Jump to content

TAD-högtalare med alternativ elektronik


HQ-Sound

Recommended Posts

On ‎2018‎-‎06‎-‎04 at 10:59, Daniel said:

 

Tycker det är konstigt att du inte får till det med varken Pass eller Burmester. Har hört båda dessa låta alldeles utmärkt. Sen förstår jag om du söker efter din heliga graal. :-) Jag känner igen mig helt i din kravlista. Hatar S-lud och vill ha lite värme och luft. Skulle vilja rekommendera dig att även lyssna på Aesthetix, men funderar mer på kablar och vibrationsdämpning. Hur ser det ut på den sidan?

Pass och Burmester låter för mig väldigt olika på TAD CE-1. Tycker man om den ena kombinationen har jag svårt att förstå att man även tycker om den andra. Men smaken är ju som baken - delad. Jag har samma Transparent kablar på alla förstärkarkombinationer som jag testat. Först måste de stora byggblocken på plats innan jag börjar med finlir som olika kablar och vibrationsdämpning. Ändrar man för många variabler samtidigt blir det svårt att hålla isär begreppen tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de låter helt olika, men bra på sina respektive områden, rent professionellt menar jag, inte emotionellt nödvändigtvis. Jag lutar mer åt PASS, men respekterar Burmester. :-) Det var lite så jag menade. :-)

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎06‎-‎04 at 20:46, octavia rs said:

@HQ-Sound du borde besöka Ljudupplevelser i Malmö där finns flertalet olika förstärkare att prova CE-1 (finns i affären) med tex. 

 

Gryphon Diablo 120, Mark Levinson No.585, ARC GSi75, TAD M2500mk2, ARC REF75, Aavik U-300 och Devialet 250Pro mm.

Det finns, mig veterligt, två försäljningsställen för TAD i Sverige. Jörgen i Vimmerby och Olle i Malmö. Och visst har jag besökt båda vid flera tillfällen. Och båda har ju lite andra alternativ att erbjuda i förstärkarväg förutom TAD. Lyssna i butik kan ge en viss indikation men med annan rumsakustik och störande spring och ljud är det inte helt lätt att dra några slutsatser i butiken. Det är även sällsynt att alla alternativen som du radar upp finns i butik samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft förmånen att få ha en Pass Labs INT-150 hemma i 10 dagar. Det har varit en svettig upplevelse eftersom Nelson vill ha sina 53 C på kylflänsarna -även om det är en klass A/B förstärkare- och med den tidiga sommarvärmen har rummet varit mer än varmt. Tidigare i denna tråd har ni kunnat läsa om mina upplevelser av ett större Pass system med klass-A monoblock.

 

Nelson är en duktig konstruktör och har i denna klass-A/B förstärkare lyckats behålla mycket av ljudkaraktärerna från de större monoblocken. Dock upplever jag ljudbilden som lite mindre och med mindre luft kring instrumenten. Även om monoblocken var på lägre uteffekt ”lät” de som de hade mera kraftreserver.

 

Den tröghet i ljudet som jag upplevde med monoblocken infinner sig även i INT-150. Det är väl helt enkelt ljudkaraktären som blir mellan mina TAD CE-1 och Pass. Vad i Nelsons kretslösningar som gör detta kan man ju fundera på; låg dämpfaktor, MOSFET, grad av återkoppling etc. säkert en kombination av flera.

 

När man reducerar en sås blir den tjockare och smakrikare ju längre den står på värmen. Ju längre Pass förstärkare står på ju långsammare roterar min CD-spelare. Så klart är det inte så men det är hur jag upplever ljudet. Det saktar ner och blir fylligare, tyvärr inte till det bättre. Det saktar inte ner så att stressen försvinner och lugnet infinner sig utan det låter som musiken tappar vitaliteten och börjar låta trött. Ett bra exempel är Leonard Cohens sista skiva ”You want it darker”. Leonards röst blir alltför tjock och släpig i mina öron.

 

Detta är mina intryck, i mitt system, i mitt rum. Med andra högtalare i ett annat rum kanske jag skulle tycka annorlunda. Det är säkert ett bra val för många men tyvärr inte för mig.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-30 at 13:49, HQ-Sound said:

 

Den heliga gralen

 

Min önskan är en systembalans som är lite åt den varma naturliga om helt neutral. Mycket detaljer, öppenhet och luft utan att presentationen blir för analytisk, skarp eller hård i toppen. Avskyr när diskanten blir för vass med skärande S-ljud.

Bra kontroll i basen, värme utan att det blir långsamt eller "sladdrigt". Stor ljudbild och perspektiv där man lätt kan plocka ut de olika musikernas placering i rummet. Närvaro i röster.

Ljudet ska inte komma ”ut från” högtalarna det ska ”finnas” i rummet och omsluta en, utan att tryckas upp i näsan, men heller inte för "layed-back".

Engagerande och pigg på låg ljudnivå. Behöver ej kunna spela med särskilt hög ljudnivå. 95% av mitt lyssnande sker på relativt låg ljudnivå.

 

Omöjlig ekvation?

