Jump to content

TAD-högtalare med alternativ elektronik


HQ-Sound

Recommended Posts

Om jag har förstått rätt, när vi pratar produkter för hemmamarknaden, så började TAD tillverka högtalare. Och kom senare med elektronik. Så de första TAD högtalarna kördes på annan elektronik. Om jag har rätt för mig så sålde Jörgen i Vimmerby de första TAD högtalarna med elektronik från Audionet. Ett annat elektronikfabrikat som jag sett ihop parat med TAD-högtalare är Accuphase, har dock ej hört det.

Är det någon som har erfarenhet med elektronik, förutom TADs egen, som matchar bra till TAD CE-1?

 

Många som har TAD ser oftast ut att köra TAD i hela kedjan. Dock har jag aldrig sett eller hört om någon som kör TAD elektronik på andra högtalare än TAD, förutom i butikssammanhang då man tillfälligt hängt på någon annan högtalare.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, HQ-Sound said:

Är det någon som har erfarenhet med elektronik, förutom TADs egen, som matchar bra till TAD CE-1?

 

 

Dagens TAD högtalare i Mk2 versioner är nog utvecklade tillsammans med TAD elektronik under överinseende av Andrew Jones när han jobbade åt TAD. 

 

Jag har lyssnat på CE-1 med annan elektronik men efter att lyssnat på dem med D1000mk2 och M2500mk2 så var valet rätt lätt för min del. Det finns garanterat massa annan elektronik som CE-1 kommer låta fantastiskt bra med men de är nått speciellt med dem när de får spela med TADs egna elektronik. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, JWE said:

Tror även @Taxmannen provade sin Tad- elektronik till sina Wilson högtalare, om jag inte missminner mig.

 

Jag provade min CD/DAC hemma för att kolla hur det lirade ihop med Roon, men jag har inte (vågat!) prova vare sig slutsteg eller högtalare hemma ihop med Wilson/ARC :D

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Taxmannen said:

 

Jag provade min CD/DAC hemma för att kolla hur det lirade ihop med Roon, men jag har inte (vågat!) prova vare sig slutsteg eller högtalare hemma ihop med Wilson/ARC :D

 

Ett halvt rätt i alla fall ;)

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, JWE said:

@byZan kör med annan elektronik till båda sina högtalare, han kanske kan fylla på lite själv. Annars finns hans tråd på Hififorum där du kan läsa.

 

Jag vet inte så mycket mer än att TAD,s högtalare fungerar utmärkt med annan elektronik än sin egen, tycke ock smak får såklart råda där.

Själv ville jag inte ha TAD’s elektronik då jag var mycket osäker på vad den kunde prestera och att de då inte hade så många år på nacken som tillverkare av elektronik. Kostade ju en hel del också!

Jag gick på min egen magkänsla efter att ha hört TAD R1 och CR1 med flera olika uppställningar med annan elektronik än deras egna, både bra och mindre bra var dessa lyssningar, men jag fick en känsla för vad jag trodde skulle passa mig. Har fram tills i dag hört TAD med TAD och gillar vad jag hört, bättre eller annorlunda är både rätt och fel i mina öron men visst skulle jag idag kunna tänka mig att köra TAD’s elektronik utan att känna att jag förlorar något jag redan har (tror jag). Har ju nu även ett par CE1 och det efter mässan i Gbg för några år sedan, det var där med kombon med egen elektronik som fick mig intresserad att ha dessa högtalare, men tyvärr så lyser frånvaron av TAD’s elektronik ute i stugan, men en vacker dag kanske jag får ett tillfälle………?

 

Vet inte om detta hjälper dig @HQ-Sound men det är iaf mina tankar och upplevelser.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Visst är TAD elektronik väldigt dyr, men det är de ju tyvärr inte särskilt unika med när vi är upp på denna nivån. TAD priserna har även för mig varit en av de främsta anledningarna att jag själv sökt efter andra alternativ.

 

Mina CE-1 har jag själv provat med bl.a.:

Burmester, Bladelius, YBA, Bryston, Pass Labs, Marantz, Bel Canto utan att ha hittat något som fallit mig i smaken.

Undrade om det var någon som har hittat en kombination som verkligen lyft.

 

Jo jag vet att smaken är olika och jag säger inte att den elektroniken som jag provat är dålig men för att göra en investering räcker det inte för mig att det låter ok, jag vill ha mer än så.

Jag har tex. hört Burmester med utmärkt resultat på Sonus Faber, men med TAD CE-1 tycker jag inte att det blev någon lyckad symbios.

