Jump to content

Ultraljudstvätt - Tvättmedel


tek

Recommended Posts

Tack för intressant rapport.

Att höja temperaturen har jag inte hört talas om.

 

On 2018-05-22 at 01:32, tek said:

Att lufttorka 6 skivor tog över en timme.

Du kanske kan köpa till en extra stång och burklock från samma leverantör?

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-22 at 01:32, tek said:

Det som orsakade mycket spill och oreda i vid denna test var att tappkranen droppade och spillde ordentligt när jag testade att filtrera tvättlösningen

 

En liten nippel och en mjuk slang råder väl bot på det problemet.

 

Vad gäller "löddrandet" så vill jag minnas från tiden då man "slabbade i mörkrummet" tidigt 80-tal att det var just det som var anledningen till att man använde "riktigt" vätmedel istället för diskmedel i sista sköljen av negativfilmen.

Link to comment
Share on other sites

Bortse inte från att skum eller lödder också har en effekt av att transportera bort smuts från ytan. Vid ”vanlig” tvätt med Okki Nokki VILL jag ha ett måttligt skum som jobbas fram med någon av borstarna. Det lyfter effektivt smuts ur botten på rillorna, tror jag iaf!

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Taxmannen said:

 

En liten nippel och en mjuk slang råder väl bot på det problemet.

Tack för tipset, ska se om jag kan fixa det. just nu blir det lite meckigt att alltid sätta dunken på en speciell höjd, jag använde en pall + en ugnsfast form + 3 trattar och ett kaffefilter för att få till höjden och inte spilla. :)

 

13 hours ago, Taxmannen said:

Vad gäller "löddrandet" så vill jag minnas från tiden då man "slabbade i mörkrummet" tidigt 80-tal att det var just det som var anledningen till att man använde "riktigt" vätmedel istället för diskmedel i sista sköljen av negativfilmen.

Ja, jag kommer se till att jag har skaffat vätmedel till nästa gång jag blandar nytt. Löddret lämnade rester på skivan om man inte tar bort det.

 

18 hours ago, calle_jr said:

Du kanske kan köpa till en extra stång och burklock från samma leverantör?

Jo jag tänkte det, då kan man öka "throughputen" ordentligt. Det kan vara bra att ha en i reserv i vilket fall som helst.

 

Till nästa test om några veckor hoppas jag att mina torkställningar dykt upp. Jag beställde 3 stycken av denna typ, ett billigt test då de kostar 50kr/styck med frakt.

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 2018-05-14 at 08:56, Taxmannen said:

 

Akvariepump med filter kanske :39:

 

Jag har glömt att ge dig kredd för din idé. Tack!

 

Jag köpte en billig akvariepump under sommaren för  test och det fungerar jättebra, ångrar lite att jag inte köpte en lite bättre variant.

 

Resultatet blir mycket jämnare från första till sista skivan även om jag har filtrerat för hand med kaffefilter också. Med en bättre pump kan nog antalet skivor ökas markant mellan filtreringar.

 

Innan varje avspelning så kör jag med en "dust jockey" och en "tacky cleaner" för att få bort den sista dammet. Jag är mycket nöjd med denna kombination av ultraljudstvätt och skivborste/gummiroller.

1020052-1024x769.jpg

1020051-1024x769.jpg

1020053-1024x769.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...