 

 

 

 

Jag tycker det låter som om du är på jakt efter en Gryphon Diablo 300 :D

Link to comment
Share on other sites

Ljud, design (utseende), funktionalitet - vad är viktigt?

 

För mig är ljudet det allra viktigaste, så viktigt jag kan acceptera det mesta i designväg, när det gäller funktionaliteten så behöver jag inte mycket finesser men en viktig del för mig är att kunna reglera ljudnivån med en fjärrkontroll. Och som jag beskrivit tidigare så spelar jag med relativt låg ljudnivå då jag bor i en hyreslägenhet och det är viktigt för mig att kunna finreglera ljudnivån till önskad nivå.

 

Vissa förstärkarkonstruktörer i sin jakt på att konstruera den ”ljudperfekta” nivåkontrollen åsidosätter funktionaliteten och det praktiska användandet. Om man som på t.ex. Lamm förstärkare har en separat nivåratt för vänster och höger kanal så tycker jag att det praktiska kommit i skymundan. När antalet steg på nivåkontrollen blir för få så innebär det också problem för mig. Med en viss inställning tycker jag att ljudnivån är lite för låg men tar jag upp nivån ett snäpp blir det för högt så jag måste gå tillbaka ner ett steg och då blir det igen för lågt, detta tycker jag är mycket irriterande och utgör ett hinder för mig.

 

Jag har lyssnat på Gryphon Diablo 300 och 120 tillsammans med TAD CE-1 i butik och tycker att ljudet låter lovande och skulle ordnat hemlån om det inte var för att båda förstärkarna har för få nivåsteg på volymkontrollen för att passa mig. Diablo 300 har endast 43 steg och Diablo 120 marginellt mera med 46 steg.

 

Ypsilon Phaethon som jag inte hört ännu men varit intresserad av att höra har tyvärr endast 31 steg (3 dB vid lägre nivå och 1,5 dB vid högre nivå) och är därför troligtvis inte aktuell för mig. När man väljer att konstruera sin nivåkontroll med uttag på en transformator blir det så klart svårt att ha många steg men då kanske det inte är en praktisk konstruktionsprincip att bygga sin nivåkontroll kring.

 

Mark Levinson tillhör nog de fabrikaten som har flest steg på sina volymkontroller som jag träffat på, nästan lite väl många kan tyckas. Hörde som hastigast ML 585 i butik strax efter Diablo 120 och måste kring rådande förhållande favorisera Diablo’s ljud, synd det där med för stora nivåsteg.

 

Analog Domain M75D är ett alternativ med många nivåsteg - 127. Bra så långt, men hur låter den tillsammans med TAD CE-1? I närheten av mina ljudönskemål?

 

Andra kandidater?

Amerikanskt: Ayre AX-5 Twenty, PS Audio BHK

Tyskt: AudioNet WATT, MBL, T+A, Octave V80SE

Danskt: Vitus Audio, Aavik

Japanskt: Accuphase

Bulgariskt: Thrax Ares

 

Sökandet fortsätter...

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, HQ-Sound said:

När man väljer att konstruera sin nivåkontroll med uttag på en transformator blir det så klart svårt att ha många steg men då kanske det inte är en praktisk konstruktionsprincip att bygga sin nivåkontroll kring.

 

 

 

Det har aldrig ens slagit mig att detta kan vara ett problem. Det var en ny aspekt för mig. Jag har inte haft en tanke på det problem i de anläggningar jag lyssnat till, inte någonsin. Men spelar man lågt och vill kunna vara mycket precis i sin volymreglering kanske det är ett problem. Verkligen synd om det är en begränsning för dig och du inte kan välja bäst ljud framför detta problem. Jag skulle ha svårt att välja en sämre förstärkare pga att det finns fler volymnivåer , men nöden har väl ingen lag.

Hoppas det löser sig.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Väntar med spänning på att byZan ska skriva lite om de upplevda ljudskillnaderna på TAD och Absolare, just nu verkar fokus skiftat från förstärkarna till obalancerad/balancerad och streaming. Många variabler samtidigt.

Taxmannen, Octavia rs eller någon annan. Vad har ni för erfarenheter av hybridförstärkare tillsammans med TAD CE-1?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, HQ-Sound said:

Väntar med spänning på att byZan ska skriva lite om de upplevda ljudskillnaderna på TAD och Absolare, just nu verkar fokus skiftat från förstärkarna till obalancerad/balancerad och streaming. Många variabler samtidigt.

Taxmannen, Octavia rs eller någon annan. Vad har ni för erfarenheter av hybridförstärkare tillsammans med TAD CE-1?

 

Mycket nu;)

Det kommer så småningom ett försök till att beskriva mina upplevelser, men jag vill ha testat lite mer tänkta pinaler innan så jag ger en rättvis bedömning genom mina öron.