Antalet möjliga kombinationer är ju oöverskådligt så om flera tycker att en viss kombination är lyckad vill man ju gärna lyssna själv och finna ut om det även passar en själv.

 

Namn som kliar nyfikenheten är tex.

Audionet, PS Audio, Analog Domain, Thrax, Ypsilon, Vitus, Ayre, Accuphase, Octave ... ja det finns ju ingen brist på alternativ men är det någon som klickar bättre?

 

PS. Jag har "akustikreglering" i första reflektion i tak, golv och sidoväggar. Inga möbler som står i vägen. Så rummet är inte den största boven.

 

Link to comment
Share on other sites

Svårt att ge någon hint till förslag när man inte vet vad du söker för ljudkaraktär eller vad du önskar sett till övrig hifi-mässig kvalité.

Jag har lyssnat för lite på Tad's högtalare, och det var länge sedan nu, för att minnas hur de låter.

Så vad för karaktär har dessa generellt tycker du ?

 

Sen så är det väl nästan "obligatoriskt" att visa lite bilder från sitt lyssningsrum också va ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om ljudet men PS Audio har definitivt en av världens trevligaste sätt att meddela sig på, tycker jag. Paul McGowan har en daglig "post" OCH en videosnutt!

Allehanda frågor och ämnen. De flesta bolag (ffa mitt "eget", Devialet) har nått att lära här. Har dock tyvärr ingen egen erfarenhet av deras grejor. Men det finns en nyfikenhet och de håller visst på att utveckla högtalare också...

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, HQ-Sound said:

Undrade om det var någon som har hittat en kombination som verkligen lyft.

 

Jag har bara hört TAD med Audionet och med deras egen elektronik, och det har alltid varit fantastiskt bra.

Förutom det skulle jag mycket väl kunna rekommendera något av det du redan provat :D

Eftersom det inte föll i smaken borde det vara intressant att prova Octaves hyfsat nya slutsteg med KT150, och deras försteg HP500SE.

Jag vet inte vilken region du bor i, men det kan också finnas en möjlighet att våldgästa byZan.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jaxho said:

Jag har ingen aning om ljudet men PS Audio har definitivt en av världens trevligaste sätt att meddela sig på, tycker jag. Paul McGowan har en daglig "post" OCH en videosnutt!

Allehanda frågor och ämnen. De flesta bolag (ffa mitt "eget", Devialet) har nått att lära här. Har dock tyvärr ingen egen erfarenhet av deras grejor. Men det finns en nyfikenhet och de håller visst på att utveckla högtalare också...

 

Vänligen Jaxho

Och Copper Magazine som jag prenumerera på. Kul med varierande innehåll och skribenter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, HQ-Sound said:

Mina CE-1 har jag själv provat med bl.a.:

Burmester, Bladelius, YBA, Bryston, Pass Labs, Marantz, Bel Canto utan att ha hittat något som fallit mig i smaken.

 

Jag hade tänkt föreslå Pass som jag lyssnat på tillsammans med TAD med fint resultat, men som någon vari inne på vore det intressant att höra vad du söker och inte minst vad det var som gjorde att kombinationen med fabrikaten ovan fungerade.

Link to comment
Share on other sites

Här är några exempel av mina osammanhängande anteckningar på hur jag uppfattar ljudet i mitt rum på mina TAD CE-1 med mina öron.

 

Marantz PM-10

Kraftfull bas men avsaknad av attack och dynamik. Platt ljudbild, intetsägande, tråkig, återhållsam. Blodfattig och själlös.

 

Bladelius Saga Integrerad

Oerhörda kraftresurser, snabba transienter.

Svårigheter att finreglera volymen, normal lyssningsnivå på endast 13 klick upp.

Ljudbilden är upplöst men lite hård och mekanisk, avsaknad av organisk närvaro i röster.

I läge AMP B slipper man lite av vassheten från läge AMP A, men ljudet flyter inte fram, fortfarande mera mekaniskt.

Ljudkaratären drar en inte in i musiken.

 

Burmester 035 (pre.) + Burmester 911 Mk III (stereo power amp.)

Hög upplösning och mycket detaljer. Lite slankt ljud, lite diskanttung. Stor ljudbild.

Potent kraft i djupbas. Övre bas och mellanregister kall klang. Stor ljudscen, luftigt, mycket detaljer.

Bra centerfokus i stereobilden.

