Jump to content

Proprius Master Tape


UffeZ

Recommended Posts

Som vi alla (förmodligen) vet så levererade skivbolaget Proprius bland de bästa inspelningar som finns på marknaden.

Titlar som Jazz At The Pawnshop och Antiphone Blues är bara två exempel.

 

Jag har en bekant på Facebook som förhandlar med Naxos om Masterbandskopior vilket de kan tänka sig att producera i ett begränsat antal exemplar. Priset för en titel var skyhögt till att börja med men om vi kan samla ihop oss för ett större antal går det att få ner priset. Just idag (efter förhandling) ligger priset på 5500 kr + moms/titel som kan bli lägre om vi blir fler.

Banden kommer att kopieras av Jan-Eric på Opus 3.

 

Jag kan inte svära på att detta är ett engångstillfälle men skulle inte misstänka att de kommer släppa så speciellt många masterband ut på marknaden.

 

Anmäl er här för intresse eller gå in på gruppen Analoga Ljudspår (Gigas Grupp) på Facebook och anmäl direkt i tråden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett ett genuint intresse för Masterband och variationerna vill jag tro att något helsvenskt från just Proprius produktion borde vara av intresse. Titlar som "Kornet har sin vila" "Cantate Domino" m.fl. fina inspelningar är ju ett kulturarv väl värt att förvalta. Opus 3 har mycket bra på sin repertoar men jag ser detta som ett komplement och inte en konkurrent för en fin samling av ypperliga band.

Link to comment
Share on other sites

Anmäler intresse.

 

För övrigt ett mycket bra initiativ att stöta på de kontakter man kan tänka sig ha masterband till gamla guldkorn :app:

Jag har själv funderat och luskat kring inspelningar med Camilla Wicks, David Oistrakh och Sixten Ehrling som kan finnas glömda. Utan lycka hitills, men jag ger inte upp.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, UffeZ said:

Som vi alla (förmodligen) vet så levererade skivbolaget Proprius bland de bästa inspelningar som finns på marknaden.

Titlar som Jazz At The Pawnshop och Antiphone Blues är bara två exempel.

 

Jag har en bekant på Facebook som förhandlar med Naxos om Masterbandskopior vilket de kan tänka sig att producera i ett begränsat antal exemplar. Priset för en titel var skyhögt till att börja med men om vi kan samla ihop oss för ett större antal går det att få ner priset. Just idag (efter förhandling) ligger priset på 5500 kr + moms/titel som kan bli lägre om vi blir fler.

Banden kommer att kopieras av Jan-Eric på Opus 3.

 

Jag kan inte svära på att detta är ett engångstillfälle men skulle inte misstänka att de kommer släppa så speciellt många masterband ut på marknaden.

 

Anmäl er här för intresse eller gå in på gruppen Analoga Ljudspår (Gigas Grupp) på Facebook och anmäl direkt i tråden.

 

 

Tyvärr inte medlem på Facebook men klart intresserad av Jazz at The Pawnshop, en klassiker både inspelningsmässigt och musikaliskt. Skickar PM.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi undersöker nu prisbilden, antal möjliga titlar och tidsaspekt på detta spännande projekt. Att kunna fånga in delar av en svensk produktion är mycket tilltalande och älskar man sina vinyler från Proprius, blir detta ytterligare flera steg för bättre ljudåtergivning. Kul att intresset finns!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att se vilka titlar som finns. Jag tillhör inte dem som är så förtjust i vare sig Pawnshop, Antiphone eller Cantate. Ljudet är ju förstklassigt men det räcker inte. Det skall ju också vara den "bästa" musiken. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Skulle vara intressant att se vilka titlar som finns. Jag tillhör inte dem som är så förtjust i vare sig Pawnshop, Antiphone eller Cantate. Ljudet är ju förstklassigt men det räcker inte. Det skall ju också vara den "bästa" musiken. 

 

Refererar till min inledande inlägg att det är en intresseförfrågan på de mest populära titlarna och där ingår bland annat Pawnshop med flera. Inte beställning.

Vad jag förstår så kommer inte Naxos börja sälja mastebandskopior kommersiellt vilket gör detta till ett unikt tillfälle som vi har en möjlighet att åtnjuta. 

Naxos äger skivbolaget Proprius och har med största sannolikhet alla titlar som är inspelade på band i sitt arkiv. Vilka av de 154 titlarna som är inspelade på band vet bara Naxos men dit har inte förhandlingen kommit ännu. Det som gäller för stunden är att anmäla sitt intresse inför en förhandling om pris per titel. Om allt flyter på bra så kanske det går att övertyga Naxos och inte minst Jan-Eric att kopiera fler titlar till hugade kunder.

Om man är intresserad anmäler man sig i denna tråden så räknar Gigas ihop och för det vidare till förhandling. 

OBS! Skicka inga intresseanmälningar via PM eller SMS!

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Gigas said:

Jag har beslutat att inte agera mellanhand i denna tänkta köp då jag inte kommer fram i någon lösning. Jag ber att Ulf Z sköter vidare kontakter med Andreas Björklund.

Bollen är fångad, rullar den vidare. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...