Jump to content

Med raketfart till Bryssel


calle_jr

Recommended Posts

On 2018-05-28 at 12:26, Bebop said:

 

Jag har blivit näst intill "besatt" av Stabat Mater sedan jag besökte @Mr. D och @flyer i augusti 2017. Då hade jag ett par inspelningar i ett par olika boxar som jag inte ägnat något särskilt intresse åt. Den äldre musiken (före Mozart och Haydn) hade jag intill dess aldrig fördjupat mig riktigt i. I Belgien fick jag upp ögonen för musiken på ett helt annat sätt och har sedan dess i huvudsak inriktat mina skivköp och lyssningar på den tidigare musiken som innehåller en uppsjö av fantastiska skapelser om man ger sig tid. Ibland behöver man lite hjälp och en spark i baken. Det är också intressant att läsa om dessa kompositörer, kompositioner och deras tid. Det gör musiken ännu mer intressant. Idag kan jag t o m lyssna på cembalo, vilket jag dissade fullständigt förr.:65:

 

Sedan i augusti i fjol har jag köpt på mig lite olika tolkningar av Giovanni Battista Pergoleses Stabat Mater. 

 

Stabat Mater.jpg

 

Här i tabellform:

 

Stabat Mater tabell.jpg

 

Edit: René Hennings skall vara René Jacobs. Jag fixar tabellen senare...

 

Jag ger mig inte in och betygsätter inspelningarna. Dels har jag inte lyssnat in mig fullt på alla men också för att jag inte söker efter en "segrare". Jag tycker samtliga är bra men med lite olika förtecken. Om man vill lyssna till en nerskalad version med en liten ensemble (kvintett) och en kristallklar gossopran så är det René Jacobs ett bra val. Vill man istället höra Stabat Mater med stor orkester så kan Claudio Abbados version sitta fint. Om man vill ha en färsk tolkning, sätt då på David Bates...

 

Stabat Mater har för mig blivit som Bachs Goldbergvariationer är för några. @flyer berättade att han försöker spela Glenn Goulds tolkning näst intill var vecka. För mig har det blivit så att Stabat Mater spelas åtminstone ett par gånger var månad och jag tycker det är jätteintressant med olika tolkningar. Jag känner inget behov av att försöka mig på att utse en vinnare. Var gång jag dyker på en inspelning av Stabat Mater slår jag till. Underbar musik. Det gäller för övrigt även Rossinis och Dvoraks kompositioner. Tycker du inte det, så prova igen och igen... 

 

Som ni ser så är  Pergolese inte den ende som skrivit musik till den katolska texten Stabat Mater som betyder ungefär "Modern stod" och då underförstått "Maria stod/sörjde vid korset". Stabat Mater är en katolsk litturgisk text som är mycket viktig hos katoliker som vart år har en s k åminnelsedag till Maria och hennes sju smärtor den 15 september. Bach och Händel var protestanter och då de levde var reformationen fortfarande ett känsligt ämne. Det skulle sannolikt setts som en stor skandal och med stora risker om de gjorde musik till Stabat Mater-texten. 

 

 Pergoleses musik till texten är inte den enda men en av de tidigasta, mest kända  och betydelsefulla. På Wikipedia listas följande kompositörer som också skrivit musik till texten: 

 

Josquin des Prez, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Emanuele d'Astorga, Agostino Steffani, Antonio Vivaldi, Luigi Boccherini, Peter von Winter, Alessandro Scarlatti, Antonio Caldara, Giovanni Battista Pergolesi, Joseph Haydn, Giovanni Simone Mayr, Franz Schubert, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Antonín Dvořák, Laura Netzel, Hristo Tsanoff, Charles Villiers Stanford, Francis Poulenc, Karol Szymanowski, Arvo Pärt, Krzysztof Penderecki och Karl Jenkins.

 

Giovanni Battista Pergolesi var italienare och levde ett kort och sjukligt liv mellan 1710-1736. Han ansågs mycket lovande men ödet ville något annat. Han dog endast 26 år gammal men hann ändå med att sätta avtryck med bl a musiken till Stabata Mater.