Cymbaler, metallsträngar, kantslag på trummor, tamburin står ut förmycket. Drar till sig förmycket uppmärksamhet på bekostnad av övriga instrument. Trummor blir alltför tunna.

Stränginstrument saknar kropp, man hör strängarna och fingerglid väldigt tydligt men träresonansen hänger inte med.

Överanalytisk ljudbild på bekostnad av musikalitet.

Som ett överskärpt digitalfoto, ögonen är superskarpa men det är även alla hudporer och andra detaljer på ett onaturligt sätt.

För mycket über-analys och för lite kött och blod. Ett fyrverkeri i upplösning och detaljer men var är musiken och känslan?

 

Pass Labs XP-10 (pre) + Pass Labs XA60.8 (mono block) klass-A

Första 30 minuterna är det mycket knäppande och ljud ifrån kylflänsarna när de värmer upp till 53°C.

Mycket värmeutveckling, 400 W / st. från monoblocken i tomgång.

När förstärkaren är kall är den lite tunnare och svalare i ljudet (lättmjölk), när den blivit riktigt varm efter 2-3 timmar så är ljudet

rundare, fetare, mera smakrikt men också lite mera trögflytande (vispgrädde), inte lika snabb och attackvillig.


 

Den heliga gralen

 

Min önskan är en systembalans som är lite åt den varma naturliga om helt neutral. Mycket detaljer, öppenhet och luft utan att presentationen blir för analytisk, skarp eller hård i toppen. Avskyr när diskanten blir för vass med skärande S-ljud.

Bra kontroll i basen, värme utan att det blir långsamt eller "sladdrigt". Stor ljudbild och perspektiv där man lätt kan plocka ut de olika musikernas placering i rummet. Närvaro i röster.

Ljudet ska inte komma ”ut från” högtalarna det ska ”finnas” i rummet och omsluta en, utan att tryckas upp i näsan, men heller inte för "layed-back".

Engagerande och pigg på låg ljudnivå. Behöver ej kunna spela med särskilt hög ljudnivå. 95% av mitt lyssnande sker på relativt låg ljudnivå.

 

Omöjlig ekvation?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, HQ-Sound said:

Omöjlig ekvation?

 

Nä'rå, den går säkert ihop om du testar en Aavik :cool:

 

 

Alternativ 1;

Börja då gärna med U-150:an så att du går åt rätt håll på stegen :)

Blir du nöjd med den så är det bra, annars får du lite mer av i stort sett allt med 300:an...

i enkla drag är det hur jag uppfattar de båda när jag testat här hemma och det känns som att det du beskrev som "Den Heliga Gralen"

verkligen kan gå i lås med någon av Aaviks maskiner... lite kostsamt med en 300:a förvisso men att få till ett hemlån brukar ju vara gratis :)

 

Alternativ 2:

Mbl's sortiment verkar ligga lite i linje med dina önskemål om ..."åt den varma naturliga om helt neutral".

 

Alternativ 3:

möjligen en Analog Domain Isis, men den är nog inte lika mot det varma om neutrala hållet som de övriga.

 

Andra alternativ kan jag inte ge dig då dessa är de enda jag haft hemma och lyssnat till på ett mer ingående sätt under längre tid.

 

Varför inte istället jaga ljudsignumet via en test av olika dacar ?

 

För övrigt en eloge för väl beskrivna ljudupplevelser av de apparater du testat, en av de bättre jag läst på länge :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, HQ-Sound said:

Här är några exempel av mina osammanhängande anteckningar på hur jag uppfattar ljudet i mitt rum på mina TAD CE-1 med mina öron.

 

Marantz PM-10

Kraftfull bas men avsaknad av attack och dynamik. Platt ljudbild, intetsägande, tråkig, återhållsam. Blodfattig och själlös.

 

Bladelius Saga Integrerad

Oerhörda kraftresurser, snabba transienter.

Svårigheter att finreglera volymen, normal lyssningsnivå på endast 13 klick upp.

Ljudbilden är upplöst men lite hård och mekanisk, avsaknad av organisk närvaro i röster.

I läge AMP B slipper man lite av vassheten från läge AMP A, men ljudet flyter inte fram, fortfarande mera mekaniskt.

Ljudkaratären drar en inte in i musiken.

 

Burmester 035 (pre.) + Burmester 911 Mk III (stereo power amp.)

Hög upplösning och mycket detaljer. Lite slankt ljud, lite diskanttung. Stor ljudbild.

Potent kraft i djupbas. Övre bas och mellanregister kall klang. Stor ljudscen, luftigt, mycket detaljer.

