Jump to content

Munchen 2018


octavia rs

Recommended Posts

Jag var en sväng på mässan och måste säga att det var mycket trevligt och lite av en upplevelse att vara på plats. Man kanske inte behöver åka varje år, men som en trevlig liten minisemester och kolla in lite sköna prylar var det inte alls fel. Mycket utställare blir det, stor mässa, och mycket folk. Nånting jag reagerade över var att en del ganska stora och välkända tillverkare bara hade utställningsmontrar och inga lyssningsrum alls. En klar besvikelse måste jag säga då jag gärna hade lyssnat på flera av dem. Nu när man varit där så vet man ju hur det fungerar och kanske kan ha lite bättre koll på vilka rum som är vilka osv, men det är nånting jag tycker de kunde varit tydligare med.

 

Jag är dålig på att fota och dokumentera, det är så många andra som gör det bättre tänker jag. Det saknas inte direkt bild och video material om man vill kolla in vad som fanns på plats. En lite rolig grej var att jag hamnade i ett rum där Peter Breuninger från AVShowReports helt plötsligt började prata och filma. Jag har kollat på flera av hans videos nyligen, bland annat om Audionet Watt förstärkaren. Hur som helst, nedan är ett par korta sammanfattningsvideos jag hittade på ett annat forum....

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎05‎-‎13 at 10:57, octavia rs said:

Hitta ingen direkt tråd om Munchenmässan, för oss som inte var där finns här mycket bilder.

 

http://www.my-hiend.com/vbb/showthread.php?12108-2018年德國慕尼黑High-End音響展實況報導-Munich-High-End-Show


Här är det verkligen fullmatat. Intressant med två nya modeller från Audio Physic som är Structure och Midex. Ser ut som att AP driver vidare i med att bl.a använda förstärkningar gjorda av keramiskt skum med öppna porer. Hoppas det tillför än mer passande välljud.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-14 at 22:57, YYZ said:


Här är det verkligen fullmatat. Intressant med två nya modeller från Audio Physic som är Structure och Midex. Ser ut som att AP driver vidare i med att bl.a använda förstärkningar gjorda av keramiskt skum med öppna porer. Hoppas det tillför än mer passande välljud.

De keramiska blocken är istället för dämpull i lådan. De är mycket mer förutsägbara än ull som rör sig inuti högtalaren. För styvhet och ökad invändig volym använder de en bikakekonstruktion som inre kabinett, med ett utanpåliggande glas/kolfiber-kabinett.  Lyssnade länge på båda modellerna. Hur Manfred lyckats få ut så mycket ur Structure är imponerande med tanke på den ringa storleken. Stort, luftigt och detaljrikt, med värme och botten. Inte helt olikt Cardeas 30 LJE. Som förvisso flyttar mer luft med sina 2 10-tummare. Många av de idéer som utvecklades i samband med Cardeas 30LJE, som i sig är dubbelt så tung som en vanlig Cardeas återfinns i Structure och Midex. 

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Stärkta av lokala drycker gick vi in på Deluxe mässan när den öppnade kl 12.00.

Vi var taggade och hade ganska höga förväntningar..... De infriades tyvärr inte speciellt mycket:blackeye:

 

I de flesta rummen lät det som någom försökte strypa en katt - o de inte snällt:angry: Dock hade vi lite tålamod så att vi vänta på nästa stycke musik för att ge det ytterligare en chans.

Var det trist på låt 2 så lämnade vi oftast rummet.

Har dock hört andra besökare som hittade guldkorn i flera rum på Marriott.

 

Nåja, det fanns några ljuspunkter. Bland annat en stor högtalare med 5 st 12 tummare som jag tyvärr missade namnet på.

Lite annorlunda men dock roligt

12 tum.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett stort utropstecken på Marriott fanns det:D

Inne hos FM Acoustics spelades på 2 olika system - båda lät mycket bra.

Andra gången vi gick in så var det dags att byta till de stora högtalarna och här fanns allt det där som gör att jag stannar kvar o lyssnar en stund till.

Storslaget, kraftfullt och en mycket fin balans i presentationen

 

Jag uppfattade det som grundaren av bolaget som berättade och sedan hade han en asssistent som vände vinyl. Bra tips inför kommande musikträffar;)

Elektronik, kablar och högtalare görs "inhouse" och tanken är att man skall köpa hela kedjan/upplägget...

Frågar man vad det kosta så får man det svar man förjänar - nämligen inget svar alls!!

