Jump to content

David Wilson död


new order

Recommended Posts

Den generationen som tagit utvecklingen av HiFi till nya nivåer börjar bli till åren. Dave Wilson högtalare är ju ikoniska.  Dave Wilson själv är lite av en HiFi-idol om man nu kan säga så. Det är verkligen en stor förlust för HiFi-branchen. 

Jag hoppas Wilson som företag kan fortsätta i samma anda och på samma spår. Den senaste utvecklingen med den trimmade Alexia och ffa Alexx är ju helt rätt tycker jag. De är roliga högtalare att lyssna på musik med. Potenta som få. 

 

Må Dave Wilson få vila i frid!

Link to comment
Share on other sites

:diss:

Nämn 5 högtalare du kan tänka dig och Wilson är alltid en av dem. Ofta nr 1.

Man kan ha åsikter om olika modeller av Wilson, men man måste tycka om dem och de har alltid borgat för kvalitet mig veterligen.

Det har funnits många fina lyssningstillfällen och jag hoppas det fortsätter så.

Link to comment
Share on other sites

Mycket tråkigt. Han var alltid otroligt trevlig och närvarande. Och förstås en brilliant konstruktör. Hans högtalare är något alla andra mäter sig med. Kompromisslösheten som syns i produkterna var även ett personlighetsdrag hos David. Musikvärlden blir utan tvekan fattigare utan honom. Även om jag är helt säker på att Wilson audio kommer att fortsätta blomstra med en ny generation.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog ganska säker på att märket kommer att leva vidare. Vad jag förstår så samarbetade David mycket med sin fru som yttersta kritisk lyssnare innan produktionsättning. Jag kan tycka att Wilson som högtalare gått från en ren studiomonitor med de krav som ställs för kontrollyssning till en fullödig hifi-högtalare med hela registret i balans och med en mjukare avslutning i toppen. Sabrina gillar jag som en "stor" högtalare i ett litet kabinett med fina kvaliteter i ett hanterbart format. Hoppas att någon har blivit "inskolad" i konstruktionsarbetet då sjukdomen uppenbarligen varit känd under längre tid.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calm said:

Jag är nog ganska säker på att märket kommer att leva vidare. Vad jag förstår så samarbetade David mycket med sin fru som yttersta kritisk lyssnare innan produktionsättning. Jag kan tycka att Wilson som högtalare gått från en ren studiomonitor med de krav som ställs för kontrollyssning till en fullödig hifi-högtalare med hela registret i balans och med en mjukare avslutning i toppen. Sabrina gillar jag som en "stor" högtalare i ett litet kabinett med fina kvaliteter i ett hanterbart format. Hoppas att någon har blivit "inskolad" i konstruktionsarbetet då sjukdomen uppenbarligen varit känd under längre tid.

 

Calm

 

Sonen Daryl har successivt tagit över rodret under senare tid, så framtiden är med all säkerhet säkrad.

 

https://www.stereophile.com/content/wilson-audio-david-daryl

 

111316-Wilsons-600_0.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Jag är nog ganska säker på att märket kommer att leva vidare. Vad jag förstår så samarbetade David mycket med sin fru som yttersta kritisk lyssnare innan produktionsättning. Jag kan tycka att Wilson som högtalare gått från en ren studiomonitor med de krav som ställs för kontrollyssning till en fullödig hifi-högtalare med hela registret i balans och med en mjukare avslutning i toppen. Sabrina gillar jag som en "stor" högtalare i ett litet kabinett med fina kvaliteter i ett hanterbart format. Hoppas att någon har blivit "inskolad" i konstruktionsarbetet då sjukdomen uppenbarligen varit känd under längre tid.

 

Calm

Daryl har ju sedan en tid varit Vd på WIlson Audio och var med redan med í utvecklingsarbetet sedan åtminstone Sophia 3 . Sen finns det mångårig expertis från fler anställda som jobbat länge inom företaget. David Wilsons fru är företagets ekonomiskt ansvariga och företagets välmåga har till stor del varit hennes förtjänst. Det hade inte varit något företag om det inte varit för Sheryl Lee, enligt deras barn.. Hon lät sin man göra det han gjorde bäst, utveckla högtalare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...