Bra centerfokus i stereobilden.

Cymbaler, metallsträngar, kantslag på trummor, tamburin står ut förmycket. Drar till sig förmycket uppmärksamhet på bekostnad av övriga instrument. Trummor blir alltför tunna.

Stränginstrument saknar kropp, man hör strängarna och fingerglid väldigt tydligt men träresonansen hänger inte med.

Överanalytisk ljudbild på bekostnad av musikalitet.

Som ett överskärpt digitalfoto, ögonen är superskarpa men det är även alla hudporer och andra detaljer på ett onaturligt sätt.

För mycket über-analys och för lite kött och blod. Ett fyrverkeri i upplösning och detaljer men var är musiken och känslan?

 

Pass Labs XP-10 (pre) + Pass Labs XA60.8 (mono block) klass-A

Första 30 minuterna är det mycket knäppande och ljud ifrån kylflänsarna när de värmer upp till 53°C.

Mycket värmeutveckling, 400 W / st. från monoblocken i tomgång.

När förstärkaren är kall är den lite tunnare och svalare i ljudet (lättmjölk), när den blivit riktigt varm efter 2-3 timmar så är ljudet

rundare, fetare, mera smakrikt men också lite mera trögflytande (vispgrädde), inte lika snabb och attackvillig.


 

Den heliga gralen

 

Min önskan är en systembalans som är lite åt den varma naturliga om helt neutral. Mycket detaljer, öppenhet och luft utan att presentationen blir för analytisk, skarp eller hård i toppen. Avskyr när diskanten blir för vass med skärande S-ljud.

Bra kontroll i basen, värme utan att det blir långsamt eller "sladdrigt". Stor ljudbild och perspektiv där man lätt kan plocka ut de olika musikernas placering i rummet. Närvaro i röster.

Ljudet ska inte komma ”ut från” högtalarna det ska ”finnas” i rummet och omsluta en, utan att tryckas upp i näsan, men heller inte för "layed-back".

Engagerande och pigg på låg ljudnivå. Behöver ej kunna spela med särskilt hög ljudnivå. 95% av mitt lyssnande sker på relativt låg ljudnivå.

 

Omöjlig ekvation?

 

 

 

Ungefär som min kravlista då.

Jag landade med Conrad Johnson 350 sa, deras största transistorsteg.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, HQ-Sound said:

Omöjlig ekvation?

 

TAD kommer med ett slutsteg i 1000 serien med samma låda som deras cd/dac har som kanske kan vara värt att prova?

 

Jag har provat Aavik U-300 mot TAD kombon och Aaviken är jättebra men jämfört med TAD elektroniken tyckte jag att Aavik drog det korta strået. Visst det är en annan prislapp för TAD:s elektronik men en Aavik plus bra källa springer iväg rätt bra den med.

Link to comment
Share on other sites

I TADs distributions och återförsäljningsled har det i ett bra tag ryktats om en integrerad förstärkare i en lägre prisklass som skulle prismässigt vara en bättre balanserad matchning mot deras senaste och minsta högtalarmodell ME-1. Jag tycker nog att det haltar lite i TADs sortiment. Det är ju inte stor sannolikhet att den som köper ett par ME-1 också köper signalkälla och förstärkare från samma tillverkare eftersom instegselektroniken landar runt 400 000 kr.

 

Finns det några konkreta uppgifter om det nya TAD slutsteg som Octavia rs nämner? Rykten är ju annars just rykten. Vad jag förstått presenterade TAD inga planer under High-End i München. När kommer introduktionen, om 2-3 år?

Många tillverkare kommer att släppa mycket inom 2-3 år som säkert kommer att vara snäppet bättre än vad vi har idag.

 

För mig är det mest logiskt att fokusera på vad som finns tillgängligt idag. Ingen vet vad morgondagen har att bjuda och nya modeller finns alltid runt hörnet.

