Jump to content

Into The Great Wide Open


calle_jr

Recommended Posts


Into The Great Wide Open

 

Hur ljud beter sig i ett rum kan delas in i två regioner. Den ena regionen är där de lägsta tonerna sammanfaller med rummets mått. I denna zon skapar låga frekvenser stående vågor i rummet, dvs rumsresonanser med distinkta moder. Den andra är där ljud beter sig som ljus, dvs det reflekteras mot väggar, golv och tak och ger ett diffust ljudfält. Övergångszonen mellan dessa två regioner beräknas som den så kallade Schröderfrekvensen:

 

Schroeder_frequency.jpg      där T60 är efterklangstiden för sänkning av ljudnivån med 60dB och V är rummets volym.

 

Ibland refereras även till en fjärde zon som ligger under rumsresonanser och där de lägsta tonernas våglängder är minst den dubbla av rummets största längd. I denna zon beter sig ljud ungefär som ändringar i lufttryck, en slags statisk ljudutbredning.

 

Jag ritade ett diagram över detta:

 

Schroeder_frequency_diagram-bw.jpg

 

Vad säger detta svårtolkade diagram?

 

För ett normalt svenskt lyssningsrum, säg 7.2 x 3.6 x 2.5m, säger det att man kommer få basproblem för alla toner under 180Hz. En bit däröver är ljudfältet diffust och rumsmoder påverkar inte efterklangen. För ett rum som är dubbelt så stort på alla håll, 14.4 x 7.2 x 5 m, så infaller basproblemen inte förrän under ca 60Hz. För ett rum med halva golvarean men samma rumshöjd, 3,6 x 3,6 x 2.5 m, så finns basproblematiken med ända upp till 250 Hz. Betydande alltså.

 

Sambandet säger också att efterklangen är en styrande parameter. Minskad efterklang (exvis med absorberande och diffuserande ytor) får samma effekt som att öka rumsvolymen. Det finns en del kritik mot detta empiriska samband, tex att resultaten beror helt på vilken upplösning man väljer att mäta med. Men det ger en fingervisning om rummets inverkan på resonansproblem för ett obehandlat rum. Som synes ligger man över övergångszonen för rum som är minst ca 20m i alla ledder. Av detta skäl studerar man inte basproblem för stora rum även om de har lång efterklang (exvis konsertsalar), och normalt studerar man inte ens basgång under 125 Hz. För lyssningsrum (ljudreproduktion) är förhållandena helt andra, men jag tycker att stora rum ger en naturligare klang och de bästa upplevelserna jag haft är i stora rum.

 

Extremfallet är att spela utomhus. Och det är precis vad vi ska göra nu!

 

:)

 

Link to comment
Share on other sites

Oj, här var det inga små doningar som visas.

Man ser ju dessutom tydligt var "linjen" för övergångszonen går... :D

Men blir det inte lite diffuserat ändå... mot buskarna menar jag ?

Innebörden av att ha ett par vädertåliga utomhushögtalare har ju i.o.m dessa skapelser fått sig en rejäl boost :cool:

 

Det här verkar bli riktigt spännande att få följa :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-06 at 20:08, Richard said:

Oj, den där högtalaren ser ut att kunna skrämma slag på de starkars djuren med endast ett par watt...

Ja. Det vi ser spelar med över 110dB känslighet :o

 

Mellanregisterhornen är 1.2m långa tractrixhorn med 6 liter låda som drivs med 18Sound 8M400, alltså PA midbasar.
Diskanterna är Altec 802-D med 350Hz-horn. 

Både diskant och mellanregister är delade med 6dB-filter, mellanregistret vid ca 100Hz och diskanterna vid ca 600Hz om jag minns rätt.

 

DSC_3815.JPG

 

DSC_3818.JPG

 

DSC_3823.JPG

 

DSC_3850.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag har sällan blivit så imponerad som av detta system. Att sitta ute bland fåglarna och höra musik från orgel i kyrkan var klart häftigt! Rekommenderas varmt. Visar hur viktigt det är med stabila horn för att få transparens och totalt kontroll i ljudet. Dynamiken är mycket bra! :-) 

Link to comment
Share on other sites

Tjenare, här är ett par rättelser av detaljer som inte riktigt stämde. Midbasarna (så brukar jag kalla dom). Numera har dom även fått beteckningen småhornen. Delningen är vid ca 100Hz nedåt och uppåt vid ungefär 2-2.5 kHz. Volymen på bakkammaren är ca 3 liter.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Uffe_99 said:

Delningen är vid ca 100Hz nedåt och uppåt vid ungefär 2-2.5 kHz. Volymen på bakkammaren är ca 3 liter.

Tack för det. Betydligt bredare register än vad jag fått för mig alltså.

 

11 hours ago, Uffe_99 said:

Numera har dom även fått beteckningen småhornen.

