jobb. Krypa in mellan stenarna o ligga på rygg o putsa uppåt. Då fick jag träningsvärk på osannolika ställen som i knävecken.

 

Jag har svårt att fatta att alla gnäller på att det var dåligt väder förra sommaren. Det var perfekt för gjutning och murning! Utom den gången jag har de lagt snygga kanter på utsidan och det kom en åskskur o spolade bort det. Men det var bara att göra om.

 

Hoppas att alla sladd-audiofiler noterar dom dyra fina kablarna.

 

Jag har alltid varit rätt kategorisk och fördömande i mina åsikter angående audioprylar, men nu har det blivit ännu värre. Min senaste insikt: Är det inomhus låter det skit. Detta har jag försökt värja mig mot, men tyvärr är det sant.  Midbasarna var från början tänkta att hamna i det lyssningsrum som jag skulle bygga, men nu har jag så smått släppt den tanken. Det kommer aldrig att bli lika bra som i trädgården så varför bry sig? Jag har ju redan ett innesystem som inte är allt för plågsamt att lyssna på. Får fortsätta att lida med det under den kalla årstiden. Men då är ändå konsertsäsongen igång så man får höra lite på riktigt istället vilket är ännu bättre.

 

Ha det bra! Uffe

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Uffe_99 said:

Jag har alltid varit rätt kategorisk och fördömande i mina åsikter angående audioprylar, men nu har det blivit ännu värre.

:D

Jag har en känsla av att det blir lite svårt att omvända dig också. Och varför skulle man göra det?

När man hör ditt system så är det en väckarklocka att börja med rätt saker. Allting spelar roll, och jag kan garantera att vi kan ändra även ditt sound. Men det gäller att börja i rätt ände, vilket du onekligen har gjort med all tydlighet.

 

Här ser vi försteget, som i nuläget endast har plats för filterkomponenter;

 

DSC_3842.JPG

 

DSC_3844.JPG

 

DSC_3832.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-15 at 18:19, Uffe_99 said:

Det kommer aldrig att bli lika bra som i trädgården så varför bry sig? Jag har ju redan ett innesystem som inte är allt för plågsamt att lyssna på.

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

@Uffe_99, du lyfte ju frågeställningen om varför det låter så mycket bättre utomhus, och det finns en förklaring redan i första inlägget; https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12827-into-the-great-wide-open/&do=findComment&comment=231801

 

Men en betydande faktor är ju faktiskt också hur högtalarnas strålningsimpedans och direktivitet ser ut. De allra flesta drivers inklusive horn är ju anpassade för att stråla optimalt inom sitt register när de står i det fria eller i infinit baffel.

Alla ytor i närheten skär av och reflekterar utstrålningen på ett sätt som måste vara kraftigt störande.

Detta är självklart och intuitivt, men det måste ju påpekas ändå att det inte enbart handlar om bas och Schröder.

Det skulle vara intressant att se hur utstrålningen skulle se ut med ditt system i det fria jämfört med i ett rum.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-08 at 20:15, calle_jr said:

All bas under 100Hz är summerad till bashornet, som är delad där med ett 24dB filter.
Verkningsgraden på bashornet är ca 108dB/W/m
 

En panoramabild från sweetspot;

 

DSC_3791-panorama.jpg

 

 

Ha ha ha! Så underbart, galet, coolt! Inte alla som kan ha livekonsert hemma. Men detta måste ju vara så nära det går att komma.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adagio said:

Ha ha ha! Så underbart, galet, coolt!

Instämmer i hyllningskören! Det värsta jag sett! Storlek går före skönhet!:D

Detta system skulle jag vilja höra! Är det tänkbart att få en inbjudan till nästa utomhuskonsert?

 

Fråga: Vad för driver används i subbashornet?

En fråga till: Det påstås att betong "ringer" (stämmer bra med mina erfarenheter). Är detta något som märks av? Om, i så fall, vilka åtgärder har vidtagits för att motverka detta?

Eller Leca (bränd lera) lidet inte av detta?

Link to comment
Share on other sites

han har nån sorts PA element, inga märkvärdika prylar, bara passade och bra kvalitet till små pengar.

Betong ringer inte alls, isf det var inte betong dina erfarenheter! 

Inbjudan? Ingen aning, jag behöver inte iaf, bara att stanna på väg hem!

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Amatören said:

Det påstås att betong "ringer" (stämmer bra med mina erfarenheter). Är detta något som märks av? Om, i så fall, vilka åtgärder har vidtagits för att motverka detta?

"Ringningar" är inte en materialegenskap.

 

 

Ringningar är inget annat än resonanser, och alla fasta material har resonanser. Om de hörs beror på mått och form. Om man konstruktionsdämpar minskar styvheten och om man ändrar form eller avsträvar flyttar man resonansfrekvenser osv. Det finns otaliga tricks.

Så det är hela tiden en fråga om materialkombinationerna ihop med mått och form. Inte materialet enskilt.

Jämfört med tex trä, plast eller plåt med tunnare gods kommer betong med de här måtten att ringa minst.