Link to comment
Share on other sites

Vi tycks ha lite gemensamt ljudideal och som för min del landade i ASR Emitter II Exclusive. En "liten" integrerad förstärkare med fyra enheter. En huvudenhet, en batteridel för förstegsdelen och två PSU:er för slutstegsdelen. Skall man dessutom ha Riaat så blir det två burkar till.  Det ljud som kommer närmast är nog Absolare. Så skulle jag köpa nytt idag så är det  definitivt Absolare som är en stark kandidat, men som tyvärr vilket du säkert konstaterat ligger i en alldeles för hög prisklass. För mig i vart fall.  Men tänk vilket utrymme som jag skulle spara! Men det är tillåtet och roligt att drömma om det ultimata!:tongue:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

En vän till mig har TAD cr-1 som drivs av Burmeester för- och slutsteg. Egentligen borde jag släpa med mig mitt CJ till honom för att se vad som händer. Vi provade hans slutsteg hos mig och det föll inte i smaken. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, HQ-Sound said:

Finns det några konkreta uppgifter om det nya TAD slutsteg som Octavia rs nämner? Rykten är ju annars just rykten. Vad jag förstått presenterade TAD inga planer under High-End i München. När kommer introduktionen, om 2-3 år?

 

Steget fanns i München men när det ska släppas vet jag inte.....

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säkert få fram mer info ifrån Olle på Ljudupplevelser (TAD återförsäljare) i Malmö @HQ-Sound som var med i TAD:s demo rum (hans R2R maskin användes att dema med).

 

Edit.

 

Tydligen var Japanerna väldigt hemlighetsfulla angående det nya steget så jag kan tyvärr inte komma med mer info.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-31 at 09:26, octavia rs said:

Tydligen var Japanerna väldigt hemlighetsfulla angående det nya steget så jag kan tyvärr inte komma med mer info.

Ok, men det innebär antagligen att det åtminstone är på gång. Alltid nåt :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-26 at 15:47, HQ-Sound said:

Om jag har förstått rätt, när vi pratar produkter för hemmamarknaden, så började TAD tillverka högtalare. Och kom senare med elektronik. Så de första TAD högtalarna kördes på annan elektronik. Om jag har rätt för mig så sålde Jörgen i Vimmerby de första TAD högtalarna med elektronik från Audionet. Ett annat elektronikfabrikat som jag sett ihop parat med TAD-högtalare är Accuphase, har dock ej hört det.

Är det någon som har erfarenhet med elektronik, förutom TADs egen, som matchar bra till TAD CE-1?

 

Många som har TAD ser oftast ut att köra TAD i hela kedjan. Dock har jag aldrig sett eller hört om någon som kör TAD elektronik på andra högtalare än TAD, förutom i butikssammanhang då man tillfälligt hängt på någon annan högtalare.

 

TAD är startat som ett bolag ägt av Pioneer. För högtalarutveckligen anställdes folk ifrån JBL bland annat deras Vice President Bart Locanthi 1975. Så proffsmonitorer är tillverkade länge innan någon elektronik. Däremot så kan TAD ha haft med något finger i spelet när det gäller Pioneer Exclusive line. TAD gjorde även Pioneers Exclusive line högtalare som mig veterligen aldrig såldes i Sverige. Audio Database TAD. Dessa större modeller såldes både som TAD och Pioneer möjligen beroende på marknad. Första gången jag hörde TAD drivers var 1979.

 

Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jajamänsan. Eller mogen kanske är ett mer passande ord ifs. Min kollega på den tiden i Ljudbutiken körde med 4001 drivers på Tractrixhorn. 

Har haft mina egna TAD drivers och element i snart 15 år.

 

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-30 at 13:49, HQ-Sound said:

 


 

Den heliga gralen

 

Min önskan är en systembalans som är lite åt den varma naturliga om helt neutral. Mycket detaljer, öppenhet och luft utan att presentationen blir för analytisk, skarp eller hård i toppen. Avskyr när diskanten blir för vass med skärande S-ljud.

Bra kontroll i basen, värme utan att det blir långsamt eller "sladdrigt". Stor ljudbild och perspektiv där man lätt kan plocka ut de olika musikernas placering i rummet. Närvaro i röster.

Ljudet ska inte komma ”ut från” högtalarna det ska ”finnas” i rummet och omsluta en, utan att tryckas upp i näsan, men heller inte för "layed-back".

Engagerande och pigg på låg ljudnivå. Behöver ej kunna spela med särskilt hög ljudnivå. 95% av mitt lyssnande sker på relativt låg ljudnivå.

 

Omöjlig ekvation?

 

 

 

 

Tycker det är konstigt att du inte får till det med varken Pass eller Burmester. Har hört båda dessa låta alldeles utmärkt. Sen förstår jag om du söker efter din heliga graal. :-) Jag känner igen mig helt i din kravlista. Hatar S-lud och vill ha lite värme och luft. Skulle vilja rekommendera dig att även lyssna på Aesthetix, men funderar mer på kablar och vibrationsdämpning. Hur ser det ut på den sidan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...