 

Stabat Mater porträtt.jpg
Källa: Wikipedia

 

På Youtube finns en fin och ganska färsk inspelning från Frauenkirche i Dresden med Anna Netrebko och Marianna Pizzolato. Även ljud och bild håller hög kvalitet. Du får spola fram till 21 minuter där Pergolesis Stabat Mater börjar.

 

https://youtu.be/7wrUxEvwsMg

 

Tack för genomgången, och länken!

 

Spotify hade ett 10-tal inspelningar, varav jag lyssnat på några nu.

 

Bates version är enormt bra, och inspelningen med René Jacobs är avskalad och väldigt fin. Tyvärr verkar det ju vara lite svårt att hitta någon av dem på vinyl. Jag dock en äldre inspelning på tradera som jag beställde.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

Är det olika tolkningar?

:question::question::question:

 

Samma komposition, olika orkestrering för olika sättningar, olika instrumentering, tempo, accentueringar... visst är det olika tolkningar över hur man tar till vara ett grundmaterial. Om vi däremot jämför mellan Pergolese, Dvorak och Rossini så är det olika tolkningar av samma text med respektives musik (kompositioner).

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

:question::question::question:

 

Samma komposition, olika orkestrering för olika sättningar, olika instrumentering, tempo, accentueringar... visst är det olika tolkningar över hur man tar till vara ett grundmaterial. Om vi däremot jämför mellan Pergolese, Dvorak och Rossini så är det olika tolkningar av samma text med respektives musik (kompositioner).

Jag frågar eftersom musikaliskt är de ju väldigt olika, och det är lite intressant om de hänger ihop musikaliskt. Jag uppfattar inte de jag hört som covers, vilket är just Pergolese, Dvorak och Rossini.

Grundmaterialet är en dikt från 1200-talet, och det var/är väl vanligt att man talsjunger den typen av dikter. Att man gjorde det redan med originaltexten menar jag. Den tonsattes ju inte förrän 300 år senare och frågan är om det var dokumentation eller komposition.

Jag är dålig på detta... :D

 

Link to comment
Share on other sites

"Covers" är det inte fråga om. Det är en term inom populärmusik där man gör en nyinspelning av en annan artists framförande, se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cover

 

Det finns ju "tusentals" exempel på där man tonsätter både nya och gamla texter där det enda gemensamma är just texten. Stabat Mater är ett bra exempel. Ave Maria är ett annat. Just inom den religiösa musiken finns det mycket musik som bygger på samma texter. På Pergoleses och Bachs tid handlade det mest om det. På Rossinis och Dvoraks tid hade musiken utvidgats till att även bli teatralisk och underhållande. Men även de fick uppdrag att skriva nytt till kyrkan och då användes ofta redan kända texter eller teman från kyrkans värld.

 

Oftast använder man textens innehåll och skapar en stämning som tonsättaren använder för att "färglägga" texten. Mellan Pergoleses och Dvoraks "färgläggning" skiljer ca 150 år och en tonsättare är som oss alla andra... man påverkas av tiden man lever i och andra upplevelser som påverkar hur vi tolkar världen, en bild eller en text. Schubert använder t ex texter av Schiller, Goethe och Shakespear som säkert använts av andra både före och efter.

 

Ett textinnehåll sätter ju vissa "begränsningar" hur man kan tonsätta. Just Stabat Mater har ett tema om lidande, smärta och förtvivlan. Det skulle förvåna mig om någon använt denna text för att skriva "underhållningsmusik". Däremot kan man ju ha olika erfarenheter om lidande. En kompositör som varit med i något krig eller suttit i koncentrationsläger kan ju tolka lidandet i en text på ett helt annat sätt än en som upplevt lidandet på en annan nivå vilket påverkar komponerandet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Tack, lysande. Jag "behövde" dessa förtydliganden. De skapar en kontext som jag tycker är viktig. Jag använder "covers" (som du märkt tidigare) för att ge ett mer jordnära förhållande till dessa upplyfta figurer som var människor av kött och blod.

Link to comment
Share on other sites

Mr D spelar med det mångsidiga phonosteget Allnic H-3000V.