En fördel med trä (massivt virke eller ply, inte mdf) är att det har en naturlig bredbandig konstruktionsdämpning. Men en plywoodskiva kan ju användas exvis som membranabsorbent, dvs den "ringer".

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, tipo901C said:

jag kände inga vibrationer hos Uffes horn

Precis.

Om man (medvetet eller omedvetet) bygger så att man inte triggar någon av de lägre resonanserna så varken hörs eller känns de.

Bashornets lägsta resonansfrekvens kan mycket väl ligga över 100Hz.

 

Dessutom är det så förhållandevis små tryck som verkar mot hornet att det knappast kan excitera en tjock betongkonstruktion.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

 

Utesystemet är i ständig förändring hos @Uffe_99, och man behöver inte vara särskilt skarpögd för att se en del av dem jämfört med senaste besök.

 

DSC_6803.JPG

 

DSC_6801.JPG

 

DSC_6804.JPG

 

 

Men senaste tiden har det i första hand handlat om aktiva analoga delningsfilter, konstruerade med sallen-key konfiguration och BJT.

 

Visserligen är en del drivers utbytta (vi kommer till det), men enligt Uffe har det varit stora skillnader i klang vid tester av olika filterlösningar, tex att flytta delningsfrekvenser uppåt och nedåt eller förändra ordning och utseende på filterverkan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calle_jr said:

 

Utesystemet är i ständig förändring

IMG_1337.jpeg

Nya diffusorer! Sist var det en katt vad jag minns! 😀

 

Helt galet! Måste vara en mycket speciell känsla att lyssna till detta!

 

Och, @tipo901C, visst är det en Alfa Sud? Otroligt! Jag har inte sett en sådan sedan tidigt 80-tal, trodde de alla återvänt till sina beståndsdelar (rost och jord)!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Nya diffusorer!

:grin:

Det är grannens stridshöns och de installerar sig automatiskt när musiken startar.

 

DSC_6797.JPG

 

 

Bashornet är vidgjort med ett robustare kabinett och betongytan är målad.

Kabinetten tas in på nätterna eller om det börjar regna. Filtarna läggs på om det duggar lite.

Numera står elektronik inomhus, så det är bara högtalarkablage som behöver dras ut.

 

 

DSC_6809.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det nedersta av dessa horn spelar diskant, så det övre är egentligen en supertweeter även om den är specad att spela till 1200Hz. Kommer inte ihåg var den är delad idag. Det undre hornet är en 1.4" kompressionsdriver med skiktat kolfibermembran från amerikanska Eminence, känslighet 110dB. Det övre är också en kompressionsdriver med 1" talspole och neodymmagnet, 113dB känslighet, och kommer från tyska BMS.

 

 

DSC_6806.JPG

 

Eminence-drivern rullar av lite tidigare än de Altec-drivers som Uffe hade tidigare, men det högsta registret på den bestod ändå mest av resonanser. Så Eminence är ett bättre val och speciellt då man kompletterar med BMS-hornet.

Det låter mycket homogent.

 

 

DSC_6812.JPG

 

DSC_6817.JPG

 

DSC_6820.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Måste vara en härlig atmosfär att sitta och lyssna i och ingen hänsyn till mer än den naturliga akustiken, men hur är det med grannarna? De kanske är vana och kanske t o m gillar att få gå på en gratis utomhuskonsert. Är det utomhus som gäller när det är dags för med julmusik, stora och sakta dalande snöflingor, glögg och pepparkakor i midvinternatten vore en grym upplevelse.

Det verkar vara ett läckert ställe och fina bilder som bidrar till nyfikenheten är det också:smile:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

 

Diskanthornen är 3D-printade med en form baserad på den hornprofil som Jean-Michel Le Cléac'h utvecklade;

 

DSC_6825.JPG  DSC_6827.JPG

 


Le Cléac'h studerade hur ett horn borde se ut med utgångspunkt från partikelhastigheten för toner från drivern genom hela hornet till munnen, vilket betyder att vågfronten dels måste utgöras av ekvifasiska ytor (ytor som beskriver var ljudet har nått lika långt på sin väg från drivern ut genom hornet), dels måste vara vinkelrät mot hornytan längs hela hornets längd. De flesta andra teorier för horngeometri baseras på antingen en plan eller sfärisk vågfront när ljudvågor propagerar genom ett horn. Men vågfronten är varken plan eller sfärisk utan krökt på ett sätt så att den är just vinkelrät mot hornytan.

Om jag försöker tolka hypoteserna som Le Cléac'h ställde upp för den metod han utvecklade så kan man sammanfatta det såhär;

 

 

image.png

 


Jag tror man kan säga att det handlar om impedansanpassning, där den specifika akustiska impedansen (Z=p/v=ljudtryck/partikelhastighet) bibehålls för vågfrontens propagering genom hornet. Då får hornet en form som ligger mellan ett exponentialhorn och ett tractrixhorn, men det har en mer snäckartad form där hornet fortsätter krökas bakåt, en bra bit längre än för traditionella munnar.

Uffes horn är beräknat för fc=1200Hz.

 

 

image.png

Jean-Michel Le Cléac'h  *1954 2013. Bild: twogoodears.blogspot.com

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...