Så du får ge dig till tåls:blush:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med om antal steg i volymregleringen. Jag är dock såld på just transformatorbaserade försteg så jag väljer att ha överseende med detta... :65: Men visst, det blir lite jobbigt när lägsta möjliga volym är för högt. När jag hade min LampizatOr och ett Music First försteg så var detta ett problem, jag fick dock försteget specialanpassat med en kurva som passade mig bättre med lägre initiala volymer. Nu kör jag med Roons DSP Headroom Management -3dB vilket ger lite lägre startvolym, antal steg "problematiken" kvarstår ju dock, men det är verkligen inte något jag tänker på längre.

 

När jag läste din beskrivning ovan så tänkte jag faktiskt föreslå Ayre AX-5 Twenty, och sen såg jag att du listat den som ett alternativ. Nånting jag tog med mig från att jag testade den var just hur jag tyckte den verkligen lät bra på lägre volymnivåer. Sen blev det aldrig någon Ayre för mig av andra anledningar dock. AudioNET Watt var också väldigt trevlig. Thrax känns spännande, men har ej hört.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, HQ-Sound said:

Vad har ni för erfarenheter av hybridförstärkare tillsammans med TAD CE-1?

 

Jag har ingen erfarenhet av hybrider sen o andra sidan så slutade jag leta efter att jag hört hela TAD kombon i ett då det gav mig precis vad jag var ute efter och andra mestadels integrerade förstärkare jag provat inte gett mig samma upplevelse. Många förstärkare har låtit bra men saknat det driv/attack som TAD:s M2500 ger och CE-1 som har rätt dålig känslighet gillar att få bra med pulver för att blomma ut ordentligt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-17 at 18:25, HQ-Sound said:

Ypsilon Phaethon som jag inte hört ännu men varit intresserad av att höra har tyvärr endast 31 steg (3 dB vid lägre nivå och 1,5 dB vid högre nivå) och är därför troligtvis inte aktuell för mig. När man väljer att konstruera sin nivåkontroll med uttag på en transformator blir det så klart svårt att ha många steg men då kanske det inte är en praktisk konstruktionsprincip att bygga sin nivåkontroll kring.

In-Line attenuator för kvällslyssning?

 

Rothwell-RCA-In-Line-Attenuators-Pair-20dB

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calle_jr said:

In-Line attenuator för kvällslyssning?

 

Rothwell-RCA-In-Line-Attenuators-Pair-20dB

 

Tack för tipset, men när man har grannar runt omkring så blir det för mig ingen direkt skillnad på dag- eller kvällslyssning sett till ljudnivå. Jag har som regel att aldrig spela efter kl. 22 för att behålla grannarnas tolerans för övrigt spelande. Med en dämpare tar man ju ner den absoluta ljudnivån men antalet steg förblir ju de samma. Man kan ju dock komma in i de mindre 1,5 dB stegen vid lägre ljudnivå och därmed vinna en fördel. Men en permanent inkopplad "strypning" känns tyvärr inte som en bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, HQ-Sound said:

en permanent inkopplad "strypning" känns tyvärr inte som en bra lösning.

Förstår det.

Och jag kan hålla med att man ibland stöter på elektronik där volymkontrollen har för stora steg för de lägre volymerna.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyttjat Rothwells Attenuators i olika sammanhang och tycker de fungera väldigt bra.

En fråga på samma tema är ju varför i hela fridens namn olika källkomponenter måste lämna så förebaskat hög utnivå numera? 
Som skräckexempel, en av DAC-arna som jag är nyfiken på:
image.png.d76e37a160518183ddce5dfe01883b93.png

Det är ju bra med ordentligt "headroom" på utsignalen, för att undvika klippning, men samtidigt är det väl optimalt att hålla sig inom bästa arbetsområdet för både källa och försteg..

Bara min lilla Chord Mojo laddar på med 3V på single ended utnivå i Line-Level-mode vilket ger mig ett spelrum på några få grader på volymkontrollen, för att växla mellan "Trivsamt..." och "Högt!" i upplevd volym.

image.png.22f1abe338e23ecbf54a8cefe28f9e20.png

 

Inser att min egen Audiobyte Black Dragon är en lika stor syndare som de båda första exemplen;

image.png.ffadca39fb637a43a6266bcd5fadf73b.png

Men faktum är att denna, balanserat kopplad, upplevs som lägre i ljudvolym än alla mina alternativ som ansluts via Karan KA L's single ended ingångar. Kanske är omvandlingen till balanserad signal på dessa som drar upp nivån onödigt mycket också.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, HQ-Sound said:

Låter ert system alltid bra? Här är tänkvärda ord från Steve Guttenberg

https://www.stereophile.com/content/magic-moment

 

Jag tycker anläggningen låter bäst precis när man egentligen borde gå och lägga sig på kvällen.............:closedeyes:

 

Förslag att lägga till på din utvärderingslista på int förstärkare; MBL N51 som bl a har 100 steg på den motordrivna potten,

samt "Unity Gain", som kalibrerar alla inkommande nivåer till 2V. Stor ljudbild med svärta, kraft och musikalitet.

Var inte med på min lista från början, kom in som ett wild card i slutet av testandet (testade även Pass Labs, Asthetix Memis, Aavik o Bryston, som också var på topp på sina sätt).

 

 

Edited by Muffin
tillägg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...