Detta MM/MC-steg baseras på ett LCR-nätverk för riaa eq i stället för det mer vanliga CR-nätverk. Denna konstruktion ger en bättre impedansstabilitet speciellt om man bygger med rör.

Förstärkning i phonosteget är 38db och för MC är det reglerbart upp till 38+32=70dB. Det sitter sju reglage för anpassning till aktuell pickup.
MM-pickuper ansluts direkt till phonosteget, medan MC ansluts till stepup som förstärker 13, 20, 26 eller 40 gånger via ett av reglagen. På ett andra reglage justerar man ingångsimpedans med 16 olika val mellan 6 och 278 ohm. Eller rättare sagt, vid tex 20 gånger förstärkning och ingångsimpedans tex 20 kohm, så blir den impedans som pickupen ser 20000/202 = 50 ohm.

 

Övriga reglage är för att ändra brytfrekvenser för olika eq. Brytfrekvensen kan väljas till 250, 400, 500 och 700Hz, och nivån kan ändras till -5, -11, -13.7 och -16dB. För RIAA väljer man 500Hz och -13.7dB.
 

DSC_3754.JPG

 

DSC_3747.JPG

 

DSC_3751.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

The Allnic H3000V is a great phono stage. Though it is a full-tube stage, it is very quiet and noise free. It  can  drive very low output MC cartridges with ease (my transfiguration Proteus cartridge has an output of 0.2 mV).

 

However it requires some tweaking in order to get the best out of it.

 

Changing the stock rectifier tube is a must. Originally, I  opted for a military Philips tube (5R4GYS) and the differences were Substantial. I then swapped For A KR Audio 5U4G Lampizator Anniversary version. The change is not subtle: more and tighter bass, better harmonics and a Wider soundstage.

 

L1030954_zpspcuqrs8j.jpg

 

The KR Audio rectifier tube into the separate power supply:

 

L1030955_zpsx1pczauj.jpg

 

Originally, the tube stage was fitted with 4 Siemens E810F amplifier tubes. I also received from the distributor a set of Mullard tubes to replace the Siemens ones but They sound the same. I found the NOS Telefunken which  are much better. In order to reduce microphonics, there is a silicone suspension for the amplifier tubes and it requires to use a specific tool to extract the tubes.

L1030968_zpshckoxwy2.jpg

 

 

L1030971_zpsf4kx1z9r.jpg

Edited by Mr. D
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Mr. D said:

In order to reduce microphonics, there is a silicone suspension for the amplifier tubes and it requires to use a specific tool to extract the tubes.

I have never seen this solution. Interesting :Thinking:

 

Elektronikvalet för förstärkeri blir helt annorlunda och försteget är ett Krell Evolution 202, som såklart bygger på Krells brusreduceringsteknik CAST genom att simulera ett enda förstärkarsteg från källa till högtalarterminaler. Försteget har som synes separat nätdel, är fullt balanserat och har en 16-bitars datastyrd volympot med diskretbyggda motstånd.

 

DSC_3755.JPG

 

DSC_3672.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Många spännande lösningar i Allnic H3000V och överlag verkar det vara en genomtänkt konstruktion. Inte så ofta som man ser något som avviker så pass mycket från standardlösningarna. De ställbara brytpunkterna i kombination med LCR-RIAA gör att jag undrar lite över hur det ser ut i burkarna med vreden.

 

Ett väldigt trevligt steg verkar det i alla fall vara!

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, MatsT said:

De ställbara brytpunkterna i kombination med LCR-RIAA gör att jag undrar lite över hur det ser ut i burkarna med vreden.

Vi öppnade inte, tyvärr. Jag antar att det sitter två par trafos.

 

14 hours ago, MatsT said:

Ett väldigt trevligt steg verkar det i alla fall vara!

Tveklöst.

 

 

På digitalsidan finns TADs multispelare D600, musikservern Aurender X100 och en Bel Canto dac.
 

DSC_3758.JPG

 

DSC_3725.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, said calle_jr:

 

On the digital side is the TAD 's multi-player D600 , the music server Aurender X100 and the Bel Canto DAC .
 

 

The TAD D600 is actually used as the DAC for the Aurender music server.