Det kan ju bero på detta:

 

DSC_3797.JPG

 

DSC_3790.JPG

 

DSC_3800.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Om det nu finns en tupp bland alla hönor så lär han väl ha tystnat för länge sedan ?

Jisses vilket projekt detta måste ha varit.... Törs man fråga hur mycket betong som gått åt ?

Det här skulle man ju vilja uppleva :tongue:

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, P-pan said:

Det här skulle man ju vilja uppleva :tongue:

Jag håller med, det hade säkert blivit en upplevelse man aldrig glömt.

 

Vattenslangen? eller är det en förtäckt strömkabel?;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Roligt system och jag tror jag förstår varför ni lyssnade utomhus också, man får ju ha ganska rymligt hus för att få in nåt sådant. Det ser genomtänkt ut i sitt utförande så det finns goda chanser att det låter bra! (understatement ;))

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-08 at 21:21, byZan said:

är det en förtäckt strömkabel?

:D

Jag tror att Uffe_99 spolade rent bashornet. Jag vet inte när det blev klart, men det blir lätt betong- och bruksrester efter gjutning/murning. 

 

 

 

22 hours ago, MatsT said:

Det ser genomtänkt ut i sitt utförande så det finns goda chanser att det låter bra! (understatement ;))

Ja.

Det vi ofta kallar överdämpade rum är rum som har så mycket dämpning att man endast hör direktljud från högtalarna. Det finns ingen efterklang. Många vill inte ha en sådan lyssningsmiljö, utan föredrar när rummet ger stöd till direktljudet och hjälper till att skapa en mer naturlig scen, med soundstage och perspektiv. Då börjar problemen...

För att få ett sådant stöd att låta bra behöver man till att börja med få styrsel på resonanser i den lägre regionen, och därefter tämja reflexmönstret i den högre. Dels vill man ha en jämn energinivå genom registret, dels vill man inte ha reflexer varken för tidigt så att de blandar sig med direktljudet, eller för sent så att de skapar ekon. Schröders samband ovan visar bara en mycket grov indelning för att särskilja de olika verkningssätten. Men de hjälper oss att ta oss an akustikreglering på rätt sätt.

 

Utomhus finns inget av detta att ta hänsyn till.
Det finns ingen efterklang, men det låter helt annorlunda än ett överdämpat rum. Den dövande känsla man får i ett överdämpat rum är diametral jämfört med frifältslyssning.
"Live" är ett slitet begrepp i audiosammanhang, men när det gäller reproducerad musik är detta nog referensen för vad vi menar när vi säger att det låter live. Åtminstone för mig.
Det spelades med mycket höga nivåer vilket egentligen bara bättrade på dynamiken så att nyanser blev enkelt utplacerade i "rummet". 
Vid ett tillfälle stod jag nära huslivet och jag kände bastrycket på samma nivå som när man spelar högt inomhus.
Detta var en lektion i hur musik som spelas starkt kan framstå med lätthet, luftighet och komplett oansträngt.
Jag vet att Uffe_99 inte är alls klar (vi kommer till det), men jag hörde inga artefakter i delningarna, inga direktljud från hornen och det var mycket homogent rakt igenom registren.

 

Mycket imponerande!
 

DSC_3769.JPG

 

DSC_3775.JPG

 

DSC_3783.JPG

 

 

On 2018-06-08 at 22:54, Richard said:

Krävs schysst väder även i maj.:D

Det beror på vad man kallar schysst. Jag klarar inte riktigt att sitta i direkt solljus, men man kan ju ordna ett litet para sole :)

Jag återkommer till detta...

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-09 at 21:36, Taxmannen said:

Jag antar att @Uffe_99 har eventuella grannar på mer än behörigt avstånd :D

 

Riktigt cool projekt :cool:

 

Uffes grannes tomt går vid spaljén vid den vänstra högtalaren och husen är nära nog att de kan prata med varandra i konservburkar med snöre emellan om de inte orkar ropa eller öppna sina fönster. 

 

Skulle det av någon (i dessa tider nära på  omöjlig att tänka sig) anledning inte vara väder för att lyssna rumslöst så finns det en lite nättare stereo inomhus med. Som flera säkert har funderat på och vissa tom implementerat så kan det vara trevligt med lite fin musik i sovrummet med. Någon kanske kan förmå Uffe att lägga upp en bild på den vid tillfälle. 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har inte visat elektroniken, och jag kan väl börja bakifrån;

 

DSC_3834.JPG

 

DSC_3836.JPG

 

 

Slutstegen är Zen version 4, klass A med mosfet baserade på Nelson Pass ledord enkelhet och linjäritet. Kretsen är så enkel att nästan jag kan tyda den. Q1 är förstärkarsteget som biaseras av den konstanta strömkällan Q2, där Q3 begränsar den spänning som visas vid Q2.

 

pass-zen.jpg
Källa: passdiy.com

 

Dessa driver midbasar och diskanter.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...