 

Nåväl - här matades det Abraxas med Santana på riktigt hög volym. Riktigt bra:64:

FM A..jpg

FM acoustics.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindome said:

Ett stort utropstecken på Marriott fanns det:D

Inne hos FM Acoustics spelades på 2 olika system - båda lät mycket bra.

Andra gången vi gick in så var det dags att byta till de stora högtalarna och här fanns allt det där som gör att jag stannar kvar o lyssnar en stund till.

Storslaget, kraftfullt och en mycket fin balans i presentationen

 

Jag uppfattade det som grundaren av bolaget som berättade och sedan hade han en asssistent som vände vinyl. Bra tips inför kommande musikträffar;)

Elektronik, kablar och högtalare görs "inhouse" och tanken är att man skall köpa hela kedjan/upplägget...

Frågar man vad det kosta så får man det svar man förjänar - nämligen inget svar alls!!

 

Nåväl - här matades det Abraxas med Santana på riktigt hög volym. Riktigt bra:64:

FM A..jpg

FM acoustics.jpg

Det är nog tyvärr så att prisfilosifin ligger i samma spann som gäller för RR, fråga inte om inte tänker köpa.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, lindome said:

Ett stort utropstecken på Marriott fanns det:D

Inne hos FM Acoustics spelades på 2 olika system - båda lät mycket bra.

Andra gången vi gick in så var det dags att byta till de stora högtalarna och här fanns allt det där som gör att jag stannar kvar o lyssnar en stund till.

Storslaget, kraftfullt och en mycket fin balans i presentationen

 

Jag uppfattade det som grundaren av bolaget som berättade och sedan hade han en asssistent som vände vinyl. Bra tips inför kommande musikträffar;)

Elektronik, kablar och högtalare görs "inhouse" och tanken är att man skall köpa hela kedjan/upplägget...

Frågar man vad det kosta så får man det svar man förjänar - nämligen inget svar alls!!

 

Nåväl - här matades det Abraxas med Santana på riktigt hög volym. Riktigt bra:64:

FM A..jpg

FM acoustics.jpg

Jo dessa system minns jag mycket väl från mitt besök för några år sedan! :tongue: Som sagt frågar du om pris så har du inte råd.:D Vad körde man för signalkälla? Minns att man spelade på en "fet" vinylspelare dock inte av eget märke. 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎05‎-‎16 at 09:35, Daniel said:

Hur Manfred lyckats få ut så mycket ur Structure är imponerande med tanke på den ringa storleken.

Till vilket riktpris har de hamnat på?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Till vilket riktpris har de hamnat på?

 

De är som Manfred sa en AMG variant av deras bästa teknologi, så priset landar nog strax under 500 000:-, beroende på finish. Midex landar mellan Avanti och Codex.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en livlig diskussion om det här med pris emellanåt...

Är det viktigt öht? Låter det bra så låter det bra oavsett pris kan jag tycka!

Sedan kan man ju vända på resonemanget också - hur svårt kan det vara att skriva vad produkterna kostar egentligen?

 

Vissa utställare är föredömen här. Inga nämnda inga glömda;)

 

Sen finns det ju sådant som aldrig kommer upp I sitt rätta värde:D

Spargel, bier und schnitzel:77:

Middag på Wirtshaus Görreshof är en höjdare!!

Middag.png

Öl.png

Link to comment
Share on other sites

Fredag morgon och vi drar till den "riktiga" mässan. Mer människor än förra året kan man snabbt konstatera.

Det vimlar av svenskar i München även om inte @Apexorca & gang är där;)

På tunnelbanan träffar vi Lars Ek och hinner snacka lite skit på väg till mässområdet. I biljettkassan hittar vi en viss Sladd och sedan stöter vi på Daniel och Karl från Stylus vid första viktiga anhalten - Scale Model Equipment Company SME.

Har tyvärr inga vettiga bilder från SME:s monter men alltid trevliga o hjälpsamma människor. Det lät som vanligt bra inne i deras rum tillsammans med YG högtalare.

 

U Bahn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alltid roligt att följa med på "distans" när man inte har möjlighet att vara på plats. :thumbsup: Kul reportage med deja vu-känsla för egen del.

Munchenmässan är en upplevelse utöver det vanliga! Nödvändigt att selektera det man tycker är extra intressant, annars drunknar man i mångfalden. Här finns allt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Sommaren tar ut sin rätt - musik o hifi hamnar I skymundan. Ett töcken av grillning, öl, champagne, rosé och padeltennis tar överhanden;)

Nåväl, var var vi nånstans nu igen?