 

The three boxes music server is basically an Aurender X100 on steroids:

- The digital signal from the Aurender goes to the TAD through the Bel Canto USB interface Which Also acts as a reclocker.

The box beneath the Bel Canto USB interface is the custom-made linear power supply for the Aurender so I could bypass the switch mode power supply.

 

There is actually a fourth Little Box That does not show on the picture: an Ethernet filter from Etalon Acoustics in Order to Enhance the signal when i stream. I have a subscription to Qobuz Which offers high resolution streaming (up to 192/24).

 

 

Edited by Mr. D
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mr. D said:

The TAD D600 is actually used as the DAC for the Aurender music server.

That makes sense.

This makes me think about doing some things to my own digital frontend. Again. But on the other hand, yesterday I listened to a system with a Playstation 1 used as player and dac and it was wonderful. Sound is mysterious.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-03 at 07:27, calle_jr said:

That makes sense.

This makes me think about doing some things to my own digital frontend. Again. But on the other hand, yesterday I listened to a system with a Playstation 1 used as player and dac and it was wonderful. Sound is mysterious.

 

That makes me nostalgic. :105:

The music and over all sound in the PS1 game Wipeout was cool. It sounded great in my stereo att that time. And for sure, sound is mysterious. 

I wonder where PS1 is now? I have to search the house.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Förutom vinyl och digitala källor finns en Studer A80;

 

DSC_3669.JPG

 

 

Mr. D är mycket noga med att inte förstöra originalkonstruktionen till Studer A80, men med den modulkonstruktion som är ett av Studers kännemärken hindrar det ju inte från att prova varianter och moderna kretslösningar;
 

DSC_3654.JPG

 

DSC_3661.JPG

 

DSC_3662.JPG

 

DSC_3658.JPG

 

DSC_3656.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

 

Förutom vinyl och digitala källor finns en Studer A80;

....

Mr. D är mycket noga med att inte förstöra originalkonstruktionen till Studer A80, men med den modulkonstruktion som är ett av Studers kännemärken hindrar det ju inte från att prova varianter och moderna kretslösningar;
....

....

....

@calle_jrJag ser inga bilder...:39:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Mr. D har en "sund" inställning. Hans linje är att skaffa en bandspelare och lägga all krut på att se till att den är i tipp-top form. Då handlar det mycket om mekanik där en A80 är outstanding. Därefter säkerställ att all elektronik är uppdaterad och kalibrerad till Studers standard. Då har man något att utgå ifrån och som man alltid kan komma tillbaka till. Därefter kan man experimentera med olika kort ungefär som med att ha olika pickuper.

 

Om jag förstod Mr. D rätt så är det ena kortet i stort sett original men med andra komponenter som han köpt färdigmonterade från Grekland. Sedan hade han ett kort som hans Studerleverantör i Belgien gjort vilket än så länge få ses som en prototyp. Han kommer även att göra varianter/se över övriga kort. Även potentiometrarna finns med på listan att se över och kanske erätta med fasta motstånd.

 

Mr. D pratar inte i termer i bra - bättre - bäst utan snarare om olika karaktärer som kan passa olika bra beroende av musik eller karaktärer på inspelningarna. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

 

 

Mr. D pratar inte i termer i bra - bättre - bäst utan snarare om olika karaktärer som kan passa olika bra beroende av musik eller karaktärer på inspelningarna. 

 

 

 

 

Det håller jag verkligen med om.

Som du skriver kan det funka "olika bra" till olika musik och inspelningar mm. Jag tycker för egen del att jag vill få mitt system så bra det går till det mesta. Jag vill inte byta prylar som puppa eller instickskort beroende på musik. Gör Mr. D det? Men instickskort kanske går att byta i en handvändning? Det kan säkert gå att optimera ytterligare om man byter utrustning för olika musik och jag har full respekt för det även om jag inte känner för det själv. För mig är lite av idéen med mitt system att det skall äta sig igenom all musik på ett bra sätt. Från det mest dynamiska klassiska verken via moderna elektronisk musik som Infected Mushrooms till minsta lugna svaga musik och instrumentering. Jag tror säker att att Mr. D's system klarar allt detta och att vi pratar om små karaktärsskillnader på den högsta nivån i musikåtergivning.

 

Imponerande noggrannhet i detta system. Sympatiserar också med Mr. D's  önskan att hans A80 skall vara i toppform. Det är ju något som blir extra viktigt med Vintage HiFi som rullbandspelare. De andra prylarna tuffar ju bara på och går i ur och skur. Krävs lite mer för att få rullbandare till det.

 

Verkligen kul att få penetrera detta system i text och bild. Tack.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Apexorca said:

Gör Mr. D det? Men instickskort kanske går att byta i en handvändning?

Jag vet inte hur frekvent han byter. Det är ungefär lika krångligt som att byta en CD-skiva. Så är det med B67 också. Bytte mellan ett par idag, vilket tar ca 1 minut.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Jag vet inte hur frekvent han byter. Det är ungefär lika krångligt som att byta en CD-skiva. Så är det med B67 också. Bytte mellan ett par idag, vilket tar ca 1 minut.

 

Lätt som en plätt alltså. Tycker du det är värt det?

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att ha två kort som bygger på lite olika tänkesätt. Båda är mycket bra och skillnaderna är inte jättestora. Skiljer sig lite i upplösning och panorama men det är marginellt men ändå noterbart. Det återstår lite innan det nya kortet är fullt klart. Just nu återstår lite finlir. Återkommer senare med en tråd i ämnet.

 

Som du är inne på klarar man sig med ett kort och om jag måste välja är Studers eget kort det viktigaste. Det är mycket enklare att t ex sälja en Studer i originalskick.

Link to comment
Share on other sites

I have two sets of reproducing cards and three different stabilizer cards ie voltage regulation for the audio section.

 

The first set of repro cards is based on the original architecture but with much higher-grade components: new capacitors, metal film resistors, most recent generation of transistors, special JFET, etc.

 

Original card prior upgrade:

 

L1030998_zpst7my7h5m.jpg

 

 

After the upgrade:

 

L1040082_zpswzup8t21.jpg

 

 

 

As the upgrades were performed Gradually, I can confirm there is a significant improvement Compared to the original cards: improved dynamics, reduced noise floor and much faster transients. In That respect, my technician Claims That the special military JFET is playing a key role:

 

L1040085_zps5ayife7l.jpg

 

 

The second set of repro cards is heavily modified by MTSL. A picture with the MTSL card (top) and the card modified by my tech (bottom)

 

L1040110_zpsbstqts5h.jpg

 

The MTSL card is actually «Warmer» and less analytical.

 

My tech upgraded the original stabilizer card During the initial overhaul so I can not confirm Whether there were audible improvements.

 

Before overhaul:

 

05% 20Stabilizer% 20PCB% 20Avant_zpsgpbftb7

 

After overhaul:

 

06% 20Stabilizer% 20PCB% 20Apregraves_zpsqu

 

 

I got the MTSL stabilizer card and there were significant sonic improvements Compared to the modified Studer card:

 

L1040001_zps5n2qywwx.jpg

 

When looking at the MTSL card, my technician told me That he Could design something even better and I put him on the challenge. He developed a brand new design with impressive measurements:

 

L1040122_zpsqv9rvtck.jpg

 

2_zpsjtnd7eau.jpg

 

After many trials, I came to the conclusion That MTSL repro cards work best with the MTSL stabilizer card and the Same Applies to the set from my technician.

 

I have an audiophile / warmer set (MTSL) and a more analytical / detailed set (my tech's). Do I have a preference? In absolute terms, I would say That I have a slight bias for my tech's cards though the MTSL sets is wonderful on harpsichord.   

 

Swapping cards is done in a breeze.

 

There are still few upgrades in the pipeline:

 

My technician is Currently working on a Improving the signal path in the vumeter bridge with the replacement of the switches by relays, new potentiometer, new circuit boards, etc.

 

I have improved tape sensor from MTSL That my tech will install. It is supposed to Improve the Wow and Flutter.

 

Finally, the balanced outputs will be modified by having the transformers being removed and Replaced by a Class A design.

 

 

 

Edited by Mr. D
improve translation
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...