 

Jo, just det... Efter SME montern hittade jag och Pac snabbt som ögat Hemiolia och ett sjok av rullbandare:77:

Vår kompis Claes har ännu inte sett ljuset.... Eller vägrar att inse var det lyser starkast nånstans!!

Massor av människor i montern och sen ett gäng italienare som skall försöka hålla ordning:o Frågor på det?

De var väldigt trevliga o hjälpsamma och det gick att lyssna på rullbanden de sålde direkt via ett antal rejäla spelare från Otari och Studer. Vi var inte sena att hänga på;)

En live platta med Luciano Pavarotti är deras senaste utgåva och den spelade de på alla maskinerna. Sedan hade de även ett Studer kassettdäck där vi kunde lyssna på en coverplatta med musik av Jimi Hendrix.

Kassetten lät magiskt bra så jag anar bara hur den kan låta på 10,5 tum rullband.

 

En snygg tjej bakom disken drog till sig uppmärksamhet - inte bara för sitt utseende dock.

Hon hade den goda smaken att hälla upp rödvin och servera parmiggiano till köpsugna svenskar:64:

Hemiolia Otari.jpg

Hemiolia Studer.jpg

Hemiolia tape.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter Hemiolia gick vi till STS som hade en hel del att göra! Fritz och Netty De With sålde LP, CD och band. Vi blev stående en bra stund och prata med Fritz bl a om bandtyper och varför de använder LPR35.

Kortfattat var hans svar att han tycker det låter mycket bra och det ger bra valuta för pengarna, kunden och även STS hoppas jag:)

En mycket sympatisk man och det klart vi handlade några band av honom!

 

Några steg åt vänster och vi hittade Ballfinger:cool:;) Vi fick en trevlig pratstund med konstruktören och maskinerna är ju bara såååååå läckra tycker jag!!

Ballfinger 1.jpg

Ballfinger 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bandbehovet var mättat för en stund iaf...

Dags att gå upp i de s.k. atriumen. Denna första dag på mässan blev inte riktigt som vi tänkt oss. Det fans ingen plan eller schema att gå efter, och då blir det lite hipp som happ:)

Då det finns stort ett intresse från Claes och mig att titta på Sonus faber resp. Audio Research, så styrde vi mot det rum som hade dessa båda leverantörer representerade.

Precis som förra året har de massa fina produkter att visa förutom nämnda,  t ex Dan D'Agostino och Krell.

Tyvärr var det lika tråkigt som förra året, då de mest hade produkterna på torrdemo:angry: Det puttrade lite musik från ARC elektronik och Il Cremonese i ett hörn men det var inget som gjorde någon glad öht....

 

Lite synd då jag var rejält sugen på lite mer information om de nya Ref160 blocken från ARC och framför allt få en känsla om hur pass bra de är.

ARC demo.jpg

Edited by lindome
Link to comment
Share on other sites

Efter att besvikelsen lagt sig så styrde vi mot Silbatone:)

 

 

I år spelade de på avsevärt mindre system än förra året iaf... Jag tycker att det lät riktigt bra och extra kul med bra information om de olika högtalarna samt att de kunde switcha högtalare flertalet ggr under samma stycke. Då fick alla chans att höra skillnaderna mellan högtalarna:41:

 

Något som man kan undra över är varför vissa står och pratar högt och tydligt när det finns folk som faktiskt vill lyssna lite:( Rött kort till dessa nollor tycker jag:quiet[1]:

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, lindome said:

Lite synd då jag var rejält sugen på lite mer information om de nya Ref160 blocken från ARC och framför allt få en känsla om hur pass bra de är.

 

Riktigt läckra är dom och spännande med triod/ultralinear-lägena. hoppas att det blir möjlighet till lyssning framöver. Tackar för övrigt för trevligt reportage och fina bilder :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar ödmjukast för de komplimanger som kommer:blush: Bilderna är tagna med en iPhone 6.

 

Det finns några tillverkare som alltid lyckas få till det bra på mässor - Wilson är en sådan!!

När deras Alexia sedan blir sammankopplade med elektronik från Schweiziska Nagra så uppstår ljuv musik:tongue:

De spelade ömsom digitalt, band och sedan även vinyl från en Kronos spelare. Det lät mycket bra med alla varianterna tycker jag.

Två rejäla subbar var placerade i varsitt hörn i det stora rummet. Jag är inte helt säker men tror att de var inkopplade hela tiden.

 

Hur som helst - Nagra skulle jag gärna testa hemma med Respons:cool: Skulle säkert bli jättebra;)

 

Här en liten överblick från sidan!

Nagra Wilson.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...